Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Uitdagende techniek- en breintraining voor pupillen
4.5/5 | Bedankt voor uw mening!
Donderdag 12 April 2018


Ronald de Boer zag in zijn beginjaren als trainer veel soorten techniektraining voorbijkomen, waarin er veelal geïsoleerd getraind werd. Vaak ging dit ten koste van het plezier dat spelers hadden in de training. Dat moet anders kunnen, dacht hij en daarom ontwikkelde hij zijn eigen oefenstof. “Er zit altijd een wedstrijdelement in verwerkt en dat maakt het uitdagend voor spelers.”

Tekst: Tom Druppers | Beeld: Rixt Kiers Leenstra

Om tot zijn eigen oefenstof te komen werd hij wel geïnspireerd door grootheden binnen de trainingsleer, zoals Wiel Coerver. “Daar heb ik vervolgens mijn eigen sausje overheen gegoten. In het geval van Coerver vind ik bijvoorbeeld dat er te weinig uitdaging inzit, waardoor het aanleren van de bewegingen een doel op zich wordt. Anderzijds is het wel een geweldige methode waaraan ik een iets andere draai heb gegeven. Zo heb ik veel oefenvormen overgenomen, maar heb ik er wel een wedstrijdelement aan toegevoegd.”
 
De trainer hecht er veel waarde aan dat het wedstrijdgevoel consistent beleefd wordt tijdens de uitvoering van een oefenvorm. “Als je als speler in de wedstrijd een duel aangaat, moet je dat vaak op een hoge intensiteit doen, omdat er een of zelfs meerdere tegenstanders in de buurt zijn. Ik wil het tempo en de handelingssnelheid, die daarbij horen, nabootsen op een training, zodat hetgeen spelers leren in relatie staat tot de wedstrijd”, zo vertelt de jeugdtrainer van VV Heerenveense Boys.
 
Wedstrijdweerstand
Het aanleren van diverse schijn- en passeerbewegingen is een belangrijke doelstelling binnen de trainingen die De Boer verzorgt. Hij vindt het van belang dat er samenhang is tussen de verschillende oefenvormen binnen een training, omdat spelers de schijn- of passeerbeweging dan onder steeds veranderende weerstand moeten uitvoeren.
 
“Vaak start ik met een dribbelvorm waarin we aan de slag gaan met de bewegingen.” De jeugdtrainer benadrukt dat er echter wel een wedstrijdelement in verweven zit. “Zodra spelers de bewegingen onder de knie hebben, maken we er een wedstrijdje van. Spelers volgen dan een parcours en het groepje, dat als eerste alle bewegingen goed en snel heeft uitgevoerd, krijgt een punt. Dat is een stimulatiemiddel om de bewegingen op een goede én intensieve manier te laten uitvoeren.”
 
Daarnaast probeert hij het wedstrijdelement ook terug te laten keren in de oefenvorm, door er een specifieke technische handeling aan te verbinden. “Een handvat, dat ik daarvoor tijdens een oefening gebruik, is het werken met poortjes. Een speler start met een dribbel en moet na het afleggen van het parcours de bal door een poortje passen om een punt te verdienen voor zichzelf, of zijn team. Op die manier probeer ik spelers te stimuleren om iets eenvoudigs als een pass zonder weerstand ook op de juiste manier uit te voeren.”
 
Er passeren verschillende bewegingen de revue tijdens de oefenvormen die De Boer aanbiedt. “De volgorde van het parcours is daarin leidend. Als spelers frontaal naar een pylon dribbelen, maar de andere kant op moeten, zorg ik ervoor dat spelers een overstap maken, of de bal afrollen achter het standbeen langs. Zo wordt de richting mede gestuurd door de manier waarop de skill wordt uitgevoerd. Andersom werkt het precies hetzelfde: wanneer spelers frontaal verder moeten dribbelen, is het eenvoudig om een passeerbeweging als de schaar te integreren, want in die beweging worden spelers automatisch een kant opgestuurd: namelijk vooruit, met een uitwijking naar links of rechts.”
 
Om de volgorde van het parcours te duiden maakt De Boer ook gebruik van verschillende kleuren pylonen. “Zo is het voor spelers makkelijker om te herkennen welke kant ze op moeten gaan. Ik benoem, voordat we beginnen, de volgorde van de kleuren en de spelers weten dan welke kant ze op moeten dribbelen. Verder heeft het niet echt een achterliggende gedachte, maar het is een slimmigheidje dat ik mezelf als trainer eigen heb gemaakt.”
 

 
Tijdens een training doceert De Boer graag verschillende schijn- en passeerbewegingen. “In eerste instantie trainen we maximaal twee verschillende bewegingen binnen het parcours. Dat doen we wel in diverse blokken, zodat spelers de tijd hebben om een specifieke actie gedurende een x-aantal minuten te trainen. Vervolgens laat ik spelers vrij in de keuze die ze maken binnen het dribbelparcours, mits het wel een skill is die we getraind hebben.”
 
Kijkgedrag
De tweede oefenvorm, die De Boer er uitlicht, staat onder meer in het teken van het aanleren van kap- en draaibewegingen. “Ik richt me dan bijvoorbeeld op de overstap, maar ook het afrollen van de bal met binnen- en buitenkant voet komt aan bod. Het gaat om de technische uitvoering en de handelingssnelheid van spelers. Om dat te triggeren werk ik ook dan weer met minstens twee verschillende teams die tegen elkaar spelen en punten kunnen verdienen als de uitvoering goed is.”
 
Een verschil met de eerste oefenvorm is echter dat De Boer nog een extra element aan de training heeft toegevoegd. “We gaan dan ook aan de slag met het kijkgedrag van spelers. We willen graag dat spelers in het veld vooruit leren kijken en denken en daarom passen we dit in binnen de training. Tegelijkertijd waak ik ervoor dat er wel een relatie is met technische handelingen, omdat dat goed past bij de leeftijdsgroep die ik train.”
 
Binnen de beïnvloeding van het kijkgedrag speelt De Boer zelf een belangrijke rol. “Na de kap- en draaibewegingen komen spelers bij een lijn waarachter drie poortjes liggen met allemaal een eigen kleur. Op het moment dat ze met de bal voor de lijn komen, houd ik een pylon in de lucht die dezelfde kleur heeft als een van de drie poortjes. De speler aan de bal moet dan razendsnel kijken, beslissen én passen, want als hij niet voor de lijn passt telt het niet. Daardoor worden spelers gedwongen om over de bal heen te kijken en, net als in de wedstrijd, snel een keuze te maken.”

 
In het begin vond de spelersgroep van De Boer de oefenvormen moeilijk. “Omdat ze veel verschillende prikkels krijgen en niet alleen met hun voeten hoeven te werken. De ene speler was bijvoorbeeld wel in staat om het juiste poortje te vinden, maar had, door de relatief korte bedenktijd, moeite om zijn technische handeling daarop af te stemmen. Terwijl een meer vaardige speler juist zijn gebrek aan kijkgedrag kon compenseren met zijn goede techniek. Uiteindelijk wil je als trainer natuurlijk dat ze zich beide ontwikkelen en ik denk dat deze oefenvormen zich daar goed voor lenen.”
 
Breintraining
Ondanks de hoge moeilijkheidsgraad koos De Boer er niet voor om de oefeningen makkelijker te maken. “Uiteraard moet je zaken als tijd en ruimte wel afstemmen op het niveau van je spelersgroep. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om spelers meer ruimte te geven voor de technische handeling door het speelveld groter te maken en door de pylon eerder in de lucht te steken, hebben ze meer tijd om een juiste keuze te maken.”
 
De Boer zag dat zijn spelers de verschillende handelingen na verloop van tijd steeds beter onder de knie kregen. “Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar nog meer variatie binnen deze oefenvormen. Ik heb toen één poortje weggehaald, waardoor er nog twee poortjes met ieder een eigen kleur overbleven. Het werd daardoor echter niet makkelijker, want de kleuren kregen een tegenovergestelde betekenis. Als ik bijvoorbeeld de kleur rood in de lucht hield, moest de bal door het witte poortje en andersom werkte het ook zo. Spelers moeten daardoor niet alleen kijken, maar ook nog eens nadenken, waardoor de hersenen ook getraind worden.”
 
Onlangs voegde De Boer daar nóg een extra variatie aan toe. “Daarvoor maakte ik wel weer gebruik van drie verschillende poortjes en hield ik steeds twee pylonen de lucht in op het moment dat spelers voor de lijn kwamen. De bedoeling was dan dat spelers de bal juist door het poortje speelden van de kleur die ik op dat moment niet in mijn hand had. Door veel te variëren treedt er nooit gewenning op en is iedereen gedwongen tot constant nadenken over de veranderingen binnen de oefenvorm.”
 
Relatie met de wedstrijd
Hoewel de oefenvormen geïsoleerd zijn en er geen weerstand aan te pas komt, ziet De Boer toch voldoende overeenkomsten met verschillende wedstrijdsituaties. “Als je tijdens de wedstrijd aan het dribbelen bent, verandert de omgeving constant en dat heeft weer invloed op de keuzemogelijkheden. Uiteindelijk hoop ik dat mijn spelers hierdoor betere keuzes gaan maken onder veranderende omstandigheden.”
 
Toch benadrukt hij dat het slechts een onderdeel is van zijn totale visie op het voetbalspel. “Meestal behelst deze vorm van techniek- en breintraining één training per week. Het andere trainingsmoment staat meer in het teken van oefenvormen met tegenstanders, zoals partij- en positiespelen. Voor mij zijn dat soort oefenvormen ook ultieme testmomenten, want ik controleer dan of spelers onder weerstand ook in staat zijn om sneller en beter te handelen.” 

 

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Pupillentraining
Opleiden vanuit 1:3:4:3
Stan Veger is trainer van de JO13-1 van Rigtersbleek en hanteert sinds dit seizoen een 1:3:4:3-systeem met zijn elftal. Hij richt zijn formatie in naar de kwaliteiten en behoeften van zijn leeftijdsgroep, omdat ontwikkeling voorop moet staan. In dit artikel schetst hij verschillende situaties waarin hij uitlegt waarom hij voorstander is van deze veldbezetting.
Ook tweebenig voetballen doe je met je hoofd
Als vervanger van een opgestapte coach heb ik de laatste maanden afgelopen seizoen met de O19 van Oranje Wit uit Dordrecht mogen werken. Het was even geleden dat ik spelers in een teamcontext had begeleid (zeker van
Het geven van ruime complexe opdrachten
Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Aanvallen via de vleugels
Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Talentontwikkeling door gender equality
Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
Ontwikkeling op maat
Een arm om de schouder of een aai over de bol. Op het eerste gezicht een kleine moeite, maar voor Tom Smits, trainer/coach van SC Woezik D1, is dit dé manier om zijn spelers te bereiken. “Ik ben altijd op zoek naar de interactie met spelers, om de juiste snaar te kunnen raken.” Afgelopen zomer begon Tom Smits aan zijn eerste klus als hoofdtrainer bij SC Woezik D1. De jonge trainer uit N
Nieuw! Kaartspel voor jeugdtrainers
Als TrainersMagazine proberen we steeds weer te innoveren en met producten te komen die de moderne voetbaltrainer van nu kan helpen in zijn of haar training. Daarom hebben we samen met Bas van Baar, jeugdt
De wetenschap als basis voor een efficiënte wedstrijdbespreking
Sparta Nijkerk maakt sinds dit seizoen gebruik van een e-board waarop trainers hun wedstrijdbespreking kunnen houden. Volgens Jeffrey Vos, trainer van de O13-selectie, biedt dit veel meer mogelijkheden dan een ‘ouderwets’ magneetbord. “Door het gebruik van het e-board kan ik wedstrijdsituaties visueel maken.” Tekst: Tom Druppe
Doorschuiven centrale verdediger op speelhelft tegenstander
Stephan Henderik wil met zijn team graag dominant voetbal spelen op de helft van de tegenstander. Daarom kiest hij voor een 1:3:4:3-formatie, waarbij er een bijzondere rol is voor de centrale verdediger. “De centrale verdediger schuift in, waardoor we een overtal krijgen op het middenveld en we die ruimte kunnen domineren.” De trainer van UVV JO13-1
Zelfregulatie kan kansen vergroten
Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.” Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn stu
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie. Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Ontwikkeling telt, winnen niet
Dennis Voolstra is pas 22 jaar, maar ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij al acht jaar ervaring als trainer. Als coach van FC De Bilt E1 steekt hij zijn mening niet onder stoelen of banken. "De ontwikkeling van de kinderen telt, niet het winnen van een wedstrijd." "Ja, ik denk wel dat ik een goede vader zou zijn." Ergens halverwege het gesprek beginnen de ogen van Dennis Voolstra te glimmen
Opleiden vanuit 1:3:4:3
Stan Veger is trainer van de JO13-1 van Rigtersbleek en hanteert sinds dit seizoen een 1:3:4:3-systeem met zijn elftal. Hij richt zijn formatie in naar de kwaliteiten en behoeften van zijn leeftijdsgroep, omdat ontwikkeling voorop moet staan. In dit artikel schetst hij verschillende situaties waarin hij uitlegt waarom hij voorstander is van deze veldbezetting.
Nieuw! Kaartspel voor jeugdtrainers
Als TrainersMagazine proberen we steeds weer te innoveren en met producten te komen die de moderne voetbaltrainer van nu kan helpen in zijn of haar training. Daarom hebben we samen met Bas van Baar, jeugdt
Ook tweebenig voetballen doe je met je hoofd
Als vervanger van een opgestapte coach heb ik de laatste maanden afgelopen seizoen met de O19 van Oranje Wit uit Dordrecht mogen werken. Het was even geleden dat ik spelers in een teamcontext had begeleid (zeker van
De wetenschap als basis voor een efficiënte wedstrijdbespreking
Sparta Nijkerk maakt sinds dit seizoen gebruik van een e-board waarop trainers hun wedstrijdbespreking kunnen houden. Volgens Jeffrey Vos, trainer van de O13-selectie, biedt dit veel meer mogelijkheden dan een ‘ouderwets’ magneetbord. “Door het gebruik van het e-board kan ik wedstrijdsituaties visueel maken.” Tekst: Tom Druppe
Het geven van ruime complexe opdrachten
Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf
Doorschuiven centrale verdediger op speelhelft tegenstander
Stephan Henderik wil met zijn team graag dominant voetbal spelen op de helft van de tegenstander. Daarom kiest hij voor een 1:3:4:3-formatie, waarbij er een bijzondere rol is voor de centrale verdediger. “De centrale verdediger schuift in, waardoor we een overtal krijgen op het middenveld en we die ruimte kunnen domineren.” De trainer van UVV JO13-1
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Zelfregulatie kan kansen vergroten
Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.” Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn stu
Aanvallen via de vleugels
Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie. Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Talentontwikkeling door gender equality
Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
Ontwikkeling telt, winnen niet
Dennis Voolstra is pas 22 jaar, maar ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij al acht jaar ervaring als trainer. Als coach van FC De Bilt E1 steekt hij zijn mening niet onder stoelen of banken. "De ontwikkeling van de kinderen telt, niet het winnen van een wedstrijd." "Ja, ik denk wel dat ik een goede vader zou zijn." Ergens halverwege het gesprek beginnen de ogen van Dennis Voolstra te glimmen
Ontwikkeling op maat
Een arm om de schouder of een aai over de bol. Op het eerste gezicht een kleine moeite, maar voor Tom Smits, trainer/coach van SC Woezik D1, is dit dé manier om zijn spelers te bereiken. “Ik ben altijd op zoek naar de interactie met spelers, om de juiste snaar te kunnen raken.” Afgelopen zomer begon Tom Smits aan zijn eerste klus als hoofdtrainer bij SC Woezik D1. De jonge trainer uit N
1 2 3 4 5 6 7 8 9