Inloggen
Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Het bewuster maken van leermoment


Nigel Pluk (24) is vanaf dit seizoen medeverantwoordelijk voor het eerste elftal van DVSU Onder19. Zijn speerpunten bij de Utrechtse club: het bewuster maken van de leermomenten en het leren elkaar te corrigeren. “Jongens van deze leeftijd zijn oud genoeg dat zelf te doen.”

Op een zomerse donderdagavond in augustus staan Nigel Pluk en zijn collega-trainer Nilantha Couwenberg gezamenlijk op het veld.

Beiden hebben dezelfde rol - geen van beiden is assistent -, maar het is Pluk die zich nadrukkelijk manifesteert. Twee van zijn spelers zijn zonder afmelding weggebleven van de training. De spelers wordt op het hart gedrukt elkaar te corrigeren bij wangedrag van spelers en bij voetbaltactische zaken in het veld.

Directer
Het assertief optreden heeft hij deels te danken aan zijn tijd in Brazilië. Tijdens de afgelopen zomer werkte de Utrechter ruim drie maanden bij voetbalacademie Laranja Mecânica (zie kader).

Pluk kwam terecht in een hele andere wereld. Een andere voetbalcultuur en ook een ander, veel hoger, niveau. “Ik gaf training bij een amateurclub en het niveau daar was te vergelijken met leeftijdgenoten in de Nederlandse top. We wonnen van bijvoorbeeld FC Twente, N.E.C. en Excelsior, maar verloren van Ajax. Wat ik daar verder geleerd heb is de hardheid. Hier op amateurniveau is het snel leuk en goed en daar zijn ze strenger en eerlijker als iemand iets niet goed kan. Als trainer heb ik geleerd veel eerlijker en directer te zijn. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat coaching een positieve lading moet hebben. Daarnaast moet je er wat van leren. Als ik iets constateer, probeer ik waardevolle feedback te geven. Aan een term als ‘klote bal’ heeft een speler niets, maar je maakt het veel mee. Ik vertel weliswaar sneller dan voorheen als iets niet goed gaat, maar ik geef er wel opties bij.”

In Brazilië werd ook meer de nadruk gelegd op hele eenvoudige dingen als de bal met het goede been aannemen. Pluk merkt dat in Nederland dat aspect nooit benoemd wordt. “Hier hebben we daar weinig aandacht voor. Daar waren we iedere partij gefocust op het inspelen op het juiste been. Alle pass-, trap- en technische vormen deden we met links en rechts. Dat heeft echt zijn vruchten afgeworpen. Voor de ene speler betekent het dat hij 400 keer kan hooghouden met zijn verkeerde been en voor de ander ontstaat het besef dat als hij een bal met rechts aanneemt met de tegenstander ertussen, dat eenvoudiger is dan met links. Je leert daar echt naar de details te kijken. Ik train nu een niveau waarop ik zelf ook gespeeld heb, maar mij is in het verleden nooit expliciet verteld een bal met het juiste been aan te nemen. Als je de bal aannam, was het al goed. Het lijkt inderdaad een simpel iets, maar ik merk dat er te weinig aandacht aan wordt besteed. In de vijftien jaar dat ik gevoetbald heb, heb ik nooit een terugkoppeling gehoord als iemand een verkeerde bal aannam. Elke trainer weet hoe het moet, maar er wordt nog weleens overheen gekeken.”

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform De Junioren Trainer. Je bent al lid vanaf €2 per maand:

1 kennisplatform voor €24 Alle 11 kennisplatformen voor €39 Totaalabonnee voor €58
We zijn benieuwd naar uw waardering van dit artikel
Bedankt voor uw mening!
Soortgelijke artikelen