Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Het leerproces van spelers inzichtelijk maken
4.6/5 | Bedankt voor uw mening!
Donderdag 30 November 2017

“Heb je je wel eens afgevraagd wanneer een speler iets leert? Vrijwel geen enkele voetbaltrainer kon mij hier antwoord op geven, terwijl dit toch een essentiële vraag is voor iemand die als vak heeft spelers iets te leren.” Het begin van het interview met Anjo Coppus, hoofd jeugdopleiding selectieteams bij Brabantia, zet je vanaf de eerste minuut al aan het denken.

Tekst: Paul van Veen | Beeld: Anjo Coppus

“Omdat niemand me op die vraag antwoord kon geven, ben ik zelf onderzoek gaan doen. Bij dit onderzoek heb ik ook gesproken met mensen van universiteiten en daar kwam uit dat het exacte moment van leren moeilijk aan te geven is. Een speler kan op weg naar huis zich iets van de training herinneren en het op dat moment in de hersenen opslaan. Het is belangrijk om je hiervan bewust te zijn.

Als je niet weet wanneer spelers iets leren en eigenlijk niet kan zeggen waarom de ene speler iets sneller leert dan de andere, dan ga je als trainer iets trainen, waar je helemaal de vinger niet op kunt leggen. Dan train je niet doelgericht.



Anders
Dat wilde ik anders doen. Daarom heb ik een methode ontwikkeld, waarin de moeilijkheidsgraad in verschillende stappen verhoogd wordt. Voor deze methode ben ik gaan kijken wat spelers nu zelf kunnen herkennen in een wedstrijd zonder dat ze mijn hulp nodig hebben. Ik vind het belangrijk dat spelers in staat zijn om een oefening zelf op gang te houden zonder dat ik daar telkens invloed op uitoefen. Spelers moeten hiervoor zelfstandig keuzes leren maken. Ik begeleid ze daarbij.

Drie keuzes
Als een speler de bal krijgt, dan heeft deze speler drie keuzes: de bal afspelen, dribbelen of op doel schieten. Dat keuzeproces in het hoofd van de speler is heel complex. Immers, er zijn medespelers die vaak ook nog in beweging zijn, er komen tegenstanders op je afgerend, er zijn misschien medespelers of trainers die iets tegen je roepen. Kortom: allemaal prikkels op basis waarvan zo’n speler die keuze maakt.

Zo’n keuze kan elke keer anders zijn. Je wilt dat spelers de wedstrijd gaan lezen en begrijpen wat er om hen heen gebeurt. Om ze daarbij te helpen heb ik de wedstrijd verdeeld in vier spelmomenten die voor alle spelers herkenbaar en coachbaar zijn. Ik maak daarbij onderscheid in de onderdelen aanvallen en verdedigen. Per onderdeel heb ik een statisch en een dynamisch spelmoment gekozen. Het verdedigen op de helft van de tegenpartij en het aanvallen op de eigen helft zijn statisch, omdat de bal in de handen van de keeper begint.



Geen omschakeling
Het verdedigen op eigen helft en het aanvallen op de helft van de tegenstander zijn dynamisch, omdat de bal bij een middenvelder begint. De KNVB ziet de omschakeling ook als fase in het spel, maar daar kies ik bewust niet voor. Immers, omschakelen is niet echt een fase. Spelers zijn aan het aanvallen of aan het verdedigen. Het moment dat je de bal verliest of afpakt duurt maar een fractie van een seconde. Te kort om het een onderdeel van het spel te noemen.

Voor alle vier de spelmomenten heb ik een stappenplan ontwikkeld. Die vormen samen een tactische periodisering. Op die manier bouw je de trainingen in een seizoen op een logische manier op. Ik zie veel trainers het resultaat van de afgelopen wedstrijd als startpunt van de training nemen, maar dan bepaalt de tegenstander dus waar je op gaat trainen. Stel: je hebt met 3-0 verloren, dan kun je wel trainen op verdedigen, maar dan bepaalt de tegenstander de inhoud van je training. De vraag is of spelers iets aan die training hebben, want de volgende wedstrijd staat er weer een andere tegenstander tegenover je. Je hebt op de kwaliteiten van je tegenstander geen invloed, daarom kun je de seizoensopbouw er niet door laten bepalen, vind ik. Ga uit van je eigen kracht en verbeter die op de training.



Verdedigen
Laten we kijken naar het spelonderdeel verdedigen en het moment ‘op de helft van de tegenstander’. We beginnen hierbij met de wedstrijdsituatie (zie tekening 1a): er is een achterbal bij de keeper en de tegenstander probeert op te bouwen. In stap 1 kijken we alleen naar de situatie binnen de gele lijnen. Daar hebben we de rode spelers 4, 6 en 10 en de te coachen gele spelers 6, 8 en 9. Dit levert vervolgens de uitspeelvorm drie-plus-keeper tegen drie op (zie tekening 1b).


Tekening 1a


Tekening 1b

In deze vorm wil je als gele team de bal veroveren. Nu zou de 9 op de 4 kunnen gaan staan, maar dan speelt de keeper de 4 niet in. Omdat je de bal graag in het centrum wilt veroveren, ga je dat natuurlijk niet doen. Het gaat erom dat de tegenstander gelokt wordt om in te spelen.

In deze vorm heb je een twee-tegen-twee-situatie die uiteindelijk in een een-tegen-een eindigt. In het veld trekken we een lijn, waar de 10 en 6 niet voorbij mogen komen. Anders heb je geen situatie meer die op de wedstrijdsituatie lijkt, doordat spelers te veel door elkaar heen gaan rennen. Daarnaast hebben we de goal iets naar voren gezet. Het voordeel daarvan is dat er na balverovering snel afgerond kan worden. Het gaat er namelijk om dat ze leren om beter druk te zetten. Dat moment is het belangrijkste en moet vaak terugkomen.

Directe feedback
In deze vorm krijgt het gele team meteen feedback. Krijgen ze een doelpunt tegen? Dan hebben ze niet goed verdedigd. Pakken ze de bal af en creëren ze een scoringskans, dan hebben ze het goed gedaan.

Stap 2 is vervolgens dezelfde vorm, maar dan over de linkerzijde (zie tekening 2a en 2b). Bij stap 3 (zie tekening 3a en 3b) krijg je te maken met twee centrale verdedigers en komt er een middenvelder bij. Als de 1 van rood de 3 van rood inspeelt, dan moeten de gele spelers beslissen: gaat 9 drukzetten of gaat 10 drukzetten? Doet 8 dan een stapje naar voren of juist naar achteren?


Tekening 2a


Tekening 2b


Tekening 3a


Tekening 3b

Als trainer weet je hoe een team de bal het beste af kan pakken. Dat is ook wat je de spelers wilt leren. En als het mis gaat, is dat helemaal niet erg, maar wel belangrijk is het om te kijken waar het mis ging. Hoe komt dat? Is er iets aan te doen of had je pech? Je kunt bijvoorbeeld wel een goede keus maken, maar net over de bal heen stappen. In stap 4 komt dan de linksback erbij en zo kom je uiteindelijk in stap 8 bij de echte wedstrijdsituatie uit.

De 8 stappen van 'Laat ze spelen': fase verdedigen op helft tegenstander

In dit soort vormen kun je uitstekend met spelers praten over hoe ze de bal gaan afpakken. Zet je vol druk? Zak je in? Hoeveel meter heb je nodig om druk te kunnen zetten? Ze zijn er dus zelf mee bezig en mogen zelf keuzes maken.

Andere aantallen
Als je spelers overhoudt bij een vorm, dan laat ik spelers doorschuiven. Zo komen ze steeds op een andere positie te spelen. Je kunt spelers tijdens het wachten ook een-tegen-een of twee-tegen-twee laten spelen of een techniekoefening laten doen. Ook kun je ervoor kiezen om spelers mee te laten kijken met de oefening. Immers, als je altijd maar aan het spelen bent, kijk je niet naar elkaar. Als je even staat te wachten, kunnen ze zien wat er bij medespelers goed of fout gaat. En als een speler iets slims doet, gaan ze dat nadoen. Spelers zijn elkaars voorbeeld en kopiëren dan elkaar.

Om het gedrag van spelers te beïnvloeden, spelen veel trainers met de regels. In stap 4 zal de rode 5 het veld niet breed houden zonder begeleidende coaching. Je zou dan als alternatief rond de middenlijn een doeltje kunnen plaatsen waarop hij kan scoren. Voor zo’n vleugelspeler krijgt het dan zin om het veld breed te houden. De regels van de oefening lokken dan bepaald voetbalgedrag uit.



Keuze bij de speler laten
Ik hoor wel eens trainers in een vorm met vier doeltjes roepen dat de oplossing aan de andere kant ligt en vertellen dan de spelers in welke richting ze de bal moeten verplaatsen. Maar ik zie liever dat trainers met de regels het spel beïnvloeden. Leg bijvoorbeeld een rood en blauw hesje op een goaltje en als jij als trainer een rood of blauw hesje in de lucht steekt, mogen ze alleen op die goal scoren. Dan zien spelers welke kant ze op moeten. Maar hoe die speler dat doet, die keuze ligt bij de speler zelf. Je zegt dan helemaal niets, maar je beïnvloedt wel het voetbalgedrag van de spelers. De oefeningen in deze methode zijn hierop gebaseerd.

Ik merk dat door deze manier van trainen spelers een wedstrijd beter gaan begrijpen en lezen. Ze gaan ook situaties bij de tegenstander beter herkennen. Heel veel trainers willen dat spelers initiatief nemen en dat er leiders opstaan, maar vertellen vervolgens wel precies hoe er gevoetbald moet worden. Dan neemt er natuurlijk niemand meer de rol van leider op zich. Dit omdat er al te veel keuzes vooraf bepaald zijn. Een echte leider mag zelf beslissingen nemen. Daarom geef ik tactische keuzes in het spel terug aan de spelers.

Vaste basis
Ik zorg er met deze vormen voor dat het spel iedere keer vanuit dezelfde basis wordt gespeeld. Spelers maken iedere keer vanuit diezelfde basis, afhankelijk van de situatie, andere keuzes. Dat zorgt voor creativiteit. Het is voor de trainer ook meteen duidelijk of ze iets goed of fout doen. Je ziet heel snel welke spelers stappen maken en of het team klaar is voor de volgende stap. Het leermoment heeft een gezicht gekregen in de vorm van herkenbaar spel. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld een gewoon partijspel vijf-tegen-vijf als afsluitende vorm, waarbij vooruitgang veel moeilijker waar te nemen is. Ik zeg daarom: laat spelers spelen en fouten maken. Geef goede voorbeelden, maar laat ze eerst het spel ontdekken. Zo creëer je een omgeving waarin de speler kan leren. Deze methode helpt je daarbij.”

De methode ‘Laat ze spelen! Een tactische periodisering’ zal binnenkort verkrijgbaar zijn. Op de hoogte blijven? Stuur dan een mail naar rubriekdtc@trainerssite.nl

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform De Technisch Coordinator. Je bent al lid vanaf €2 per maand:

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Technisch beleid voor voetbalclubs
Het opleiden van jeugdtrainers
Ruim een jaar na de aanstelling van Kees Zwamborn als technisch manager van vv Kloetinge zijn er al flinke stappen gemaakt om de doorstroming van jeugdspelers naar het eerste elftal te bevorderen. “Om talenten optimaal te ontwikkelen zijn we vooral aan de slag gegaan met diegenen, die de spelers beter moeten maken: de jeugdtrainers.” Teks
Het leerproces van spelers inzichtelijk maken
“Heb je je wel eens afgevraagd wanneer een speler iets leert? Vrijwel geen enkele voetbaltrainer kon mij hier antwoord op geven, terwijl dit toch een essentiële vraag is voor iemand die als vak heeft spelers iets te leren.” Het begin van het interview met Anjo Coppus, hoofd jeugdopleiding selectieteams bij Brabantia, zet je vanaf de eerste minuut al aan het denken.
De 10 spelprincipes van Delta Sport '95
Rens van Dinter is Technisch Coördinator Bovenbouw bij Delta Sports'95. Hij vindt het belangrijk dat ze van hun eigen kracht uit gaan. "Alle teams spelen 1:4:3:3, maar de trainers hebben de vrijheid en vooral d
Gezocht: Ambassadeurs voor Voetbal JeugdPlan
Wil jij graag het Nederlands voetbal én jouw club helpen? Heb jij een goed (voetbal)netwerk in jouw regio? Dan zijn we op zoek naar jou om Team TrainersMagazine te versterken en ontvang een
Visualiseren in de jeugdopleiding
Het begon allemaal met een filmpje op twitter, waarin AZ-jeugdspelers onder de klanken van de Champions Leaguetune, aan het visualiseren waren als voorbereiding op de aankomende wedstrijd. Kelvin Duffree en Bart Heuvingh geven uitleg. “We willen speler
Samen verbeteren we het Nederlands voetbal
Ieder kind heeft recht op een goede voetbaltraining. Ongetwijfeld ben je het daar mee eens. Maar de praktijk leert vaak dat spelers in de selecties de beste trainers krijgen en er veel minder aandacht is voor al die andere voetballers die (nu nog) wat minder goed kunnen voetballen. Daar moet iets aan gebeuren, daarom biedt TrainersMagazine volgend seizoen alle pupillentrainers van Nederlan
Stappen maken met biologische leeftijd
Ruben den Uil, jeugdtrainer bij Sparta Rotterdam, is altijd bezig met het stimuleren en bevorderen van de ontwikkeling van zijn spelers. Op dit moment krijgt hij als ‘Performance Coach’ de mogelijkheid om zijn ideeën door te voeren. “Biologische leeftijd en het pop-gesprek. Iedereen kent het, maar wat doen we ermee en is het belangrijk om er iets mee te
Als Hoofd Opleidingen moet je de afspraken bewaken
Marinus van der Pijl is Hoofd Opleidingen van tweededivisionist Kozakken Boys uit Werkendam. In deze veelzijdige functie heeft Van der Pijl veel uiteenlopende taken. Toch is hij heel duidelijk over wat hij zijn belangrijkste taak vindt. “Ik moet vooral alle gemaakte afspraken goed bewaken.” Tekst: Rob Robben |  Beeld: Wim Verhoeven
Leren voetballen vanuit de hersenen
Voetballen leer je niet alleen met je voeten, maar ook vanuit je hersenen. Die gedachte staat aan de basis van de CogiTraining in de Voetbalacademie van Willem II. Met ballen aan een touwtje en oefenvormen in afgebakende ruimtes leren de talenten van de eredivisieclub voetballen. In deze editie van Trainersmagazine deel één van een tweeluik uit Tilburg. Tekst: Ma
Geboortemaandeffect (4): 7 mogelijke oplossingen
Dat het geboortemaandeffect in het jeugdvoetbal bestaat, daar kan niemand meer om heen. Dit blijkt ook in het amateurvoetbal zo te zijn. Hoe groot de gevolgen zijn op de lange termijn, daar zijn de meningen over verdeeld. Voor profclubs, waar ieder procentje telt en elk gemist talent er één is, is het belangrijker om er iets aan te doen dan voor een amateurclub. De belangrijk
Vaste speelwijze als rode draad
De basis van het eerste elftal van VV Nederhorst moet hoofdzakelijk gaan bestaan uit spelers van de eigen opleiding. Technisch coördinator John Vrijhoef heeft de taak om dit proces in goede banen te leiden. “Spelvreugde, respect, sportiviteit, goede trainingen én een vaste speelwijze als rode draad door de hele club is cruciaal voor de ontwikkeling van spelers.” “Wij willen onze spelers
Is het geboortemaandeffect een probleem?
In het vorige artikel hebben we uitgelegd wat het geboortemaandeffect nu precies is en waarom dit optreedt. In dit artikel gaan we verder in hoeverre het geboortemaandeffect nu een probleem is (of niet) We bekijken daarvoor verschillende onderzoeken, zowel binnen het voetbal als ook buiten de sport. De gevolgen op korte t
4 tegen 4 belangrijke pijler in opleiding
De partijvorm vier-tegen-vier is misschien wel de populairste oefenvorm op de Nederlandse trainingsvelden. “Bij Flevo Boys is dat zeker het geval,” verzekert Hoofd Opleidingen Mark Leeflang. De lagere E- en F-teams van de club gaan vanaf volgend seizoen zelfs een interne vier-tegen-viercompetitie afwerken. “Vier tegen vier is een belangrijke pijler binnen onze opleiding.” Voor de oud
De 8 stappen van 'laat ze spelen': Fase verdedigen op helft tegenstander
In het artikel Het leerproces van spelers inzichtelijk maken spreekt Anjo Coppus over de 8 stappen in zijn trainingsmethode voor de fase verdedigen, de statische variant en de checkpoints. Tekst en afbeeldingen: Anjo Coppus
Interne voetbalschool Be Friends heeft alleen maar winnaars
Bij voetbalvereniging Dilettant uit Krimpen aan de Lek krijgen spelers op vrijdag een extra mogelijkheid om te trainen. De trainers van deze interne voetbalschool zijn de spelers van het eerste elftal en daardoor zijn er alleen
Voetballeercyclus als leidraad voor ontwikkeling individu
“Veel trainers weten wel wat ze willen aanleren, maar niet op welke manier ze dat kunnen doen.” Roger Bongaerts, Hoofd Jeugdopleiding van VVV-Venlo, ontwikkelde daarom een methode die diverse fasen onderscheidt in het leerproces van jonge voetballers. Ook legt hij uit hoe men de ontwikkeling van het individu probeert te reguleren binnen het teamproces.
Externe scouting
Alphense Boys speelt met zijn jeugdteams al jarenlang op het hoogste niveau en ontving in 2015 zelfs het predicaat ‘Regionale Jeugdopleiding’ van de KNVB. Paul Bahlmann is technisch coördinator en legt uit hoe de club onder andere door externe scouting één van de meest vooraanstaande amateurclubs is van Nederland. Tekst: To
Waarom clubs met jeugdtrainers zou moeten afspreken om geen kritiek te hebben op scheidsrechters
Iedere voetballer of iedere coach moet het herkennen. De bal gaat overduidelijk via de tegenstander uit het veld. Echter, tot je grote verbazing staat de scheidsrechter de andere kant op te wijzen. Waarschijnli
Kijkwijzer voor meer structuur in trainingen
Als voetbalvereniging wil je natuurlijk kwalitatief goede trainingen. Het aanstellen van goede trainers is natuurlijk één, maar welk vervolg geef je er dan aan? Marcel van Marsbergen, technisch coördinator van het 1200 leden tellende DSS uit Haarlem vindt het een uitdaging om ook de kwaliteit van de trainingen te waarborgen. Hij introduceerde de kijkwijzer,
Serie geboortemaandeffect
Ieder jaar in het voorjaar breekt weer een spannende tijd aan. De nieuwe selecties voor het nieuwe seizoen staan weer voor de deur. Het afgelopen jaar is er veel gezegd over het 'geboortemaandeffect'. Om tot een goede indeling te komen, is het belangrijk om te weten wat het is en of u hier iets mee wilt doen? Lees daarom onze vijfdelige serie over het geboortemaandeffect:
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
Geboortemaandeffect (5): Hoe ga je er mee om in de praktijk?
Het is natuurlijk makkelijk om te roepen over de problemen van het geboortemaandeffect, veel interessanter is het om te luisteren naar de personen die zich bezig houden met de oplossingen. In deel 5 van onze serie over het geboortemaandeffect laten we Bastiaan Riemersma aan het woord. Hij is als coördinator onderbouw en coördinator FUNdament werkzaam in de jeugdopleiding van PSV.
Geboortemaandeffect (3): Bestaat het ook bij amateurclubs?
Als we praten over het geboortemaandeffect, dan leest u vaak over hoe we in de jeugdopleidingen van profclubs de 'oudere' spelers binnen een leeftijdscategorie meer kansen krijgen dan de 'jongere' spelers. Maar bestaat het ook binnen amateurclubs? TrainersMagazine zocht het voor u uit. Tekst: Paul van Veen Voor dit onderzoek b
Kwaliteit opleiding vergroten door scouting
Afgelopen zomer verruilde Piet de Rijke de functie van trainer voor die van hoofd jeugdopleiding. “Scouten kost veel tijd, maar het is noodzakelijk om onze opleiding een kwaliteitsinjectie te geven.” Een volgsysteem, het trainersoverleg, het werken met thema’s. Het zijn allemaal pijlers die horen bij Jeugd Voetbal Opleiding Zeeland (JVOZ) en die De Rijke ook niet verzonnen heeft. Hij w
Wat is het geboortemaandeffect?
Als je naar de jeugdopleidingen van de profclubs kijkt, dan blijkt dat ongeveer zo’n 70 tot 75 procent van de spelers in de jeugdopleidingen van Nederland geboren is in het eerste halfjaar, terwijl het niet zo is dat er meer spelers in het eerste halfjaar geboren worden. Blijkbaar heb je als je in het eerste halfjaar geboren wordt, meer kans om als talent te worden gezien door een pr
Het opleiden van jeugdtrainers
Ruim een jaar na de aanstelling van Kees Zwamborn als technisch manager van vv Kloetinge zijn er al flinke stappen gemaakt om de doorstroming van jeugdspelers naar het eerste elftal te bevorderen. “Om talenten optimaal te ontwikkelen zijn we vooral aan de slag gegaan met diegenen, die de spelers beter moeten maken: de jeugdtrainers.” Teks
De 8 stappen van 'laat ze spelen': Fase verdedigen op helft tegenstander
In het artikel Het leerproces van spelers inzichtelijk maken spreekt Anjo Coppus over de 8 stappen in zijn trainingsmethode voor de fase verdedigen, de statische variant en de checkpoints. Tekst en afbeeldingen: Anjo Coppus
Het leerproces van spelers inzichtelijk maken
“Heb je je wel eens afgevraagd wanneer een speler iets leert? Vrijwel geen enkele voetbaltrainer kon mij hier antwoord op geven, terwijl dit toch een essentiële vraag is voor iemand die als vak heeft spelers iets te leren.” Het begin van het interview met Anjo Coppus, hoofd jeugdopleiding selectieteams bij Brabantia, zet je vanaf de eerste minuut al aan het denken.
Interne voetbalschool Be Friends heeft alleen maar winnaars
Bij voetbalvereniging Dilettant uit Krimpen aan de Lek krijgen spelers op vrijdag een extra mogelijkheid om te trainen. De trainers van deze interne voetbalschool zijn de spelers van het eerste elftal en daardoor zijn er alleen
De 10 spelprincipes van Delta Sport '95
Rens van Dinter is Technisch Coördinator Bovenbouw bij Delta Sports'95. Hij vindt het belangrijk dat ze van hun eigen kracht uit gaan. "Alle teams spelen 1:4:3:3, maar de trainers hebben de vrijheid en vooral d
Voetballeercyclus als leidraad voor ontwikkeling individu
“Veel trainers weten wel wat ze willen aanleren, maar niet op welke manier ze dat kunnen doen.” Roger Bongaerts, Hoofd Jeugdopleiding van VVV-Venlo, ontwikkelde daarom een methode die diverse fasen onderscheidt in het leerproces van jonge voetballers. Ook legt hij uit hoe men de ontwikkeling van het individu probeert te reguleren binnen het teamproces.
Gezocht: Ambassadeurs voor Voetbal JeugdPlan
Wil jij graag het Nederlands voetbal én jouw club helpen? Heb jij een goed (voetbal)netwerk in jouw regio? Dan zijn we op zoek naar jou om Team TrainersMagazine te versterken en ontvang een
Externe scouting
Alphense Boys speelt met zijn jeugdteams al jarenlang op het hoogste niveau en ontving in 2015 zelfs het predicaat ‘Regionale Jeugdopleiding’ van de KNVB. Paul Bahlmann is technisch coördinator en legt uit hoe de club onder andere door externe scouting één van de meest vooraanstaande amateurclubs is van Nederland. Tekst: To
Visualiseren in de jeugdopleiding
Het begon allemaal met een filmpje op twitter, waarin AZ-jeugdspelers onder de klanken van de Champions Leaguetune, aan het visualiseren waren als voorbereiding op de aankomende wedstrijd. Kelvin Duffree en Bart Heuvingh geven uitleg. “We willen speler
Waarom clubs met jeugdtrainers zou moeten afspreken om geen kritiek te hebben op scheidsrechters
Iedere voetballer of iedere coach moet het herkennen. De bal gaat overduidelijk via de tegenstander uit het veld. Echter, tot je grote verbazing staat de scheidsrechter de andere kant op te wijzen. Waarschijnli
Samen verbeteren we het Nederlands voetbal
Ieder kind heeft recht op een goede voetbaltraining. Ongetwijfeld ben je het daar mee eens. Maar de praktijk leert vaak dat spelers in de selecties de beste trainers krijgen en er veel minder aandacht is voor al die andere voetballers die (nu nog) wat minder goed kunnen voetballen. Daar moet iets aan gebeuren, daarom biedt TrainersMagazine volgend seizoen alle pupillentrainers van Nederlan
Kijkwijzer voor meer structuur in trainingen
Als voetbalvereniging wil je natuurlijk kwalitatief goede trainingen. Het aanstellen van goede trainers is natuurlijk één, maar welk vervolg geef je er dan aan? Marcel van Marsbergen, technisch coördinator van het 1200 leden tellende DSS uit Haarlem vindt het een uitdaging om ook de kwaliteit van de trainingen te waarborgen. Hij introduceerde de kijkwijzer,
Stappen maken met biologische leeftijd
Ruben den Uil, jeugdtrainer bij Sparta Rotterdam, is altijd bezig met het stimuleren en bevorderen van de ontwikkeling van zijn spelers. Op dit moment krijgt hij als ‘Performance Coach’ de mogelijkheid om zijn ideeën door te voeren. “Biologische leeftijd en het pop-gesprek. Iedereen kent het, maar wat doen we ermee en is het belangrijk om er iets mee te
Serie geboortemaandeffect
Ieder jaar in het voorjaar breekt weer een spannende tijd aan. De nieuwe selecties voor het nieuwe seizoen staan weer voor de deur. Het afgelopen jaar is er veel gezegd over het 'geboortemaandeffect'. Om tot een goede indeling te komen, is het belangrijk om te weten wat het is en of u hier iets mee wilt doen? Lees daarom onze vijfdelige serie over het geboortemaandeffect:
Als Hoofd Opleidingen moet je de afspraken bewaken
Marinus van der Pijl is Hoofd Opleidingen van tweededivisionist Kozakken Boys uit Werkendam. In deze veelzijdige functie heeft Van der Pijl veel uiteenlopende taken. Toch is hij heel duidelijk over wat hij zijn belangrijkste taak vindt. “Ik moet vooral alle gemaakte afspraken goed bewaken.” Tekst: Rob Robben |  Beeld: Wim Verhoeven
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
Leren voetballen vanuit de hersenen
Voetballen leer je niet alleen met je voeten, maar ook vanuit je hersenen. Die gedachte staat aan de basis van de CogiTraining in de Voetbalacademie van Willem II. Met ballen aan een touwtje en oefenvormen in afgebakende ruimtes leren de talenten van de eredivisieclub voetballen. In deze editie van Trainersmagazine deel één van een tweeluik uit Tilburg. Tekst: Ma
Geboortemaandeffect (5): Hoe ga je er mee om in de praktijk?
Het is natuurlijk makkelijk om te roepen over de problemen van het geboortemaandeffect, veel interessanter is het om te luisteren naar de personen die zich bezig houden met de oplossingen. In deel 5 van onze serie over het geboortemaandeffect laten we Bastiaan Riemersma aan het woord. Hij is als coördinator onderbouw en coördinator FUNdament werkzaam in de jeugdopleiding van PSV.
Geboortemaandeffect (4): 7 mogelijke oplossingen
Dat het geboortemaandeffect in het jeugdvoetbal bestaat, daar kan niemand meer om heen. Dit blijkt ook in het amateurvoetbal zo te zijn. Hoe groot de gevolgen zijn op de lange termijn, daar zijn de meningen over verdeeld. Voor profclubs, waar ieder procentje telt en elk gemist talent er één is, is het belangrijker om er iets aan te doen dan voor een amateurclub. De belangrijk
Geboortemaandeffect (3): Bestaat het ook bij amateurclubs?
Als we praten over het geboortemaandeffect, dan leest u vaak over hoe we in de jeugdopleidingen van profclubs de 'oudere' spelers binnen een leeftijdscategorie meer kansen krijgen dan de 'jongere' spelers. Maar bestaat het ook binnen amateurclubs? TrainersMagazine zocht het voor u uit. Tekst: Paul van Veen Voor dit onderzoek b
Vaste speelwijze als rode draad
De basis van het eerste elftal van VV Nederhorst moet hoofdzakelijk gaan bestaan uit spelers van de eigen opleiding. Technisch coördinator John Vrijhoef heeft de taak om dit proces in goede banen te leiden. “Spelvreugde, respect, sportiviteit, goede trainingen én een vaste speelwijze als rode draad door de hele club is cruciaal voor de ontwikkeling van spelers.” “Wij willen onze spelers
Kwaliteit opleiding vergroten door scouting
Afgelopen zomer verruilde Piet de Rijke de functie van trainer voor die van hoofd jeugdopleiding. “Scouten kost veel tijd, maar het is noodzakelijk om onze opleiding een kwaliteitsinjectie te geven.” Een volgsysteem, het trainersoverleg, het werken met thema’s. Het zijn allemaal pijlers die horen bij Jeugd Voetbal Opleiding Zeeland (JVOZ) en die De Rijke ook niet verzonnen heeft. Hij w
Is het geboortemaandeffect een probleem?
In het vorige artikel hebben we uitgelegd wat het geboortemaandeffect nu precies is en waarom dit optreedt. In dit artikel gaan we verder in hoeverre het geboortemaandeffect nu een probleem is (of niet) We bekijken daarvoor verschillende onderzoeken, zowel binnen het voetbal als ook buiten de sport. De gevolgen op korte t
Wat is het geboortemaandeffect?
Als je naar de jeugdopleidingen van de profclubs kijkt, dan blijkt dat ongeveer zo’n 70 tot 75 procent van de spelers in de jeugdopleidingen van Nederland geboren is in het eerste halfjaar, terwijl het niet zo is dat er meer spelers in het eerste halfjaar geboren worden. Blijkbaar heb je als je in het eerste halfjaar geboren wordt, meer kans om als talent te worden gezien door een pr
4 tegen 4 belangrijke pijler in opleiding
De partijvorm vier-tegen-vier is misschien wel de populairste oefenvorm op de Nederlandse trainingsvelden. “Bij Flevo Boys is dat zeker het geval,” verzekert Hoofd Opleidingen Mark Leeflang. De lagere E- en F-teams van de club gaan vanaf volgend seizoen zelfs een interne vier-tegen-viercompetitie afwerken. “Vier tegen vier is een belangrijke pijler binnen onze opleiding.” Voor de oud
1 2 3 4 5 6