Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Leestijd 6-8 minuten
5.0/5 | Bedankt voor uw mening!
Woensdag 27 September 2017

Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie.

Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers

Baake vertelt dat de drie p’s, zoals hij ze zelf noemt, onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, zij het in willekeurige volgorde. “Het een is namelijk niet belangrijker dan het andere, het versterkt elkaar juist. Als je een selectie-elftal traint is alleen plezier niet voldoende, want je wilt natuurlijk ook een stukje prestatie. Echter, als de prestatie te veel leidend is, kunnen kinderen het plezier verliezen. Aan de ene kant is in het voetbal de teamgedachte van belang, anderzijds vind ik persoonlijke ontwikkeling van spelers ook belangrijk, omdat ze zich in de onderbouw heel sterk ontwikkelen.”

Plezier
Baake noemt dit een van de basisvoorwaarden voor de uiteindelijke ontwikkeling van het team en de spelers gedurende een seizoen. “Het begrip plezier is natuurlijk vrij abstract en moeilijk onder woorden te brengen. Voor mij zit het hem in kleine dingen, bijvoorbeeld in de onderlinge acceptatie in de groep en de manier van coachen richting ploeggenoten. Voor mij is het veelzeggend wanneer veel spelers ruimschoots voor trainingstijd aanwezig zijn op het veld en onderling zonder problemen met elkaar gaan voetballen. Dan weet je dat het qua saamhorigheidsgevoel in ieder geval goed zit.”

Als trainer probeert hij dit ook te beïnvloeden door de balans tussen recreatieve en educatieve oefenvormen goed te bewaken. “Zo moet je af en toe aanvoelen dat een spelletje voor, tijdens of na een training een welkome afwisseling is ten behoeve van de voetbalfrisheid. Als we bezig zijn met onze reguliere oefenvormen verwacht ik opperste concentratie en eis ik veel bereidheid van mijn spelers. Anderzijds weten zij ook: als ze dat opbrengen volgt zo nu en dan een ontspannen oefenvorm, waar ik ze beloon voor de geleverde arbeid.”

Ook geeft hij af en toe ruimte voor wat luchtigheid tussendoor. “Als beginnend trainer dacht ik vaak dat dit ten koste ging van de concentratie tijdens oefenvormen. Een dolletje tussendoor kan er juist voor zorgen dat spelers weer fris aan een nieuwe oefening beginnen. Juist door de spanning er af en toe even af te halen, win je de spelers voor je en kun je daarna weer vol goede moed verder aan de slag.”

De factor ‘plezier’ kan echter een flinke knauw krijgen als de resultaten tegenvallen. Volgens Baake ageert hij daar in zijn werkwijze op door het resultaat op zich niet té belangrijk te maken. “Als je gebruik maakt van de drie p’s moet je erop toezien dat ze goed in balans zijn ten opzichte van elkaar. Een wedstrijd winnen of verliezen hangt van zoveel verschillende externe factoren af dat het zonde is dat je hier in de onderbouw te zwaar aan tilt, omdat dit ten koste kan gaan van het plezier en de motivatie van jonge voetballers.”

Prestatie
Als de tweede ‘p’, prestatie, ter sprake komt, wil Baake graag op voorhand al een misverstand uit de wereld helpen. “Er is namelijk een verschil tussen het resultaat en de prestatie. Hoewel veel mensen dit vaak in directe relatie tot elkaar zien is er wat mij betreft een groot onderscheid tussen beide. Het resultaat doet namelijk lang niet altijd recht aan het verloop van de wedstrijd.”

Baake probeert zich dan ook voornamelijk te focussen op de performance van zijn team en spelers tijdens trainingen en wedstrijden. “Je kunt een wedstrijd nipt verliezen, maar toch uitstekend gespeeld hebben. Door bezig te zijn met het proces van constant beter worden als team en individu, probeer ik spelers minder vatbaar te maken voor de teleurstelling van een nederlaag.”

De oefenmeester stuurt zijn spelers niet met al te veel opdrachten het veld in. “Zo oefenden wij afgelopen seizoen tegen een club waarvan de trainer iedere handeling voorzag van sturende coaching, alsof hij zelf iedere keer de keuze moest maken. In mijn ogen leren spelers daar niets van. Het zal ongetwijfeld tot verbetering leiden, maar weet een kind dan wel waarom hij iets op een bepaalde manier uitvoert? Ieder zijn eigen manier, maar ik laat spelers liever zelf tot oplossingen komen.”

“Wel probeer ik duidelijke kaders te schetsen, zodat we als elftal zo optimaal mogelijk kunnen functioneren. Ik doel dan op de hoofdpunten binnen de verschillende teamfuncties. Vervolgens ontstaan er veel situaties waar zij zelf voor verschillende keuzes komen te staan. Als een speler dan herhaaldelijk een keuze maakt die verkeerd uitpakt, maar wel een goede bedoeling heeft, is het aan mij als trainer om een tip te geven waardoor het op termijn wel tot een geslaagde actie zal leiden.”

In het begin werd Baake nog weleens raar aangekeken door menig ouder of speler als hij zei dat hij wilde dat ze juist fouten zouden maken. “Dat leidde nog weleens tot verwarring. Door middel van de mix van de drie p’s probeer ik een sfeer te creëren waarin lef beloond wordt en het maken van een fout daar af en toe een gevolg van is. Als je nooit fouten maakt betekent het eigenlijk vooral dat je geen nieuwe dingen uitprobeert.”

Persoonlijke ontwikkeling
Bij aanvang van een nieuw seizoen organiseert Baake steevast een ouderavond, waarbij hij hen informeert over zijn manier van werken. “Ook probeer ik meer te weten te komen over de thuissituatie en persoonlijke omstandigheden van mijn spelers. Een scheiding van ouders of persoonlijke problemen kunnen grote invloed hebben op kinderen. Daarnaast wil ik graag weten hoe een speler in elkaar steekt. Het is zinvol om te weten of iemand bijvoorbeeld last heeft van faalangst. Als je dat op voorhand weet kun je daar als trainer rekening mee houden in je benadering en hem daar mogelijk stapsgewijs in begeleiden.”

Na de ouderavond volgen persoonlijke gesprekken met zijn spelers. “Dat zijn geen gesprekken die een half uur duren. Ik probeer er vooral achter te komen waar een speler zelf vindt dat zijn kwaliteiten liggen en spreek dan mijn eigen verwachtingen uit.”

Om de persoonlijke ontwikkeling van zijn spelers meetbaar te maken, maakt hij per wedstrijd gebruik van beoordelingscijfers. “Dat maakt het voor mij makkelijker om gaandeweg het seizoen helder te krijgen hoe de ontwikkeling verloopt.” Hij benadrukt echter dat de beoordelingen niet louter gebaseerd zijn op voetbaltechnische handelingen. “De definitie van een prestatie is namelijk veelomvattender dan dat. Bereidheid en mentale weerbaarheid zijn eveneens zaken die ik meeneem, omdat ik dat minstens even belangrijk vind als het niveau.“

Hij noemt de individuele beoordelingen een handvat om iets abstracts als ontwikkeling concreet te maken voor zichzelf. “Bovendien geeft het je de mogelijkheid om er ook echt iets mee te gaan doen. Als iemand al geruime tijd positieve beoordelingen krijgt, kun je daar eens een compliment over geven. Wanneer een speler al een tijd lang onder zijn kunnen presteert op meerdere vlakken ga ik op zoek naar de achterliggende reden en gaan we daarmee aan de slag.”

Evaluatie
Baake kiest er nooit voor om de prestatie direct na afloop van een wedstrijd met zijn spelers te evalueren. “Kinderen zitten dan nog erg in de emotie van het spel en daarom acht ik het niet zinvol om direct daarna een bespreking te houden.” Liever wacht hij tot het eerstvolgende trainingsmoment, zodat hij zelf op een rijtje heeft kunnen zetten wat er goed en minder goed is gegaan.

“Vragenderwijs proberen we voor de training tot een zinvolle analyse te komen van de afgelopen wedstrijd. Ik geef graag mijn spelers het woord en probeer ze zelf iets te laten vertellen over de teamprestatie en de manier waarop zij het beleefd hebben.”Wel waakt hij ervoor dat spelers geen sociaal-wenselijke antwoorden geven. “Soms merk je dat spelers herhalen wat ik eerder heb gezegd. Dit probeer ik te voorkomen door open vragen te stellen aan mijn spelers.”

De trainer benadrukt dat hij het laagdrempelig en begrijpelijk probeert te houden. “Iedereen moet zijn zegje kunnen en durven doen. Vaak start ik dan met de verbeterpunten en sluit ik af met de dingen die goed zijn gegaan tijdens de wedstrijd, zodat we altijd op een goede manier afsluiten en op positieve wijze kunnen starten met de training.”

Talentontwikkeling
Door zijn jarenlange ervaring in het trainen van jonge jeugd heeft Baake ook zijn eigen zienswijze op talentontwikkeling in het jeugdvoetbal. “Hoewel de meningen daarover uiteenlopen denk ik dat spelers wel degelijk met voetbaltechnisch talent geboren worden, maar dat ook mentaliteit meer dan ooit bepaalt in hoeverre dit wordt doorontwikkeld.” De waarheid, zo zegt hij zelf, ligt waarschijnlijk ergens in het midden. “Aan ons trainers de mooie taak om die ontwikkeling te stimuleren en verder bij te schaven. Door de drie p’s als uitgangspunt te nemen probeer ik daar op mijn eigen manier een steentje aan bij te dragen“, zo besluit hij met een knipoog.
 

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Pupillentraining
Webcollege 'Het training geven aan de onderbouw' | Jack Bijsterveld
Jack Bijsterveld, trainer bij FC Utrecht en docent lichamelijk opvoeding geeft jou in dit webcollege tips hoe je het optimale uit de ontwikkeling van pupillen kunt halen.  Ben jij pupillentr
Opleiden vanuit 1:3:4:3
Stan Veger is trainer van de JO13-1 van Rigtersbleek en hanteert sinds dit seizoen een 1:3:4:3-systeem met zijn elftal. Hij richt zijn formatie in naar de kwaliteiten en behoeften van zijn leeftijdsgroep, omdat ontwikkeling voorop moet staan. In dit artikel schetst hij verschillende situaties waarin hij uitlegt waarom hij voorstander is van deze veldbezetting.
Ook tweebenig voetballen doe je met je hoofd
Als vervanger van een opgestapte coach heb ik de laatste maanden afgelopen seizoen met de O19 van Oranje Wit uit Dordrecht mogen werken. Het was even geleden dat ik spelers in een teamcontext had begeleid (zeker van
De wetenschap als basis voor een efficiënte wedstrijdbespreking
Sparta Nijkerk maakt sinds dit seizoen gebruik van een e-board waarop trainers hun wedstrijdbespreking kunnen houden. Volgens Jeffrey Vos, trainer van de O13-selectie, biedt dit veel meer mogelijkheden dan een ‘ouderwets’ magneetbord. “Door het gebruik van het e-board kan ik wedstrijdsituaties visueel maken.” Tekst: Tom Druppers
Doorschuiven centrale verdediger op speelhelft tegenstander
Stephan Henderik wil met zijn team graag dominant voetbal spelen op de helft van de tegenstander. Daarom kiest hij voor een 1:3:4:3-formatie, waarbij er een bijzondere rol is voor de centrale verdediger. “De centrale verdediger schuift in, waardoor we een overtal krijgen op het middenveld en we die ruimte kunnen domineren.” De trainer van UVV JO13-1 komt ve
Zelfregulatie kan kansen vergroten
Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.” Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn studietijd
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Talentontwikkeling door gender equality
Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen. Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Ha
Nieuw! Kaartspel voor jeugdtrainers
Als TrainersMagazine proberen we steeds weer te innoveren en met producten te komen die de moderne voetbaltrainer van nu kan helpen in zijn of haar training. Daarom hebben we samen met Bas van Baar, jeugdt
Uitdagende techniek- en breintraining voor pupillen
Ronald de Boer zag in zijn beginjaren als trainer veel soorten techniektraining voorbijkomen, waarin er veelal geïsoleerd getraind werd. Vaak ging dit ten koste van het plezier dat spelers hadden in de training. Dat moet anders kunnen, dacht hij en daarom ontwikkelde hij zijn eigen oefenstof. “Er zit altijd een wedstrijdelement in verwerkt en dat maakt het uitdagend voor s
Het geven van ruime complexe opdrachten
Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Aanvallen via de vleugels
Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Webcollege 'Het training geven aan de onderbouw' | Jack Bijsterveld
Jack Bijsterveld, trainer bij FC Utrecht en docent lichamelijk opvoeding geeft jou in dit webcollege tips hoe je het optimale uit de ontwikkeling van pupillen kunt halen.  Ben jij pupillentr
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen. Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Ha
Opleiden vanuit 1:3:4:3
Stan Veger is trainer van de JO13-1 van Rigtersbleek en hanteert sinds dit seizoen een 1:3:4:3-systeem met zijn elftal. Hij richt zijn formatie in naar de kwaliteiten en behoeften van zijn leeftijdsgroep, omdat ontwikkeling voorop moet staan. In dit artikel schetst hij verschillende situaties waarin hij uitlegt waarom hij voorstander is van deze veldbezetting.
Nieuw! Kaartspel voor jeugdtrainers
Als TrainersMagazine proberen we steeds weer te innoveren en met producten te komen die de moderne voetbaltrainer van nu kan helpen in zijn of haar training. Daarom hebben we samen met Bas van Baar, jeugdt
Ook tweebenig voetballen doe je met je hoofd
Als vervanger van een opgestapte coach heb ik de laatste maanden afgelopen seizoen met de O19 van Oranje Wit uit Dordrecht mogen werken. Het was even geleden dat ik spelers in een teamcontext had begeleid (zeker van
Uitdagende techniek- en breintraining voor pupillen
Ronald de Boer zag in zijn beginjaren als trainer veel soorten techniektraining voorbijkomen, waarin er veelal geïsoleerd getraind werd. Vaak ging dit ten koste van het plezier dat spelers hadden in de training. Dat moet anders kunnen, dacht hij en daarom ontwikkelde hij zijn eigen oefenstof. “Er zit altijd een wedstrijdelement in verwerkt en dat maakt het uitdagend voor s
De wetenschap als basis voor een efficiënte wedstrijdbespreking
Sparta Nijkerk maakt sinds dit seizoen gebruik van een e-board waarop trainers hun wedstrijdbespreking kunnen houden. Volgens Jeffrey Vos, trainer van de O13-selectie, biedt dit veel meer mogelijkheden dan een ‘ouderwets’ magneetbord. “Door het gebruik van het e-board kan ik wedstrijdsituaties visueel maken.” Tekst: Tom Druppers
Het geven van ruime complexe opdrachten
Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf
Doorschuiven centrale verdediger op speelhelft tegenstander
Stephan Henderik wil met zijn team graag dominant voetbal spelen op de helft van de tegenstander. Daarom kiest hij voor een 1:3:4:3-formatie, waarbij er een bijzondere rol is voor de centrale verdediger. “De centrale verdediger schuift in, waardoor we een overtal krijgen op het middenveld en we die ruimte kunnen domineren.” De trainer van UVV JO13-1 komt ve
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Zelfregulatie kan kansen vergroten
Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.” Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn studietijd
Aanvallen via de vleugels
Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Talentontwikkeling door gender equality
Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
1 2 3 4 5 6 7 8 9