Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Zelfregulatie kan kansen vergroten
4.0/5 | Bedankt voor uw mening!
Vrijdag 24 November 2017


Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.”

Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn studietijd als stagiair psychologie terecht bij de jeugdopleiding van een BVO en onderscheidde zich dusdanig, dat hij inmiddels al jarenlang met zijn bedrijf Bauer & Van de Looij betrokken is bij de ontwikkeling van grote talenten: “In het begin was ik natuurlijk niet de trainer met de beste voetbalinhoudelijke trainingen. Ik was echter wel geschoold in de psychologie van kinderen en ik had kennis opgedaan omtrent talentontwikkeling. Ik daagde spelers dagelijks uit in zelfregulatie en doorzettingsvermogen, want dat zijn zaken die de kans vergroten om uiteindelijk een betere speler of zelfs profvoetballer te worden.”

De basis
Training geven aan pupillen kan best gecompliceerd zijn als je niet weet wat bij het kind past. Ze zijn nog best jong en dus moet je als trainer kennis hebben van de stappen die ze kunnen maken. Je kunt daar als jeugdtrainer zelf achter komen door vanaf de eerste dag te gaan trainen om vervolgens stappen terug en stappen voorwaarts af te wisselen als daar om gevraagd wordt. Van de Looij die kinder- & jeugdpsychologie studeerde aan de universiteit van Utrecht alvorens de master sport- en prestatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam af te ronden, hecht vooral veel waarde aan de basis, oftewel: waar begin ik mee? “Ik wil natuurlijk, net als alle andere trainers, spelers zo goed mogelijk maken, zeker bij prestatieteams bij amateurverenigingen en jeugdteams bij BVO’s. Zelfregulatie en doorzettingsvermogen spelen daarbij voor mij een ontzettend belangrijke rol. Maar voordat ik mijn spelers hier kennis van kan laten nemen, moet er een basis worden gecreëerd waarmee je verder kan.”



Die basis zoekt de trainer, die zowel ervaring heeft met de jongste jeugd bij een amateurvereniging en een BVO, in de relatie tussen trainer en speler, de sfeer binnen de ploeg en de gemoedstoestand en betrokkenheid van de speler. “Ik wil dat mijn spelers zich veilig voelen in het team. Als je je ergens niet thuis voelt, presteer je minder. Dat is overal zo, ongeacht de leeftijd. Ze moeten dus graag naar de trainingen en de wedstrijden komen. Dat gevoel ontstaat vaak als spelers dingen durven doen. Ik creëer een sfeer waarin spelers dingen durven doen, doordat ik toegankelijk ben, voor plezier zorg en positief ben. Spelers durven op deze manier vragen te stellen, ze durven initiatief te tonen en ze durven fouten te maken. Dat is voor mij de basis waarin spelers zich kunnen ontwikkelen.”

Zelfregulatie
Van de Looij is altijd op zoek naar verbetering, hij wil als trainer continu beter worden. Daarom stelde hij zichzelf de vraag: ‘wat is nou eigenlijk de definitie van een goede jeugdtrainer?’ Uiteraard is dit erg complex en omdat het spel voetbal meer waarheden kent, keek hij vooral naar zichzelf en stond hij stil bij het feit wat hijzelf heel erg belangrijk vindt. “Zelfregulatie staat bij mij misschien wel met stip op één! Voorspellen van talent in de voetballerij is bijna onmogelijk, maar onderzoek toont wel aan dat spelers die al op jonge leeftijd goed zijn in zelfregulatie een grotere kans hebben om uiteindelijk in volle stadions te voetballen.”

“Het is natuurlijk wel belangrijk, dat je als trainer weet wat zelfregulatie inhoudt. In het kort betekent het dat voetballers het vermogen hebben om hun acties, emoties en gedachten zo te sturen dat ze hun doel bereiken. Maar hoe kun je dat vermogen stimuleren? Om te beginnen is het belangrijk dat je als speler een doel of zelfs een droom hebt. Om even terug te komen op de basis is het dus van belang dat spelers het gevoel krijgen dat ze dit doel of deze droom ook uit mogen spreken. De tweede stap is dat een speler zelf al lerende gaat bepalen hoe hij dat gaat bereiken en wie hem daarbij kunnen helpen. Vervolgens is het de vraag hoe graag hij zijn doel wil behalen. Mijn rol zie ik in het ondersteunen van het behalen van dat doel. Dus als een speler gemaakte plannen niet nakomt, dan houd ik hem een spiegel voor door dit te benoemen en hem weer aan zijn doel te laten herinneren. Het is vervolgens aan het kind om te bepalen: handel ik (alsnog) naar mijn doel of niet? Stimuleer en motiveer spelers om ervoor te zorgen dat zij vaak aan hun doel denken en weten wat er voor nodig is om dat te bereiken.”

Doorzettingsvermogen
Dat voetballers alles moeten doen om te winnen of elke training hun stinkende best moeten doen, daar zijn de meeste trainers het wel over eens. Van de Looij vraagt dat ook van zijn spelers en ziet doorzettingsvermogen zelfs als een van de belangrijkste zaken in de jeugdjaren van een voetballer. “Doorzettingsvermogen is verweven met zelfregulatie. Spelers moeten weten wat er voor nodig is om hun doel te bereiken en moeten dus vooral niet opgeven. Het gros van de spelers haalt het helaas niet, maar door het doorzettingsvermogen te stimuleren, weet ik zeker dat zij zich ontwikkelen als persoon. Ik stimuleer dit wederom door aan te geven dat spelers fouten mogen maken en daar lering uit kunnen trekken, waardoor spelers weten dat ze daar niet op afgerekend worden. Je wilt niet dat spelers in de overlevingsmodus terecht komen, je wilt juist dat ze uit hun comfortzone durven te stappen om de grenzen van hun kunnen te verleggen. In het verleggen van grenzen gaat niet alles direct goed. Dat is niet erg, het hoort bij het leerproces.”

“In ieder team zitten voetballers met verschillende karakters, met een andere thuissituatie en ook de afstand van huis naar de club kan verschillen. Hierdoor reageert ook iedereen anders. Het is mijn taak om iedereen dusdanig te coachen, dat zij er elke dag weer vol voor willen gaan. Dat kan met een kort gesprekje, of een hele positieve benadering na een geweldige actie.”

Methode
Het beïnvloeden van de zelfregulatie door middel van gesprekken is waardevol, maar het beter maken van de spelers op het veld, dat is interessant en tevens het belangrijkste. ”Een voorbeeld van hoe ik dat doe, is door middel van procesdoelen. Ik geef het doel en de kinderen bedenken de manier waarop we dat doel gaan bereiken. Voorafgaand aan een wedstrijd geef ik aan waar op het veld we de bal willen veroveren. De kinderen worden opgedeeld in groepjes en ieder groepje bedenkt een plan hoe we dat voor elkaar kunnen krijgen. De groepjes denken na en presenteren dan kort hun plan aan elkaar. We kiezen vervolgens allemaal één plan, in onze ogen het beste plan en gaan dat in de wedstrijd uitvoeren. Spelers zijn op deze manier bezig met voetballen en gaan ook ervaren wat goed en minder goed is. Ik ben er alleen ter ondersteuning en stel vragen om ze na hun ervaring een bepaalde kant op te duwen.”

“Hetzelfde geldt voor de trainingen. In een oefening waar ik twintig minuten voor heb gepland, speel ik liever vier blokjes van vier minuten met hoge intensiteit. Dan houd ik dus vier minuten over om in groepjes te evalueren of hun gemaakte plannetje werkt, waar ze tegenaan lopen en wat ze eventueel beter kunnen doen. Ze raken betrokken, gaan nadenken, leren elkaar te coachen en willen dat hun plan werkt. Zo creëer je doorzettingsvermogen. Ik streef ernaar alleen kritische (open) vragen te stellen en ik zeg streef, want ik betrap me er af en toe op te snel te willen. Dan kan ik soms wat suggestief zijn. Maar door open en kritische vragen te stellen, beïnvloed ik de zelfregulatie die in mijn ogen kan leiden tot het vergroten van de kans om een betere voetballer of zelfs profvoetballer te worden.”

Oefenvorm 1: Afwerkvorm




Organisatie
• Drie spelers lopen met één bal richting de doelman en nadat iedere speler de bal één keer heeft geraakt, mag er gescoord worden
• Duur: 10 minuten (2 blokjes van 4 minuten en 2 minuten evalueren)
• Afmetingen 32 x 20 meter
 
Coaching
• De spelers helpen door veel vragen te stellen
• Wie begint er met de bal?
• Wat doen de twee spelers zonder bal?
• In het rustblokje bepalen de spelers zelf wat beter kan


Oefenvorm 2: Uitspelen 3 tegen 1



Organisatie
• Drie spelers lopen richting het doel met op hun weg één verdediger
• Binnen twintig seconden moet er op doel worden geschoten
• Duur: 10 minuten (2 blokjes van vier minuten en 2 minuten evalueren)
• Afmetingen 32 x 20 meter
 
Coaching
• Bij wie begint de bal?
• Wanneer pass je de bal en wanneer houd je de bal aan je voet?
 

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Pupillentraining
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen. Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Ha
Nieuw! Kaartspel voor jeugdtrainers
Als TrainersMagazine proberen we steeds weer te innoveren en met producten te komen die de moderne voetbaltrainer van nu kan helpen in zijn of haar training. Daarom hebben we samen met Bas van Baar, jeugdt
Uitdagende techniek- en breintraining voor pupillen
Ronald de Boer zag in zijn beginjaren als trainer veel soorten techniektraining voorbijkomen, waarin er veelal geïsoleerd getraind werd. Vaak ging dit ten koste van het plezier dat spelers hadden in de training. Dat moet anders kunnen, dacht hij en daarom ontwikkelde hij zijn eigen oefenstof. “Er zit altijd een wedstrijdelement in verwerkt en dat maakt het uitdagend voor s
Het geven van ruime complexe opdrachten
Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie. Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Ontwikkeling telt, winnen niet
Dennis Voolstra is pas 22 jaar, maar ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij al acht jaar ervaring als trainer. Als coach van FC De Bilt E1 steekt hij zijn mening niet onder stoelen of banken. "De ontwikkeling van de kinderen telt, niet het winnen van een wedstrijd." "Ja, ik denk wel dat ik een goede vader zou zijn." Ergens halverwege het gesprek beginnen de ogen van Dennis Voolstra te glimmen
Opleiden vanuit 1:3:4:3
Stan Veger is trainer van de JO13-1 van Rigtersbleek en hanteert sinds dit seizoen een 1:3:4:3-systeem met zijn elftal. Hij richt zijn formatie in naar de kwaliteiten en behoeften van zijn leeftijdsgroep, omdat ontwikkeling voorop moet staan. In dit artikel schetst hij verschillende situaties waarin hij uitlegt waarom hij voorstander is van deze veldbezetting.
Ook tweebenig voetballen doe je met je hoofd
Als vervanger van een opgestapte coach heb ik de laatste maanden afgelopen seizoen met de O19 van Oranje Wit uit Dordrecht mogen werken. Het was even geleden dat ik spelers in een teamcontext had begeleid (zeker van
De wetenschap als basis voor een efficiënte wedstrijdbespreking
Sparta Nijkerk maakt sinds dit seizoen gebruik van een e-board waarop trainers hun wedstrijdbespreking kunnen houden. Volgens Jeffrey Vos, trainer van de O13-selectie, biedt dit veel meer mogelijkheden dan een ‘ouderwets’ magneetbord. “Door het gebruik van het e-board kan ik wedstrijdsituaties visueel maken.” Tekst: Tom Druppers
Doorschuiven centrale verdediger op speelhelft tegenstander
Stephan Henderik wil met zijn team graag dominant voetbal spelen op de helft van de tegenstander. Daarom kiest hij voor een 1:3:4:3-formatie, waarbij er een bijzondere rol is voor de centrale verdediger. “De centrale verdediger schuift in, waardoor we een overtal krijgen op het middenveld en we die ruimte kunnen domineren.” De trainer van UVV JO13-1 komt ve
Aanvallen via de vleugels
Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Talentontwikkeling door gender equality
Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen. Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Ha
Opleiden vanuit 1:3:4:3
Stan Veger is trainer van de JO13-1 van Rigtersbleek en hanteert sinds dit seizoen een 1:3:4:3-systeem met zijn elftal. Hij richt zijn formatie in naar de kwaliteiten en behoeften van zijn leeftijdsgroep, omdat ontwikkeling voorop moet staan. In dit artikel schetst hij verschillende situaties waarin hij uitlegt waarom hij voorstander is van deze veldbezetting.
Nieuw! Kaartspel voor jeugdtrainers
Als TrainersMagazine proberen we steeds weer te innoveren en met producten te komen die de moderne voetbaltrainer van nu kan helpen in zijn of haar training. Daarom hebben we samen met Bas van Baar, jeugdt
Ook tweebenig voetballen doe je met je hoofd
Als vervanger van een opgestapte coach heb ik de laatste maanden afgelopen seizoen met de O19 van Oranje Wit uit Dordrecht mogen werken. Het was even geleden dat ik spelers in een teamcontext had begeleid (zeker van
Uitdagende techniek- en breintraining voor pupillen
Ronald de Boer zag in zijn beginjaren als trainer veel soorten techniektraining voorbijkomen, waarin er veelal geïsoleerd getraind werd. Vaak ging dit ten koste van het plezier dat spelers hadden in de training. Dat moet anders kunnen, dacht hij en daarom ontwikkelde hij zijn eigen oefenstof. “Er zit altijd een wedstrijdelement in verwerkt en dat maakt het uitdagend voor s
De wetenschap als basis voor een efficiënte wedstrijdbespreking
Sparta Nijkerk maakt sinds dit seizoen gebruik van een e-board waarop trainers hun wedstrijdbespreking kunnen houden. Volgens Jeffrey Vos, trainer van de O13-selectie, biedt dit veel meer mogelijkheden dan een ‘ouderwets’ magneetbord. “Door het gebruik van het e-board kan ik wedstrijdsituaties visueel maken.” Tekst: Tom Druppers
Het geven van ruime complexe opdrachten
Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf
Doorschuiven centrale verdediger op speelhelft tegenstander
Stephan Henderik wil met zijn team graag dominant voetbal spelen op de helft van de tegenstander. Daarom kiest hij voor een 1:3:4:3-formatie, waarbij er een bijzondere rol is voor de centrale verdediger. “De centrale verdediger schuift in, waardoor we een overtal krijgen op het middenveld en we die ruimte kunnen domineren.” De trainer van UVV JO13-1 komt ve
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Aanvallen via de vleugels
Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie. Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Talentontwikkeling door gender equality
Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
Ontwikkeling telt, winnen niet
Dennis Voolstra is pas 22 jaar, maar ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij al acht jaar ervaring als trainer. Als coach van FC De Bilt E1 steekt hij zijn mening niet onder stoelen of banken. "De ontwikkeling van de kinderen telt, niet het winnen van een wedstrijd." "Ja, ik denk wel dat ik een goede vader zou zijn." Ergens halverwege het gesprek beginnen de ogen van Dennis Voolstra te glimmen
1 2 3 4 5 6 7 8 9