Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
De wetenschap als basis voor een efficiënte wedstrijdbespreking
4.0/5 | Bedankt voor uw mening!
Woensdag 14 Maart 2018


Sparta Nijkerk maakt sinds dit seizoen gebruik van een e-board waarop trainers hun wedstrijdbespreking kunnen houden. Volgens Jeffrey Vos, trainer van de O13-selectie, biedt dit veel meer mogelijkheden dan een ‘ouderwets’ magneetbord. “Door het gebruik van het e-board kan ik wedstrijdsituaties visueel maken.”

Tekst: Tom Druppers

Net als veel collega-trainers hield Vos zijn wedstrijdbesprekingen altijd op een groot tactiekbord waarop hij zijn spelers instrueerde. Tot dit seizoen, want in de bestuurskamer van de Nijkerkse hoofdklasser kunnen trainers sinds een aantal maanden gebruik maken van een e-board. “Het e-board is in feite gewoon een beamer. We kunnen er filmpjes op afspelen en daarnaast is het mogelijk om met een e-marker, een stift, bijvoorbeeld looplijnen uit te tekenen.”

De jeugdtrainer maakt wekelijks gebruik van de mogelijkheden om zijn wedstrijdbesprekingen meer ‘visueel’ te maken, zoals hij dat zelf noemt. “Inhoudelijk gezien heb ik niets tegen het gebruik van een magneetbord, want op tactisch gebied kun je wedstrijdsituaties goed uitleggen aan spelers. Het probleem zit hem volgens mij in het feit dat spelers magneetjes zijn en zichzelf dus niet terugzien. Daardoor verliest het sneller hun interesse en kunnen ze zich ook minder goed inleven in de situaties die geschetst worden.”

Training koppelen aan wedstrijd(bespreking)
“De kern van een goede bespreking ligt in mijn ogen eigenlijk in de trainingsweek voorafgaand aan de wedstrijd. Wat we op het trainingsveld behandelen moet altijd terugkomen in de bespreking”, zo zegt Vos.

De start daarvan wordt gemaakt voor de eerste training van een week. “Dan zitten alle spelers in de kleedkamer en bespreek ik kort waar we ons die week op gaan richten en hoe de training eruit gaat zien. Ten eerste zorgt dat voor duidelijkheid bij de spelers en door de oefenvormen dan kort uit te leggen hebben we op het trainingsveld meer tijd om daadwerkelijk te voetballen.”

Vos werkt thematisch en hanteert daarbij diverse doelstellingen. “Ik richt me op een specifieke teamfunctie en koppel daaraan dan een doelstelling. Als we bezig zijn met verdedigen, is dat bijvoorbeeld het verstoren van de opbouw van de tegenstander.”



Ondanks dat hij zijn oefenstof goed probeert te kaderen door gebruik te maken van thema’s, waakt hij er alsnog voor dat hij niet teveel verschillende accenten legt in een training of trainingsweek. “Als trainer wil ik soms te veel verschillende zaken aankaarten die belangrijk zijn binnen de teamfunctie, maar juist door stapsgewijs te werken denk ik dat je uiteindelijk het meest kunt aanleren.”

Op deze manier probeert hij ervoor te waken dat hij zijn pupillen een overload aan informatie geeft. “D-pupillen hebben een korte spanningsboog en kunnen zich maar voor acht of negen minuten goed concentreren. Als je te veel zaken bespreekt, die los van elkaar staan, is de kans groot dat ze het vrij snel daarna alweer zijn vergeten.”

De wetenschap als basis voor een efficiënte wedstrijdbespreking:
(onder andere gebaseerd op: Ormrod, J. (2012). Essentials of Educational Psychology (3). Essex, England: Pearson)

Het voorbeeld dat Vos hier stelt wordt onderschreven door wetenschappelijke onderzoeken die zich richten op de cognitieve belasting van het brein. De theorie van cognitieve belasting beschrijft hoe onze geheugenfuncties worden belast bij het leren en is gericht op het zo efficiënt mogelijk opslaan van nieuwe kennis en vaardigheden.

Kennis over het menselijk geheugen kan trainers helpen om de wedstrijdbespreking zo in te richten dat de spelers het ook echt begrijpen en vooral onthouden. Er zijn drie componenten die een rol spelen in het opslaan van kennis in het menselijk brein:

Sensorisch geheugen:
Dit is de eerste halte van het menselijk geheugen en hier worden zaken opgeslagen die je ziet, hoort, ruikt en voelt. Het heeft een grote capaciteit, alleen de input wordt slechts enkele seconden bewaard. Op dit eerste punt komen alle prikkels ongefilterd binnen, dus bijvoorbeeld alles wat een trainer zegt tijdens de wedstrijdbespreking.

Werkgeheugen:
Alle informatie waar aandacht aan werd besteed bij het sensorisch geheugen komt hier terecht, zodat we er iets mee kunnen doen. Het bewuste denken vindt hier plaats, zoals begrijpen wat de trainer bedoelt als hij belangrijke zaken over de wedstrijd bespreekt. Nieuwe informatie blijft niet lang in het werkgeheugen zitten: vijf tot twintig seconden zo ongeveer.

Langetermijngeheugen:
Het langetermijngeheugen bevat onder meer je algemene kennis, herinneringen en normen en waarden. Het langetermijngeheugen lijkt een oneindige capaciteit te hebben. Als je als trainer nieuwe informatie in deze halte weet te krijgen, is er sprake van een geslaagde kennisoverdracht, want een speler kan de kennis dan toepassen als hij geassocieerd wordt met een soortgelijke situatie.

We zijn zojuist in vogelvlucht in een zeer vereenvoudigde vorm door het menselijk geheugen gegaan. Onderstaand een aantal concrete voorbeelden van hoe Vos’ werkwijze aansluit bij deze wetenschapstheorie.

Werken met thema’s en doelstellingen:
Uitgelegd is dat het werkgeheugen een zeer beperkte capaciteit heeft. Het is dus zinloos om in één keer veel informatie te geven over verschillende zaken binnen het voetbalspel. Door slechts een aantal hoofdpunten te benoemen binnen een bepaalde teamfunctie is de informatie gekaderd en is de kans groter dat dit op termijn wordt opgeslagen in het langetermijngeheugen.

Voorkennis aanwakkeren van spelers:
Spelers onthouden de nieuwe informatie beter als ze een connectie maken met wat ze al wisten. Door te werken met een thema (verdedigen) en een doelstelling (klein maken van speelruimte) kun je dit tijdens een seizoen steeds verder uitbouwen. Wanneer je spelers een specifiek moment laat zien uit een wedstrijd worden de hersenen visueel geprikkeld. Het brein is hierdoor in staat een link te leggen tussen deze informatie, waardoor informatie meer betekenis krijgt voor spelers.

Zorgen voor verbeelding:
Dit is een van de meest efficiënte strategieën. Herinneringen worden opgeslagen in het langetermijngeheugen en een filmpje met mooie acties van een speler of een team, dat blij is met een late overwinning, zorgen voor emotionele prikkelingen. Het werkgeheugen wordt hierdoor aangespoord om de nieuw verkregen informatie op te slaan in het langetermijngeheugen, waardoor het later ook nog nuttig is.

Visualiseren
Het e-board biedt Vos de mogelijkheid om zijn spelers op verschillende manieren te prikkelen. “Kinderen in de leeftijd van twaalf en dertien jaar hebben nog echt idolen en die wil ik dan ook graag in de wedstrijdbespreking betrekken. Voor de winterstop heb ik daar veel mee geëxperimenteerd. Zo heb ik veel videobeelden laten zien van spelers en clubs uit de eredivisie.”

Vos probeert dan altijd een koppeling te maken met de oefenstof die hij zijn spelersgroep die week heeft voorgeschoteld. “In een week waarin wij bezig waren met het verbeteren van het drukzetten heb ik beelden laten zien van Ajax. Ik heb toen tijdens een wedstrijd van hen specifiek gelet op situaties waarin Ajax probeerde de bal vroegtijdig te veroveren. Die fragmenten heb ik vervolgens laten zien tijdens de bespreking.”

“Voordat ik die bewuste beelden liet zien heb ik de spelers gevraagd naar het thema en de doelstelling, die we tijdens de trainingen behandeld hadden. Daarna startte ik een fragment waarin Ajax bezig was met het veroveren van de bal op de speelhelft van de tegenstander. Tijdens dat soort situaties zet ik af en toe het beeld stil en ga ik op vragende wijze de dialoog aan. Ik richt me dan op de aandachtspunten binnen het verdedigen, zoals het klein maken van het veld, of het kantelen naar de kant van de bal.”

Overigens kiest Vos er niet altijd voor om beelden te laten zien waarin het ook altijd lukt. “Het kan ook leerzaam zijn om er een paar momenten uit te lichten waarin het de tegenstander juist lukt om onder de druk uit te spelen. Samen met de spelers bespreek ik dan hoe het kan dat de bal niet veroverd kan worden en er zelfs een kans voor de tegenstander ontstaat. Op die manier probeer ik ze bewust te maken van het gezamenlijk uitvoeren van de teamtaak, waar we op getraind hebben.”

Wel sluit hij consequent af met beelden waarin de aandachtspunten op positieve wijze naar voren komen. “Ik geef ze dan altijd mee dat, in dit geval Ajax, het ook lukt. Voor mijn spelersgroep is het dan een extra drijfveer om het hopelijk op eenzelfde wijze te proberen in onze wedstrijd. Eigenlijk probeer ik mijn groep te beïnvloeden door concrete voorbeelden uit de praktijk te geven.”



Daarnaast fungeert het e-board voor Vos als ultiem stimulatiemiddel. Om spelers te motiveren liet hij onlangs beelden zien van het eerste elftal van Sparta Nijkerk, dat in de slotminuten nog een overwinning over de streep wist te trekken. “Een filmpje van een bekende voetballer met mooie acties spreekt dan misschien meer tot de verbeelding, maar dit staat dicht bij de dagelijkse praktijk. Ons eerste elftal speelt op een hoog niveau met veel spelers uit de eigen opleiding, waardoor er veel binding is met de stad. Het is een realistisch streven voor mijn spelers om hier uiteindelijk het eerste te halen. Door deze beelden te laten zien wilde ik dat nogmaals benadrukken.”

Variatie
Een van de voordelen die het e-board biedt is dat het multifunctioneel is. Vos vertelt dat hij graag varieert in de wijze waarop hij zijn spelers probeert te beïnvloeden, zodat het niet eentonig wordt en ze altijd weer voor een verrassing kunnen komen staan.

“Op het e-board is het ook mogelijk om een reguliere wedstrijdbespreking te houden, waarbij je kunt schuiven met de spelers en loop- en passlijnen kunt uittekenen. Dat doe ik ook weleens, want in mijn ogen is het niet altijd nodig om beelden van andere teams te laten zien. Als je dat bovendien te vaak doet, is het niet meer bijzonder en worden spelers er ook niet meer door geïnspireerd of geprikkeld.”

Toch zoekt hij altijd naar voorbeelden uit de praktijk die hij kan koppelen aan zijn eigen werkwijze. “Zo besprak ik onlangs de invulling van de backpositie met de spelersgroep. In eerste instantie liet ik toen op het virtuele magneetbord door middel van looplijnen zien op welke momenten onze vleugelverdediger een bijdrage kan leveren tijdens het aanvallen.”

“Vervolgens liet ik een filmpje zien van Jordi Alba, linksback van FC Barcelona, die iedere keer de diepte inging op het moment dat de ruimte voor hem vrij was. Eerst een stukje theorie en daarna een aantal voorbeelden uit de praktijk. Door een topspeler als Jordi Alba eruit te lichten maak ik een bespreking concreet en hoop ik mijn spelers bovenal te inspireren om het net zo goed te doen.”

Terugkoppeling in de praktijk
Hoewel Vos tevreden is over de multifunctionaliteit van het e-board is hij nog zoekende naar mogelijkheden om het functioneren van zijn eigen team in beeld te brengen. “Een lang gekoesterde wens van mijzelf is het laten filmen van onze wedstrijden, omdat we met het e-board nu de mogelijkheid hebben om dit te bekijken.”

Hij legt uit dat hij dit op verschillende manieren kan implementeren binnen zijn eigen werkwijze. “Het geeft de mogelijkheid tot terugkoppeling en zelfreflectie. Als we bezig gaan met een teamtaak die we al behandeld hebben, kan ik me voorstellen dat we voorafgaand aan een training eerdere wedstrijdbeelden gaan bekijken. Vragenderwijs wil ik dan bespreken wat we al goed beheersen en waar we nog stappen in kunnen maken. Daarna kun je op het trainingsveld natuurlijk direct aan de verbeterpunten gaan werken.”

Wat Vos met name aanspreekt is dat hij zaken als terugkoppeling en reflectie op veel verschillende manieren kan inzetten. Hij filosofeert over het analyseren van tegenstanders die hij met zijn ploeg al eerder getroffen heeft. “Ik kan me voorstellen dat ik, wellicht samen met spelers, beelden bekijk van een tegenstander waar we al eerder tegen gespeeld hebben. Wat zijn hun kwaliteiten en op welk vlak kunnen we hen juist aftroeven? Die elementen kan ik daarna, voorafgaand aan de wedstrijd, zelfs verwerken in de afsluitende tactische training."

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Pupillentraining
Opleiden vanuit 1:3:4:3
Stan Veger is trainer van de JO13-1 van Rigtersbleek en hanteert sinds dit seizoen een 1:3:4:3-systeem met zijn elftal. Hij richt zijn formatie in naar de kwaliteiten en behoeften van zijn leeftijdsgroep, omdat ontwikkeling voorop moet staan. In dit artikel schetst hij verschillende situaties waarin hij uitlegt waarom hij voorstander is van deze veldbezetting.
Ook tweebenig voetballen doe je met je hoofd
Als vervanger van een opgestapte coach heb ik de laatste maanden afgelopen seizoen met de O19 van Oranje Wit uit Dordrecht mogen werken. Het was even geleden dat ik spelers in een teamcontext had begeleid (zeker van
Het geven van ruime complexe opdrachten
Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Aanvallen via de vleugels
Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Talentontwikkeling door gender equality
Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
Ontwikkeling op maat
Een arm om de schouder of een aai over de bol. Op het eerste gezicht een kleine moeite, maar voor Tom Smits, trainer/coach van SC Woezik D1, is dit dé manier om zijn spelers te bereiken. “Ik ben altijd op zoek naar de interactie met spelers, om de juiste snaar te kunnen raken.” Afgelopen zomer begon Tom Smits aan zijn eerste klus als hoofdtrainer bij SC Woezik D1. De jonge trainer uit N
Nieuw! Kaartspel voor jeugdtrainers
Als TrainersMagazine proberen we steeds weer te innoveren en met producten te komen die de moderne voetbaltrainer van nu kan helpen in zijn of haar training. Daarom hebben we samen met Bas van Baar, jeugdt
Uitdagende techniek- en breintraining voor pupillen
Ronald de Boer zag in zijn beginjaren als trainer veel soorten techniektraining voorbijkomen, waarin er veelal geïsoleerd getraind werd. Vaak ging dit ten koste van het plezier dat spelers hadden in de training. Dat moet anders kunnen, dacht hij en daarom ontwikkelde hij zijn eigen oefenstof. “Er zit altijd een wedstrijdelement in verwerkt en dat maakt het uitdagen
Doorschuiven centrale verdediger op speelhelft tegenstander
Stephan Henderik wil met zijn team graag dominant voetbal spelen op de helft van de tegenstander. Daarom kiest hij voor een 1:3:4:3-formatie, waarbij er een bijzondere rol is voor de centrale verdediger. “De centrale verdediger schuift in, waardoor we een overtal krijgen op het middenveld en we die ruimte kunnen domineren.” De trainer van UVV JO13-1
Zelfregulatie kan kansen vergroten
Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.” Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn stu
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie. Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Ontwikkeling telt, winnen niet
Dennis Voolstra is pas 22 jaar, maar ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij al acht jaar ervaring als trainer. Als coach van FC De Bilt E1 steekt hij zijn mening niet onder stoelen of banken. "De ontwikkeling van de kinderen telt, niet het winnen van een wedstrijd." "Ja, ik denk wel dat ik een goede vader zou zijn." Ergens halverwege het gesprek beginnen de ogen van Dennis Voolstra te glimmen
Opleiden vanuit 1:3:4:3
Stan Veger is trainer van de JO13-1 van Rigtersbleek en hanteert sinds dit seizoen een 1:3:4:3-systeem met zijn elftal. Hij richt zijn formatie in naar de kwaliteiten en behoeften van zijn leeftijdsgroep, omdat ontwikkeling voorop moet staan. In dit artikel schetst hij verschillende situaties waarin hij uitlegt waarom hij voorstander is van deze veldbezetting.
Nieuw! Kaartspel voor jeugdtrainers
Als TrainersMagazine proberen we steeds weer te innoveren en met producten te komen die de moderne voetbaltrainer van nu kan helpen in zijn of haar training. Daarom hebben we samen met Bas van Baar, jeugdt
Ook tweebenig voetballen doe je met je hoofd
Als vervanger van een opgestapte coach heb ik de laatste maanden afgelopen seizoen met de O19 van Oranje Wit uit Dordrecht mogen werken. Het was even geleden dat ik spelers in een teamcontext had begeleid (zeker van
Uitdagende techniek- en breintraining voor pupillen
Ronald de Boer zag in zijn beginjaren als trainer veel soorten techniektraining voorbijkomen, waarin er veelal geïsoleerd getraind werd. Vaak ging dit ten koste van het plezier dat spelers hadden in de training. Dat moet anders kunnen, dacht hij en daarom ontwikkelde hij zijn eigen oefenstof. “Er zit altijd een wedstrijdelement in verwerkt en dat maakt het uitdagen
Het geven van ruime complexe opdrachten
Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf
Doorschuiven centrale verdediger op speelhelft tegenstander
Stephan Henderik wil met zijn team graag dominant voetbal spelen op de helft van de tegenstander. Daarom kiest hij voor een 1:3:4:3-formatie, waarbij er een bijzondere rol is voor de centrale verdediger. “De centrale verdediger schuift in, waardoor we een overtal krijgen op het middenveld en we die ruimte kunnen domineren.” De trainer van UVV JO13-1
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Zelfregulatie kan kansen vergroten
Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.” Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn stu
Aanvallen via de vleugels
Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie. Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Talentontwikkeling door gender equality
Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
Ontwikkeling telt, winnen niet
Dennis Voolstra is pas 22 jaar, maar ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij al acht jaar ervaring als trainer. Als coach van FC De Bilt E1 steekt hij zijn mening niet onder stoelen of banken. "De ontwikkeling van de kinderen telt, niet het winnen van een wedstrijd." "Ja, ik denk wel dat ik een goede vader zou zijn." Ergens halverwege het gesprek beginnen de ogen van Dennis Voolstra te glimmen
Ontwikkeling op maat
Een arm om de schouder of een aai over de bol. Op het eerste gezicht een kleine moeite, maar voor Tom Smits, trainer/coach van SC Woezik D1, is dit dé manier om zijn spelers te bereiken. “Ik ben altijd op zoek naar de interactie met spelers, om de juiste snaar te kunnen raken.” Afgelopen zomer begon Tom Smits aan zijn eerste klus als hoofdtrainer bij SC Woezik D1. De jonge trainer uit N
1 2 3 4 5 6 7 8 9