Warning: getimagesize(/home/vc2000/public_html/tm2010/pdf/articlesdatabase/108/41/F1.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /home/voetbalkennispla/public_html/includes/main_functions.inc.php on line 48
Periodiseringsmodel is slechts een handvat
Inloggen
Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Periodiseringsmodel is slechts een handvat


Veel trainers werken met aangeleerde periodiseringsmodellen. Daardoor staan ze te weinig stil bij de vraag waarom ze eigenlijk bepaalde keuzes maken. Het gevolg is dat de theorie in plaats van de praktijk leidend wordt. Volgens Jelmer Siemons van opleidingsinstituut Start2Move is een periodiseringsmodel geen blauwdruk, maar een uitgangspunt. Er zijn verschillende manieren om zelf de juiste accenten aan te brengen, schrijft hij.

In de voetbalwereld worden periodiseringsmodellen vaak klakkeloos overgenomen. Neem de methode van Raymond Verheijen, die bij de KNVB wordt aangehouden. Dat is een goede methode, maar net als bij alle andere periodiseringsmethodes kun je Verheijens modellen niet één op één overnemen voor elke situatie en elk team. Helaas mist de voetbalwereld vaak de achtergrondkennis over het hoe en wat van periodisering. Als gevolg daarvan kiest men er toch vaak voor om een bepaald model te kopiëren. Een vicieuze cirkel, want deze gewoonte zorgt er weer voor dat trainers nooit achtergrondkennis opbouwen over periodisering.

Periodiseringsmodellen zijn bedoeld als handvat. Ze vormen geen blauwdruk, maar zijn een uitgangspunt om je eigen weg te vinden. Een periodiseringsmodel van bijvoorbeeld Raymond Verheijen kan een prima basis zijn voor het behalen van lange-termijndoelen. Maar niet als je niet weet welke impact de verschillende onderdelen van het model hebben op jouw team, met zijn specifieke spelniveau en samenstelling. De keuzes die het model voorschrijft zijn namelijk niet per definitie de beste keuzes voor jouw team. Soms moet je de beslissing nemen dat je er van afwijkt. Een dergelijke verstandige beslissing kun je echter alleen nemen als je je verdiept in de vraag: ‘Wat is de gedachte achter (de verschillende onderdelen van) dit periodiseringsmodel?’

Laat me de blokmethode van Verheijen als voorbeeld nemen. Deze manier van periodiseren bestaat uit een stappenplan, waarin elke twee weken het accent wordt gelegd op een ander doel. De ene twee weken draait om een bepaalde trainingsprikkel, de twee weken daarna draait het weer om een andere prikkel. Elke cyclus bestaat uit zes weken (drie maal twee weken). Hier zit altijd een opbouw in. Er is bijvoorbeeld een ontwikkeling van groot naar klein. De eerste twee weken draaien om het volhouden van vaak handelen, in langdurige en grote partijvormen. In de twee weken daarop gaat de snelheid omhoog, de duur omlaag en het aantal spelers ook. Dan neemt het aantal balcontacten toe, wordt de intensiteit hoger en komt de focus meer te liggen op het trainen van het herstelvermogen. De derde twee weken ga je nóg kleiner spelen en komt er ook aandacht voor explosiviteit. Ook het herstellen na een geleverde inspanning wordt in deze laatste fase getraind.

Overboord
Vaak reageren trainers verkeerd als een model niet blijkt te werken. In plaats van verstandige aanpassingen te doen, wordt het hele model maar afgeschreven. Dat is dan weer het andere uiterste! Het probleem is dus tweeledig. Enerzijds leidt het strikt volgen van een model zelden tot nooit tot een optimale manier van periodiseren. Anderzijds wordt vaak een – in de basis prima – model overboord gegooid, zodra het niet blijkt te werken voor een bepaald team. Beide scenario’s zijn onverstandig en zonde.

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform De Conditie Trainer. Je bent al lid vanaf €2 per maand:

1 kennisplatform voor €24 Alle 11 kennisplatformen voor €39 Totaalabonnee voor €58
We zijn benieuwd naar uw waardering van dit artikel
Bedankt voor uw mening!
Soortgelijke artikelen