Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Prestatieklimaat binnen de clubcultuur
5.0/5 | Bedankt voor uw mening!
Maandag 16 April 2018

Onder leiding van Sander Kloos ontwikkelde zaterdagderdeklasser DOSC zich van degradatiekandidaat tot ambitieuze subtopper. Eerder transformeerde hij Saestum van zekere degradant tot promovendus. “Ik probeer binnen de bestaande clubcultuur een prestatieklimaat te creëren. Binnen die cultuur werk ik met een teambuildingsmodel als route naar succes, waarbij het rendement van het individu het teamresultaat bepaalt.”

Tekst: Martin Veldhuizen | Beeld: André Kroon

Sander Kloos werd in april 2016 hoofdtrainer van DOSC. Hij moest de ploeg uit Den Dolder zien te behouden voor de derde klasse. Via de play-offs lukte dat en iets meer dan een jaar later eindigde de club op de vierde plaats in de eindrangschikking. Dit seizoen kwam DOSC slechts één punt tekort voor de eerste periodetitel. Van degradatiekandidaat tot subtopper, hoe flikt Kloos dat?

“Ik probeer binnen de bestaande clubcultuur een prestatieklimaat te creëren. Binnen die cultuur werk ik met een teambuildingsmodel als route naar succes, waarbij het rendement van het individu het teamresultaat bepaalt. Stapsgewijs werk ik samen met mijn staf aan talent-, team- en clubontwikkeling. Gericht op resultaat van het eerste elftal, want daar draait het uiteindelijk om. Maar de focus ligt op het proces. Ik kan de ballen niet in het doel schieten, ik kan er wél voor zorgen dat mijn spelers goed voorbereid op het veld staan.”

Gedegen inschatting
Voordat Kloos bij een club aan de slag gaat, maakt hij een gedegen inschatting van de intentie en potentie van het team en de club. Een krachtenveldanalyse geeft inzicht in het spelerspotentieel en de balans in het team. Een duik in de cultuur en structuur van de club leert hem hoe het bestuur, de technische en sponsorcommissie functioneert en hoe de jeugdopleiding is georganiseerd. Vervolgens maakt Kloos goede afspraken met het bestuur over de primaire voorwaarden.

“Ik wil weten of er bij de spelersgroep draagvlak voor mijn aanstelling is. Heb ik invloed op het samenstellen van selectie en de staf, zoals mijn assistent- en keeperstrainer, de fysiotherapeut, teammanager en het technisch kader van het tweede en JO19-1? Wie zitten er in de voetbaltechnische commissies voor de senioren en de jeugd. Hoe functioneren deze, is er een bestaande overlegstructuur? Kan ik op dinsdag minimaal over een half veld beschikken en op donderdag over driekwart veld? Zijn er voldoende ballen, hesjes, pylonen en doelen? Krijgen mijn stafleden en ik een kledingpakket? Wat wordt mijn salaris en spreken we een resultaatbeloning af? Dit zijn zaken die ik belangrijk vind en waarover ik duidelijkheid wil voordat ik begin.

De spelers vraag ik een paar persoonlijke gegevens in te vullen, ook moeten ze een aantal vragen beantwoorden. Wat is hun favoriete positie en welke taken en handelingen horen volgens hen bij die positie? Waar zijn ze goed en minder goed in? Wat willen ze bereiken, wat gaan ze doen om beter te worden? Zijn ze zich bewust dat ze daar zelf verantwoordelijk voor zijn? Hoe kan ik hen helpen met hun ontwikkeling? Via die vragenlijst en de daaropvolgende een-op-een-gesprekken krijg ik inzicht in de potentie en intentie van mijn spelers. En het is tevens de basis voor het persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) dat we in het spelervolgsysteem van DotCom vastleggen.”

Talentontwikkeling
“Als hoofdtrainer ben ik primair verantwoordelijk voor de prestaties van het vlaggenschip. In mijn optiek bepaalt het rendement van het individu het teamresultaat, dus de individuele speler is mijn grootste prioriteit. Hoe meer tijd en energie ik kan steken in de ontwikkeling van mijn spelers, hoe beter de prestaties van het team zullen zijn. Allerlei zaken hebben echter invloed op die ontwikkeling. Ik kan bijvoorbeeld wel roepen dat het bestuur optimale randvoorwaarden moet creëren, maar soms is daarvan geen sprake. Ik ga dan het gesprek met ze aan. Al moet ik voorkomen dat ik teveel met randzaken bezig ben. Dat gaat namelijk altijd ten koste van de talent- en teamontwikkeling.”

Prestatieklimaat
In de werkwijze van Kloos staan de lerende staf en spelers centraal. Ook de ontwikkeling van het team en de club behoren tot zijn aandachtsveld (zie afbeelding). Diverse programma’s, in combinatie met de juiste faciliteiten en attitude, zorgen ervoor dat spelers in hun kracht komen, zichzelf ontwikkelen en het beste uit zichzelf kunnen halen. “Zijn al deze zaken op orde, dan kun je spreken van een prestatieklimaat. Het gaat niet alleen om een gedegen trainings- en wedstrijdprogramma, ook de medische begeleiding moet geregeld zijn. Natuurlijk heb je geen gespecialiseerde arts in je staf nodig, maar een fysiotherapeut die goede diagnoses stelt, een behandelplan heeft bij blessures en de spelers begeleidt bij het verbeteren van hun core stability, is onmisbaar.

 

Een sociaal programma buiten de lijnen vind ik eveneens belangrijk. Het teamontwikkelingsproces wordt veel makkelijker als je af en toe een hapje eet met de groep, een avondje gaat bowlen en een of twee keer per jaar een trainingskamp hebt om elkaar beter te leren kennen en POP-gesprekken kunt voeren. Ook laat ik de spelersgroep graag met elkaar discussiëren over onze speelwijze en wedstrijdstrategie. Ze bekijken samen videobeelden, om daarna in groepjes een bepaald onderwerp te bespreken, bijvoorbeeld de opbouw van achteruit. Ik ben mijzelf bewust dat zelden alles optimaal in orde is. Ik zie het als een groeimodel, met kritische succesfactoren waar iedereen binnen de club en binnen zijn eigen mogelijkheden en interesses een positieve bijdrage aan kan leveren.”

Kunstje
Binnen het gecreëerde prestatieklimaat hanteert Kloos bij zijn aanpak met het team de optelsom: teamtactisch proces + communicatie proces = resultaat (zie kader). Met zijn werkwijze leidde hij Saestum in 2010 vanuit degradatiepositie, via de derde periodetitel en aansluitende play-offs, naar promotie. Nu probeert hij bij DOSC hetzelfde kunstje te flikken. “De houding en het gedrag van de spelers lieten bij DOSC soms flink te wensen over. Ze maakten zich overal druk om: fouten van medespelers en de scheidsrechter, een slecht veld, supporters langs de lijn. Ik ben een fan van Stephen Covey, die onder andere stelt dat je je moet bezighouden met zaken waar je zelf invloed op hebt. Ik gaf nadrukkelijk aan dat ze zélf de regie hebben, dat ze zich moeten focussen op hun eigen handelen. Mét en zonder bal, binnen én buiten de lijnen. Wees geen slachtoffer, maar een rolmodel. Dat is weleens lastig voor ze, maar het gaat steeds beter.

Plezier en vertrouwen is de basis. Spelers moeten er lol in hebben en erop vertrouwen dat acties van medespelers goed bedoeld zijn. We hebben drie principes vastgesteld , waar we niet vanaf wijken: 1) het teambelang gaat boven alles, 2) we leveren altijd strijd, het mag nooit aan onze inzet liggen en 3) we handelen positief en oplossingsgericht en zijn positief.

Verder heb ik de juiste mensen om mij heen verzameld om het team, het bestuur en de commissies in beweging te krijgen. We zijn gestart met een totaal nieuwe staf, waarmee we meer dan voorheen hebben ingezet op het creëren van een drie-eenheid tussen het eerste elftal, het tweede en de O19. In 2016 had DOSC geen tweede elftal en de aansluiting vanuit de A-junioren was minimaal. Dat is inmiddels verleden tijd. Ook sprak ik met de sponsorcommissie voor betere faciliteiten, waardoor iedere selectiespeler en het complete begeleidingsteam nu in dezelfde kleding loopt. Bovendien maken zij het mogelijk dat we zowel in de voorbereiding als tijdens de winterstop op trainingskamp kunnen. En er is een sfeercommissie, die bij onze thuiswedstrijden de muziek start als we het veld opkomen en scoren. Ik hoor van verschillende kanten, dat mensen het weer leuk vinden om naar DOSC te kijken, dat ervaar ik als een groot compliment.”
 

Beste jaar ooit
“Het mooiste is als spelers aan het eind van het seizoen zeggen: 'Dit was mijn beste jaar ooit. Ik heb veel geleerd, alles eruit gehaald wat erin zat en het echt naar mijn zin gehad'. Wanneer het grootste deel van je spelersgroep er zo over denkt, dan zie je dat absoluut terug op de ranglijst.

Ik geloof er heilig in dat mijn aanpak op elk niveau toepasbaar is. De velden zijn overal net zo groot, de ballen overal rond, elke wedstrijd begint met elf tegen elf en de spelregels zijn overal hetzelfde. Natuurlijk moet je op een hoger niveau meer eisen stellen aan de uitvoering van het spel en de details. De ballen moeten sneller en vaker op het juiste moment en met de juiste richting en snelheid worden ingespeeld. Maar door met elkaar stapsgewijs te werken aan talent-, team- en clubontwikkeling kun je overal een prestatieklimaat creëren, dat past binnen de cultuur van de club.”
 
Geïnspireerd door het boek van Rinus Michiels 'Teambuilding als route naar succes’ hanteert Sander Kloos per seizoen onderstaande checklist om het overzicht te houden. “Het geeft mij, spelers, staf en bestuur houvast: zijn we nog op koers?”

Teamtactisch proces -= binnen de lijnen

Keuzes
Zijn de keuzes afgestemd op de ambitie en cultuur van de club en de kwaliteit van de spelersgroep en trainer/coach?

Grondprincipes
Teambelang gaat boven individueel belang, met ruimte voor de specifieke kwaliteiten van het individu. We voetballen met de wil om te winnen, niet met de angst om te verliezen. We handelen positief en oplossingsgericht.

Spelerspotentieel
Welke kwaliteiten heeft de individuele speler met en zonder bal? Hoe is het met zijn spelinzicht en voetbalconditie? Wat draagt hij bij aan het teamresultaat?

Teampotentieel
Is de selectie in balans qua leeftijd, lengte, ervaring, scorend vermogen, rechts- en linksbenigen, kaart- en blessuregevoeligheid, de bezetting per positie en linie, etc.?

Speelstijl
Waarin zijn we herkenbaar? Wat zijn onze spelprincipes? Kiezen we voor initiatief nemen of een afwachtende strategie?

Systeem
Wat is de formatie en veldbezetting? Spelen we 1:4:3:3 met de punt naar voren of naar achteren, of 1:4:4:2 met een ruit of vlak middenveld?

Basistaken
Kent iedereen per positie, per linie en als team de basistaken? Een speler mag slecht spelen, maar niet verzaken in zijn basistaak!

Speelwijze
Hoe vallen we aan, hoe verdedigen wij, hoe schakelen we om en hoe voeren we spelhervattingen uit?

Wedstrijdstrategieën
Wanneer kiezen we voor pressie, wanneer bouwen we op, wanneer kiezen we voor kick and rush? Hoe houden we rekening met beschikbare spelers, de stand tijdens de wedstrijd of op de ranglijst, de tegenstander, het veld, etc.?

Communicatie proces -= buiten de lijnen

Club
Kennen we de historie en cultuur van de vereniging? Wat is het ‘morele’ verwachtingspatroon en de status van het eerste elftal als vlaggenschip?

Coach
Is de hoofdtrainer (nog) geloofwaardig en eerlijk, heeft hij een heldere visie, juiste leiderschapsstijl en duidelijke (technische) doelstellingen?

Begeleidingsteam
Is er een team van begeleiders, dat binnen de eigen functie en taken de kwaliteiten heeft om optimale randvoorwaarden te creëren?

Groep
Is er een spelersraad? Hoe is de hiërarchie in de groep? Zijn er vedettes, bestaan er op basis van leeftijd en/of afkomst koninkrijkjes?

Duidelijke doelstelling
Welk resultaat is realistisch én uitdagend: een (periode)kampioenschap, promotie of het voorkomen van degradatie? Zijn er procesdoelen die het behalen van resultaat aannemelijk maken?

Attitude
Is er sprake van een gezamenlijk doel om beter te worden? Is men bereid (extra) dingen te doen en te laten? Hoe wordt teleurstelling en kritiek verwerkt, wie is rolmodel en wie slachtoffer?

Harmonie
Is er een eenheid? Staat het bestuur (nog) achter de staf en selectie? Welke invloed hebben externe factoren zoals supporters, sponsors en media?

Regels & kenmerken
Zijn er spel- en gedragsregels of ongeschreven regels? Wat zijn de sancties als afspraken niet worden nagekomen?

Communicatie
Is er sprake van een goede relatie en constructief overleg tussen de trainer en zijn spelers, begeleidingsteam, tweede, O19, technische commissie, bestuur en de media?

Extra bijeenkomsten
Zijn er extra bijeenkomsten (tactische besprekingen, trainingskampen en nevenactiviteiten) om het voetbaltechnische en sociale proces te beïnvloeden?

Succes
Hoe wordt succes beleefd en benut? Welke maatregelen worden getroffen als succes uitblijft? Creëren we een gemeenschappelijke vijand, hanteren we een conflictmodel of wordt externe hulp ingeschakeld?
 

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Communiceren & leiderschap
Leerprincipes toepassen in de tactische trainingen
Dat de wetenschappelijke kennis over motorisch leren van meerwaarde zouden zijn voor de methodische opbouw die een trainer gebruikt in het ontwikkelen van techniek bij zijn of haar spelers, dat ligt voor de hand. Maar dat de principes van ‘impliciet leren’ ook van grote waarde zijn voor tactische ontwikkeling, is dat wellicht minder. Hierbij ligt de nadruk niet op de beg
Webcollege Willem Weijs over spelprincipes
Willem Weijs, trainer-coach van NAC Onder19, spreekt in het vierde webcollege van het Online TrainersCongres 2018 over spelprincipes.  Wil jij meer weten over spelprincipes?
Online TrainersCongres 2018 | Bart Heuving (AZ)
In het tweede webcollege van het online trainerscongres 2018 is Bart Heuvingh, topsportbegeleider van de jeugdopleiding van AZ Alkmaar de spreker. In zijn webcollege gaat hij in op de topsport lifestyle en dan m
Maak jouw eigen expected goals model
Expected goals. Je hebt er vast wel eens over gehoord. Maar eigenlijk zou iedere moderne voetbaltrainer die werkt in een 11 tegen 11 situatie een eigen expected goals model moeten hebben. Ook als je niet
Online TrainersCongres 2018 van start
Vandaag gaat het TrainersMagazine Online TrainersCongres van  2018 van start. We starten met een webcollege van Ruben den Uil over differentieel leren. In een presentatie van 15 minuten brengt hij je up-to-date over dit onderwerp. De komende
Nieuw! Video's coderen in ons spelervolgsysteem
Met ingang van vandaag is het mogelijk om video's te coderen in ons spelervolgsysteem. Door jouw wedstrijden te coderen kun je wedstrijdsituaties makkelijk terug halen voor gebruik in de bespreking of om de
Studiebijeenkomst Jeugdtrainers - Regio Gouda
Op woensdagavond 7 november wordt door TrainersMagazine een studiebijeenkomst georganiseerd voor jeugdtrainers uit de regio Gouda. Docent is Bas van Baar, jeugdtrainer van NEC uit Nijmegen. Locatie: RVC '33, K
Enquête KNVB-trainerscursus
Heb jij een KNVB-trainerscursus gevolgd? Dan zijn we op zoek naar jou. We zijn bezig met een onderzoek naar de kwaliteit van de trainersopleidingen en we willen graag weten wat jij van de cursus vond. Vond je
Harder trainen? | Tips voor de praktijk
In het artikel van vorige week met Tom Stevens 'Moeten we harder trainen in Nederland' vertelde Tom Stevens over de resultaten uit zijn wetenschappelijke onderzoek. Nu we de resultaten uit
Impliciet leren in het partijspel | Alle spelregels op een rijtje
Door de spelregels van het partijspel slim te kiezen, kun je jouw spelers de optimale leeromgeving bieden: een omgeving waarin ze zelf naar de beste oplossing gaan zoeken, zonder dat jij het als coach voor h
Trainer zijn is een hobby
Om een positieve impuls aan het Nederlands voetbal te geven, moeten we steeds op zoek naar creativiteit. Club en trainers die het anders durven doen. In deze aflevering: Freek Jansen, al jarenlang éé
Gezocht: Trainers die trainingen van profclubs willen bezoeken
- Deze vacature is niet langer beschikbaar - Ben jij voetbaltrainer? Wil je altijd (bij)leren? Bezoek je graag trainingen van profclubs (of ben je van plan dit te doen)? Dan zijn we op zoek naar jou!
Reflectie voor trainers: wat doe ik nu?
In een vorig artikel voor TrainersMagazine behandelde ik de teamindeling. Aan de hand van een anekdote, met in de hoofdrol een trainer en 'zijn' keepers, neem ik je mee in de gevolgen en de manier waarop niet alleen de inhoud, maar vooral de vorm belangrijk is voor alles wat daarna nog kan gebeuren. Welke rol speel jij als trainer en in hoeverre ben je in staat om zelf te reflectere
Nieuw: Teambuildingkaarten
Na de coachkaarten in samenwerking met Bas van Baar komt TrainersMagazine vlak voor de winterstop met een nieuw kaartspel: De Teambuildingkaarten. De insteek van dit kaartspel is om op ee
Lezersonderzoek TrainersMagazine
Wij willen heel erg graag weten wat jij vindt van TrainersMagazine. Wat vind je goed? Heb je tips? En wat wil jij graag lezen in het vakblad? We maken het vakblad voor jou, vul daarom ons lezersonderzoek
Onderzoek: Tweederde trainers vindt de KNVB-cursus te duur
Over de KNVB-trainerscursus zijn er veel meningen. De KNVB vindt deze toonaangevend in de wereld, je hoort lovende woorden van cursisten, maar ook negatieve. Als TrainersMagazine houden we graag van f
De mentaal vaardige voetballer
Wanneer in de voetballerij gesproken wordt over spelers gaat het al snel over de technische, tactische of fysieke onderdelen van het spel. De laatste jaren neemt ook de interesse in de mentale component toe. Timothy Koning is sport- en prestatiepsycholoog bij YAAP en helpt spelers kennis te vertalen naar de praktijk. “Uiteindelijk draait het om de prestaties op het veld
Nieuw! Kansenmeter onderdeel van spelervolgsyteem
We hebben weer een nieuw onderdeel aan het spelervolgsysteem toegevoegd: De Kansenmeter. Met deze tool kun je als amateurtrainer op een objectieve manier de kansen van jouw team en van de tegenstander bijhouden. Binnenkort
Nieuw! Gratis tekenprogramma voor voetbaltrainers
TrainersMagazine heeft een gratis tekenprogramma voor voetbaltrainers gelanceerd. Dit tekenprogramma is een vereenvoudigde versie van het tekenprogramma dat al enige tijd onderdeel uitmaakt van De Oefens
Inschrijving 4e TrainersCongres 2.0 geopend
Op vrijdagmiddag 23 november 2018 staat alweer de vierde editie van het TrainersCongres 2.0 op het programma, die we dit jaar organiseren in samenwerking met de VVON. In de bioscoop van Pathe Leidsche Rijn Utrecht heb
Nieuw in het spelervolgsysteem: deel video's met spelers
Spelers groeien in deze tijd op met video-diensten als Youtube en Netflix, dus ze zijn gewend om informatie via videobeelden tot zich te nemen. De moderne trainer maakt daarom gebruik van deze mogelij
Moeten we in Nederland harder trainen? | Wetenschappelijk bekeken
Moeten we in Nederland nu wel of niet harder trainen? Het is een vraag waar menig analist of trainer graag zijn mening over geeft en we zijn het lang niet allemaal met elkaar eens. Laten we eens kijken wat de w
Waarom het belangrijk is om het anders te durven doen
In onze maatschappij leer je het vooral om geen buitenbeentje te zijn. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. De trainers die het anders durven te doen, krijgen vaak de meeste kritiek. Maar
Hoe goed ben jij als trainer?
Vind jij jezelf beter dan de gemiddelde voetbaltrainer? Ja? Er is kans dat je jezelf overschat. Het komt namelijk in elke (beroeps)groep voor. Neem als voorbeeld automobilisten. 75 procent van de automobilist
De vijf manieren van coachen
De tijd dat je als trainer kon beperken tot één manier van coachen is niet meer van deze tijd. De moderne trainer kiest - naast het thema dat getraind wordt - de manier van coachen van de t
Leerprincipes toepassen in de tactische trainingen
Dat de wetenschappelijke kennis over motorisch leren van meerwaarde zouden zijn voor de methodische opbouw die een trainer gebruikt in het ontwikkelen van techniek bij zijn of haar spelers, dat ligt voor de hand. Maar dat de principes van ‘impliciet leren’ ook van grote waarde zijn voor tactische ontwikkeling, is dat wellicht minder. Hierbij ligt de nadruk niet op de beg
Nieuw: Teambuildingkaarten
Na de coachkaarten in samenwerking met Bas van Baar komt TrainersMagazine vlak voor de winterstop met een nieuw kaartspel: De Teambuildingkaarten. De insteek van dit kaartspel is om op ee
Webcollege Willem Weijs over spelprincipes
Willem Weijs, trainer-coach van NAC Onder19, spreekt in het vierde webcollege van het Online TrainersCongres 2018 over spelprincipes.  Wil jij meer weten over spelprincipes?
Lezersonderzoek TrainersMagazine
Wij willen heel erg graag weten wat jij vindt van TrainersMagazine. Wat vind je goed? Heb je tips? En wat wil jij graag lezen in het vakblad? We maken het vakblad voor jou, vul daarom ons lezersonderzoek
Online TrainersCongres 2018 | Bart Heuving (AZ)
In het tweede webcollege van het online trainerscongres 2018 is Bart Heuvingh, topsportbegeleider van de jeugdopleiding van AZ Alkmaar de spreker. In zijn webcollege gaat hij in op de topsport lifestyle en dan m
Onderzoek: Tweederde trainers vindt de KNVB-cursus te duur
Over de KNVB-trainerscursus zijn er veel meningen. De KNVB vindt deze toonaangevend in de wereld, je hoort lovende woorden van cursisten, maar ook negatieve. Als TrainersMagazine houden we graag van f
Maak jouw eigen expected goals model
Expected goals. Je hebt er vast wel eens over gehoord. Maar eigenlijk zou iedere moderne voetbaltrainer die werkt in een 11 tegen 11 situatie een eigen expected goals model moeten hebben. Ook als je niet
De mentaal vaardige voetballer
Wanneer in de voetballerij gesproken wordt over spelers gaat het al snel over de technische, tactische of fysieke onderdelen van het spel. De laatste jaren neemt ook de interesse in de mentale component toe. Timothy Koning is sport- en prestatiepsycholoog bij YAAP en helpt spelers kennis te vertalen naar de praktijk. “Uiteindelijk draait het om de prestaties op het veld
Online TrainersCongres 2018 van start
Vandaag gaat het TrainersMagazine Online TrainersCongres van  2018 van start. We starten met een webcollege van Ruben den Uil over differentieel leren. In een presentatie van 15 minuten brengt hij je up-to-date over dit onderwerp. De komende
Nieuw! Kansenmeter onderdeel van spelervolgsyteem
We hebben weer een nieuw onderdeel aan het spelervolgsysteem toegevoegd: De Kansenmeter. Met deze tool kun je als amateurtrainer op een objectieve manier de kansen van jouw team en van de tegenstander bijhouden. Binnenkort
Nieuw! Video's coderen in ons spelervolgsysteem
Met ingang van vandaag is het mogelijk om video's te coderen in ons spelervolgsysteem. Door jouw wedstrijden te coderen kun je wedstrijdsituaties makkelijk terug halen voor gebruik in de bespreking of om de
Nieuw! Gratis tekenprogramma voor voetbaltrainers
TrainersMagazine heeft een gratis tekenprogramma voor voetbaltrainers gelanceerd. Dit tekenprogramma is een vereenvoudigde versie van het tekenprogramma dat al enige tijd onderdeel uitmaakt van De Oefens
Studiebijeenkomst Jeugdtrainers - Regio Gouda
Op woensdagavond 7 november wordt door TrainersMagazine een studiebijeenkomst georganiseerd voor jeugdtrainers uit de regio Gouda. Docent is Bas van Baar, jeugdtrainer van NEC uit Nijmegen. Locatie: RVC '33, K
Inschrijving 4e TrainersCongres 2.0 geopend
Op vrijdagmiddag 23 november 2018 staat alweer de vierde editie van het TrainersCongres 2.0 op het programma, die we dit jaar organiseren in samenwerking met de VVON. In de bioscoop van Pathe Leidsche Rijn Utrecht heb
Enquête KNVB-trainerscursus
Heb jij een KNVB-trainerscursus gevolgd? Dan zijn we op zoek naar jou. We zijn bezig met een onderzoek naar de kwaliteit van de trainersopleidingen en we willen graag weten wat jij van de cursus vond. Vond je
Nieuw in het spelervolgsysteem: deel video's met spelers
Spelers groeien in deze tijd op met video-diensten als Youtube en Netflix, dus ze zijn gewend om informatie via videobeelden tot zich te nemen. De moderne trainer maakt daarom gebruik van deze mogelij
Harder trainen? | Tips voor de praktijk
In het artikel van vorige week met Tom Stevens 'Moeten we harder trainen in Nederland' vertelde Tom Stevens over de resultaten uit zijn wetenschappelijke onderzoek. Nu we de resultaten uit
Moeten we in Nederland harder trainen? | Wetenschappelijk bekeken
Moeten we in Nederland nu wel of niet harder trainen? Het is een vraag waar menig analist of trainer graag zijn mening over geeft en we zijn het lang niet allemaal met elkaar eens. Laten we eens kijken wat de w
Impliciet leren in het partijspel | Alle spelregels op een rijtje
Door de spelregels van het partijspel slim te kiezen, kun je jouw spelers de optimale leeromgeving bieden: een omgeving waarin ze zelf naar de beste oplossing gaan zoeken, zonder dat jij het als coach voor h
Waarom het belangrijk is om het anders te durven doen
In onze maatschappij leer je het vooral om geen buitenbeentje te zijn. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. De trainers die het anders durven te doen, krijgen vaak de meeste kritiek. Maar
Trainer zijn is een hobby
Om een positieve impuls aan het Nederlands voetbal te geven, moeten we steeds op zoek naar creativiteit. Club en trainers die het anders durven doen. In deze aflevering: Freek Jansen, al jarenlang éé
Hoe goed ben jij als trainer?
Vind jij jezelf beter dan de gemiddelde voetbaltrainer? Ja? Er is kans dat je jezelf overschat. Het komt namelijk in elke (beroeps)groep voor. Neem als voorbeeld automobilisten. 75 procent van de automobilist
Gezocht: Trainers die trainingen van profclubs willen bezoeken
- Deze vacature is niet langer beschikbaar - Ben jij voetbaltrainer? Wil je altijd (bij)leren? Bezoek je graag trainingen van profclubs (of ben je van plan dit te doen)? Dan zijn we op zoek naar jou!
De vijf manieren van coachen
De tijd dat je als trainer kon beperken tot één manier van coachen is niet meer van deze tijd. De moderne trainer kiest - naast het thema dat getraind wordt - de manier van coachen van de t
Reflectie voor trainers: wat doe ik nu?
In een vorig artikel voor TrainersMagazine behandelde ik de teamindeling. Aan de hand van een anekdote, met in de hoofdrol een trainer en 'zijn' keepers, neem ik je mee in de gevolgen en de manier waarop niet alleen de inhoud, maar vooral de vorm belangrijk is voor alles wat daarna nog kan gebeuren. Welke rol speel jij als trainer en in hoeverre ben je in staat om zelf te reflectere
1 2 3 4 5 6 7