Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Voordeel halen uit statistieken
4.5/5 | Bedankt voor uw mening!
Dinsdag 01 Mei 2018

Statistieken in het profvoetbal zijn de laatste jaren uitgebreid beschikbaar. In het amateurvoetbal hoor je er weinig over. David Romijn, hoofdcoach van DVSU uit Utrecht is een trainer uit het amateurvoetbal, die zelf gegevens bijhoudt en daar profijt van heeft in zijn coaching. Hij werkt voor het zesde seizoen met statistieken over doelpogingen, aanwezigheid en blessures.

Tekst: Ruud Bijnen | Beeld: Ronny Pluk en Theo Peeters

Hoe kwam je erbij om statistieken toe te passen?
“Ik werk bij een bedrijf dat onderzoek doet in de sport en ik had er wat over gelezen. Statistieken zijn een belangrijk onderdeel van mijn werk. Ik vroeg me af of ik het kon toepassen in het voetbal en dat lukte. Ik begon er zes jaar terug al mee. Door een KNVB-docent word ik ondertussen wel eens uitgenodigd om over dit onderwerp een gastcollege te geven bij een trainerscursus. Dat heb ik nu met veel plezier een aantal keren gedaan. De docent en nog een andere trainer, waar ik contact mee heb, werken op ongeveer dezelfde manier als ik en met hetzelfde excel-bestand. Maar het gebruik daarvan vereist wel enige instructie.”

Welke cijfers houd je bij?
“Ik houd de doelpogingen per wedstrijd van het eigen team en de tegenstander bij. Daarbij noteer ik elke doelkans, of deze tussen de palen was of niet, in welke minuut het gebeurde, of het binnen of buiten de zestienmeter was en wie de assist gaf. Dat laatste schrijf ik alleen op van het eigen team. Een geblokt schot is geen doelkans en als iemand over de bal heen maait voor een leeg doel dan tel ik dat ook niet mee. Bij een assist heeft de speler echt een duidelijke rol in het laten scoren van een medespeler, maar een bal die terug het veld in komt van een keeper, waaruit dan een doelpunt ontstaat, is voor mij geen assist. Tot slot houd ik ook nog bij wanneer we hoog en wanneer we laag drukzetten in een wedstrijd, want daarin variëren we.





Verder houd ik van elke speler het aantal speelminuten, de trainingsopkomst, de blessures en hoe lang deze duren van de dag dat ze ontstonden tot de dag dat de speler weer minuten kan spelen bij. Ook de ernst van de blessures wordt in vier gradaties bijgehouden. En al deze statistieken kun je dan weer combineren met elkaar. Zo kun je het aantal assists, doelpogingen en doelpunten per speler zichtbaar maken en dat relateren aan het aantal speel- of trainingsminuten. Je krijgt ook inzicht in het effect van laag of hoog drukzetten op het aantal doelkansen. Ook het aantal blessures kun je koppelen aan leeftijd en belasting in trainings- en speelminuten.”







Is het veel werk?
“Nee, dat valt reuze mee. De doelpogingen zijn voor een trainer zelf goed bij te houden. Ik heb het geluk dat een assistent dat voor me doet. Je maakt vooraf even een staatje en je noteert de kansen. Gemiddeld gaat het om ongeveer twintig momenten in een wedstrijd. Meestal is er een rustmoment na de doelpoging. De bal is achter, in de handen van de keeper of spelers lopen te juichen. Thuis is het nog een kwartiertje werk om het even in een excelsheet te plaatsen. De trainingsopkomst, speelminuten en blessures kun je ook makkelijk bijhouden. Al deze cijfers worden omgezet in mooie grafieken. Dat is een handigheid die ik inmiddels heb met Excel.

Ik heb ooit overwogen een app te maken voor het noteren van statistieken, maar het leek me te veel werk voor weinig voordelen. Ik vind bovendien schrijven makkelijker dan het intikken op een telefoon of pad.”

Waarvoor gebruik je de statistieken?
“De cijfers kunnen met betrekkelijk lichte inspanning toch een hoop doelen dienen. Mensen denken al snel dat je het gebruikt om te bepalen of je iemand wel of niet opstelt, maar dat is niet zo.
- Het is allereerst een mooie aanleiding om met iemand in gesprek te gaan. Je kunt het erover hebben met een speler. “Ik signaleer dat je in de laatste dertig minuten niet tot kansen komt. Waar ligt dat aan?” Of met verdedigers: “Waardoor komt het dat we in het eerste kwartier na rust de meeste doelpunten tegen krijgen? Wat kunnen we doen om dat te veranderen?”
- Maar je kunt ook vooruitgang aan je team laten zien. Als je driemaal achter elkaar verliest met 3-0, dan lijkt dat soms slechter dan het is. Met de statistieken kun je inzicht geven in het werkelijke verhaal. Je kunt in die wedstrijden tóch progressie laten zien. Als je meer doelkansen hebt gehad en minder doelkansen tegen, geeft dat een positiever beeld dan de uitslag.
- In het geval dat je veel kansen mist of heel vaak naast schiet ten opzichte van het aantal doelpunten, dan heb je ook een middel om te laten zien aan je spelers dat er geoefend moet worden op zorgvuldigheid in het afronden. En dat doen we dus ook regelmatig op een dusdanige manier, dat de nauwkeurigheid benadrukt wordt.
- Het is ook makkelijker iemand om iemand aan te spreken op zijn afwezigheid in trainingen als je exact hebt bijgehouden wanneer iemand er wel of niet was. Dat voorkomt discussie en klinkt beter dan ’volgens mij’ of ‘ik dacht’.
- Met betrekking tot de blessures kun je zien of je op bepaalde momenten pieken hebt in blessures en daarmee aanpassingen moet doen in de belasting in een volgend seizoen.
- In welke omstandigheden, hoog- of laag drukzetten, krijgen we de meeste kansen tegen en in welke momenten in de wedstrijd? Dat kan je helpen te laten zien dat een bepaalde strategie werkt of niet.”

Je gebruikt de statistieken al zes jaar, vertelde je. Welke voordelen heeft het je gebracht?
“Met name als het gaat om het voorkomen van blessures heeft het veel voordelen. Ik heb door het naast elkaar houden van de seizoenen geleerd dat met veel oefenwedstrijden meer blessures ontstaan. Deze heb ik daarom teruggebracht van tien oefenwedstrijden per seizoen naar vier. Ik leerde ook dat een te hoge belasting op de donderdagtrainingen, nadat je spelers op dinsdag geperiodiseerd diep laat gaan, een nadelig effect had op het aantal blessuregevallen. Ik paste dit aan door op de donderdag minder partijspel te doen en meer spelvormen en pass- en trapoefeningen. Doordat ik dit combineerde, ging ik terug van circa veertig weken blessureleed voor alle spelers bij elkaar opgeteld naar ongeveer vijftien in een seizoen.

Als je een paar jaar werkt met dezelfde groep, dan kun je ook duidelijk zien of er progressie is, met name voor de aanvallend ingestelde spelers. Groeien ze in het aantal doelkansen, doelpunten en assists? Je kunt daarover ook in gesprek gaan met spelers en doelen stellen op dat gebied en daarmee ben ik ook bezig.

De afgelopen jaren leerde ik ook dat verdedigend spelen geen effect heeft op het aantal doelkansen voor. En daarmee kun je een verdedigende tactiek ook wat beter onderbouwen naar de spelersgroep, want die willen over het algemeen van nature druk vooruit zetten.”



Welke statistieken zou je nog meer willen zien?
“Graag zou ik meer zien, maar dat is op amateurniveau niet erg realistisch. Je hebt er mensen voor nodig en die moeten dan ook nog heel betrouwbaar zijn in het turven en niet bezig zijn met het om zich heen kijken en kletsen met het publiek. Wat misschien nog betrekkelijk makkelijk is bij te houden voor mezelf en een assistent zijn de plekken vanwaar de doelpogingen worden ondernomen, zowel voor als tegen. Met een plattegrondje van het veld kun je snel en simpel een stip zetten en dan heb je dat ook in kaart gebracht. In verdedigend opzicht zou ik willen weten vanuit welke richting de gevaarlijke aanvallen ontstaan. Als daar een patroon inzit, dan kun je daar wat tegen doen. Verder zou ik de zogenaamde ‘key-passes’, de verschilmakende passes vooruit, willen bijhouden. Dat zegt wel iets over de kwaliteit van spelers en in welke mate ze belangrijk zijn in het spel. En deze zijn dan misschien nog haalbaar met een staf die het ook leuk vindt om daar wat in te betekenen.”

Heb je oefeningen die je doet naar aanleiding van de statistieken?
“Jazeker. Om de doelkansen effectiever te benutten, werk ik met een specifieke oefening om ervoor te zorgen dat spelers echt bezig zijn met hun nauwkeurigheid. Eigenlijk zijn het betrekkelijk eenvoudige standaardoefeningen, maar met een puntentelling die nauwkeurigheid beloont en onnauwkeurigheid bestraft. Hoe onnauwkeuriger, des te groter de straf. Je kunt dat toepassen bij een pass- en trapvorm bijvoorbeeld. Maar ik doe dat vaak ook in week vijf en zes van de periodisering, wanneer je werkt met kleine partijen op grote doelen. Met name in die vormen doen zich veel doelkansen voor. Bij grotere partijen kan het ook wel, maar daar zijn de pogingen op doel te schieten veel schaarser. Je wilt tenslotte als trainer dat je veel in de situatie komt waarop je wilt trainen.”

 

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Seniorentraining
Chaostraining
Rogier Veenstra is de 31-jarige trainer van vv Goes, uitkomend in de derde divisie zondag. Hij blikt terug op zijn eerste, succesvolle, seizoen bij de hoofdklasser en neemt ons mee in zijn trainingsmethode. “Ik ben ervan overtuigd, dat op het trainingsveld het verschil gemaakt kan worden. Dat doe ik vaak aan de hand van chaostrainingen.” Tekst:
Spelprincipes in de praktijk: het amateurvoetbal
Ook bij Ruud van der Rijt (trainer bij eersteklasser De Valk) zijn niet meer de spelsystemen, maar zijn spelprincipes leidend. De jonge hoofdtrainer (29) is hierin heel duidelijk. “Ik probeer eerst mijn leidende spelprincipes aan de groep over te brengen en deze te trainen en daarna kies ik een systeem, waar ik net zo gemakkelijk weer van kan afwijken.”
Tips voor de strafschoppenserie
De komende periode zullen weer veel (na)competitiewedstrijden, bekerwedstrijden en toernooien beslist worden door het nemen van strafschoppen. Een belangrijk onderdeel van het voetbal waar vaak minder aandacht aan
De absolute wil om te winnen
Als anderen een team van Rick Adjei bezig zien, wil Adjei eigenlijk maar één ding: “Ik wil dat men een ploeg aan het werk ziet, waarbij mentaliteit en de absolute wil om te winnen ervan af stralen. Alles moet daarvoor wijken.” Adjei doet aan TrainersMagazine uit de doeken hoe hij dit ziet en hoe hij dit aanpakt. Tekst: Rob Robben |
Spelprincipes als fundament voor speelwijze
Willem Romp maakt als trainer van de zaterdagselectie van Roda ‘46 gebruik van spelprincipes als leidraad voor zijn speelwijzeontwikkeling. “Op die manier probeer ik mijn spelers vrijheid én verantwoordelijkheid te geven.” Tekst: Tom Druppers  De voorbereiding is voor Romp, die bezig is aan zijn eerste seizoen als hoofdtrainer in h
Verdedigen begint voorin
Elands incasseerde vorig seizoen met zijn club Woudrichem maar zes tegentreffers. Geen enkel standaardteam in Nederland kreeg minder doelpunten tegen. Je zou denken dat met name zijn goede verdediging hier debet aan was. Elands: “Natuurlijk hebben we een goede verdediging, maar we verdedigen met het hele team en de basis van deze verdediging ligt toch echt bij onze aanvallers!
Eerst duidelijkheid, dan vrijheid
Spelers moeten in het veld in staat zijn zelf beslissingen te nemen. Volgens Ercument Metin, trainer/coach van VCB, kan dit niet zomaar. “Spelers moeten eerst duidelijkheid hebben over de speelwijze. Ze moeten precies weten hoe en wat we samen willen bereiken. Als dat duidelijk is, kunnen en mogen spelers in het veld op eigen initiatief aanpassingen doen.”
Hoe omschakelen steeds belangrijker werd
Omschakelen naar verdedigen. Rogier Veenstra, trainer van zondag tweedeklasser Zeelandia Middelburg kwam er snel achter dat dit aspect aandacht verdiende. “Mijn ploeg verloor hierdoor wedstrijden en ik was dus genoodzaakt met deze teamfunctie aan de slag te gaan. Weinig druk op de bal en spelers die het veld niet snel genoeg klein maakten. De teleurstelling speelde vaak een gr
Compact verdedigen
Halverwege vorig seizoen stond Zwaluw VFC onderaan in de derde klasse. Marlou Peeters, op dat moment trainer/ coach van het tweede, werd gevraagd het trainerschap van het eerste over te nemen. Peeters: “Ik heb het team anders laten spelen. We moesten vooral verdedigend sterker worden en zijn daarom veel compacter gaan spelen.” “Toen ik het overnam constateerde ik, dat we veel te veel d
Bewaken van afspraken binnen en buiten het veld
Naast actief voetballer ontwikkelde Dennis de Nooijer zich al lange tijd als jeugdtrainer. Nu is hij assistent-trainer van Jupiler-club Telstar en hoofdtrainer van zondagderdeklasser Philippine. “Doordat ik alle leeftijden heb getraind, heb ik kennis gemaakt met heel veel facetten van het voetbal. Mijn ervaring is: maak duidelijke afspraken en bewaak deze altijd, dan kun je optimaal werken op
Special: Het variëren van de vrije trap
De vrije trap blijft een belangrijk wapen en in het prestatievoetbal is het dan ook goed om na te denken en afspraken te maken hoe de vrije trap te nemen. De meest gebruikelijke 'variant' is het directe schot op doel, die niet eens altijd in de kruising over de muur hoeft te zijn, dat bewees Gareth Bale (zie variant 1 hieronder).  Maar wat nu als u geen vrije trap speci
Veranderen van speelstijl soms noodzakelijk
Hij werd afgelopen seizoen uitgeroepen tot ‘Trainer van het Jaar’ in de provincie Zeeland. “Ik heb de prijs met veel plezier in ontvangst genomen, maar de spelers zijn hier vooral verantwoordelijk voor. Met een aanvallende speelstijl hebben we de stap naar de eerste klasse gemaakt. We willen nog altijd aanvallend voetbal spelen maar een hoger niveau zorgt er soms noodgedwongen voor dat je
Dennis Kroes over het gebruik van videoanalyse
Videoanalyse werd in het verleden vooral bij profclubs en in de bovenste regionen van het amateurvoetbal gebruikt, maar de tool nestelt zich nu ook meer en meer in de kelder van het amateurvoetbal. Dennis Kroes introduceerde het twee jaar geleden bij Vianen Vooruit 1. Toeval of niet, de Brabanders promoveerden in twee jaar van de vijfde naar de derde klasse. Kroes is in ieder geval om. “Ik be
Trainer zijn is een hobby
Om een positieve impuls aan het Nederlands voetbal te geven, moeten we steeds op zoek naar creativiteit. Club en trainers die het anders durven doen. In deze aflevering: Freek Jansen, al jarenlang éé
Ontwikkelen van een teambuildingsproces
Olivier Amelink richt zich als trainer van ATC’65 O19-1 niet alleen op het verbeteren van de speelwijze van zijn ploeg. Hij focust zich vooral op de ontwikkeling van het teambuildingsproces. Dat doet hij aan de hand van de theorie van René Felen en geeft in dit artikel een aantal voorbeelden hoe dat in de praktijk tewerk gaat. Tekst: Tom Druppe
Ervaring opdoen
Marc de Wilde is sinds 2011 hoofdtrainer van tweedeklasser Kolping Boys. De oud-doelman van AZ en AFC'34 vertelt over zijn geloof in talent, de 'hoe en wanneer'-vraag, leiderschap en didactische coaching. “Het is belangrijk dat je alle leeftijdscategorieën hebt getraind, voordat je aan de slag gaat bij de senioren”  
Van reactievoetbal naar dominant spel
Het spel van Roland Timmermans’ Helvoirt heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van afwachtend reactievoetbal tot dominant spel met drie spitsen. Timmermans legt uit wat de reden hiervan is en hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft. “Ik kijk altijd naar de behoeftes en mogelijkheden van mijn spelers.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Tamara Co
Alle zones bezetten voor goed positiespel
Niet voetballen op basis van opportunisme en kracht, maar spelen met een gedachte. Dat is wat Jerry Brouwer en Sally Hermsen-Savelberg de speelsters van hoofdklasser Odysseus'91 proberen bij te brengen. “We willen voetballen op basis van een goed positiespel. Het is dan essentieel dat de zones bezet zijn." Tekst: Martin Veldhuizen Slechts tw
Sportief succes door talentvolle kweekvijver
Berthil ter Avest en Leon ten Voorde werden onlangs kampioen met Bon Boys. Ze boekten het sportieve succes met een jonge, grotendeels zelf opgeleide, spelersgroep. “Tegenwoordig zijn jonge spelers een stuk mondiger. Dat is niet erg, zolang iemand maar openstaat voor feedback.” Tekst: Tom Druppers | Beeld: Teun van der Velden In zijn eer
Trainerspanel: indraaiende of uitdraaiende corner?
Waar kies jij voor als trainer? Een indraaiende of uitdraaiende corner? Wij vroegen aan vier trainers die werkzaam zijn in het Nederlandse amateurvoetbal voor welke variant ze kiezen en waarom. Tekst: Rogier Cuypers Paul van der Palen (VV Gestel) “We kiezen in principe altijd voor de indraaiende corner. Daar hebb
Omgaan met wisselspelers
De beste elf spelen, maar de kracht van een elftal wordt bepaald door de reservebank. Twee clichés, maar beide zo logisch als wat. Wij vroegen drie trainers hoe hun ideale reservebank eruit ziet en vooral hoe ze met hun wisselspelers omgaan. "Ik vind het weleens vervelend als ik een wisselspeler niet kan inbrengen." Tekst: Martin Veldhui
Goed positiespel spelen
Met RVVH promoveerde hij naar de Topklasse en nu wil hij de dames van CVV Berkel naar een hoger plan brengen. Het geheim van Michel Visser is simpel maar duidelijk. De trainer laat zijn ploegen verzorgd positiespel spelen, waardoor zij veel kansen creëren. “Wij zijn altijd op zoek naar de voetballende oplossing.” Het streven naar een goed positiespel stamt al uit de jaren dat Michel Vis
Ontwikkelingsproces naar zelfstandigheid
Cemal Yilmaz, trainer/coach van eersteklasser Beerse Boys uit Oost-, West- en Middelbeers heeft zo zijn eigen wijze om tot succes te komen. Zijn geheim is de door hemzelf ontwikkelde methode ‘ontwikkelingsproces naar zelfstandigheid’. Yilmaz: ”Het begeleiden en beter maken van voetballers is een proces dat gaat van instrueren naar uiteindelijk het volkomen zelfstandig handelen van de spel
"Richt je op het individu om zo het hele elftal beter te maken"
Overdag is hij docent op het CIOS, waar hij onder meer beginnende trainers helpt in hun ontwikkeling. In de avonduren staat Arie van der Zouwen op het veld van v.v. Kloetinge, dat uitkomt in de eerste klasse van het zaterdagvoetbal. “Ik probeer van alle individuen betere spelers te maken om daar vervolgens als team het maximale resultaat mee te halen.” De inmiddels 59-jarige Van der Zouw
"Veranderen van systeem kost tijd"
Na zijn vertrek bij zijn geliefde NAC verdween hij een aantal jaren van het strijdtoneel, maar sinds vier maanden staat John Karelse weer langs de lijn. In de zondag eerste klasse probeert hij vv Goes naar promotie te loodsen. “ Je moet luisteren naar anderen, maar je eigen visie moet niet wijken voor de wil van de achterban.” Vraag voetballers wat zij van keepers vinden en regelmatig wo
Chaostraining
Rogier Veenstra is de 31-jarige trainer van vv Goes, uitkomend in de derde divisie zondag. Hij blikt terug op zijn eerste, succesvolle, seizoen bij de hoofdklasser en neemt ons mee in zijn trainingsmethode. “Ik ben ervan overtuigd, dat op het trainingsveld het verschil gemaakt kan worden. Dat doe ik vaak aan de hand van chaostrainingen.” Tekst:
Trainer zijn is een hobby
Om een positieve impuls aan het Nederlands voetbal te geven, moeten we steeds op zoek naar creativiteit. Club en trainers die het anders durven doen. In deze aflevering: Freek Jansen, al jarenlang éé
Spelprincipes in de praktijk: het amateurvoetbal
Ook bij Ruud van der Rijt (trainer bij eersteklasser De Valk) zijn niet meer de spelsystemen, maar zijn spelprincipes leidend. De jonge hoofdtrainer (29) is hierin heel duidelijk. “Ik probeer eerst mijn leidende spelprincipes aan de groep over te brengen en deze te trainen en daarna kies ik een systeem, waar ik net zo gemakkelijk weer van kan afwijken.”
Ontwikkelen van een teambuildingsproces
Olivier Amelink richt zich als trainer van ATC’65 O19-1 niet alleen op het verbeteren van de speelwijze van zijn ploeg. Hij focust zich vooral op de ontwikkeling van het teambuildingsproces. Dat doet hij aan de hand van de theorie van René Felen en geeft in dit artikel een aantal voorbeelden hoe dat in de praktijk tewerk gaat. Tekst: Tom Druppe
Tips voor de strafschoppenserie
De komende periode zullen weer veel (na)competitiewedstrijden, bekerwedstrijden en toernooien beslist worden door het nemen van strafschoppen. Een belangrijk onderdeel van het voetbal waar vaak minder aandacht aan
Ervaring opdoen
Marc de Wilde is sinds 2011 hoofdtrainer van tweedeklasser Kolping Boys. De oud-doelman van AZ en AFC'34 vertelt over zijn geloof in talent, de 'hoe en wanneer'-vraag, leiderschap en didactische coaching. “Het is belangrijk dat je alle leeftijdscategorieën hebt getraind, voordat je aan de slag gaat bij de senioren”  
De absolute wil om te winnen
Als anderen een team van Rick Adjei bezig zien, wil Adjei eigenlijk maar één ding: “Ik wil dat men een ploeg aan het werk ziet, waarbij mentaliteit en de absolute wil om te winnen ervan af stralen. Alles moet daarvoor wijken.” Adjei doet aan TrainersMagazine uit de doeken hoe hij dit ziet en hoe hij dit aanpakt. Tekst: Rob Robben |
Van reactievoetbal naar dominant spel
Het spel van Roland Timmermans’ Helvoirt heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van afwachtend reactievoetbal tot dominant spel met drie spitsen. Timmermans legt uit wat de reden hiervan is en hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft. “Ik kijk altijd naar de behoeftes en mogelijkheden van mijn spelers.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Tamara Co
Spelprincipes als fundament voor speelwijze
Willem Romp maakt als trainer van de zaterdagselectie van Roda ‘46 gebruik van spelprincipes als leidraad voor zijn speelwijzeontwikkeling. “Op die manier probeer ik mijn spelers vrijheid én verantwoordelijkheid te geven.” Tekst: Tom Druppers  De voorbereiding is voor Romp, die bezig is aan zijn eerste seizoen als hoofdtrainer in h
Alle zones bezetten voor goed positiespel
Niet voetballen op basis van opportunisme en kracht, maar spelen met een gedachte. Dat is wat Jerry Brouwer en Sally Hermsen-Savelberg de speelsters van hoofdklasser Odysseus'91 proberen bij te brengen. “We willen voetballen op basis van een goed positiespel. Het is dan essentieel dat de zones bezet zijn." Tekst: Martin Veldhuizen Slechts tw
Verdedigen begint voorin
Elands incasseerde vorig seizoen met zijn club Woudrichem maar zes tegentreffers. Geen enkel standaardteam in Nederland kreeg minder doelpunten tegen. Je zou denken dat met name zijn goede verdediging hier debet aan was. Elands: “Natuurlijk hebben we een goede verdediging, maar we verdedigen met het hele team en de basis van deze verdediging ligt toch echt bij onze aanvallers!
Sportief succes door talentvolle kweekvijver
Berthil ter Avest en Leon ten Voorde werden onlangs kampioen met Bon Boys. Ze boekten het sportieve succes met een jonge, grotendeels zelf opgeleide, spelersgroep. “Tegenwoordig zijn jonge spelers een stuk mondiger. Dat is niet erg, zolang iemand maar openstaat voor feedback.” Tekst: Tom Druppers | Beeld: Teun van der Velden In zijn eer
Eerst duidelijkheid, dan vrijheid
Spelers moeten in het veld in staat zijn zelf beslissingen te nemen. Volgens Ercument Metin, trainer/coach van VCB, kan dit niet zomaar. “Spelers moeten eerst duidelijkheid hebben over de speelwijze. Ze moeten precies weten hoe en wat we samen willen bereiken. Als dat duidelijk is, kunnen en mogen spelers in het veld op eigen initiatief aanpassingen doen.”
Trainerspanel: indraaiende of uitdraaiende corner?
Waar kies jij voor als trainer? Een indraaiende of uitdraaiende corner? Wij vroegen aan vier trainers die werkzaam zijn in het Nederlandse amateurvoetbal voor welke variant ze kiezen en waarom. Tekst: Rogier Cuypers Paul van der Palen (VV Gestel) “We kiezen in principe altijd voor de indraaiende corner. Daar hebb
Hoe omschakelen steeds belangrijker werd
Omschakelen naar verdedigen. Rogier Veenstra, trainer van zondag tweedeklasser Zeelandia Middelburg kwam er snel achter dat dit aspect aandacht verdiende. “Mijn ploeg verloor hierdoor wedstrijden en ik was dus genoodzaakt met deze teamfunctie aan de slag te gaan. Weinig druk op de bal en spelers die het veld niet snel genoeg klein maakten. De teleurstelling speelde vaak een gr
Omgaan met wisselspelers
De beste elf spelen, maar de kracht van een elftal wordt bepaald door de reservebank. Twee clichés, maar beide zo logisch als wat. Wij vroegen drie trainers hoe hun ideale reservebank eruit ziet en vooral hoe ze met hun wisselspelers omgaan. "Ik vind het weleens vervelend als ik een wisselspeler niet kan inbrengen." Tekst: Martin Veldhui
Compact verdedigen
Halverwege vorig seizoen stond Zwaluw VFC onderaan in de derde klasse. Marlou Peeters, op dat moment trainer/ coach van het tweede, werd gevraagd het trainerschap van het eerste over te nemen. Peeters: “Ik heb het team anders laten spelen. We moesten vooral verdedigend sterker worden en zijn daarom veel compacter gaan spelen.” “Toen ik het overnam constateerde ik, dat we veel te veel d
Goed positiespel spelen
Met RVVH promoveerde hij naar de Topklasse en nu wil hij de dames van CVV Berkel naar een hoger plan brengen. Het geheim van Michel Visser is simpel maar duidelijk. De trainer laat zijn ploegen verzorgd positiespel spelen, waardoor zij veel kansen creëren. “Wij zijn altijd op zoek naar de voetballende oplossing.” Het streven naar een goed positiespel stamt al uit de jaren dat Michel Vis
Bewaken van afspraken binnen en buiten het veld
Naast actief voetballer ontwikkelde Dennis de Nooijer zich al lange tijd als jeugdtrainer. Nu is hij assistent-trainer van Jupiler-club Telstar en hoofdtrainer van zondagderdeklasser Philippine. “Doordat ik alle leeftijden heb getraind, heb ik kennis gemaakt met heel veel facetten van het voetbal. Mijn ervaring is: maak duidelijke afspraken en bewaak deze altijd, dan kun je optimaal werken op
Ontwikkelingsproces naar zelfstandigheid
Cemal Yilmaz, trainer/coach van eersteklasser Beerse Boys uit Oost-, West- en Middelbeers heeft zo zijn eigen wijze om tot succes te komen. Zijn geheim is de door hemzelf ontwikkelde methode ‘ontwikkelingsproces naar zelfstandigheid’. Yilmaz: ”Het begeleiden en beter maken van voetballers is een proces dat gaat van instrueren naar uiteindelijk het volkomen zelfstandig handelen van de spel
Special: Het variëren van de vrije trap
De vrije trap blijft een belangrijk wapen en in het prestatievoetbal is het dan ook goed om na te denken en afspraken te maken hoe de vrije trap te nemen. De meest gebruikelijke 'variant' is het directe schot op doel, die niet eens altijd in de kruising over de muur hoeft te zijn, dat bewees Gareth Bale (zie variant 1 hieronder).  Maar wat nu als u geen vrije trap speci
"Richt je op het individu om zo het hele elftal beter te maken"
Overdag is hij docent op het CIOS, waar hij onder meer beginnende trainers helpt in hun ontwikkeling. In de avonduren staat Arie van der Zouwen op het veld van v.v. Kloetinge, dat uitkomt in de eerste klasse van het zaterdagvoetbal. “Ik probeer van alle individuen betere spelers te maken om daar vervolgens als team het maximale resultaat mee te halen.” De inmiddels 59-jarige Van der Zouw
Veranderen van speelstijl soms noodzakelijk
Hij werd afgelopen seizoen uitgeroepen tot ‘Trainer van het Jaar’ in de provincie Zeeland. “Ik heb de prijs met veel plezier in ontvangst genomen, maar de spelers zijn hier vooral verantwoordelijk voor. Met een aanvallende speelstijl hebben we de stap naar de eerste klasse gemaakt. We willen nog altijd aanvallend voetbal spelen maar een hoger niveau zorgt er soms noodgedwongen voor dat je
"Veranderen van systeem kost tijd"
Na zijn vertrek bij zijn geliefde NAC verdween hij een aantal jaren van het strijdtoneel, maar sinds vier maanden staat John Karelse weer langs de lijn. In de zondag eerste klasse probeert hij vv Goes naar promotie te loodsen. “ Je moet luisteren naar anderen, maar je eigen visie moet niet wijken voor de wil van de achterban.” Vraag voetballers wat zij van keepers vinden en regelmatig wo
Dennis Kroes over het gebruik van videoanalyse
Videoanalyse werd in het verleden vooral bij profclubs en in de bovenste regionen van het amateurvoetbal gebruikt, maar de tool nestelt zich nu ook meer en meer in de kelder van het amateurvoetbal. Dennis Kroes introduceerde het twee jaar geleden bij Vianen Vooruit 1. Toeval of niet, de Brabanders promoveerden in twee jaar van de vijfde naar de derde klasse. Kroes is in ieder geval om. “Ik be
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10