Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Leestijd 6-8 minuten
Vrijdag 24 Maart 2017


Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.”

Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 

Vier jaar geleden startte Stumphius bij de O8-1 bij de voetbalclub uit Engelen, een snel groeiende club aan de rand van Den Bosch. “Aanvankelijk was het voetbal van een heel matig niveau en we verloren meer wedstrijden dan we wonnen. In de O9-1 was er al verbetering te constateren en een jaar later ging het steeds meer crescendo. Dat kwam ook, omdat er enkele talentjes van andere teams instroomden. Dit jaar in de O11, met dezelfde jongens als vorig jaar, constateer ik nog steeds vooruitgang. In de eerste competitiehelft zijn we met heel leuk voetbal zelfs kampioen geworden in de hoogste klasse.”

Uitdaging
“Volgend seizoen wil ik met dit team graag nog één jaar verder. De vraag rijst dan altijd, of er van beide kanten nog genoeg uitdaging is en of de spelers zich nog voldoende kunnen doorontwikkelen. Dat heeft me natuurlijk aan het denken gezet. Hoe kan ik nu in die volgende fase aan mezelf gaan werken om de jongens verder te blijven helpen? Wat kan ik veranderen aan mijzelf en wat moet ik vooral behouden? Hoe houd ik het leuk, hoe maak ik het interessant, hoe houd ik de aandacht en hoe krijg ik nog meer structuur in mijn trainingen? Tot nu toe moest ik het vooral hebben van zien, horen, doen en boekjes lezen, maar zonder trainersopleiding. Daarom ben ik aan het begin van dit seizoen gestart met de cursus TC3-jeugd. Mede hierdoor ga ik die uitdaging graag nog een seizoen aan.”



Vertrouwen
“Ik kan de tools, die ik op de cursus aangereikt gekregen heb, combineren met alle opgedane ervaringen van mezelf, de spelers en de ouders. Ik denk, dat dat een prima mix is om de spelers na vier jaar nog steeds verder te laten ontwikkelen. Mijn focus ligt op plezier en ontwikkeling en het toverwoord voor mij is daarbij vertrouwen. Ik benadruk dat we altijd positief moeten zijn naar medespelers. We moeten als spelers volledig op elkaar kunnen vertrouwen. Dat is de basis. Als je elkaar aanwijzingen geeft, maar je vertrouwt elkaar niet, dan kun je een goede samenwerking wel vergeten. Dat wederzijds vertrouwen is de afgelopen jaren heel erg gegroeid en daar profiteren we nu allemaal van. Vanuit dat vertrouwen komen de prestaties dan vanzelf wel. Voor mij is een goed gespeelde, maar verloren wedstrijd ook een prima prestatie.”

Enthousiast en nieuwsgierig
“Al van jongs af kijk ik veel wedstrijden in het profvoetbal. Ik probeer daaruit regelmatig aspecten mee te pikken om mijn spelertjes enthousiast en nieuwgierig te maken en te houden. Zo zag ik vorig seizoen een warming-up van Olympiakos Piraeus, die me erg aansprak. Ik heb die bij mijn team geïntroduceerd en gezegd dat wij als FC Engelen O11 een warming-up gingen doen van een grote internationale club. De jongens waren onder de indruk en deden dit vol overgave. We starten dan met een simpele pass- en trapoefening die steeds intensiever wordt. Daarna moeten ze een passeeractie mét weerstand maken. Hoe dikwijls zeggen we voor een wedstrijd niet, dat ze fel moeten beginnen? Dat zijn echter alleen maar woorden, maar in deze warming-up ervaren ze die felheid en duelkracht zelf. Vervolgens mogen ze een paar keer afwerken en tot slot werken ze af na een één-tegen-één-duel op honderd procent weerstand. Daarna nemen we kort nog enkele afspraken door, geef ik de beginopstelling en we beginnen aan de wedstrijd.”

Zelf nadenken
Stumphius wil vooral zijn spelers aan het denken zetten en niet alles voorzeggen. “Mijn spelers zijn intelligent en kunnen best zelf oplossingen voor bepaalde problemen bedenken. Nu we de tegenstanders al een aantal keren zijn tegengekomen, kennen de spelers de sterke en zwakke punten van hun opponenten. Het is mooi om te horen, dat een van mijn spelers voor een wedstrijd tegen mij zegt, dat die nummer zeven van de tegenstander de beste speler achterin is en dat hij die bij balbezit van hun keeper gaat dekken. ‘Dan kan de keeper de bal alleen ver uittrappen of aan een mindere speler geven en hebben wij de bal weer snel.’ Ik geniet als ik dat hoor. Ook tijdens trainingen wil ik ze over spelsituaties laten nadenken en ze laten beredeneren waarom ze handelen, zoals ze handelen. Als het eventueel een verkeerde keuze was, leren ze daar alleen maar van.”



Stroomtrainingen
Bij FC Engelen zit er structuur en visie achter de trainingen. Op maandag wordt altijd in circuitvorm op techniek getraind. “Wij noemen dat stroomtrainingen. We delen een half wedstrijdveld dan op in vier kleine veldjes. Op elk veldje wordt een oefenvorm uitgezet. Op het half veld waar wij met de O11-1 trainen, traint ook de O11-2, de O10-1 en de O10-2. Dit doen we om niet al te grote kwaliteitsverschillen op het veld te hebben. Na twaalf minuten wordt er van veldje gewisseld, zodat alle spelers vier verschillende oefenvormen worden aangereikt. De laatste tien minuten van elke training wordt er vier tegen vier gespeeld. Hier maken we ook een soort van competitie van. Soms spelen we de laatste tien minuten gemixt, zodat alle spelers tegen elkaar komen te spelen. Wij als trainers rouleren ook wel eens. Een bijkomend voordeel van deze organisatievorm is, dat alle trainers ook de spelers van de andere selectieteams aan het werk kunnen zien. We krijgen op deze manier een prima beeld van al deze spelers. Omdat ook alle lagere O11 en O10-teams dezelfde oefeningen aangeboden krijgen, kunnen ze makkelijker schakelen als ze op het eind van het seizoen eventueel in een hoger team gaan spelen.”

Trainingen op maat
“Alle trainingsvormen voor de stroomtrainingen staan op onze site. Daarbij zijn ook allerlei filmpjes te zien, waarin de diverse bewegingen worden voorgedaan. Belangrijk hierbij is, dat er ook staat aangegeven hoe je de oefeningen makkelijker of moeilijker kunt maken. Omdat ik in de O11-1 de beste spelers van deze lichting tot mijn beschikking heb, maak ik de oefenvormen vaak moeilijker of ik laat ze in een hoger tempo of met meer weerstand uitvoeren. Mijn opgedane kennis van de cursus komt me hierbij prima van pas. Een bijkomend voordeel van deze stroomtrainingen is dat welwillende vaders, die het moeilijk vinden om een training te maken, gemakkelijker de stap nemen om toch een team te gaan trainen.”

Zelf ervaren
“De woensdagtraining is een vrije training en daar gebruik ik vormen, die ik op de cursus leer. Ik bereid de training altijd zorgvuldig voor. Een goede trainingsvoorbereiding geeft voor mij rust en structuur. Dit straalt uit naar de spelersgroep. De spelers voelen dat en dat geeft vertrouwen naar de jongens toe en komt de kwaliteit van de training alleen maar ten goede. Ik geef dan de voorkeur aan voetbalechte trainingsvormen. Ik let hierbij natuurlijk nog steeds op de technische aspecten, maar ook komt het tactische dan aan bod. Ik vind het belangrijk om voor elke training een specifieke doelstelling te hebben en ik wil de spelers bepaalde tactische zaken zelf laten ervaren. Als ik bijvoorbeeld duidelijk wil maken, dat het makkelijker is om ‘klein’ te verdedigen, laat ik ze dat zelf ervaren (oefenvorm 1). Ik bouw dat dan uit naar een vier-tegen-vier-vorm met vier doeltjes, waarin ook het aanvallende aspect van het groot maken aan bod komt (oefenvorm 2).

Teamspirit
Stumphius wil het komende jaar, net als voorgaande jaren, blijven werken aan de teamgeest binnen zijn team. “Bijna alle trainers houden bij wie de doelpunten maakt, nou, ik niet! Ik vind dat niet eerlijk, omdat aanvallers veel meer kans hebben om te scoren dan verdedigers. Ik vind het veel belangrijker, dat de doelpuntenmaker als eerste de assistgever gaat bedanken. Wel houd ik de gescoorde penalty’s na afloop van elke wedstrijd bij. Iedereen heeft zo evenveel kans om te scoren. Omdat we geen vaste keeper hebben, rouleren we. Dat is voor de teamspirit ook goed, want dan ervaren ze bijvoorbeeld, dat het voor een keeper erg lastig is om op te bouwen als er niet vrijgelopen wordt. Ze krijgen op deze manier meer begrip voor elkaar. Dat geldt overigens ook voor de andere posities in het team. Ik laat ze daarom regelmatig op verschillende posities spelen.” Ook buiten het veld werkt Stumphius aan de verantwoordelijkheden. “Als ze op een trainingsavond een keer naar een kinderfeestje moeten, ga ik ze niet tegenhouden, maar we spreken wel samen af, dat het eigen kinderfeestje niet op een trainingsavond georganiseerd wordt!”

 

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Pupillentraining
Webcollege 'Het training geven aan de onderbouw' | Jack Bijsterveld
Jack Bijsterveld, trainer bij FC Utrecht en docent lichamelijk opvoeding geeft jou in dit webcollege tips hoe je het optimale uit de ontwikkeling van pupillen kunt halen.  Ben jij pupillentr
Opleiden vanuit 1:3:4:3
Stan Veger is trainer van de JO13-1 van Rigtersbleek en hanteert sinds dit seizoen een 1:3:4:3-systeem met zijn elftal. Hij richt zijn formatie in naar de kwaliteiten en behoeften van zijn leeftijdsgroep, omdat ontwikkeling voorop moet staan. In dit artikel schetst hij verschillende situaties waarin hij uitlegt waarom hij voorstander is van deze veldbezetting.
Ook tweebenig voetballen doe je met je hoofd
Als vervanger van een opgestapte coach heb ik de laatste maanden afgelopen seizoen met de O19 van Oranje Wit uit Dordrecht mogen werken. Het was even geleden dat ik spelers in een teamcontext had begeleid (zeker van
De wetenschap als basis voor een efficiënte wedstrijdbespreking
Sparta Nijkerk maakt sinds dit seizoen gebruik van een e-board waarop trainers hun wedstrijdbespreking kunnen houden. Volgens Jeffrey Vos, trainer van de O13-selectie, biedt dit veel meer mogelijkheden dan een ‘ouderwets’ magneetbord. “Door het gebruik van het e-board kan ik wedstrijdsituaties visueel maken.” Tekst: Tom Druppers
Doorschuiven centrale verdediger op speelhelft tegenstander
Stephan Henderik wil met zijn team graag dominant voetbal spelen op de helft van de tegenstander. Daarom kiest hij voor een 1:3:4:3-formatie, waarbij er een bijzondere rol is voor de centrale verdediger. “De centrale verdediger schuift in, waardoor we een overtal krijgen op het middenveld en we die ruimte kunnen domineren.” De trainer van UVV JO13-1 komt ve
Zelfregulatie kan kansen vergroten
Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.” Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn studietijd
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie. Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen. Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Ha
Nieuw! Kaartspel voor jeugdtrainers
Als TrainersMagazine proberen we steeds weer te innoveren en met producten te komen die de moderne voetbaltrainer van nu kan helpen in zijn of haar training. Daarom hebben we samen met Bas van Baar, jeugdt
Uitdagende techniek- en breintraining voor pupillen
Ronald de Boer zag in zijn beginjaren als trainer veel soorten techniektraining voorbijkomen, waarin er veelal geïsoleerd getraind werd. Vaak ging dit ten koste van het plezier dat spelers hadden in de training. Dat moet anders kunnen, dacht hij en daarom ontwikkelde hij zijn eigen oefenstof. “Er zit altijd een wedstrijdelement in verwerkt en dat maakt het uitdagend voor s
Het geven van ruime complexe opdrachten
Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Aanvallen via de vleugels
Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Talentontwikkeling door gender equality
Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Webcollege 'Het training geven aan de onderbouw' | Jack Bijsterveld
Jack Bijsterveld, trainer bij FC Utrecht en docent lichamelijk opvoeding geeft jou in dit webcollege tips hoe je het optimale uit de ontwikkeling van pupillen kunt halen.  Ben jij pupillentr
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen. Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Ha
Opleiden vanuit 1:3:4:3
Stan Veger is trainer van de JO13-1 van Rigtersbleek en hanteert sinds dit seizoen een 1:3:4:3-systeem met zijn elftal. Hij richt zijn formatie in naar de kwaliteiten en behoeften van zijn leeftijdsgroep, omdat ontwikkeling voorop moet staan. In dit artikel schetst hij verschillende situaties waarin hij uitlegt waarom hij voorstander is van deze veldbezetting.
Nieuw! Kaartspel voor jeugdtrainers
Als TrainersMagazine proberen we steeds weer te innoveren en met producten te komen die de moderne voetbaltrainer van nu kan helpen in zijn of haar training. Daarom hebben we samen met Bas van Baar, jeugdt
Ook tweebenig voetballen doe je met je hoofd
Als vervanger van een opgestapte coach heb ik de laatste maanden afgelopen seizoen met de O19 van Oranje Wit uit Dordrecht mogen werken. Het was even geleden dat ik spelers in een teamcontext had begeleid (zeker van
Uitdagende techniek- en breintraining voor pupillen
Ronald de Boer zag in zijn beginjaren als trainer veel soorten techniektraining voorbijkomen, waarin er veelal geïsoleerd getraind werd. Vaak ging dit ten koste van het plezier dat spelers hadden in de training. Dat moet anders kunnen, dacht hij en daarom ontwikkelde hij zijn eigen oefenstof. “Er zit altijd een wedstrijdelement in verwerkt en dat maakt het uitdagend voor s
De wetenschap als basis voor een efficiënte wedstrijdbespreking
Sparta Nijkerk maakt sinds dit seizoen gebruik van een e-board waarop trainers hun wedstrijdbespreking kunnen houden. Volgens Jeffrey Vos, trainer van de O13-selectie, biedt dit veel meer mogelijkheden dan een ‘ouderwets’ magneetbord. “Door het gebruik van het e-board kan ik wedstrijdsituaties visueel maken.” Tekst: Tom Druppers
Het geven van ruime complexe opdrachten
Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf
Doorschuiven centrale verdediger op speelhelft tegenstander
Stephan Henderik wil met zijn team graag dominant voetbal spelen op de helft van de tegenstander. Daarom kiest hij voor een 1:3:4:3-formatie, waarbij er een bijzondere rol is voor de centrale verdediger. “De centrale verdediger schuift in, waardoor we een overtal krijgen op het middenveld en we die ruimte kunnen domineren.” De trainer van UVV JO13-1 komt ve
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Zelfregulatie kan kansen vergroten
Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.” Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn studietijd
Aanvallen via de vleugels
Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie. Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Talentontwikkeling door gender equality
Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
1 2 3 4 5 6 7 8 9