Inloggen
Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Meer verantwoording bij spelers zelf leggen


Rens Verhoeven, trainer/coach van het Brabantse Boekel Sport JO17-1 wil dat zijn spelers zelf meer verantwoordelijk worden voor hun eigen handelen. Hij gaat daarbij uit van de leerbehoeften van zijn individuele spelers. “Ik probeer mijn trainingen zo samen te stellen, dat ze altijd kunnen werken aan hun eigen leerbehoeften. Ook geef ik ze de kans om steeds eigen keuzes te maken.”

In alle handelingen van de 29-jarige Rens Verhoeven staat niet het directe resultaat, maar de ontwikkeling van elke individuele speler centraal. Verhoeven voetbalde de afgelopen tien jaar in de selectie van derdeklasser Boekel Sport, stopte onlangs en trainde de laatste drie jaargangen de C1 van die club. Vanaf dit seizoen staat hij aan het roer van de JO17-1, dat in de hoofdklasse uitkomt. “Natuurlijk wil ik graag elke wedstrijd winnen en zo hoog mogelijk eindigen in de competitie, maar dat is niet mijn eerste doel. Ik wil dat elke speler beter wordt, in het bijzonder op onderdelen die de speler zelf wil verbeteren. Spelers zijn veel gemotiveerder als ze zelf mogen en kunnen bepalen, waar ze aan willen gaan werken.”

Zelf verantwoordelijk
Verhoeven, die in het dagelijkse leven als cognitief gedragstherapeut bij GGZ Oost Brabant werkt, constateert dat de maatschappij tegenwoordig steeds meer uitgaat van het ‘bottom-up’ principe. Ontwikkeling komt pas echt op gang als het vanuit de mensen zelf komt, het moet niet opgelegd worden. “Je moet positief kritisch zijn en niet alles klakkeloos volgen. Dat merkte ik ook bij de spelers in de JO15 en JO17. Die denken al best veel na over hoe voetbal gespeeld moet worden. Ze kijken veel voetbal op televisie en zien en horen daar van alles over onder andere systemen, tactieken en spelhervattingen. Ik heb daarover nagedacht en gezocht naar mogelijkheden om mijn spelers hierin meer verantwoordelijkheid te kunnen geven en dit ook daadwerkelijk in de voetbalpraktijk voor elkaar te krijgen.” Verhoeven heeft hierin een drietal opties gevonden. “Op de eerste plaats houd ik zogenaamde POP-gesprekken, waarin ze concreet hun eigen leerpunten kunnen aangeven en waar ze tijdens de trainingen aan willen werken. Verder zoek ik tijdens mijn trainingen naar trainingsvormen, waarin spelers vooral eigen keuzes kunnen en moeten maken en tenslotte laat ik spelers regelmatig zelf de wedstrijdbespreking houden.”

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform De Junioren Trainer. Je bent al lid vanaf €2 per maand:

1 kennisplatform voor €24 Alle 11 kennisplatformen voor €39 Totaalabonnee voor €58
We zijn benieuwd naar uw waardering van dit artikel
Bedankt voor uw mening!
Soortgelijke artikelen