Inloggen
Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Hersteltraining: Uitleggen waarom je iets doet


“Voetballers doen niet alles uit zichzelf, zeker niet als er geen bal aan te pas komt.” Herstelen conditietrainer Eduard Vroomen kent zijn pappenheimers. Om voetballers te overtuigen van het nut van zijn oefeningen probeert hij zijn oefenstof altijd goed te onderbouwen. “Ik zorg ervoor dat spelers begrijpen wat ze doen en waarom ze iets doen.”

"Alles wat ik doe, staat in het teken van de ontwikkeling van de voetballer, alleen dan op fysiek gebied. Toch moet ik voetballers vaak overtuigen van het nut van mijn oefenstof. Door duidelijk uit te leggen wat ze moeten doen en waarom een bepaalde oefening nuttig is, probeer ik te bereiken, dat ze ook serieus werken, ook als ik ze niet bovenop hun huid zit.”

Warming-up
Vroomen haalt de warming-up als voorbeeld aan. “Al jaren zijn er veel ‘kenners’ die graag vertellen hoe een goede warming-up eruit ziet. De één vindt het ontzettend belangrijk dat alle loopoefeningen aan bod komen, de ander geeft de jongens vanaf minuut één een bal, omdat het tenslotte om voetballen gaat. Al met al is er dus nog steeds niet één wedstrijdvoorbereiding die in het voetbal leidend is en de vraag is of dat ooit gaat gebeuren.”

Uiteraard heeft de enthousiaste Vroomen zelf ook een idee voor een warming-up, waarmee de spelers zich, in zijn ogen, optimaal kunnen voorbereiden op de wedstrijd. “Ik ga uit van het principe ‘meten is weten’. Op het moment dat ik bij een vereniging binnenstap, beoordeel ik zelf de warmingup van de spelers. Ziet deze er goed uit, dan zal ik alleen wat kleine aandachtspunten benoemen richting trainer of spelers. Zie ik een warming-up, waarvan ik vind dat je daardoor niet optimaal kunt presteren, dan grijp ik in.”

“Een warming-up moet in mijn ogen bestaan uit een deel zonder en een deel met bal. Zonder bal staan de loopoefeningen centraal om zo de spieren warm te maken. Daarnaast moet de hartslag omhoog om te wennen aan de intensiteit van een wedstrijd. Is dit niet in orde, dan laat ik mijn spelers met een hartslagmeter lopen en film ik de warming-up. Op deze manier kunnen ze zelf ook terug zien hoe de voorbereiding op een wedstrijd eruit ziet en dat de stap naar de wedstrijd op die manier veel te groot is. Zo is het voorgekomen dat spelers veel spierklachten opliepen tijdens de wedstrijd. Nadat ik de warming-up enigszins aanpaste, en dat waren echt geen drastische veranderingen, verdwenen de klachten. Als hersteltrainer kun je dus wel degelijk zaken binnen het voetbal veranderen, maar overtuig de spelers en trainers ervan door meetgegevens of beelden te verzamelen.”

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform De Conditie Trainer. Je bent al lid vanaf €2 per maand:

1 kennisplatform voor €24 Alle 11 kennisplatformen voor €39 Totaalabonnee voor €58
We zijn benieuwd naar uw waardering van dit artikel
Bedankt voor uw mening!
Soortgelijke artikelen