Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Winnaars van morgen creëren
4.0/5 | Bedankt voor uw mening!
Dinsdag 13 Maart 2018

De KNVB bracht anderhalf jaar geleden het rapport ‘Winnaars van morgen’ uit. Maar hoe creëer je spelers die maximaal voor de winst gaan? Bij de voetbalschool voor pupillen en junioren van Ali Zaanani is winnen een belangrijk onderdeel van de cultuur. In een interview legt Zaanani zijn werkwijze uit.

Tekst en Beeld: Ruud Bijnen

Wanneer heeft iemand een winnaarsmentaliteit volgens jou?
“Die persoon moet het in zich hebben om er alles aan te doen om zijn doelstelling te behalen. In een wedstrijd is dat winnen. Hij of zij zal nooit opgeven. Een winnaar voert zijn taken uit, staat anderen bij als zij even niet kunnen voldoen en voegt wat extra’s toe aan het team. Dit moet een structurele mindset zijn. Ik hoor trainers in de Eredivisie na wedstrijden soms zeggen ‘de wil om te winnen ontbrak vandaag’. Dan denk ik bij mezelf: Hoe kan dit op het allerhoogste niveau? Die instelling moet er altijd voor honderd procent zijn. Dus het is kennelijk nodig dat er in de jeugd echt aandacht aan besteed wordt.”

Is het iets dat kinderen van huis uit meekrijgen?
“Jazeker! Ze krijgen het grootste deel van huis uit mee, maar als trainer kun je nog enorm veel beïnvloeden op het veld. Thuis zijn ouders meestal niet intensief bezig met winnen of verliezen als het gaat om een spel of wedstrijd. In dat opzicht kun je als trainer veel toevoegen. Je kunt kinderen opvoeden, vormen en van alles leren. En je kunt ze dus ook leren écht te willen winnen.”

Wat moet er dan veranderen in het hoofd van de speler, in zijn of haar manier van denken?
“Ik ben bezig met het beïnvloeden van gedrag. De jongens moeten zelf gaan inzien of ze genoeg doen om zichzelf en het team te verbeteren. Ze moeten zich bewust zijn van hun eigen gedrag en de consequenties hiervan en ze moeten begrijpen wanneer je te weinig doet om beter te worden of te winnen. Je moet de voetballers laten zien dat ze zelf heel veel in de hand hebben. Je moet ze constant vragen of ze er alles aan gedaan hebben. Schakelde je wel snel genoeg om? En als je nu even een sprintje van vijf meter had getrokken, had je dan niet het doelpunt kunnen voorkomen? En er mag best wel wat eergevoel bij komen kijken. Ze mogen supertrots zijn als ze winnen, maar ook enorm balen als ze verliezen. En dat mag je als trainer beiden best versterken.”

Hoe doe je dat dan? Hoe breng je die winnaarsmentaliteit (over) in je trainingen?
“In mijn beleving moet je op de trainingen verliezers ‘straffen’ en winnaars belonen. Ik benoem dat niet zo richting de jongens, maar het gebeurt wel. Het belonen van de winnaar is het belangrijkste, dat moet een leuke gebeurtenis zijn, zodat de anderen dit ook willen. Het verliezen moet wel consequenties hebben die niet leuk zijn, zodat de spelers harder gaan werken. Het moet natuurlijk niet doorslaan naar het extreme van het uitschelden als iemand zich niet als winnaar gedraagt. Dat moet je wel bewaken als trainer. Je moet wel positief coachen. Maar winnen en verliezen moet zeker wat betekenen! In elke vorm op de trainingsdagen. Ook op wedstrijddagen heb je als trainer een belangrijke rol in het inbrengen en bewaken van de juiste mentaliteit. Dat is wellicht minstens zo belangrijk, maar wel wat lastiger dan met de trainingen.”

Hoe weet je ze te raken in de wedstrijdbespreking zodat ze ‘het gras opvreten’?
“Elke wedstrijd bereid ik mijn praatje goed voor zonder in clichés te vervallen. Je moet niet iedere keer hetzelfde doen. Ik betrek de jongens ook bij het strijdplan voor een wedstrijd. Maar je moet bijvoorbeeld als coach ook tijd steken in het leren kennen van de jongens. Ik informeer daarom altijd bij de ouders hoe het thuis gaat en op school. Daar kun je en moet je als begeleider zelfs rekening mee houden. Je leert ook door ervaring steeds beter wat wel en niet werkt bij het individu. Het is uitzoeken wat de gevoelige snaar is voor elke jongen en wat iemand motiveert en wat niet.”



Maar wat doe je als er nu eentje heel vaak verliest tijdens de trainingen?
“Eigenlijk ga ik ervan uit dat iedereen van elkaar kan winnen. De verschillen moeten niet zo groot zijn of worden. Als iemand veel verliest, werkt dat demotiverend. Je kunt deze jongens wel complimenteren op een ander vlak dan de winst. Geef de speler bijvoorbeeld aan dat je zag dat hij/zij een aantal prachtige passes gaf, een mooie beweging maakte of goede aannames naar voren had. Je moet ze blijven motiveren en je moet niet iedereen hetzelfde behandelen. Maar als iemand echt te veel achterstand heeft, dan kun je beter in gesprek gaan en afscheid van iemand nemen. Dat is dan voor iedereen ook beter. Elke jeugdspeler heeft het recht op ontwikkeling in zijn of haar eigen tempo.”

Kan elke trainer dit of heb je bepaalde eigenschappen nodig?
“Het is wel duidelijk dat het niet voor iedereen is weggelegd en niet iedereen dat van nature in zich heeft. Er zijn trainers die op papier een goede trainer worden, omdat ze trainingen duidelijk en netjes hebben uitgewerkt, maar je moet wel echt zelf geloven dat winnen een erg belangrijk onderdeel is van de sport en dat moet je kunnen overbrengen. Je moet echt overtuigingskracht hebben en zelf ook echt willen winnen. Misschien helpt mijn achtergrond daar wel bij met het pleintjesvoetbal van dertig jaar geleden in Kanaleneiland? Jongens moeten aan je merken dat je winnen enorm waardeert en dat verliezen mag, maar alleen als je er alles aan gedaan hebt om dit te voorkomen.”

En nou praktisch gezien: Hoe kun je dit in een training handen en voeten geven?
“Ik heb daarvoor diverse vormen, maar de volgende drie zijn mijn favorieten. Deze gebruik ik voor mijn groep van O14.”

Winnaar blijft staan (oefening 1)

“Dit is een vorm met een-tegen-een-partijtjes. We spelen met tien jongens en gebruiken drie veldjes. Zes zijn er dus bezig en vier staan te kijken. Als iemand scoort, dan roept deze hard ‘wissel’ waarna zijn tegenstander vervangen wordt door de eerst wachtende. De verliezer sluit achteraan in de rij. Als iemand vijf keer op rij gewonnen heeft dan roept hij luid ‘I am the champion!’ De coach zorgt ervoor dat hij dat doet met trots en uit volle borst. Gebeurt dat niet de eerste keer, dan wordt het een aantal keren geroepen totdat het wel met de juiste houding gaat. De trainer vraagt alle overige spelers om de winnaar te feliciteren en onder leiding van hem gaat iedereen zich tien keer opdrukken. Bij de tweede ronde wordt dat vijftien keer en bij de derde ronde loopt het op naar twintig keer opdrukken. Je kunt als trainer variëren met het aantal veldjes en wisselspelers. Er wordt echt zichtbaar harder gewerkt in de tweede ronde. De jongens willen, als je het goed aanpakt, de winnaar zijn.”

in een speler (oefening 2)

“Dit is een vorm met bijvoorbeeld twaalf spelers. Je speelt vier tegen vier en elk team heeft twee wissels. Het team dat vervolgens scoort, krijgt er een speler bij en het andere verliest een speler. De coach wijst aan wie eruit gaat en dat is de speler die het meest verzaakt in zijn taken. Vervolgens gaat de partij verder in vijf tegen drie. Zorg ervoor dat de regels vooraf voor alle spelers goed duidelijk zijn en maak ze bewust van hun verantwoordelijkheid voor de eigen prestaties en de consequenties die daar aanhangen. Afhankelijk van bijvoorbeeld de weersomstandigheden kun je variëren met het aantal (wissel)spelers en kun je ook wissels inbrengen als een partijtje te lang zonder score blijft bijvoorbeeld. Het levert echt direct een scherpe strijd op. Je wilt niet met een man minder komen te staan. Dat is gewoon niet leuk voetballen.”

Achterstand goed maken (oefening 3).
“Een partijvorm waarbij één team een speler meer heeft, bijvoorbeeld zeven tegen zes. Het team met een man meer krijgt bijvoorbeeld acht minuten om een achterstand van 2-0 goed te maken. Geloven we erin en gaan we ervoor? Kunnen we met een man meer doordrukken en hebben we de juiste mentaliteit? De rol van de coach hier is vooral het oppeppen en aanmoedigen, maar ook het complimenteren en belonen voor de getoonde inzet. Ook hier mag aan de winnaars een beloning in het vooruitzicht gesteld worden.”

“Al deze oefeningen vallen of staan natuurlijk met de manier van coachen en de vormen van ‘belonen’ en ‘straffen’ die je de jongens in het vooruitzicht stelt. Daar moet je continu en gedreven mee bezig zijn. Verder is het eigenlijk alleen partijspel. Het aansturen moet dus met echte overtuiging en het belonen moet prikkelen. Dan kun je echt wat bereiken!”
 

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Juniorentraining
Ontwikkelen van een teambuildingsproces
Olivier Amelink richt zich als trainer van ATC’65 O19-1 niet alleen op het verbeteren van de speelwijze van zijn ploeg. Hij focust zich vooral op de ontwikkeling van het teambuildingsproces. Dat doet hij aan de hand van de theorie van René Felen en geeft in dit artikel een aantal voorbeelden hoe dat in de praktijk tewerk gaat. Tekst: Tom Druppe
Basisprincipes aanleren
Smetsers vindt het aanleren van de taken per positie en de samenwerking tussen de linies zijn voornaamste taak als trainer/coach van de junioren JO15 van VOAB. Smetsers: “Deze leeftijdsgroep komt voor het eerst in aanraking met het echte elf tegen elf, inclusief alle regels van het volwassenvoetbal. Daarom moeten juist hier de basisprincipes aangeleerd worden.”
De counter spelen
De ambitieuze Roel Bijsterbosch constateert dat de counter in het moderne voetbal een steeds belangrijkere rol speelt. Hij wil met zijn O19 daarom in principe graag ‘de counter spelen’. Dit niet te verwarren met op de counter spelen. “De counter spelen is een speelwijze, waarbij snel de diepte gezocht wordt en waarbij wijzelf bepalen hoe we dat doen.”
Vergroten mentale weerbaarheid | De Junioren Trainer
JVOZ-trainer Aloys Lockefeer zag het iedere training en wedstrijd wel een paar keer terugkomen. De afspraken die gemaakt werden, konden voor even de prullenbak in. Het brein van de speler zei namelijk wat anders. “Ik maakte de spelers bewust van hun gedrag en de consequenties daarvan. Samen met hen zocht ik vervolgens een oplossing.” Tekst en be
Omschakelvormen voor het hedendaagse voetbal
Het voetbal van vandaag de dag vraagt steeds meer van een speler. Aanvallen, verdedigen en omschakelen zijn niet meer te scheiden van elkaar. Paul Simonis, trainer-coach van Sparta O16, ontwikkelde dan ook oefenvormen waarin alle teamfuncties in hoog tempo voorbij komen. Tekst: Rogier Veenstra | Beeld: Sparta Rotterdam “Het he
Tips voor interactie met spelers
Het omgaan met pubers is voor trainers vaak een behoorlijke opgave. Thomas Niehe, trainer/coach van BFC O17-1, ziet de leeftijdskenmerken van zijn groep echter als een kans. Hij heeft goede interactie met spelers hoog in het vaandel staan. In dit artikel geeft hij andere trainers tips hoe ze dit ook voor elkaar kunnen krijgen. Tekst: Tom Druppers | Beeld: F
Spelers leren winnen
Het credo ‘opleiden is belangrijker dan winnen’ wordt door veel clubs onderschreven. Steven Wuestenenk, trainer van Be Quick 1887 B1, heeft hier echter zijn eigen visie op. Omdat het winnen van wedstrijden bij hem centraal staat, laat hij de kwaliteiten van de spelers bepalen hoe zijn team speelt. “Het leren winnen van wedstrijden is óók opleiden.” Regelmatig komt de discussie over
Het bewuster maken van leermoment
Nigel Pluk (24) is vanaf dit seizoen medeverantwoordelijk voor het eerste elftal van DVSU Onder19. Zijn speerpunten bij de Utrechtse club: het bewuster maken van de leermomenten en het leren elkaar te corrigeren. “Jongens van deze leeftijd zijn oud genoeg dat zelf te doen.” Op een zomerse donderdagavond in augustus staan Nigel Pluk en zijn collega-trainer Nilantha Couwenberg gezamenlijk
Special: Het variëren van de vrije trap
De vrije trap blijft een belangrijk wapen en in het prestatievoetbal is het dan ook goed om na te denken en afspraken te maken hoe de vrije trap te nemen. De meest gebruikelijke 'variant' is het directe schot op doel, die niet eens altijd in de kruising over de muur hoeft te zijn, dat bewees Gareth Bale (zie variant 1 hieronder).  Maar wat nu als u geen vrije trap speci
De overeenkomsten met het onderwijs
Jorrik Tuenter (JT) en Jordy van Dam (JvD) staan aan het roer van DZC’68 B1, een derde divisionist uit Doetinchem. Hoe de rolverdeling is? De trainers, allebei werkzaam in het onderwijs, zijn gelijkwaardig. Van een hoofdtrainer en assistent-trainer is dan ook geen sprake. TrainersMagazine sprak hier met het duo over. Verder kwamen onder andere de overeenkomsten met het onderwijs, wedstrijdbes
Effectief positiespel bij junioren
In de voetballerij draait het om het maken en voorkomen van doelpunten. Toch wordt er niet zelden méér van een ploeg verwacht. ‘Teams moeten het publiek vermaken met aanvallend en spectaculair voetbal’, wordt regelmatig gezegd. Nederland loopt wat dat betreft voorop, maar stelt in clubverband Europees al jaren niets meer voor. Reden voor Ruwin Verwoert, trainer van DTS A1 uit Ede, om de f
De kracht van een team
Na een seizoen waarin (bijna) alles lukte voor Vriendenschaar C1, is het dit seizoen zaak om overeind te blijven in de tweede divisie. Trainer Roger Waroux moet dit doen met een bijna compleet nieuw elftal. De afgelopen maanden gebruikte hij daarom om te bouwen aan een nieuw team. “Want”, zegt hij, “de kracht van het team geeft uiteindelijk de doorslag.” De trainer wil dat iedereen
Spelers op gevoel laten spelen
Voor Wilco Nap, trainer van Saestum A1, draait alles in het voetbal om gevoel en intuïtie. Hij moet een klik hebben met de spelersgroep en wil dat zijn spelers op gevoel voetballen, beslissingen nemen en aanvoelen dat ze zich na een pass direct weer vrij moeten bewegen. “Een wedstrijd kun je vooraf niet programmeren. Ga gewoon lekker voetballen!” Nap wil dat zijn spelers voortdurend in
Tips voor de strafschoppenserie
De komende periode zullen weer veel (na)competitiewedstrijden, bekerwedstrijden en toernooien beslist worden door het nemen van strafschoppen. Een belangrijk onderdeel van het voetbal waar vaak minder aandacht aan
Het dicht houden van de as
“Als je de as dichthoudt, zoekt de tegenstander automatisch de zijkant op. Dat maakt hun spel voor ons voorspelbaarder. Bovendien wordt het verdedigen makkelijker.” Matthijs Blijham vertelt over de speelwijze van Sporting'70 O17-1, waarbij niet alleen de backs, maar ook de buitenspelers van de tegenpartij soms ongedekt zijn. “De as is de k
Dynamiek aanbrengen in geïsoleerde oefenvormen
Emiel ten Donkelaar is in tegenstelling tot veel Nederlandse collega-trainers een voorstander van geïsoleerde oefenvormen, zodat hij spelers op gedetailleerd niveau specialistisch kan coachen op het verbeteren van hun technische vaardigheden. “Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de oefenvorm dynamisch is, zodat spelers constant in beweging zijn en moeten nadenken ov
Open draaien
‘Goed opengedraaid staan’. Veel trainers besteden er aandacht aan. Frank Kolenbrander en Hans Brekelmans, de trainers van de MO17 van St. SOM uit Maasdriel maakten hier zelfs een echt speerpunt van. “Omdat het voor onze speelsters moeilijk is om de bal over lange afstanden te verplaatsen, zullen we vooral combinerend te werk moeten gaan. Dan is goed opengedraaid st
De spelhervatting als wapen inzetten
De junioren van UVV O15-1 scoorden al 79 keer, bijna een kwart van de doelpunten werd gemaakt uit een spelhervatting. Trainer-coach Fred van Leeuwen: "Als we een corner tegen krijgen, houd ik standaard vier spelers voorin. Dat maakt niet alleen het verdedigen makkelijker, het is ook aanvallend een wapen." Tekst: Martin Dijkhuizen | Beeld: F
Meer verantwoording bij spelers zelf leggen
Rens Verhoeven, trainer/coach van het Brabantse Boekel Sport JO17-1 wil dat zijn spelers zelf meer verantwoordelijk worden voor hun eigen handelen. Hij gaat daarbij uit van de leerbehoeften van zijn individuele spelers. “Ik probeer mijn trainingen zo samen te stellen, dat ze altijd kunnen werken aan hun eigen leerbehoeften. Ook geef ik ze de kans om steeds eigen keuzes te maken.” In alle
Schijnbeweging als basis voor vertrouwen
De schijnbeweging is een effectief middel om de tegenstander uit te spelen, maar de schijnbeweging heeft nog een voordeel. Wanneer deze goed wordt uitgevoerd geeft hij de speler vertrouwen. De spelers van FC Eibergen F1 ondervinden dit wekelijks onder leiding van trainer Christiaan Wittebroek. “Elke gelukte schijnbeweging op de training geeft meer vertrouwen tijdens de w
Snel veroveren van de bal
De tegenstander niet laten voetballen, dat is waar Richard Hubert als trainer naar streeft. De trainer van de Saestum C1 bedoelt dat letterlijk. Als het aan hem ligt, dan heeft de tegenstander zo min mogelijk balbezit. Mocht de tegenstander de bal toch onverhoopt een keer in bezit hebben, dan moet deze zo snel mogelijk worden heroverd. De speelwijze die Hubert nastreeft zou gezien kunnen wor
Het creëren van beleving
John Eikhout heeft zijn sporen bij VV Jonathan inmiddels wel verdiend. Na het kampioenschap met de B1 lijkt hem datzelfde te lukken met de A1 van de Zeister club. Zijn succesformule: beleving creëren. “Soms sta ik zo te schreeuwen in de kleedkamer dat ze me in de kantine horen.” Op de woensdagmiddag is er rondom het sportpark van VV Jonathan amper parkeerplek vrij. Lastig voor een train
Het 1:3:5:2-systeem
In Nederland sturen de meeste (jeugd)trainers hun spelers de wei in met het 1:4:3:3-systeem. Ferry Hendrikse van Sparta Nijkerk A1 niet. De trainer groeide als speler op in het 1:4:3:3-systeem, maar raakte geïnspireerd door het 1:3:5:2-systeem van het FC Barcelona van Frank Rijkaard en heeft zich dit systeem inmiddels eigen gemaakt. “In feite is dat systeem niet meer dan 1:4:3:3 of 1:3:4:3,
Omgaan met pubers
De voetballende oplossing Hard work pays off, weten de trainer en zijn spelers. Ze merken dat ze door veel te oefenen steeds vaker in staat zijn voor de voetballende oplossing te kiezen. “Voorheen trainde ik ook wel eens de C1, maar die had sommige basisoefeningen nog nooit gehad. Dat verbaasde me. Je ziet bij de meeste Jim Willemsen, trainer/coach Sc Brummen C1 We horen het vaker: spelers di
Voorbeeldfunctie binnen de vereniging
“Ik probeer mijn spelers beter te maken. Een groot deel van de trainers doet het alleen maar voor zichzelf. Ze zijn alleen maar met de ranglijst bezig. Mij interesseert die ranglijst helemaal niets. Natuurlijk is het leuk meegenomen als je eerste wordt, maar ik wil spelers beter maken. Als ik zie dat dat lukt en dat sommige spelers naar een BVO gaan, dan heb ik het naar mijn zin en dan heb ik
Ontwikkelen van een teambuildingsproces
Olivier Amelink richt zich als trainer van ATC’65 O19-1 niet alleen op het verbeteren van de speelwijze van zijn ploeg. Hij focust zich vooral op de ontwikkeling van het teambuildingsproces. Dat doet hij aan de hand van de theorie van René Felen en geeft in dit artikel een aantal voorbeelden hoe dat in de praktijk tewerk gaat. Tekst: Tom Druppe
Tips voor de strafschoppenserie
De komende periode zullen weer veel (na)competitiewedstrijden, bekerwedstrijden en toernooien beslist worden door het nemen van strafschoppen. Een belangrijk onderdeel van het voetbal waar vaak minder aandacht aan
Basisprincipes aanleren
Smetsers vindt het aanleren van de taken per positie en de samenwerking tussen de linies zijn voornaamste taak als trainer/coach van de junioren JO15 van VOAB. Smetsers: “Deze leeftijdsgroep komt voor het eerst in aanraking met het echte elf tegen elf, inclusief alle regels van het volwassenvoetbal. Daarom moeten juist hier de basisprincipes aangeleerd worden.”
Het dicht houden van de as
“Als je de as dichthoudt, zoekt de tegenstander automatisch de zijkant op. Dat maakt hun spel voor ons voorspelbaarder. Bovendien wordt het verdedigen makkelijker.” Matthijs Blijham vertelt over de speelwijze van Sporting'70 O17-1, waarbij niet alleen de backs, maar ook de buitenspelers van de tegenpartij soms ongedekt zijn. “De as is de k
De counter spelen
De ambitieuze Roel Bijsterbosch constateert dat de counter in het moderne voetbal een steeds belangrijkere rol speelt. Hij wil met zijn O19 daarom in principe graag ‘de counter spelen’. Dit niet te verwarren met op de counter spelen. “De counter spelen is een speelwijze, waarbij snel de diepte gezocht wordt en waarbij wijzelf bepalen hoe we dat doen.”
Dynamiek aanbrengen in geïsoleerde oefenvormen
Emiel ten Donkelaar is in tegenstelling tot veel Nederlandse collega-trainers een voorstander van geïsoleerde oefenvormen, zodat hij spelers op gedetailleerd niveau specialistisch kan coachen op het verbeteren van hun technische vaardigheden. “Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de oefenvorm dynamisch is, zodat spelers constant in beweging zijn en moeten nadenken ov
Vergroten mentale weerbaarheid | De Junioren Trainer
JVOZ-trainer Aloys Lockefeer zag het iedere training en wedstrijd wel een paar keer terugkomen. De afspraken die gemaakt werden, konden voor even de prullenbak in. Het brein van de speler zei namelijk wat anders. “Ik maakte de spelers bewust van hun gedrag en de consequenties daarvan. Samen met hen zocht ik vervolgens een oplossing.” Tekst en be
Open draaien
‘Goed opengedraaid staan’. Veel trainers besteden er aandacht aan. Frank Kolenbrander en Hans Brekelmans, de trainers van de MO17 van St. SOM uit Maasdriel maakten hier zelfs een echt speerpunt van. “Omdat het voor onze speelsters moeilijk is om de bal over lange afstanden te verplaatsen, zullen we vooral combinerend te werk moeten gaan. Dan is goed opengedraaid st
Omschakelvormen voor het hedendaagse voetbal
Het voetbal van vandaag de dag vraagt steeds meer van een speler. Aanvallen, verdedigen en omschakelen zijn niet meer te scheiden van elkaar. Paul Simonis, trainer-coach van Sparta O16, ontwikkelde dan ook oefenvormen waarin alle teamfuncties in hoog tempo voorbij komen. Tekst: Rogier Veenstra | Beeld: Sparta Rotterdam “Het he
De spelhervatting als wapen inzetten
De junioren van UVV O15-1 scoorden al 79 keer, bijna een kwart van de doelpunten werd gemaakt uit een spelhervatting. Trainer-coach Fred van Leeuwen: "Als we een corner tegen krijgen, houd ik standaard vier spelers voorin. Dat maakt niet alleen het verdedigen makkelijker, het is ook aanvallend een wapen." Tekst: Martin Dijkhuizen | Beeld: F
Tips voor interactie met spelers
Het omgaan met pubers is voor trainers vaak een behoorlijke opgave. Thomas Niehe, trainer/coach van BFC O17-1, ziet de leeftijdskenmerken van zijn groep echter als een kans. Hij heeft goede interactie met spelers hoog in het vaandel staan. In dit artikel geeft hij andere trainers tips hoe ze dit ook voor elkaar kunnen krijgen. Tekst: Tom Druppers | Beeld: F
Meer verantwoording bij spelers zelf leggen
Rens Verhoeven, trainer/coach van het Brabantse Boekel Sport JO17-1 wil dat zijn spelers zelf meer verantwoordelijk worden voor hun eigen handelen. Hij gaat daarbij uit van de leerbehoeften van zijn individuele spelers. “Ik probeer mijn trainingen zo samen te stellen, dat ze altijd kunnen werken aan hun eigen leerbehoeften. Ook geef ik ze de kans om steeds eigen keuzes te maken.” In alle
Spelers leren winnen
Het credo ‘opleiden is belangrijker dan winnen’ wordt door veel clubs onderschreven. Steven Wuestenenk, trainer van Be Quick 1887 B1, heeft hier echter zijn eigen visie op. Omdat het winnen van wedstrijden bij hem centraal staat, laat hij de kwaliteiten van de spelers bepalen hoe zijn team speelt. “Het leren winnen van wedstrijden is óók opleiden.” Regelmatig komt de discussie over
Schijnbeweging als basis voor vertrouwen
De schijnbeweging is een effectief middel om de tegenstander uit te spelen, maar de schijnbeweging heeft nog een voordeel. Wanneer deze goed wordt uitgevoerd geeft hij de speler vertrouwen. De spelers van FC Eibergen F1 ondervinden dit wekelijks onder leiding van trainer Christiaan Wittebroek. “Elke gelukte schijnbeweging op de training geeft meer vertrouwen tijdens de w
Het bewuster maken van leermoment
Nigel Pluk (24) is vanaf dit seizoen medeverantwoordelijk voor het eerste elftal van DVSU Onder19. Zijn speerpunten bij de Utrechtse club: het bewuster maken van de leermomenten en het leren elkaar te corrigeren. “Jongens van deze leeftijd zijn oud genoeg dat zelf te doen.” Op een zomerse donderdagavond in augustus staan Nigel Pluk en zijn collega-trainer Nilantha Couwenberg gezamenlijk
Snel veroveren van de bal
De tegenstander niet laten voetballen, dat is waar Richard Hubert als trainer naar streeft. De trainer van de Saestum C1 bedoelt dat letterlijk. Als het aan hem ligt, dan heeft de tegenstander zo min mogelijk balbezit. Mocht de tegenstander de bal toch onverhoopt een keer in bezit hebben, dan moet deze zo snel mogelijk worden heroverd. De speelwijze die Hubert nastreeft zou gezien kunnen wor
Special: Het variëren van de vrije trap
De vrije trap blijft een belangrijk wapen en in het prestatievoetbal is het dan ook goed om na te denken en afspraken te maken hoe de vrije trap te nemen. De meest gebruikelijke 'variant' is het directe schot op doel, die niet eens altijd in de kruising over de muur hoeft te zijn, dat bewees Gareth Bale (zie variant 1 hieronder).  Maar wat nu als u geen vrije trap speci
Het creëren van beleving
John Eikhout heeft zijn sporen bij VV Jonathan inmiddels wel verdiend. Na het kampioenschap met de B1 lijkt hem datzelfde te lukken met de A1 van de Zeister club. Zijn succesformule: beleving creëren. “Soms sta ik zo te schreeuwen in de kleedkamer dat ze me in de kantine horen.” Op de woensdagmiddag is er rondom het sportpark van VV Jonathan amper parkeerplek vrij. Lastig voor een train
De overeenkomsten met het onderwijs
Jorrik Tuenter (JT) en Jordy van Dam (JvD) staan aan het roer van DZC’68 B1, een derde divisionist uit Doetinchem. Hoe de rolverdeling is? De trainers, allebei werkzaam in het onderwijs, zijn gelijkwaardig. Van een hoofdtrainer en assistent-trainer is dan ook geen sprake. TrainersMagazine sprak hier met het duo over. Verder kwamen onder andere de overeenkomsten met het onderwijs, wedstrijdbes
Het 1:3:5:2-systeem
In Nederland sturen de meeste (jeugd)trainers hun spelers de wei in met het 1:4:3:3-systeem. Ferry Hendrikse van Sparta Nijkerk A1 niet. De trainer groeide als speler op in het 1:4:3:3-systeem, maar raakte geïnspireerd door het 1:3:5:2-systeem van het FC Barcelona van Frank Rijkaard en heeft zich dit systeem inmiddels eigen gemaakt. “In feite is dat systeem niet meer dan 1:4:3:3 of 1:3:4:3,
Effectief positiespel bij junioren
In de voetballerij draait het om het maken en voorkomen van doelpunten. Toch wordt er niet zelden méér van een ploeg verwacht. ‘Teams moeten het publiek vermaken met aanvallend en spectaculair voetbal’, wordt regelmatig gezegd. Nederland loopt wat dat betreft voorop, maar stelt in clubverband Europees al jaren niets meer voor. Reden voor Ruwin Verwoert, trainer van DTS A1 uit Ede, om de f
Omgaan met pubers
De voetballende oplossing Hard work pays off, weten de trainer en zijn spelers. Ze merken dat ze door veel te oefenen steeds vaker in staat zijn voor de voetballende oplossing te kiezen. “Voorheen trainde ik ook wel eens de C1, maar die had sommige basisoefeningen nog nooit gehad. Dat verbaasde me. Je ziet bij de meeste Jim Willemsen, trainer/coach Sc Brummen C1 We horen het vaker: spelers di
De kracht van een team
Na een seizoen waarin (bijna) alles lukte voor Vriendenschaar C1, is het dit seizoen zaak om overeind te blijven in de tweede divisie. Trainer Roger Waroux moet dit doen met een bijna compleet nieuw elftal. De afgelopen maanden gebruikte hij daarom om te bouwen aan een nieuw team. “Want”, zegt hij, “de kracht van het team geeft uiteindelijk de doorslag.” De trainer wil dat iedereen
Voorbeeldfunctie binnen de vereniging
“Ik probeer mijn spelers beter te maken. Een groot deel van de trainers doet het alleen maar voor zichzelf. Ze zijn alleen maar met de ranglijst bezig. Mij interesseert die ranglijst helemaal niets. Natuurlijk is het leuk meegenomen als je eerste wordt, maar ik wil spelers beter maken. Als ik zie dat dat lukt en dat sommige spelers naar een BVO gaan, dan heb ik het naar mijn zin en dan heb ik
Spelers op gevoel laten spelen
Voor Wilco Nap, trainer van Saestum A1, draait alles in het voetbal om gevoel en intuïtie. Hij moet een klik hebben met de spelersgroep en wil dat zijn spelers op gevoel voetballen, beslissingen nemen en aanvoelen dat ze zich na een pass direct weer vrij moeten bewegen. “Een wedstrijd kun je vooraf niet programmeren. Ga gewoon lekker voetballen!” Nap wil dat zijn spelers voortdurend in
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10