Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Basisprincipes aanleren
4.0/5 | Bedankt voor uw mening!
Dinsdag 10 April 2018


Smetsers vindt het aanleren van de taken per positie en de samenwerking tussen de linies zijn voornaamste taak als trainer/coach van de junioren JO15 van VOAB. Smetsers: “Deze leeftijdsgroep komt voor het eerst in aanraking met het echte elf tegen elf, inclusief alle regels van het volwassenvoetbal. Daarom moeten juist hier de basisprincipes aangeleerd worden.”

Tekst: Rob Robben | Beeld: Belinda avn der Bruggen

Bij de O13 wordt weliswaar ook al elf tegen elf gespeeld, maar Smetsers merkt op, dat dit nog gebeurt met aangepaste regels. “Bij de O13 mag de keeper de bal bijvoorbeeld nog op de zestienmeter leggen en ook de corners worden daar nog niet vanaf de cornercirkel genomen. Dat zijn regels die nog altijd specifiek bij het pupillenvoetbal horen. Bij de O15 worden deze aanpassingen losgelaten en wordt het voetbal gespeeld precies zoals ze in het stadion of op televisie zien en zoals ze later ook in het eerste elftal van de club gaan spelen. Dit is voor de spelers best een overgang en daarom probeer ik ze op deze leeftijd de basisprincipes van het echte volwassenvoetbal bij te brengen. In de hogere leeftijdsgroepen kan dit alles dan gefinetuned worden.”

Elkaar helpen
“Bij het aanleren van de basisprincipes is samenwerking essentieel voor mij.” Deze samenwerking beperkt zich bij Smetsers niet alleen tot ín het veld. “Nee, ook buiten het veld benadruk ik dat. Als iemand van de materialendienst ziek is, verwacht ik van anderen dat ze die ene overgebleven jongen niet alleen alles laten opruimen. En als er een bal kwijt is, wil ik dat we met zijn allen gaan zoeken en niet alleen de speler die de bal weggetrapt heeft. Je moet elkaar buiten het veld net zo goed helpen als binnen het veld. Je laat de spits ook niet alleen druk zetten en een middenvelder moet de centrale verdediger, die in moeilijkheden is gekomen, ook komen helpen. Mijn motto is dan ook ‘een verstandige voetballer laat zijn teamgenoot nooit in de steek!”
 

Leeftijdskenmerken
Smetsers ervaart de O15 met zijn specifieke leeftijdskenmerken als een erg uitdagende leeftijdsgroep. “Een heel praktische uitdaging is al het verschil in lengte. Sommigen hebben de groeispurt al achter de rug en zijn groter dan ikzelf. Anderen zijn twee turven hoog en toch spelen ze in hetzelfde team. Ze spelen op een groot veld en sommigen kunnen de bal nog lang niet zo ver trappen als anderen. Bovendien zijn deze jongens door de enorme groeispurt ook een stuk bevattelijker voor blessures, omdat spieren op die leeftijd snel groeien en dat kan pijn veroorzaken bij de aanhechting in knie en/of enkel. Ik zal dus bij mijn oefenstofkeuze met al deze gegevens rekening moeten houden. Soms zet ik bijvoorbeeld spelers van dezelfde grootte bij elkaar, maar ook deel ik soms heel bewust spelers met grote fysieke verschillen bij elkaar in. In de wedstrijd moeten ze nu eenmaal ook leren omgaan met deze verschillen. Als de kleine technische spelers bijvoorbeeld te lang lopen met de bal, ervaren ze al heel snel dat ze dat niet moeten doen. Anders worden ze gewoon omvergelopen. Ze leren dat ze de bal beter moeten afschermen en sneller moeten handelen. Daar worden ze dus alleen maar sterker van.”

Duidelijkheid
“Buiten deze fysieke aspecten krijg ik ook te maken met het soms recalcitrante en egocentrische gedrag van deze leeftijd. Ze komen in de puberteit en zetten zich af tegen gezag, lijden soms aan zelfoverschatting en zijn vaak veel alleen met zichzelf bezig. Toch moeten ze in een team gezamenlijk een prestatie neerzetten. Dit moet je als trainer op een goede manier proberen te managen. Dit doe ik onder andere door duidelijkheid te geven aan mijn spelers. Deze duidelijkheid geef ik natuurlijk buiten het veld, maar zeker ook binnen de witte lijnen. Zaken als ‘hoe gaan we samen doelpunten voorkomen?’ en ‘hoe gaan we samen opbouwen en aanvallen om zo tot scoren te komen?’, zijn vragen waar duidelijke antwoorden op moeten komen. Ik besteed daar in mijn trainingen en wedstrijden veel aandacht aan. De basisprincipes van het echte elf-tegen-elf komen dan ruimschoots aan bod. Ik start met de basistaken per positie en benadruk dan vooral de samenwerking tussen de linies. Ik probeer dit te realiseren door tijdens trainingen veel wedstrijdsituaties te creëren. Ik besteed dan veel aandacht aan de veldbezetting vanuit de basisformatie 1:4:3:3. Waar staan de spelers en hoe staan ze ten opzichte van elkaar?”

Verzorgde opbouw
“Zoals ik eerder al opmerkte speelt de O15 voor het eerst zonder aangepaste regels. Bij een uittrap houdt dit dus in, dat deze vanaf de vijfmeterlijn genomen moet worden. Dit kan al meteen tot problemen leiden, omdat dit nieuw is en deze spelers wellicht de bal nog niet over een grote afstand kunnen trappen. Dit houdt dus in, dat mijn verdedigers en middenvelders zich zo moeten opstellen, dat ze de bal toch op een goede en veilige manier kunnen ontvangen. Een goede samenwerking tussen de keeper, verdediging en middenvelders is dus vereist. Dit laat ik mijn spelers ervaren in diverse positiespelen. Ik werk dan in eerste instantie veel in een drie-tegen-drie-vorm, met of zonder doeltjes, waarbij de balbezittende partij gebruik mag maken van een vierde neutrale speler. Dit doe ik, omdat in de opbouw vanaf de keeper het opbouwende team in overtal is. Daarna ga ik over op de wedstrijdechte opbouw in een partijspel van zeven tegen zeven met een of twee keepers, waarbij de opbouwende ploeg steeds begint met een doeltrap vanaf de vijfmeterlijn (oefenvorm 2). Ik reik dan een aantal patronen aan, die de spelers in de wedstrijd kunnen herkennen en gebruiken.”
 

Samenwerking tussen de linies
“Doorgaans werk ik met één keeper en twee kleine doeltjes, omdat ik simpelweg meestal maar één keeper tot mijn beschikking heb. Ik wil per se een goede verzorgde opbouw van achteruit. Hiervoor zijn diverse mogelijkheden. Als de tegenstander met drie spitsen speelt kan ik bijvoorbeeld de rechter centrale verdediger laten aanspelen, die vervolgens de rechtsachter aanspeelt. Door eerst een vooractie te maken, kan de nummer tien aan de rechterkant worden aangespeeld. Een andere mogelijkheid is dat de keeper de linker centrale verdediger aanspeelt, die daarna onze nummer acht in de voeten aanspeelt. Als deze speler de bal goed afschermt en agressief de bal vraagt, mag hij gerust in de dekking worden aangespeeld. Dan kan hij de bal laten vallen op de linksachter die hem verder door kan spelen naar de voorste middenvelder. In de wedstrijd kan dit natuurlijk ook de linkerspits of de centrumspits zijn. Omdat ik zie dat tegenstanders steeds vaker met twee spitsen spelen, train ik die situatie natuurlijk ook. Ik kan dan bijvoorbeeld mijn linksachter verder naar voren schuiven en mijn linker centrale verdediger kiest dan verder naar links positie. Er ontstaat dan weer een overtalsituatie van drie tegen twee. De volgende stap is dan de samenwerking tussen de middenvelders en aanvallers. De op de zijkant in balbezit gekomen nummer tien kan dan de bal bijvoorbeeld laten vallen op zes, die met een diagonale pass de centrumspits of de rechterspits kan aanspelen.”

Opengedraaid staan
De technische vaardigheden, zoals bijvoorbeeld aannemen, doorspelen en opendraaien, die voor een verzorgde opbouw noodzakelijk zijn, krijgen bij Smetsers dus veel aandacht in deze positiespelen. “Als voorbereiding op deze positiespelen werk ik heel veel met pass- en trapvormen om deze technische vaardigheden te oefenen (oefenvorm 1). Ik wil ze door middel van dit soort oefeningen laten ervaren dat goed opengedraaid staan een voorwaarde is om de bal goed te kunnen verwerken en door te spelen. Ik wil dat een speler altijd in het gezichtsveld wordt aangespeeld, omdat spelers geen ogen in de rug hebben en omdat spelers op deze leeftijd in het algemeen nog nauwelijks coachen. Verder leg ik bij deze oefenvormen de nadruk op de juiste balsnelheid. Als je de bal hard inspeelt, heeft de speler die de bal ontvangt gewoonweg meer tijd. Ik wil ook dat de spelers zelf nadenken op welk been ze de bal moeten spelen. Dikwijls hangt dit af van de positie van de tegenstander. Dit alles wil niet zeggen, dat ze geen mannetje mogen passeren. Natuurlijk wil ik dat ze het een-tegen-een-duel aan durven gaan, maar om in die positie te komen zal de bal toch eerst goed vrijgemaakt moeten worden en dat leren ze onder andere door goed opengedraaid te staan!”
 

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Juniorentraining
Ontwikkelen van een teambuildingsproces
Olivier Amelink richt zich als trainer van ATC’65 O19-1 niet alleen op het verbeteren van de speelwijze van zijn ploeg. Hij focust zich vooral op de ontwikkeling van het teambuildingsproces. Dat doet hij aan de hand van de theorie van René Felen en geeft in dit artikel een aantal voorbeelden hoe dat in de praktijk tewerk gaat. Tekst: Tom Druppe
Winnaars van morgen creëren
De KNVB bracht anderhalf jaar geleden het rapport ‘Winnaars van morgen’ uit. Maar hoe creëer je spelers die maximaal voor de winst gaan? Bij de voetbalschool voor pupillen en junioren van Ali Zaanani is winnen een belangrijk onderdeel van de cultuur. In een interview legt Zaanani zijn werkwijze uit. Tekst en Beeld: Ruud Bijnen
De counter spelen
De ambitieuze Roel Bijsterbosch constateert dat de counter in het moderne voetbal een steeds belangrijkere rol speelt. Hij wil met zijn O19 daarom in principe graag ‘de counter spelen’. Dit niet te verwarren met op de counter spelen. “De counter spelen is een speelwijze, waarbij snel de diepte gezocht wordt en waarbij wijzelf bepalen hoe we dat doen.”
Vergroten mentale weerbaarheid | De Junioren Trainer
JVOZ-trainer Aloys Lockefeer zag het iedere training en wedstrijd wel een paar keer terugkomen. De afspraken die gemaakt werden, konden voor even de prullenbak in. Het brein van de speler zei namelijk wat anders. “Ik maakte de spelers bewust van hun gedrag en de consequenties daarvan. Samen met hen zocht ik vervolgens een oplossing.” Tekst en be
Omschakelvormen voor het hedendaagse voetbal
Het voetbal van vandaag de dag vraagt steeds meer van een speler. Aanvallen, verdedigen en omschakelen zijn niet meer te scheiden van elkaar. Paul Simonis, trainer-coach van Sparta O16, ontwikkelde dan ook oefenvormen waarin alle teamfuncties in hoog tempo voorbij komen. Tekst: Rogier Veenstra | Beeld: Sparta Rotterdam “Het he
Tips voor interactie met spelers
Het omgaan met pubers is voor trainers vaak een behoorlijke opgave. Thomas Niehe, trainer/coach van BFC O17-1, ziet de leeftijdskenmerken van zijn groep echter als een kans. Hij heeft goede interactie met spelers hoog in het vaandel staan. In dit artikel geeft hij andere trainers tips hoe ze dit ook voor elkaar kunnen krijgen. Tekst: Tom Druppers | Beeld: F
Spelers leren winnen
Het credo ‘opleiden is belangrijker dan winnen’ wordt door veel clubs onderschreven. Steven Wuestenenk, trainer van Be Quick 1887 B1, heeft hier echter zijn eigen visie op. Omdat het winnen van wedstrijden bij hem centraal staat, laat hij de kwaliteiten van de spelers bepalen hoe zijn team speelt. “Het leren winnen van wedstrijden is óók opleiden.” Regelmatig komt de discussie over
Het bewuster maken van leermoment
Nigel Pluk (24) is vanaf dit seizoen medeverantwoordelijk voor het eerste elftal van DVSU Onder19. Zijn speerpunten bij de Utrechtse club: het bewuster maken van de leermomenten en het leren elkaar te corrigeren. “Jongens van deze leeftijd zijn oud genoeg dat zelf te doen.” Op een zomerse donderdagavond in augustus staan Nigel Pluk en zijn collega-trainer Nilantha Couwenberg gezamenlijk
Special: Het variëren van de vrije trap
De vrije trap blijft een belangrijk wapen en in het prestatievoetbal is het dan ook goed om na te denken en afspraken te maken hoe de vrije trap te nemen. De meest gebruikelijke 'variant' is het directe schot op doel, die niet eens altijd in de kruising over de muur hoeft te zijn, dat bewees Gareth Bale (zie variant 1 hieronder).  Maar wat nu als u geen vrije trap speci
De overeenkomsten met het onderwijs
Jorrik Tuenter (JT) en Jordy van Dam (JvD) staan aan het roer van DZC’68 B1, een derde divisionist uit Doetinchem. Hoe de rolverdeling is? De trainers, allebei werkzaam in het onderwijs, zijn gelijkwaardig. Van een hoofdtrainer en assistent-trainer is dan ook geen sprake. TrainersMagazine sprak hier met het duo over. Verder kwamen onder andere de overeenkomsten met het onderwijs, wedstrijdbes
Effectief positiespel bij junioren
In de voetballerij draait het om het maken en voorkomen van doelpunten. Toch wordt er niet zelden méér van een ploeg verwacht. ‘Teams moeten het publiek vermaken met aanvallend en spectaculair voetbal’, wordt regelmatig gezegd. Nederland loopt wat dat betreft voorop, maar stelt in clubverband Europees al jaren niets meer voor. Reden voor Ruwin Verwoert, trainer van DTS A1 uit Ede, om de f
De kracht van een team
Na een seizoen waarin (bijna) alles lukte voor Vriendenschaar C1, is het dit seizoen zaak om overeind te blijven in de tweede divisie. Trainer Roger Waroux moet dit doen met een bijna compleet nieuw elftal. De afgelopen maanden gebruikte hij daarom om te bouwen aan een nieuw team. “Want”, zegt hij, “de kracht van het team geeft uiteindelijk de doorslag.” De trainer wil dat iedereen
Spelers op gevoel laten spelen
Voor Wilco Nap, trainer van Saestum A1, draait alles in het voetbal om gevoel en intuïtie. Hij moet een klik hebben met de spelersgroep en wil dat zijn spelers op gevoel voetballen, beslissingen nemen en aanvoelen dat ze zich na een pass direct weer vrij moeten bewegen. “Een wedstrijd kun je vooraf niet programmeren. Ga gewoon lekker voetballen!” Nap wil dat zijn spelers voortdurend in
Tips voor de strafschoppenserie
De komende periode zullen weer veel (na)competitiewedstrijden, bekerwedstrijden en toernooien beslist worden door het nemen van strafschoppen. Een belangrijk onderdeel van het voetbal waar vaak minder aandacht aan
Het dicht houden van de as
“Als je de as dichthoudt, zoekt de tegenstander automatisch de zijkant op. Dat maakt hun spel voor ons voorspelbaarder. Bovendien wordt het verdedigen makkelijker.” Matthijs Blijham vertelt over de speelwijze van Sporting'70 O17-1, waarbij niet alleen de backs, maar ook de buitenspelers van de tegenpartij soms ongedekt zijn. “De as is de k
Dynamiek aanbrengen in geïsoleerde oefenvormen
Emiel ten Donkelaar is in tegenstelling tot veel Nederlandse collega-trainers een voorstander van geïsoleerde oefenvormen, zodat hij spelers op gedetailleerd niveau specialistisch kan coachen op het verbeteren van hun technische vaardigheden. “Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de oefenvorm dynamisch is, zodat spelers constant in beweging zijn en moeten nadenken ov
Open draaien
‘Goed opengedraaid staan’. Veel trainers besteden er aandacht aan. Frank Kolenbrander en Hans Brekelmans, de trainers van de MO17 van St. SOM uit Maasdriel maakten hier zelfs een echt speerpunt van. “Omdat het voor onze speelsters moeilijk is om de bal over lange afstanden te verplaatsen, zullen we vooral combinerend te werk moeten gaan. Dan is goed opengedraaid st
De spelhervatting als wapen inzetten
De junioren van UVV O15-1 scoorden al 79 keer, bijna een kwart van de doelpunten werd gemaakt uit een spelhervatting. Trainer-coach Fred van Leeuwen: "Als we een corner tegen krijgen, houd ik standaard vier spelers voorin. Dat maakt niet alleen het verdedigen makkelijker, het is ook aanvallend een wapen." Tekst: Martin Dijkhuizen | Beeld: F
Meer verantwoording bij spelers zelf leggen
Rens Verhoeven, trainer/coach van het Brabantse Boekel Sport JO17-1 wil dat zijn spelers zelf meer verantwoordelijk worden voor hun eigen handelen. Hij gaat daarbij uit van de leerbehoeften van zijn individuele spelers. “Ik probeer mijn trainingen zo samen te stellen, dat ze altijd kunnen werken aan hun eigen leerbehoeften. Ook geef ik ze de kans om steeds eigen keuzes te maken.” In alle
Schijnbeweging als basis voor vertrouwen
De schijnbeweging is een effectief middel om de tegenstander uit te spelen, maar de schijnbeweging heeft nog een voordeel. Wanneer deze goed wordt uitgevoerd geeft hij de speler vertrouwen. De spelers van FC Eibergen F1 ondervinden dit wekelijks onder leiding van trainer Christiaan Wittebroek. “Elke gelukte schijnbeweging op de training geeft meer vertrouwen tijdens de w
Snel veroveren van de bal
De tegenstander niet laten voetballen, dat is waar Richard Hubert als trainer naar streeft. De trainer van de Saestum C1 bedoelt dat letterlijk. Als het aan hem ligt, dan heeft de tegenstander zo min mogelijk balbezit. Mocht de tegenstander de bal toch onverhoopt een keer in bezit hebben, dan moet deze zo snel mogelijk worden heroverd. De speelwijze die Hubert nastreeft zou gezien kunnen wor
Het creëren van beleving
John Eikhout heeft zijn sporen bij VV Jonathan inmiddels wel verdiend. Na het kampioenschap met de B1 lijkt hem datzelfde te lukken met de A1 van de Zeister club. Zijn succesformule: beleving creëren. “Soms sta ik zo te schreeuwen in de kleedkamer dat ze me in de kantine horen.” Op de woensdagmiddag is er rondom het sportpark van VV Jonathan amper parkeerplek vrij. Lastig voor een train
Het 1:3:5:2-systeem
In Nederland sturen de meeste (jeugd)trainers hun spelers de wei in met het 1:4:3:3-systeem. Ferry Hendrikse van Sparta Nijkerk A1 niet. De trainer groeide als speler op in het 1:4:3:3-systeem, maar raakte geïnspireerd door het 1:3:5:2-systeem van het FC Barcelona van Frank Rijkaard en heeft zich dit systeem inmiddels eigen gemaakt. “In feite is dat systeem niet meer dan 1:4:3:3 of 1:3:4:3,
Omgaan met pubers
De voetballende oplossing Hard work pays off, weten de trainer en zijn spelers. Ze merken dat ze door veel te oefenen steeds vaker in staat zijn voor de voetballende oplossing te kiezen. “Voorheen trainde ik ook wel eens de C1, maar die had sommige basisoefeningen nog nooit gehad. Dat verbaasde me. Je ziet bij de meeste Jim Willemsen, trainer/coach Sc Brummen C1 We horen het vaker: spelers di
Voorbeeldfunctie binnen de vereniging
“Ik probeer mijn spelers beter te maken. Een groot deel van de trainers doet het alleen maar voor zichzelf. Ze zijn alleen maar met de ranglijst bezig. Mij interesseert die ranglijst helemaal niets. Natuurlijk is het leuk meegenomen als je eerste wordt, maar ik wil spelers beter maken. Als ik zie dat dat lukt en dat sommige spelers naar een BVO gaan, dan heb ik het naar mijn zin en dan heb ik
Ontwikkelen van een teambuildingsproces
Olivier Amelink richt zich als trainer van ATC’65 O19-1 niet alleen op het verbeteren van de speelwijze van zijn ploeg. Hij focust zich vooral op de ontwikkeling van het teambuildingsproces. Dat doet hij aan de hand van de theorie van René Felen en geeft in dit artikel een aantal voorbeelden hoe dat in de praktijk tewerk gaat. Tekst: Tom Druppe
Tips voor de strafschoppenserie
De komende periode zullen weer veel (na)competitiewedstrijden, bekerwedstrijden en toernooien beslist worden door het nemen van strafschoppen. Een belangrijk onderdeel van het voetbal waar vaak minder aandacht aan
Winnaars van morgen creëren
De KNVB bracht anderhalf jaar geleden het rapport ‘Winnaars van morgen’ uit. Maar hoe creëer je spelers die maximaal voor de winst gaan? Bij de voetbalschool voor pupillen en junioren van Ali Zaanani is winnen een belangrijk onderdeel van de cultuur. In een interview legt Zaanani zijn werkwijze uit. Tekst en Beeld: Ruud Bijnen
Het dicht houden van de as
“Als je de as dichthoudt, zoekt de tegenstander automatisch de zijkant op. Dat maakt hun spel voor ons voorspelbaarder. Bovendien wordt het verdedigen makkelijker.” Matthijs Blijham vertelt over de speelwijze van Sporting'70 O17-1, waarbij niet alleen de backs, maar ook de buitenspelers van de tegenpartij soms ongedekt zijn. “De as is de k
De counter spelen
De ambitieuze Roel Bijsterbosch constateert dat de counter in het moderne voetbal een steeds belangrijkere rol speelt. Hij wil met zijn O19 daarom in principe graag ‘de counter spelen’. Dit niet te verwarren met op de counter spelen. “De counter spelen is een speelwijze, waarbij snel de diepte gezocht wordt en waarbij wijzelf bepalen hoe we dat doen.”
Dynamiek aanbrengen in geïsoleerde oefenvormen
Emiel ten Donkelaar is in tegenstelling tot veel Nederlandse collega-trainers een voorstander van geïsoleerde oefenvormen, zodat hij spelers op gedetailleerd niveau specialistisch kan coachen op het verbeteren van hun technische vaardigheden. “Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de oefenvorm dynamisch is, zodat spelers constant in beweging zijn en moeten nadenken ov
Vergroten mentale weerbaarheid | De Junioren Trainer
JVOZ-trainer Aloys Lockefeer zag het iedere training en wedstrijd wel een paar keer terugkomen. De afspraken die gemaakt werden, konden voor even de prullenbak in. Het brein van de speler zei namelijk wat anders. “Ik maakte de spelers bewust van hun gedrag en de consequenties daarvan. Samen met hen zocht ik vervolgens een oplossing.” Tekst en be
Open draaien
‘Goed opengedraaid staan’. Veel trainers besteden er aandacht aan. Frank Kolenbrander en Hans Brekelmans, de trainers van de MO17 van St. SOM uit Maasdriel maakten hier zelfs een echt speerpunt van. “Omdat het voor onze speelsters moeilijk is om de bal over lange afstanden te verplaatsen, zullen we vooral combinerend te werk moeten gaan. Dan is goed opengedraaid st
Omschakelvormen voor het hedendaagse voetbal
Het voetbal van vandaag de dag vraagt steeds meer van een speler. Aanvallen, verdedigen en omschakelen zijn niet meer te scheiden van elkaar. Paul Simonis, trainer-coach van Sparta O16, ontwikkelde dan ook oefenvormen waarin alle teamfuncties in hoog tempo voorbij komen. Tekst: Rogier Veenstra | Beeld: Sparta Rotterdam “Het he
De spelhervatting als wapen inzetten
De junioren van UVV O15-1 scoorden al 79 keer, bijna een kwart van de doelpunten werd gemaakt uit een spelhervatting. Trainer-coach Fred van Leeuwen: "Als we een corner tegen krijgen, houd ik standaard vier spelers voorin. Dat maakt niet alleen het verdedigen makkelijker, het is ook aanvallend een wapen." Tekst: Martin Dijkhuizen | Beeld: F
Tips voor interactie met spelers
Het omgaan met pubers is voor trainers vaak een behoorlijke opgave. Thomas Niehe, trainer/coach van BFC O17-1, ziet de leeftijdskenmerken van zijn groep echter als een kans. Hij heeft goede interactie met spelers hoog in het vaandel staan. In dit artikel geeft hij andere trainers tips hoe ze dit ook voor elkaar kunnen krijgen. Tekst: Tom Druppers | Beeld: F
Meer verantwoording bij spelers zelf leggen
Rens Verhoeven, trainer/coach van het Brabantse Boekel Sport JO17-1 wil dat zijn spelers zelf meer verantwoordelijk worden voor hun eigen handelen. Hij gaat daarbij uit van de leerbehoeften van zijn individuele spelers. “Ik probeer mijn trainingen zo samen te stellen, dat ze altijd kunnen werken aan hun eigen leerbehoeften. Ook geef ik ze de kans om steeds eigen keuzes te maken.” In alle
Spelers leren winnen
Het credo ‘opleiden is belangrijker dan winnen’ wordt door veel clubs onderschreven. Steven Wuestenenk, trainer van Be Quick 1887 B1, heeft hier echter zijn eigen visie op. Omdat het winnen van wedstrijden bij hem centraal staat, laat hij de kwaliteiten van de spelers bepalen hoe zijn team speelt. “Het leren winnen van wedstrijden is óók opleiden.” Regelmatig komt de discussie over
Schijnbeweging als basis voor vertrouwen
De schijnbeweging is een effectief middel om de tegenstander uit te spelen, maar de schijnbeweging heeft nog een voordeel. Wanneer deze goed wordt uitgevoerd geeft hij de speler vertrouwen. De spelers van FC Eibergen F1 ondervinden dit wekelijks onder leiding van trainer Christiaan Wittebroek. “Elke gelukte schijnbeweging op de training geeft meer vertrouwen tijdens de w
Het bewuster maken van leermoment
Nigel Pluk (24) is vanaf dit seizoen medeverantwoordelijk voor het eerste elftal van DVSU Onder19. Zijn speerpunten bij de Utrechtse club: het bewuster maken van de leermomenten en het leren elkaar te corrigeren. “Jongens van deze leeftijd zijn oud genoeg dat zelf te doen.” Op een zomerse donderdagavond in augustus staan Nigel Pluk en zijn collega-trainer Nilantha Couwenberg gezamenlijk
Snel veroveren van de bal
De tegenstander niet laten voetballen, dat is waar Richard Hubert als trainer naar streeft. De trainer van de Saestum C1 bedoelt dat letterlijk. Als het aan hem ligt, dan heeft de tegenstander zo min mogelijk balbezit. Mocht de tegenstander de bal toch onverhoopt een keer in bezit hebben, dan moet deze zo snel mogelijk worden heroverd. De speelwijze die Hubert nastreeft zou gezien kunnen wor
Special: Het variëren van de vrije trap
De vrije trap blijft een belangrijk wapen en in het prestatievoetbal is het dan ook goed om na te denken en afspraken te maken hoe de vrije trap te nemen. De meest gebruikelijke 'variant' is het directe schot op doel, die niet eens altijd in de kruising over de muur hoeft te zijn, dat bewees Gareth Bale (zie variant 1 hieronder).  Maar wat nu als u geen vrije trap speci
Het creëren van beleving
John Eikhout heeft zijn sporen bij VV Jonathan inmiddels wel verdiend. Na het kampioenschap met de B1 lijkt hem datzelfde te lukken met de A1 van de Zeister club. Zijn succesformule: beleving creëren. “Soms sta ik zo te schreeuwen in de kleedkamer dat ze me in de kantine horen.” Op de woensdagmiddag is er rondom het sportpark van VV Jonathan amper parkeerplek vrij. Lastig voor een train
De overeenkomsten met het onderwijs
Jorrik Tuenter (JT) en Jordy van Dam (JvD) staan aan het roer van DZC’68 B1, een derde divisionist uit Doetinchem. Hoe de rolverdeling is? De trainers, allebei werkzaam in het onderwijs, zijn gelijkwaardig. Van een hoofdtrainer en assistent-trainer is dan ook geen sprake. TrainersMagazine sprak hier met het duo over. Verder kwamen onder andere de overeenkomsten met het onderwijs, wedstrijdbes
Het 1:3:5:2-systeem
In Nederland sturen de meeste (jeugd)trainers hun spelers de wei in met het 1:4:3:3-systeem. Ferry Hendrikse van Sparta Nijkerk A1 niet. De trainer groeide als speler op in het 1:4:3:3-systeem, maar raakte geïnspireerd door het 1:3:5:2-systeem van het FC Barcelona van Frank Rijkaard en heeft zich dit systeem inmiddels eigen gemaakt. “In feite is dat systeem niet meer dan 1:4:3:3 of 1:3:4:3,
Effectief positiespel bij junioren
In de voetballerij draait het om het maken en voorkomen van doelpunten. Toch wordt er niet zelden méér van een ploeg verwacht. ‘Teams moeten het publiek vermaken met aanvallend en spectaculair voetbal’, wordt regelmatig gezegd. Nederland loopt wat dat betreft voorop, maar stelt in clubverband Europees al jaren niets meer voor. Reden voor Ruwin Verwoert, trainer van DTS A1 uit Ede, om de f
Omgaan met pubers
De voetballende oplossing Hard work pays off, weten de trainer en zijn spelers. Ze merken dat ze door veel te oefenen steeds vaker in staat zijn voor de voetballende oplossing te kiezen. “Voorheen trainde ik ook wel eens de C1, maar die had sommige basisoefeningen nog nooit gehad. Dat verbaasde me. Je ziet bij de meeste Jim Willemsen, trainer/coach Sc Brummen C1 We horen het vaker: spelers di
De kracht van een team
Na een seizoen waarin (bijna) alles lukte voor Vriendenschaar C1, is het dit seizoen zaak om overeind te blijven in de tweede divisie. Trainer Roger Waroux moet dit doen met een bijna compleet nieuw elftal. De afgelopen maanden gebruikte hij daarom om te bouwen aan een nieuw team. “Want”, zegt hij, “de kracht van het team geeft uiteindelijk de doorslag.” De trainer wil dat iedereen
Voorbeeldfunctie binnen de vereniging
“Ik probeer mijn spelers beter te maken. Een groot deel van de trainers doet het alleen maar voor zichzelf. Ze zijn alleen maar met de ranglijst bezig. Mij interesseert die ranglijst helemaal niets. Natuurlijk is het leuk meegenomen als je eerste wordt, maar ik wil spelers beter maken. Als ik zie dat dat lukt en dat sommige spelers naar een BVO gaan, dan heb ik het naar mijn zin en dan heb ik
Spelers op gevoel laten spelen
Voor Wilco Nap, trainer van Saestum A1, draait alles in het voetbal om gevoel en intuïtie. Hij moet een klik hebben met de spelersgroep en wil dat zijn spelers op gevoel voetballen, beslissingen nemen en aanvoelen dat ze zich na een pass direct weer vrij moeten bewegen. “Een wedstrijd kun je vooraf niet programmeren. Ga gewoon lekker voetballen!” Nap wil dat zijn spelers voortdurend in
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10