Inloggen
Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Voorbereiding op duel begint met herstel
| Bedankt voor uw mening!


In het vorige nummer van TrainersMagazine vertelde Jesse van den Akker over de effecten van de verlengde warming-up. In deze editie legt inspanningsfysioloog Pim Koolwijk uit hoe spelers van inspanningen kunnen herstellen. "De voorbereiding op het volgende duel begint bij het herstel van de vorige."

"Zodra de spelers na de wedstrijd de kleedkamer binnen komen, krijgen ze een herstelshake. Die bevat behalve vocht vooral koolhydraten en eiwitten. De koolhydraten zorgen voor toevoer van energie, de eiwitten voor herstel van de spieren. Amper tien minuten na afloop van de wedstrijd is het de eerste stap op weg naar het volgende duel." Bewegingswetenschapper Pim Koolwijk maakt bij FC Utrecht als inspanningsfysioloog deel uit van de technische staf van Erik ten Hag. Het is zijn taak om, samen met z'n collega's van de medische staf, de spelers zo fit mogelijk te maken en te houden. De herstelshake is één van de middelen die hij daarbij inzet. "De voorbereiding op de volgende wedstrijd begint bij een goed herstel van de vorige. Hoe beter spelers herstellen, des te eerder zijn ze weer belastbaar. En die belastbaarheid is een absolute voorwaarde om via conditionele prikkels en/of voetbaltechnische en -tactische trainingen het niveau van de spelers en daarmee de ploeg te verhogen."

Hoogintensief
Voetbal is een intervalsport, waarbij ruim 70% van de arbeid op lage intensiteit wordt verricht. De andere 30% bestaat echter uit hoogintensieve acties als starten, stoppen, sprinten, springen, wenden, keren en achterwaarts lopen. Ook motorisch complexe acties met de bal en fysiek contact met de tegenstander zorgen voor een forse fysieke belasting op spier-, energie- en hormoonniveau. De 40-jarige Koolwijk legt uit wat dat betekent. "De voorraad glycogeen in de lever en spieren neemt af, waardoor er naarmate de wedstrijd vordert vermoeidheid optreedt. De hoogintensieve acties leiden, samen met het veelvuldig schieten en passen van de bal, tot spierschade. En het spelen van meerdere wedstrijden in een kort tijdsbestek heeft gevolgen voor hormonen als testosteron en cortisol. Het inrichten van een specifiek herstelprogramma helpt spelers fysiek en mentaal optimaal te herstellen. We kunnen niet alles beïnvloeden, maar veel wel."

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform De Conditie Trainer. Je bent al lid vanaf €2 per maand:

1 kennisplatform voor €24 Alle 11 kennisplatformen voor €39 Totaalabonnee voor €58
We zijn benieuwd naar uw waardering van dit artikel
Bedankt voor uw mening!
Soortgelijke artikelen