Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Aanvallen via de vleugels
Leestijd 6-8 minuten
5.0/5 | Bedankt voor uw mening!
Donderdag 19 Oktober 2017

Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”

Tekst: Rob Robben | Beeld: Nick van Esch

Poirters heeft als trainer van de O13-1 gemerkt, dat spelers van deze leeftijd nauwelijks in de gaten hebben hoeveel ruimte er voor de buitenspelers aan de zijkanten ligt. Poirters: “Het frappante hiervan is, dat de buitenspelers zich hier nauwelijks bewust van zijn.” Dit is voor Poirters een goede reden om hier in zijn trainingen en wedstrijdbesprekingen extra aandacht aan te besteden. “Door er veel op te trainen, worden mijn spelers zich hier meer bewust van en gaan ze uiteindelijk onbewust meer gebruik maken van deze ruimtes.”

Acties dúrven maken
Poirters speelt net zoals heel veel andere jeugdteams in een 1:4:3:3-formatie. “We spelen met twee aanvallende en een verdedigende middenvelder. Soms laat ik een van de centrale verdedigers doorschuiven naar het middenveld om zo dus met vier middenvelders en drie aanvallers te spelen. Op het middenveld spelen we dan in een ruit. Ik vind dat beter, omdat als we met vier verdedigers spelen, de verdedigers het eigenlijk veel te gemakkelijk hebben. Met drie verdedigers komen ze veel vaker in de echte duels. Daar leren ze veel meer van. Mijn links- en rechtsbuiten hebben in dit systeem een cruciale rol. Als je kijkt naar de hoeveelheid ruimte die ze hebben (zie afbeelding), moeten ze daar optimaal van kunnen profiteren. Als je als buitenspeler een beetje een actie in huis hebt, je redelijk snel bent en je ook nog eens op de goede manier vrijloopt, ben je als ploeg spekkoper. Het gevolg van een goede actie op de vleugel is vaak dat je een kansrijke situatie voor de goal krijgt. Wij hebben op dit moment buitenspelers die een actie kunnen maken en ik druk ze dan op het hart, dat ze de actie ook echt moeten maken. Als de actie een aantal keren mislukt, wil ik toch dat ze het de volgende keer wéér proberen, zelfs als dit ten koste gaat van het wedstrijdresultaat. We zijn spelers immers aan het opleiden en winst en verlies zijn daarbij niet direct bepalend. Ik vind, dat de spelers brutaal moeten zijn en met lef moeten spelen. Dit is soms lastig, omdat hun zelfvertrouwen vaak erg wankel is.”

Wedstrijd lezen
“Spelers moeten leren ervaren welke actie ze op welk moment het beste kunnen maken. Door hierop te trainen gaan ze deze situaties in de wedstrijd sneller leren herkennen. Welke actie ze wanneer moeten maken is natuurlijk sterk afhankelijk van hun eigen kwaliteiten, maar tevens van de steeds wisselende wedstrijdsituaties. Voor mij is het geen wet, dat een rechtsbenige speler altijd rechtsbuiten moet staan. Als ik twee goede rechtsbuitens heb, zet ik er eentje gewoon op de linkervleugel. Hij moet dan wel anders spelen dan de buitenspeler aan de andere kant. Verder zal een speler die het vooral van zijn snelheid moet hebben, anders spelen dan een speler die een goede individuele passeeractie in huis heeft. Ook de opstelling van de verdedigers van de tegenpartij is belangrijk voor de speelwijze van de buitenspelers. Spelers moeten dus heel bewust bezig zijn met zowel hun eigen mogelijke acties als de verdedigende opstelling van de tegenstander. Door ze vaak in deze situatie te brengen leren ze sneller een wedstrijd lezen.”

Juiste keuzes maken
Om als vleugelaanvaller wedstrijdsituaties te leren lezen, heeft Poirters diverse oefenvormen tot zijn beschikking. “Een hele mooie vorm is die in een ruimte van twintig bij dertig meter met twee kleine doeltjes (zie oefenvorm 1). Deze afmetingen komen overeen met de ruimte, die vleugelaanvallers normaal gesproken hebben op de vleugel. Een middenvelder speelt de bal naar de aanbiedende vleugelaanvaller, die op één van de twee kleine doeltjes probeert te scoren. Een verdediger probeert hem dit, door een goede opstelling, te beletten. Het mooie van deze oefenvorm is, dat die niet standaard verloopt. De speler die de bal aangeeft zal goed moeten kijken op welk been de vleugelspeler aangespeeld moet worden. Dit is dan weer afhankelijk van de opstelling van de verdediger. De aanvaller zal ook steeds zelf moeten bepalen of hij buitenom gaat om te scoren op het ene doeltje, of dat hij binnendoor gaat om op het andere doeltje te scoren. Zijn keuze is mede afhankelijk van de opstelling van de verdediger. Als deze aan de binnenkant dekt, zal de aanvaller buitenom de meeste kans hebben om tot scoren te komen. Dekt de verdediger de diepte af, dan kan de aanvaller beslissen om toch maar binnendoor te komen, zelfs als hij als rechtsbuiten, rechtsbenig is. Als de verdediger er een beetje tussenin gaat staan, zal de buitenspeler bijna altijd voor zijn beste been kiezen. Een rechtsbenige rechtsbuiten zal in die situatie vaker buitenom gaan om de voorzet te geven en een linksbenige rechtsbuiten komt dan binnendoor om eventueel met links af te werken of het spel te verleggen naar de andere kant. In deze oefening betekent dat dus scoren op het linkerdoeltje.”


Beïnvloeden
“Ik kan als trainer de actie van de buitenspeler beïnvloeden door bijvoorbeeld de verdediger bepaalde instructies te geven. Als de vleugelaanvaller rechtsbenig is, kan ik bijvoorbeeld tegen de verdediger zeggen, dat hij vooral de diepte moet afschermen. De aanvaller zal nu zelf moeten inschatten of hij voor zijn sterke been moet gaan, terwijl de verdediger de diepte afschermt of dat hij ervoor moet kiezen om met zijn zwakke linkerbeen naar binnen te komen. Omgekeerd kan ik dat natuurlijk ook doen door bij de linksbenige rechterspits de verdediger de opdracht te geven vooral de binnenkant te verdedigen. Om hetzelfde te bereiken kan ik de score bij het ene doeltje met één punt honoreren en bij het andere doeltje twee punten toekennen. Dit doe ik ook omdat ik niet wil, dat ze altijd hun favoriete actie maken. Dan wordt het te voorspelbaar en tegenstanders hebben dit snel door. Je bent dan veel te gemakkelijk te verdedigen. Vorig seizoen had ik een linksbuiten, die zowel binnendoor als buitenom zijn actie had. Je begrijpt, dat tegenstanders hier erg veel moeite mee hadden. Je bent dan gewoon extra in het voordeel.”

Variaties
“Het mooie van deze oefenvorm is, dat die diverse mogelijkheden tot variatie biedt. Zo kun je de verdediger de mogelijkheid geven om te scoren op een doeltje dat op de korte zijde aan de andere kant staat. Hierbij zorg je ervoor, dat de aanvaller geen tijd heeft voor een rouwmoment. Verder kun je de speler die de bal aanspeelt eventueel nog inschakelen voor de kaats. Verder kun je werken met twee verdedigers en de speler die de bal inspeelt, speelt dan verder als extra aanvaller. Zo creëer je een twee-tegen-twee-situatie. Het spreekt voor zich, dat ook de weerstand van de verdediger opgebouwd kan worden. Voor de hand liggend is dat je eerst je buitenspeler de gelegenheid geeft om zijn specifieke kwaliteiten te laten zien. Het moeilijke hierbij is, dat spelers van deze leeftijd dikwijls nog niet weten waar hun specifieke talenten liggen. Sommige spelers zijn hier nog erg onzeker over. Het is dan mijn taak om ze te helpen deze te herkennen. Ik merk wel, dat spelers van deze leeftijd al veel meer nadenken over het spelletje dan ik, toen ik zo oud was. De kinderen zijn tegenwoordig veel bewuster bezig met het spel. Ik vind dat een mooie ontwikkeling.”


Wedstrijdvorm
Poirters bouwt deze oefening voor de buitenspelers verder uit door middel van een partijspel op één groot doel en twee kleine doeltjes (oefenvorm 2). “Het gaat dan vooral om de goede voorzet vanaf de vleugels en de verdere afwerking op een groot doel. Bij de O13 is het belangrijk, dat je de voorzet dan niet laat geven vanaf de cornervlag, omdat deze afstand voor de meeste spelers van deze leeftijd gewoon te groot is. Bij deze oefenvorm kun je de andere spelers laten lopen, zoals jij wilt. Ik benadruk hierbij altijd, dat de vleugelspeler aan de andere kant ook actief meedoet. Ik zie dikwijls, dat die dan maar een beetje blijft hangen. Hij moet zorgen, die hij ergens bij de tweede paal verschijnt.”

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Pupillentraining
Webcollege 'Het training geven aan de onderbouw' | Jack Bijsterveld
Jack Bijsterveld, trainer bij FC Utrecht en docent lichamelijk opvoeding geeft jou in dit webcollege tips hoe je het optimale uit de ontwikkeling van pupillen kunt halen.  Ben jij pupillentr
Opleiden vanuit 1:3:4:3
Stan Veger is trainer van de JO13-1 van Rigtersbleek en hanteert sinds dit seizoen een 1:3:4:3-systeem met zijn elftal. Hij richt zijn formatie in naar de kwaliteiten en behoeften van zijn leeftijdsgroep, omdat ontwikkeling voorop moet staan. In dit artikel schetst hij verschillende situaties waarin hij uitlegt waarom hij voorstander is van deze veldbezetting.
Ook tweebenig voetballen doe je met je hoofd
Als vervanger van een opgestapte coach heb ik de laatste maanden afgelopen seizoen met de O19 van Oranje Wit uit Dordrecht mogen werken. Het was even geleden dat ik spelers in een teamcontext had begeleid (zeker van
De wetenschap als basis voor een efficiënte wedstrijdbespreking
Sparta Nijkerk maakt sinds dit seizoen gebruik van een e-board waarop trainers hun wedstrijdbespreking kunnen houden. Volgens Jeffrey Vos, trainer van de O13-selectie, biedt dit veel meer mogelijkheden dan een ‘ouderwets’ magneetbord. “Door het gebruik van het e-board kan ik wedstrijdsituaties visueel maken.” Tekst: Tom Druppers
Doorschuiven centrale verdediger op speelhelft tegenstander
Stephan Henderik wil met zijn team graag dominant voetbal spelen op de helft van de tegenstander. Daarom kiest hij voor een 1:3:4:3-formatie, waarbij er een bijzondere rol is voor de centrale verdediger. “De centrale verdediger schuift in, waardoor we een overtal krijgen op het middenveld en we die ruimte kunnen domineren.” De trainer van UVV JO13-1 komt ve
Zelfregulatie kan kansen vergroten
Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.” Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn studietijd
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Talentontwikkeling door gender equality
Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen. Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Ha
Nieuw! Kaartspel voor jeugdtrainers
Als TrainersMagazine proberen we steeds weer te innoveren en met producten te komen die de moderne voetbaltrainer van nu kan helpen in zijn of haar training. Daarom hebben we samen met Bas van Baar, jeugdt
Uitdagende techniek- en breintraining voor pupillen
Ronald de Boer zag in zijn beginjaren als trainer veel soorten techniektraining voorbijkomen, waarin er veelal geïsoleerd getraind werd. Vaak ging dit ten koste van het plezier dat spelers hadden in de training. Dat moet anders kunnen, dacht hij en daarom ontwikkelde hij zijn eigen oefenstof. “Er zit altijd een wedstrijdelement in verwerkt en dat maakt het uitdagend voor s
Het geven van ruime complexe opdrachten
Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie. Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Webcollege 'Het training geven aan de onderbouw' | Jack Bijsterveld
Jack Bijsterveld, trainer bij FC Utrecht en docent lichamelijk opvoeding geeft jou in dit webcollege tips hoe je het optimale uit de ontwikkeling van pupillen kunt halen.  Ben jij pupillentr
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen. Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Ha
Opleiden vanuit 1:3:4:3
Stan Veger is trainer van de JO13-1 van Rigtersbleek en hanteert sinds dit seizoen een 1:3:4:3-systeem met zijn elftal. Hij richt zijn formatie in naar de kwaliteiten en behoeften van zijn leeftijdsgroep, omdat ontwikkeling voorop moet staan. In dit artikel schetst hij verschillende situaties waarin hij uitlegt waarom hij voorstander is van deze veldbezetting.
Nieuw! Kaartspel voor jeugdtrainers
Als TrainersMagazine proberen we steeds weer te innoveren en met producten te komen die de moderne voetbaltrainer van nu kan helpen in zijn of haar training. Daarom hebben we samen met Bas van Baar, jeugdt
Ook tweebenig voetballen doe je met je hoofd
Als vervanger van een opgestapte coach heb ik de laatste maanden afgelopen seizoen met de O19 van Oranje Wit uit Dordrecht mogen werken. Het was even geleden dat ik spelers in een teamcontext had begeleid (zeker van
Uitdagende techniek- en breintraining voor pupillen
Ronald de Boer zag in zijn beginjaren als trainer veel soorten techniektraining voorbijkomen, waarin er veelal geïsoleerd getraind werd. Vaak ging dit ten koste van het plezier dat spelers hadden in de training. Dat moet anders kunnen, dacht hij en daarom ontwikkelde hij zijn eigen oefenstof. “Er zit altijd een wedstrijdelement in verwerkt en dat maakt het uitdagend voor s
De wetenschap als basis voor een efficiënte wedstrijdbespreking
Sparta Nijkerk maakt sinds dit seizoen gebruik van een e-board waarop trainers hun wedstrijdbespreking kunnen houden. Volgens Jeffrey Vos, trainer van de O13-selectie, biedt dit veel meer mogelijkheden dan een ‘ouderwets’ magneetbord. “Door het gebruik van het e-board kan ik wedstrijdsituaties visueel maken.” Tekst: Tom Druppers
Het geven van ruime complexe opdrachten
Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf
Doorschuiven centrale verdediger op speelhelft tegenstander
Stephan Henderik wil met zijn team graag dominant voetbal spelen op de helft van de tegenstander. Daarom kiest hij voor een 1:3:4:3-formatie, waarbij er een bijzondere rol is voor de centrale verdediger. “De centrale verdediger schuift in, waardoor we een overtal krijgen op het middenveld en we die ruimte kunnen domineren.” De trainer van UVV JO13-1 komt ve
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Zelfregulatie kan kansen vergroten
Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.” Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn studietijd
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie. Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Talentontwikkeling door gender equality
Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
1 2 3 4 5 6 7 8 9