Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Visualiseren in de jeugdopleiding
Leestijd 8-10 minuten
5.0/5 | Bedankt voor uw mening!
Dinsdag 06 Juni 2017

Het begon allemaal met een filmpje op twitter, waarin AZ-jeugdspelers onder de klanken van de Champions Leaguetune, aan het visualiseren waren als voorbereiding op de aankomende wedstrijd. Kelvin Duffree en Bart Heuvingh geven uitleg. “We willen spelers voorbereiden om topsporter te worden. Daar hoort ook het aanleren van mentale vaardigheden bij. En één van die mentale vaardigheden is visualiseren.”

Tekst: Paul van Veen | Beeld: Ed van de Pol

Bart: “Voordat we verder ingaan op wat visualiseren is en waarom we het doen, is het belangrijk om te weten welke positie het visualiseren in onze opleiding inneemt. In de jeugdopleiding van AZ hebben we drie leerlijnen. In de eerste leerlijn, waarin we de spelers onze spelintenties en spelprincipes aanleren, staat het voetbal centraal. De tweede leerlijn is de fysieke leerlijn. Dat is bijvoorbeeld krachttraining en het trainen van atletisch vermogen. Bij de O12 vindt dat nog vooral op het veld plaats. Later zullen spelers in het krachthonk te vinden zijn. Onze derde leerlijn noemen wij het topsportleerplan. In dit leerplan leren spelers allerlei dingen die belangrijk zijn om hun leven in te kunnen richten als topsporter. Denk bijvoorbeeld aan voeding, mentale vaardigheden, omgaan met de media, contracten, koken, slapen, herstellen en hoe je goed met je lichaam omgaat. Binnen het topsportleerplan zitten mentale vaardigheden en van die mentale vaardigheden is visualiseren er één.”

Jaarplan
“Zo hebben we een heel jaarplan ontwikkeld. Bij elke leeftijdsgroep komen door het jaar heen acht thema’s terug die bij die leeftijdscategorie passen en die ongeveer een maand duren. Dit kun je ook op een groot planbord in de trainerskamer zien. Ieder jaar kijken we hier weer kritisch naar of we iets kunnen verbeteren met als belangrijkste doel dat we spelers ontwikkelen, die zich 24/7 kunnen richten op presteren.”

Thema
“Zo’n thema begint vaak met een workshop, met daarin een stukje uitleg. Dit komt dan gedurende die maand meerdere malen terug. Zo oefenen spelers het ook een keer in de kleedkamer, op het veld, geven we ze een opdracht voor thuis, zetten we een filmpje in de app en nog veel meer. Vervolgens moeten de spelers er zelf mee aan de slag. Uiteindelijk moeten spelers zelf kiezen of dit een vaardigheid is die ze willen gebruiken of niet. Wij verplichten het dus niet. Wij zien het als onze taak om die vaardigheid aan te leren en als een speler merkt dat het bij hem werkt, dan gaat hij het vanzelf vaker inzetten.”

Voorbeeld
Kelvin: “Een goed voorbeeld hiervan is de slaapbril. Deze hebben we onlangs bij een speler van de O16 geïntroduceerd. Om goed te kunnen slapen is het belangrijk om in het laatste uur, voordat je gaat slapen niet meer naar een scherm kijkt (tv, tablet of telefoon). Omdat dat erg moeilijk is in deze tijd, hebben we hem de slaapbril gegeven. Deze bril filtert al het blauwe licht en we raden aan om deze een uur voor het slapen op te zetten. Die ene speler had er zoveel baat bij, dat nadat we die ene speler de bril gaven, binnen enkele dagen het hele team vroeg om die bril. Inmiddels komen er zelfs vragen uit de andere teams. Het is een goed teken voor ons om te zien dat spelers ervaren dat het hen helpt en beter maakt.”

Opbouw
Bart: “Zo staat er bij de verschillende leeftijdscategorieën een logische volgorde van onderwerpen op het programma. We beginnen bij de O12 met visualiseren, bij de O13 gaat het over ontspanningstechnieken, bij de O14 staan concentratietechnieken centraal en bij de O15 gedachtencontrole en zelfspraak. Het doel is uiteindelijk dat een speler vanaf de O16 weet welke instrumenten hij kan inzetten die voor hem als speler werken. Voor de één kan dat visualiseren zijn en voor de ander is dat een ontspanningstechniek.”

Geen doel op zich
“Belangrijk om te weten is dus dat visualiseren een tool is en geen doel op zich. Visualiseren heeft, net als heel veel andere onderwerpen, een plek in de opleiding. Je moet het zeker ook niet groter maken dan het is. Binnen deze club willen we spelers heel veel dingen aanreiken, maar uiteindelijk zijn de spelers zelf verantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling. Wij zeggen wel dat spelers optimaal een wedstrijd in moeten gaan, maar niet hoe ze dat moeten doen. Wij geven aandacht aan deze zaken om spelers beter te laten presteren. Wij geven deze aandacht, vóórdat er een probleem is, want het is ‘easier to build strong children, then to repair broken men’!

Integratie
Kelvin: “Tenslotte vinden we het belangrijk dat we het programma geïntegreerd hebben. Bart geeft alle onderwerpen zelf. Het is dus niet een diëtist die een keer langs komt om iets over voeding te vertellen en een sportpsycholoog over ontspanning, want dan staat het allemaal los van elkaar. Wij benaderen het holistisch. En ook de trainer speelt er een belangrijke rol in, want als spelers van alle kanten steeds horen hoe belangrijk het is, dan hebben spelers er ook meer vertrouwen in.”

Ouders
“Daarom nemen we de ouders mee. Zij krijgen ook een aantal keer per jaar les over topsport en alle facetten waar de kinderen mee te maken krijgen. Daarin leggen we ook uit waarom we dingen doen. Als een jongen opeens tijdens een autorit met de handen voor de ogen zit om te visualiseren, moet een ouder niet denken dat hij verdrietig is. Daarnaast kan een kleine opmerking van een ouder dat het allemaal maar onzin is, soms al voor veel verwarring bij een speler zorgen. Daarom gaan dus ook de ouders mee in het traject.”

Van Persie
Bart: “Bij de eerste les over visualiseren vertel ik een verhaal over het doelpunt van Robin van Persie op het WK van 2014. Iedere speler heeft zijn ogen dicht, eventueel handen voor de ogen en dan vertel ik dat ze het stadion moeten zien, het gras moeten ruiken en beschrijf ik de voorzet van Daley Blind en de kopbal van Robin van Persie. Als ik dan vraag om welk doelpunt het gaat, roepen ze allemaal ‘Robin van Persie’. Ze hebben dan het doelpunt al voor hun ogen gezien en ze hebben dus al gevisualiseerd.”
“Dan vraag ik wat ze het gemakkelijkst vonden: het zien, het horen of het ruiken. Vervolgens vraag ik ze om het nog een keer te doen, maar dan te letten op andere zintuigen. En als het bij sommige nog niet zo goed lukt, dan beschrijf ik nog twee goals. Tenslotte laat ik dan ook die goal nog op beeld zien.”

Waarom en wanneer
“Daarna vraag ik aan de spelers waarom en wanneer je zou kunnen visualiseren. Dan komen ze vaak al snel tot de redenen waarom we dit doen. Ten eerste kan het bijdragen tot meer zelfvertrouwen. Ten tweede helpt het om te komen in de optimale prestatietoestand en je kunt achteraf ergens van leren. Ook kun je nog uitleggen hoe visualiseren werkt. Alles wordt vanuit het brein aangestuurd. Als je oefent om het te zien, worden dezelfde banen in het brein getraind als wanneer je de actie echt zou oefenen. Daar hoef je de actie niet echt voor te doen. Tijdens het visualiseren wordt alleen het laatste signaaltje, om de spieren aan te sturen die het uit moeten voeren, tegengehouden. Er zijn ook mensen (bijvoorbeeld Erben Wennemars) die helemaal meebewegen als ze visualiseren. Hierbij is het belangrijk om te proberen vanuit je eigen perspectief te kijken, dus zoals je het vanuit je eigen ogen ziet. Dit levert het meeste rendement op.”

Afsluiten
“Een tip die we vaak geven bij het visualiseren is om je even af te sluiten van de omgeving, zodat je helemaal in je eigen gedachten kunt komen. Een handigheidje is door met de handen voor de ogen te gaan zitten, het hoofd iets te buigen en je vervolgens alleen nog te richten op je ademhaling en je gedachten.”

Vervolg
“Het is natuurlijk niet zo dat we het enkel bij één workshop per maand houden. De trainer kan er mee aan de slag gaan en het kan natuurlijk dat we bijvoorbeeld na een of twee weken een filmpje in de groepsapp zetten. Ze leren de hele dag dingen, dus het is goed om dingen te herhalen. Dit zou bijvoorbeeld het filmpje van Lewandowski kunnen zijn, waarin hij ook aan het visualiseren is. En zo proberen we zoveel mogelijk voorbeelden te verzamelen van personen die ze aanspreken. Zlatan schreef bijvoorbeeld in zijn boek dat hij iedere avond visualiseerde. Elke avond zag hij een soort van film wat hij die dag op het veld gedaan had en probeerde daar weer van te leren. Ook Ruud van Nistelrooij gaf aan dat hij voor de wedstrijd altijd bezig was om zichzelf doelpunten te zien maken. Strafschoppen, voorzetten, alles om maar in die goede toestand te komen.” Kelvin: “Ook Wayne Rooney zegt dat hij er gebruik van maakt. De avond voor de wedstrijd beeldt hij zelfs in in welk tenue hij speelt, het stadion waarin hij gaat spelen, hoe het veld eruit ziet en naar welke kant er gespeeld wordt. Ook in andere sporten zoals boksen en turnen zie je het vaak gebruikt worden.”


Tweet
Bart: “Op de tweet van Kelvin is in de media nog wel wat ophef ontstaan. Eerst hadden we de behoefte om onszelf te verdedigen, toch hebben we daar uiteindelijk niet voor gekozen. Vroeger ging ik bij kritiek nog meer artikelen in de wetenschap zoeken om het gelijk te bewijzen. Uiteindelijk hebben we een andere methode gekozen. Het gaat erom dat we de jongens vaardigheden aanbieden waar zij baat bij kunnen hebben. Wij zien dat het bijdraagt aan de voetbalontwikkeling van spelers. Dat is het enige wat telt. Natuurlijk helpt visualiseren niet voor iedereen, maar veel spelers hebben hier wel baat bij.”


Wetenschap
Kelvin: “Natuurlijk is er ook genoeg wetenschappelijk bewijs. In het Amerikaanse basketbal hebben ze een studie gedaan met drie groepen, waarbij groep 1 elke dag vrije worpen mocht nemen, de tweede groep op de eerste en laatste dag vrije worpen nam en in de tussentijd alleen maar die vrije worpen aan het visualiseren was en een derde groep die niet trainde. Het bleek dat de derde groep niet vooruitging en dat de eerste twee groepen ongeveer evenveel vooruitgang boekten.” Bart: “Dat is ook fijn, want je krijgt soms van de trainers toch wel de vraag of het allemaal wel onderzocht is.”

Iedereen
Kelvin: “Veel mensen visualiseren vaker dan ze zelf realiseren. Als je een sollicitatiegesprek hebt of een presentatie moet geven, zijn veel mensen vaak al aan het denken wat er gevraagd kan worden en wat ze dan eventueel kunnen doen. De één schrijft dat helemaal uit, de ander ligt daarover na te denken en ziet zichzelf al in die situatie.” Bart: “Aan ons de taak om spelers, die nog niet visualiseren, op de mogelijkheden te wijzen, want iedereen kan het. Als ik tegen iemand zeg: ‘doe je ogen dicht en denk aan het doelpunt van Robin van Persie’, dan lukt iedereen dat. De één kan het echter beter dan de ander.”

Begin
“We beginnen met visualiseren bij de O12, omdat het uitstekend bij deze leeftijd past. Concentratieproblemen zijn vaak nog actueel op die leeftijd. Daarnaast zullen ze op deze leeftijd veel meer open staan voor dit onderwerp dan bijvoorbeeld iemand van 25 die daar misschien al een mening over heeft gevormd.”

“Maar nogmaals, ze moeten uiteindelijk zelf een keuze maken uit alle vaardigheden die we ze aanbieden. De spelers in onze opleiding hebben allemaal een topsportprofiel waarin ze exact opschrijven wat zij doen om zichzelf optimaal voor te bereiden op een training, te focussen tijdens een training en weer te herstellen na een training. Zo houden ze bij wat ze graag eten of drinken voor een training of wedstrijd, maar ook of ze het prettig vinden om te visualiseren of niet. Door dit bij te houden, zijn ze eigenlijk voor zichzelf protocollen aan het ontwikkelen, waar zij het meest behoefte aan hebben om zich optimaal voor te bereiden voor een training of wedstrijd. Dit topsportprofiel is voor ons een belangrijke tool, zowel voor de speler als voor de trainer. Niet alleen om de ontwikkeling te volgen, maar ook om een speler bewust te maken van zijn topsportleefstijl.”

Doorlopende ontwikkeling
“Belangrijk is dat spelers zichzelf doorlopend blijven ontwikkelen. Steeds moeten ze even terugdenken aan wat ze de afgelopen maand hebben geleerd, hoe ze dat hebben toegepast en wat er voor ze werkt. Dat vullen ze in hun topsportprofiel in. Zo kan iemand ook zeggen dat hij liever niet voor een wedstrijd visualiseert, omdat hij daar juist gespannen van wordt. Hij visualiseert bijvoorbeeld liever na de wedstrijd hoe hij bepaalde dingen een volgende keer beter kan doen. Nogmaals, daar zijn ze echt vrij in. Als we zeggen: je moet visualiseren, dan werkt het niet. Wij willen dat spelers zelf de keuze maken om iets te doen, maar wij helpen ze wel hun keuzemogelijkheden te vergroten door dingen zoals visualiseren aan te reiken.”

 

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Technisch beleid voor voetbalclubs
Implementeren van spelprincipes
Veel trainers maken voorafgaand aan de training hun doelstelling aan de spelers bekend. Daarna wordt een oefenvorm gegeven en ten slotte wordt gevraagd of de spelers het begrijpen. Ad Looijmans werkt omgekeerd. “Ik vraag eerst waar de spelers tegenaan zijn gelopen, speel vervolgens een oefenvorm en vraag naderhand wat het doel hiervan was. Op deze manier implementeer ik onze s
De hoofdklasse halen zonder te betalen
Om het Nederlands voetbal hogerop te brengen, moeten we op zoek naar clubs en trainers die het anders doen. Vandaag luisteren we naar het verhaal van RKZVC uit Zieuwent, een clubje van 350 leden, die de hoofdklas
Sparta: Wij proberen dingen uit en willen anders zijn dan veel andere BVO's
Sinds jaar en dag staat de jeugdopleiding van Sparta Rotterdam bekend om haar grote talenten die doorstromen naar het eerste elftal en zelfs verder dan dat. Hoofd Jeugdopleidingen Dolf Roks bewaakt de continuïteit hiervan: “We proberen dingen uit en willen anders zijn dan veel andere BVO’s. Bovenal zoeken we talenten die in alles de beste willen zijn.” Dolf Roks geeft
Spelers objectief beoordelen: kan dat?
De trainer van de Onder15 moet aan het einde van jaar alle spelers een cijfer geven voor het vrijlopen zonder bal. Hij geeft speler A een 8. Het jaar er op gaat de speler naar de Onder17. Die trainer geeft diezelfde speler een 7 voor het vri
Jaarplan maken om de doorstroming van jeugdspelers te verbeteren
  Het goed laten doorstromen van een speler van de ene naar de andere leeftijdscategorie hoort bij een gezonde jeugdopleiding. Bij ESA uit Arnhem werken ze met een jaarplanning, om zo de doorstroming makkelijker te maken. Jarno van den Bosch, technisch co
TM SpelerVolgSysteem: vraag gratis presentatie aan
Het spelervolgsysteem van TrainersMagazine was het eerste online spelervolgsysteem van Nederland en is het spelervolgsysteem voor én door trainers van amateurclubs gemaakt. Het richt zich er op om de belangrijkste gegevens om de belangrijkste g
Stap voor stap naar continuĂŻteit
Na zijn periode als voetballer in Breda werd Tim Gilissen in de zomer van 2015 gepresenteerd als manager van de jeugdopleiding van NAC. Een totaal ander leven, maar de uitdaging werd des te groter. “Samen met Eric Hellemons ben ik gestart met het maken en uitvoeren van ons plan, met als rode draad: alles stap voor stap.” Tekst: Rogier Veenstra | Beeld P
Het opleiden van jeugdtrainers
Ruim een jaar na de aanstelling van Kees Zwamborn als technisch manager van vv Kloetinge zijn er al flinke stappen gemaakt om de doorstroming van jeugdspelers naar het eerste elftal te bevorderen. “Om talenten optimaal te ontwikkelen zijn we vooral aan de slag gegaan met diegenen, die de spelers beter moeten maken: de jeugdtrainers.” Teks
Het leerproces van spelers inzichtelijk maken
“Heb je je wel eens afgevraagd wanneer een speler iets leert? Vrijwel geen enkele voetbaltrainer kon mij hier antwoord op geven, terwijl dit toch een essentiële vraag is voor iemand die als vak heeft spelers iets te leren.” Het begin van het interview met Anjo Coppus, hoofd jeugdopleiding selectieteams bij Brabantia, zet je vanaf de eerste minuut al aan het denken.
De 10 spelprincipes van Delta Sport '95
Rens van Dinter is Technisch Coördinator Bovenbouw bij Delta Sports'95. Hij vindt het belangrijk dat ze van hun eigen kracht uit gaan. "Alle teams spelen 1:4:3:3, maar de trainers hebben de vrijheid en vooral d
Gezocht: Ambassadeurs voor Voetbal JeugdPlan
Wil jij graag het Nederlands voetbal én jouw club helpen? Heb jij een goed (voetbal)netwerk in jouw regio? Dan zijn we op zoek naar jou om Team TrainersMagazine te versterken en ontvang een
Waarom clubs met jeugdtrainers zou moeten afspreken om geen kritiek te hebben op scheidsrechters
Iedere voetballer of iedere coach moet het herkennen. De bal gaat overduidelijk via de tegenstander uit het veld. Echter, tot je grote verbazing staat de scheidsrechter de andere kant op te wijzen. Waarschijnli
Kijkwijzer voor meer structuur in trainingen
Als voetbalvereniging wil je natuurlijk kwalitatief goede trainingen. Het aanstellen van goede trainers is natuurlijk één, maar welk vervolg geef je er dan aan? Marcel van Marsbergen, technisch coördinator van het 1200 leden tellende DSS uit Haarlem vindt het een uitdaging om ook de kwaliteit van de trainingen te waarborgen. Hij introduceerde de kijkwijzer,
De voordelen van indelen in jaargroepen
In het verleden speelden jeugdvoetballers vaak in leeftijdscategorieën die twee kalenderjaren omvatten. De KNVB stimuleert om steeds meer met jaargroepen te werken. Maikel Maas van Margriet JO15.1 is hier een groot voorstander van en ziet alleen maar voordelen. “De fysieke verschillen zijn veel kleiner en spelers kunnen onder gepaste weerstand echt blijven voetball
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen. Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Ha
Gepersonaliseerde schrijfblokken voor de club
Wil je iets speciaals doen voor de trainers van jouw club? Laat dan een gepersonaliseerd voetbalcompetitieboek of A5 schrijfblok maken voor de trainers/leiders van jouw club. 
Voetbal JeugdPlan - Ieder kind verdient een goede training
Ieder kind - in een hoog of lager team, selectie of geen selectie - verdient een goede en leuke training. Het Voetbal JeugdPlan helpt clubs hierbij. Van het aanbieden van kant-en-klare trainingen v
Geboortemaandeffect buiten Nederland
Het geboortemaandeffect is alweer geruime tijd een bekend begrip bij insiders, maar blijkt toch uitermate moeilijk om er vanaf te komen. Maar liefst 75% van de spelers die geselecteerd zijn voor Oranje Onder17, die in Engeland strijdt voor het Europees Kampioenschap, is geboren in het eerste halfjaar. Maar hoe verhoudt dit zich tot andere landen? Staan we alleen in het geboortemaandeffect?
Opleiden via Talentenprogramma
Veel clubs streven naar een A-selectie met zelfopgeleide spelers. Ook bij derdedivisionist HSC’21 is de doorstroming van spelers uit eigen kweek een kernpunt in het beleid. Liefst dertien spelers van de huidige selectie zijn afkomstig uit de jeugdopleiding van de club uit Haaksbergen. Peter Visser, Hoofd Technische Commissie: “Via ons Talentenprogramma leiden wij talentvolle spe
Top 100 Jeugdopleidingen: zin of onzin?
Er duiken steeds meer lijstjes op waar er een ranglijst wordt gemaakt van bijvoorbeeld de top 100 van jeugdopleidingen. Die nemen dan het niveau waarop de jeugdteams spelen en op basis daarvan komen ze tot een r
De 8 stappen van 'laat ze spelen': Fase verdedigen op helft tegenstander
In het artikel Het leerproces van spelers inzichtelijk maken spreekt Anjo Coppus over de 8 stappen in zijn trainingsmethode voor de fase verdedigen, de statische variant en de checkpoints. Tekst en afbeeldingen: Anjo Coppus
Interne voetbalschool Be Friends heeft alleen maar winnaars
Bij voetbalvereniging Dilettant uit Krimpen aan de Lek krijgen spelers op vrijdag een extra mogelijkheid om te trainen. De trainers van deze interne voetbalschool zijn de spelers van het eerste elftal en daardoor zijn er alleen
Voetballeercyclus als leidraad voor ontwikkeling individu
“Veel trainers weten wel wat ze willen aanleren, maar niet op welke manier ze dat kunnen doen.” Roger Bongaerts, Hoofd Jeugdopleiding van VVV-Venlo, ontwikkelde daarom een methode die diverse fasen onderscheidt in het leerproces van jonge voetballers. Ook legt hij uit hoe men de ontwikkeling van het individu probeert te reguleren binnen het teamproces.
Externe scouting
Alphense Boys speelt met zijn jeugdteams al jarenlang op het hoogste niveau en ontving in 2015 zelfs het predicaat ‘Regionale Jeugdopleiding’ van de KNVB. Paul Bahlmann is technisch coördinator en legt uit hoe de club onder andere door externe scouting één van de meest vooraanstaande amateurclubs is van Nederland. Tekst: To
Samen verbeteren we het Nederlands voetbal
Ieder kind heeft recht op een goede voetbaltraining. Ongetwijfeld ben je het daar mee eens. Maar de praktijk leert vaak dat spelers in de selecties de beste trainers krijgen en er veel minder aandacht is voor al die andere voetballers die (nu nog) wat minder goed kunnen voetballen. Daar moet iets aan gebeuren, daarom biedt TrainersMagazine volgend seizoen alle pupillentrainers van Nederlan
Implementeren van spelprincipes
Veel trainers maken voorafgaand aan de training hun doelstelling aan de spelers bekend. Daarna wordt een oefenvorm gegeven en ten slotte wordt gevraagd of de spelers het begrijpen. Ad Looijmans werkt omgekeerd. “Ik vraag eerst waar de spelers tegenaan zijn gelopen, speel vervolgens een oefenvorm en vraag naderhand wat het doel hiervan was. Op deze manier implementeer ik onze s
De voordelen van indelen in jaargroepen
In het verleden speelden jeugdvoetballers vaak in leeftijdscategorieën die twee kalenderjaren omvatten. De KNVB stimuleert om steeds meer met jaargroepen te werken. Maikel Maas van Margriet JO15.1 is hier een groot voorstander van en ziet alleen maar voordelen. “De fysieke verschillen zijn veel kleiner en spelers kunnen onder gepaste weerstand echt blijven voetball
De hoofdklasse halen zonder te betalen
Om het Nederlands voetbal hogerop te brengen, moeten we op zoek naar clubs en trainers die het anders doen. Vandaag luisteren we naar het verhaal van RKZVC uit Zieuwent, een clubje van 350 leden, die de hoofdklas
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen. Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Ha
Sparta: Wij proberen dingen uit en willen anders zijn dan veel andere BVO's
Sinds jaar en dag staat de jeugdopleiding van Sparta Rotterdam bekend om haar grote talenten die doorstromen naar het eerste elftal en zelfs verder dan dat. Hoofd Jeugdopleidingen Dolf Roks bewaakt de continuïteit hiervan: “We proberen dingen uit en willen anders zijn dan veel andere BVO’s. Bovenal zoeken we talenten die in alles de beste willen zijn.” Dolf Roks geeft
Gepersonaliseerde schrijfblokken voor de club
Wil je iets speciaals doen voor de trainers van jouw club? Laat dan een gepersonaliseerd voetbalcompetitieboek of A5 schrijfblok maken voor de trainers/leiders van jouw club. 
Spelers objectief beoordelen: kan dat?
De trainer van de Onder15 moet aan het einde van jaar alle spelers een cijfer geven voor het vrijlopen zonder bal. Hij geeft speler A een 8. Het jaar er op gaat de speler naar de Onder17. Die trainer geeft diezelfde speler een 7 voor het vri
Voetbal JeugdPlan - Ieder kind verdient een goede training
Ieder kind - in een hoog of lager team, selectie of geen selectie - verdient een goede en leuke training. Het Voetbal JeugdPlan helpt clubs hierbij. Van het aanbieden van kant-en-klare trainingen v
Jaarplan maken om de doorstroming van jeugdspelers te verbeteren
  Het goed laten doorstromen van een speler van de ene naar de andere leeftijdscategorie hoort bij een gezonde jeugdopleiding. Bij ESA uit Arnhem werken ze met een jaarplanning, om zo de doorstroming makkelijker te maken. Jarno van den Bosch, technisch co
Geboortemaandeffect buiten Nederland
Het geboortemaandeffect is alweer geruime tijd een bekend begrip bij insiders, maar blijkt toch uitermate moeilijk om er vanaf te komen. Maar liefst 75% van de spelers die geselecteerd zijn voor Oranje Onder17, die in Engeland strijdt voor het Europees Kampioenschap, is geboren in het eerste halfjaar. Maar hoe verhoudt dit zich tot andere landen? Staan we alleen in het geboortemaandeffect?
TM SpelerVolgSysteem: vraag gratis presentatie aan
Het spelervolgsysteem van TrainersMagazine was het eerste online spelervolgsysteem van Nederland en is het spelervolgsysteem voor én door trainers van amateurclubs gemaakt. Het richt zich er op om de belangrijkste gegevens om de belangrijkste g
Opleiden via Talentenprogramma
Veel clubs streven naar een A-selectie met zelfopgeleide spelers. Ook bij derdedivisionist HSC’21 is de doorstroming van spelers uit eigen kweek een kernpunt in het beleid. Liefst dertien spelers van de huidige selectie zijn afkomstig uit de jeugdopleiding van de club uit Haaksbergen. Peter Visser, Hoofd Technische Commissie: “Via ons Talentenprogramma leiden wij talentvolle spe
Stap voor stap naar continuĂŻteit
Na zijn periode als voetballer in Breda werd Tim Gilissen in de zomer van 2015 gepresenteerd als manager van de jeugdopleiding van NAC. Een totaal ander leven, maar de uitdaging werd des te groter. “Samen met Eric Hellemons ben ik gestart met het maken en uitvoeren van ons plan, met als rode draad: alles stap voor stap.” Tekst: Rogier Veenstra | Beeld P
Top 100 Jeugdopleidingen: zin of onzin?
Er duiken steeds meer lijstjes op waar er een ranglijst wordt gemaakt van bijvoorbeeld de top 100 van jeugdopleidingen. Die nemen dan het niveau waarop de jeugdteams spelen en op basis daarvan komen ze tot een r
Het opleiden van jeugdtrainers
Ruim een jaar na de aanstelling van Kees Zwamborn als technisch manager van vv Kloetinge zijn er al flinke stappen gemaakt om de doorstroming van jeugdspelers naar het eerste elftal te bevorderen. “Om talenten optimaal te ontwikkelen zijn we vooral aan de slag gegaan met diegenen, die de spelers beter moeten maken: de jeugdtrainers.” Teks
De 8 stappen van 'laat ze spelen': Fase verdedigen op helft tegenstander
In het artikel Het leerproces van spelers inzichtelijk maken spreekt Anjo Coppus over de 8 stappen in zijn trainingsmethode voor de fase verdedigen, de statische variant en de checkpoints. Tekst en afbeeldingen: Anjo Coppus
Het leerproces van spelers inzichtelijk maken
“Heb je je wel eens afgevraagd wanneer een speler iets leert? Vrijwel geen enkele voetbaltrainer kon mij hier antwoord op geven, terwijl dit toch een essentiële vraag is voor iemand die als vak heeft spelers iets te leren.” Het begin van het interview met Anjo Coppus, hoofd jeugdopleiding selectieteams bij Brabantia, zet je vanaf de eerste minuut al aan het denken.
Interne voetbalschool Be Friends heeft alleen maar winnaars
Bij voetbalvereniging Dilettant uit Krimpen aan de Lek krijgen spelers op vrijdag een extra mogelijkheid om te trainen. De trainers van deze interne voetbalschool zijn de spelers van het eerste elftal en daardoor zijn er alleen
De 10 spelprincipes van Delta Sport '95
Rens van Dinter is Technisch Coördinator Bovenbouw bij Delta Sports'95. Hij vindt het belangrijk dat ze van hun eigen kracht uit gaan. "Alle teams spelen 1:4:3:3, maar de trainers hebben de vrijheid en vooral d
Voetballeercyclus als leidraad voor ontwikkeling individu
“Veel trainers weten wel wat ze willen aanleren, maar niet op welke manier ze dat kunnen doen.” Roger Bongaerts, Hoofd Jeugdopleiding van VVV-Venlo, ontwikkelde daarom een methode die diverse fasen onderscheidt in het leerproces van jonge voetballers. Ook legt hij uit hoe men de ontwikkeling van het individu probeert te reguleren binnen het teamproces.
Gezocht: Ambassadeurs voor Voetbal JeugdPlan
Wil jij graag het Nederlands voetbal én jouw club helpen? Heb jij een goed (voetbal)netwerk in jouw regio? Dan zijn we op zoek naar jou om Team TrainersMagazine te versterken en ontvang een
Externe scouting
Alphense Boys speelt met zijn jeugdteams al jarenlang op het hoogste niveau en ontving in 2015 zelfs het predicaat ‘Regionale Jeugdopleiding’ van de KNVB. Paul Bahlmann is technisch coördinator en legt uit hoe de club onder andere door externe scouting één van de meest vooraanstaande amateurclubs is van Nederland. Tekst: To
Waarom clubs met jeugdtrainers zou moeten afspreken om geen kritiek te hebben op scheidsrechters
Iedere voetballer of iedere coach moet het herkennen. De bal gaat overduidelijk via de tegenstander uit het veld. Echter, tot je grote verbazing staat de scheidsrechter de andere kant op te wijzen. Waarschijnli
Samen verbeteren we het Nederlands voetbal
Ieder kind heeft recht op een goede voetbaltraining. Ongetwijfeld ben je het daar mee eens. Maar de praktijk leert vaak dat spelers in de selecties de beste trainers krijgen en er veel minder aandacht is voor al die andere voetballers die (nu nog) wat minder goed kunnen voetballen. Daar moet iets aan gebeuren, daarom biedt TrainersMagazine volgend seizoen alle pupillentrainers van Nederlan
Kijkwijzer voor meer structuur in trainingen
Als voetbalvereniging wil je natuurlijk kwalitatief goede trainingen. Het aanstellen van goede trainers is natuurlijk één, maar welk vervolg geef je er dan aan? Marcel van Marsbergen, technisch coördinator van het 1200 leden tellende DSS uit Haarlem vindt het een uitdaging om ook de kwaliteit van de trainingen te waarborgen. Hij introduceerde de kijkwijzer,
1 2 3 4 5 6