Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Talentontwikkeling door gender equality
Leestijd 6-8 minuten
5.0/5 | Bedankt voor uw mening!
Woensdag 17 Mei 2017


Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”

Tekst: Tom Druppers | Beeld: Tom Druppers & Footballequals Academy

Nadat FC Twente in 2015 in financieel zwaar weer verkeerde, was de jeugdopleiding voor de meiden een van de eerste geledingen die werd wegbezuinigd. Zonde, maar vooral onrechtvaardig, zo vonden Mary Kok-Willemsen en haar partner Jurgen Kok. “De meiden kwamen daardoor zonder club te zitten, terwijl zij in onze ogen ook een gedegen, professionele opleiding verdienen.”

Kok-Willemsen was bij de Tukkers jarenlang verantwoordelijk voor de vrouwenafdeling, die in 2011 de landstitel behaalde. Jurgen Kok was in haar kielzog ook betrokken bij de opzet van een professionele academie voor de vrouwen in de Twentse regio. “Het eerste vrouwenelftal van FC Twente bleef weliswaar voortbestaan in een stichting, maar voor de jeugdopleiding was geen plaats. Dat was voor ons natuurlijk een tegenvaller, maar direct daarna zijn we gaan kijken of we zelf iets soortgelijks konden opzetten”, zo vertelt Jurgen Kok, die als Hoofd Voetbaltechnische zaken en als trainer van het O16-elftal aan de opleiding verbonden is.

Gender equality
De FootballEquals Academy wil jongens en meiden gelijke kansen bieden, omdat men denkt dat de verschillen én overeenkomsten een ideaal opleidingsklimaat kunnen vormen. Een fikse uitdaging in de soms zo conservatieve voetbalwereld, die anno 2017 nog steeds te boek staat als een bolwerk van mannen. “Wij geloven erin dat mannen en vrouwen elkaar op alle niveaus kunnen versterken. Dat we dit kunnen bewerkstelligen door het uitoefenen van onze passie, voetbal, is natuurlijk hartstikke mooi.”

Als trainer staat Kok drie keer per week op het veld met een groep spelers die weliswaar verschillend van geslacht is, maar een gezamenlijke overeenkomst heeft: de ambitie om te investeren in zichzelf om zo beter te worden. Hij wijst op de verschillende manieren van spelen. “Meiden spelen vaak meer vanuit de teamgedachte en hebben meer oog voor elkaar, terwijl jongens vaker kiezen voor een individuele actie en zo meer op zichzelf gericht zijn”, stelt hij. “Juist die diversiteit aan karakters zorgt ervoor dat de groep iets van elkaar kan leren.”

Opleiding
De FA-E profileert zich niet als voetbalschool, maar wil graag een volwaardige opleiding zijn voor kinderen die bezeten zijn van het spelletje en vastberaden zijn zichzelf te ontwikkelen. “Momenteel hebben we drie teams: een O13, O15 en O16-elftal. Komend seizoen hopen we daar ook een O11-team aan toe te kunnen voegen.” De spelers trainen drie keer per week bij de FootballEquals Academy. Dit combineren zij met één training en een wedstrijd bij hun plaatselijke voetbalclub.

De trainersstaf bestaat uit amateurtrainers uit de regio Twente, afkomstig uit het netwerk van Kok en zijn vrouw. “We hebben geprobeerd om jonge, ambitieuze trainers aan ons te binden, die overtuigd zijn van onze ideeën. Daarbij heeft ieder team twee fysiotherapeuten. Zij monitoren de fysieke voortgang en trainen individueel met spelers die terugkomen van een blessure. Verder heeft ieder team een eigen techniektrainer die iedere week een gedeelte van de training overneemt om de technische vaardigheden verder bij te schaven. Al met al denk ik dat we wat dat betreft weinig onderdoen voor menig opleiding van een Nederlandse betaald voetbalorganisatie”, stelt Kok.



Sven Padberg is een van die mensen en heeft momenteel de O13-selectie onder zijn hoede. Padberg was onder meer werkzaam in de jeugdopleiding van FC Twente en is sinds de start betrokken bij de nieuwe voetbalacademie. Padberg traint dit seizoen voor het eerst met een mix van meiden en jongens en is positief gestemd. “De meisjes die momenteel bij ons trainen zijn vrijwel allemaal afkomstig van BVO’s uit de omgeving, zoals FC Twente en PEC Zwolle. De ervaring die ze daar opdoen zorgt ervoor dat zij de jongens goed mee kunnen nemen in de professionele werkwijze die wij voor ogen hebben. Zo zien zij er bijvoorbeeld op toe dat de materialen netjes verzorgd zijn voor de training, waardoor we op het veld zoveel mogelijk tijd kunnen besteden aan het voetballende gedeelte.”

Trainingen
De O13-selectie van de FA-E traint momenteel twee keer per week en speelt af en toe een oefenwedstrijd op een doordeweekse avond. “Voorafgaand aan de voetbaltraining krijgen de spelers altijd een half uur kracht- en core stability training in het naastgelegen sportcentrum. We proberen hiermee de rompstabiliteit en lenigheid van de spelers te verbeteren. Daarnaast werkt het blessurepreventief.” Ook de groei van spelers wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Ook krijgen zij via een speciale applicatie op hun telefoon op maat gemaakt huiswerk waar ze dan zelf mee aan de slag kunnen.

Na afloop van de fysieke training is er een blok techniektraining, waar Padberg dus eenmaal per week ondersteund wordt door een specifieke techniektrainer. “We hebben de beschikking over een kunstgrasveld, een grasveld en indoor tennishallen. Door regelmatig op verschillende ondergronden te trainen proberen we spelers op allerlei manieren uit te dagen, om zo hun techniek te optimaliseren.” Tijdens de oefenvormen valt op dat er nauwkeurig gelet wordt op het gebruik van beide benen. “In de onderbouw zijn spelers in staat grote stappen te maken op technisch vlak, dus gaat er in de coaching veel aandacht uit naar de kwaliteit van die handelingen.” De dribbelvormen vinden plaats in compacte ruimtes, waar spelers steeds snel moeten wenden en keren.
“Ze zijn dan bezig met zichzelf, de bal en hun medespelers. Hierdoor is er ook sprake van een stukje ruimte-oriëntatie.”

Uiteindelijk volgt er een hoofdmomentgerichte voetbaltraining, waar de aangeleerde vaardigheden onderworpen worden aan weerstand van één of meerdere tegenstanders. Er wordt dan gewerkt in positionele partijvormen, waar spelers bezig zijn met het perfectioneren van hun techniek, terwijl er ook een stukje samenspel bij komt kijken. “We kiezen ervoor om voornamelijk te werken in kleine organisaties, omdat spelers dan in situaties komen met veel balcontacten. Dat past volgens mij ook goed binnen het werken in de onderbouw.”

Oefenwedstrijden
Hoewel de spelers bij de FAE meerdere malen per week gezamenlijk op het veld staan, spelen ze in competitieverband gewoon bij hun eigen amateurclub. Wel worden er met enige regelmaat oefenwedstrijden afgewerkt tegen lokale amateurteams, zodat spelers ook daarin getest en uitgedaagd worden. “Als groep zijn we niet actief in competitief verband, maar we benaderen oefenwedstrijden wel als team. Op trainingsmomenten behandelen we principes per teamfunctie. Wat willen we als de tegenstander de bal heeft? Doordat we dat op trainingen veel behandelen, is de vertaalslag naar de wedstrijd makkelijker, zonder dat daar een ingewikkeld tactisch plan aan ten grondslag ligt.”

Echter is er ook ruimte voor doelstellingen voor het individu. “Doordat we met meerdere trainers op het veld staan, is er doorgaans veel aandacht per kind. Voorafgaand aan een wedstrijd bespreken we met spelers welke actie ze in de wedstrijd graag willen oefenen. Zo kun je het met de vleugelaanvallers hebben over een schijn- of passeerbeweging in een één-tegen-één-situatie. Dat gaat dan met vallen en opstaan, maar natuurlijk is er de ruimte om fouten te maken en daar weer van te leren.”

Randvoorwaarden
Padberg geniet van de manier waarop hij kan werken met zijn pupillen. “De randvoorwaarden zijn optimaal verzorgd. Als trainer is dat natuurlijk fijn, maar ook noodzakelijk als je een topsportklimaat nastreeft.” Zo worden wedstrijden én trainingen gefilmd, waardoor Padberg de mogelijkheid heeft om feedback te geven aan de hand van videobeelden. “Als we een oefenwedstrijd hebben gespeeld, bekijken we met de groep naar zaken die goed zijn gegaan en proberen we gezamenlijk de verbeterpunten te benoemen.” Ook voor het individu is er bij de FE-A ruimte voor reflectie op visueel vlak. “Ik kan dan aan de video-analist vragen om beelden van een bepaalde speler te selecteren. Via de applicatie van ons spelervolgsysteem kan ik deze dan, met wat op- en aanmerkingen, doorsturen naar de desbetreffende speler. Hij kan ze dan thuis op z’n gemak bekijken.”

Ook zijn er tweemaal per jaar persoonlijke ontwikkelingsgesprekken, waar een speler samen met zijn ouders uitgenodigd wordt door de trainer om te praten over de voortgang. “Dan hebben we het over voetbalinhoudelijke zaken en kijken we naar de plus- en kluspunten die een jongen of meisje heeft binnen onze academie.” Bij zijn O13-selectie probeert hij dit op een luchtige manier te verpakken, zodat een speler met een goed gevoel het gesprek in- en uitgaat. Ook het persoonlijke aspect komt echter aan bod. “Zo ben ik benieuwd hoe een speler het ervaart om naast trainingen bij zijn eigen amateurclub nog eens twee avonden te trainen bij ons. Voor kinderen is dat natuurlijk best intensief en vergt het een grote inspanning”, zo geeft Padberg aan.



Als eindverantwoordelijke voetbaltechnische zaken is Kok constant op zoek naar de nieuwste innovaties op het gebied van sport. “Het bevreemdt mij altijd, dat we in Nederland nog weinig praten over specifieke linietrainers. Een keeperstrainer is bij vrijwel iedere club in dienst, maar ook een spitsentrainer kan volgens mij waardevol zijn. Voor het komende seizoen is dat iets dat we graag aan de bestaande staf willen toevoegen.” Momenteel maakt alleen de O16-selectie van de FE-A gebruik van speciale hartslagmeters, waarmee men de intensiteit van trainingen probeert te meten. “Ook daarin willen we graag op termijn voor de gehele academie kunnen voorzien, zodat we stapje voor stapje toewerken naar een steeds professionelere, gemengde voetbalopleiding, waar het draait om talent en kwaliteit”, besluit Kok.

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Pupillentraining
Webcollege 'Het training geven aan de onderbouw' | Jack Bijsterveld
Jack Bijsterveld, trainer bij FC Utrecht en docent lichamelijk opvoeding geeft jou in dit webcollege tips hoe je het optimale uit de ontwikkeling van pupillen kunt halen.  Ben jij pupillentr
Opleiden vanuit 1:3:4:3
Stan Veger is trainer van de JO13-1 van Rigtersbleek en hanteert sinds dit seizoen een 1:3:4:3-systeem met zijn elftal. Hij richt zijn formatie in naar de kwaliteiten en behoeften van zijn leeftijdsgroep, omdat ontwikkeling voorop moet staan. In dit artikel schetst hij verschillende situaties waarin hij uitlegt waarom hij voorstander is van deze veldbezetting.
Ook tweebenig voetballen doe je met je hoofd
Als vervanger van een opgestapte coach heb ik de laatste maanden afgelopen seizoen met de O19 van Oranje Wit uit Dordrecht mogen werken. Het was even geleden dat ik spelers in een teamcontext had begeleid (zeker van
De wetenschap als basis voor een efficiënte wedstrijdbespreking
Sparta Nijkerk maakt sinds dit seizoen gebruik van een e-board waarop trainers hun wedstrijdbespreking kunnen houden. Volgens Jeffrey Vos, trainer van de O13-selectie, biedt dit veel meer mogelijkheden dan een ‘ouderwets’ magneetbord. “Door het gebruik van het e-board kan ik wedstrijdsituaties visueel maken.” Tekst: Tom Druppers
Doorschuiven centrale verdediger op speelhelft tegenstander
Stephan Henderik wil met zijn team graag dominant voetbal spelen op de helft van de tegenstander. Daarom kiest hij voor een 1:3:4:3-formatie, waarbij er een bijzondere rol is voor de centrale verdediger. “De centrale verdediger schuift in, waardoor we een overtal krijgen op het middenveld en we die ruimte kunnen domineren.” De trainer van UVV JO13-1 komt ve
Zelfregulatie kan kansen vergroten
Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.” Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn studietijd
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie. Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen. Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Ha
Nieuw! Kaartspel voor jeugdtrainers
Als TrainersMagazine proberen we steeds weer te innoveren en met producten te komen die de moderne voetbaltrainer van nu kan helpen in zijn of haar training. Daarom hebben we samen met Bas van Baar, jeugdt
Uitdagende techniek- en breintraining voor pupillen
Ronald de Boer zag in zijn beginjaren als trainer veel soorten techniektraining voorbijkomen, waarin er veelal geïsoleerd getraind werd. Vaak ging dit ten koste van het plezier dat spelers hadden in de training. Dat moet anders kunnen, dacht hij en daarom ontwikkelde hij zijn eigen oefenstof. “Er zit altijd een wedstrijdelement in verwerkt en dat maakt het uitdagend voor s
Het geven van ruime complexe opdrachten
Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Aanvallen via de vleugels
Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Webcollege 'Het training geven aan de onderbouw' | Jack Bijsterveld
Jack Bijsterveld, trainer bij FC Utrecht en docent lichamelijk opvoeding geeft jou in dit webcollege tips hoe je het optimale uit de ontwikkeling van pupillen kunt halen.  Ben jij pupillentr
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen. Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Ha
Opleiden vanuit 1:3:4:3
Stan Veger is trainer van de JO13-1 van Rigtersbleek en hanteert sinds dit seizoen een 1:3:4:3-systeem met zijn elftal. Hij richt zijn formatie in naar de kwaliteiten en behoeften van zijn leeftijdsgroep, omdat ontwikkeling voorop moet staan. In dit artikel schetst hij verschillende situaties waarin hij uitlegt waarom hij voorstander is van deze veldbezetting.
Nieuw! Kaartspel voor jeugdtrainers
Als TrainersMagazine proberen we steeds weer te innoveren en met producten te komen die de moderne voetbaltrainer van nu kan helpen in zijn of haar training. Daarom hebben we samen met Bas van Baar, jeugdt
Ook tweebenig voetballen doe je met je hoofd
Als vervanger van een opgestapte coach heb ik de laatste maanden afgelopen seizoen met de O19 van Oranje Wit uit Dordrecht mogen werken. Het was even geleden dat ik spelers in een teamcontext had begeleid (zeker van
Uitdagende techniek- en breintraining voor pupillen
Ronald de Boer zag in zijn beginjaren als trainer veel soorten techniektraining voorbijkomen, waarin er veelal geïsoleerd getraind werd. Vaak ging dit ten koste van het plezier dat spelers hadden in de training. Dat moet anders kunnen, dacht hij en daarom ontwikkelde hij zijn eigen oefenstof. “Er zit altijd een wedstrijdelement in verwerkt en dat maakt het uitdagend voor s
De wetenschap als basis voor een efficiënte wedstrijdbespreking
Sparta Nijkerk maakt sinds dit seizoen gebruik van een e-board waarop trainers hun wedstrijdbespreking kunnen houden. Volgens Jeffrey Vos, trainer van de O13-selectie, biedt dit veel meer mogelijkheden dan een ‘ouderwets’ magneetbord. “Door het gebruik van het e-board kan ik wedstrijdsituaties visueel maken.” Tekst: Tom Druppers
Het geven van ruime complexe opdrachten
Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf
Doorschuiven centrale verdediger op speelhelft tegenstander
Stephan Henderik wil met zijn team graag dominant voetbal spelen op de helft van de tegenstander. Daarom kiest hij voor een 1:3:4:3-formatie, waarbij er een bijzondere rol is voor de centrale verdediger. “De centrale verdediger schuift in, waardoor we een overtal krijgen op het middenveld en we die ruimte kunnen domineren.” De trainer van UVV JO13-1 komt ve
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Zelfregulatie kan kansen vergroten
Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.” Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn studietijd
Aanvallen via de vleugels
Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie. Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
1 2 3 4 5 6 7 8 9