Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Opleiden vanuit 1:3:4:3
3.3/5 | Bedankt voor uw mening!
Dinsdag 04 September 2018


Stan Veger is trainer van de JO13-1 van Rigtersbleek en hanteert sinds dit seizoen een 1:3:4:3-systeem met zijn elftal. Hij richt zijn formatie in naar de kwaliteiten en behoeften van zijn leeftijdsgroep, omdat ontwikkeling voorop moet staan. In dit artikel schetst hij verschillende situaties waarin hij uitlegt waarom hij voorstander is van deze veldbezetting.

Tekst en beeld: Tom Druppers

“De voorgaande jaren hanteerde ik ‘gewoon’ het 1:4:3:3-systeem, omdat dat de meest eenvoudige teamorganisatie is. Sinds dit seizoen hebben we er bij mijn club Rigtersbleek echter voor gekozen om de JO13-1 en JO15-1 vanuit een andere formatie te laten spelen. Zij treden aan in een 1:3:4:3-formatie, waarbij de trainer zelf de vrijheid heeft om het middenveld naar eigen smaak in te richten. Na lang puzzelen heb ik ervoor gekozen om niet in een klassieke ruit, maar in een vierkant te spelen.”

Driemansverdediging binnen 1:3:4:3-formatie
“Een belangrijk verschil ten opzichte van het meer gebruikelijke 1:4:3:3-systeem is natuurlijk dat we met drie in plaats van vier verdedigers spelen. Het voordeel van het spelen met een achterhoede van vier verdedigers is het feit dat er een overtal is. Daardoor ben je in staat om elkaar rugdekking te verlenen en is het minder cruciaal als een verdediger eenvoudig gepasseerd wordt, omdat er een mannetje extra is die hem dan kan opvangen.”

“Het geeft dus meer defensieve zekerheid voor een trainer en zijn elftal. Wij willen het team graag beter maken en individuele spelers ontwikkeling op maat bieden. Daarom kiezen we bewust voor een driemansverdediging. In verdedigend opzicht staan we achterin een-op-een en komen we logischerwijs ook vaker in dit soort situaties. Puur naar het resultaat kijkend is dat riskant, want de kans op een tegendoelpunt wordt groter als de tegenstander tot scoren probeert te komen.”

“Aan de andere kant komen verdedigers regelmatig in een-tegen-een-situaties en hoe vaker dat gebeurt, hoe leerzamer het is. Er moet altijd scherp gedekt worden in de buurt van de bal en het kantelen en knijpen moet nog zorgvuldiger gebeuren. Er is geen medespeler zonder directe tegenstander die het voor iemand anders oplost in zo’n situatie. Verdedigers worden getriggerd om constant alert te zijn en elkaar hierop te coachen. Uiteindelijk leidt dit, denk ik, tot een versnelling van het leerproces, omdat spelers vaker in moeilijke situaties komen.”
 

Storen van de opbouw binnen 1:3:4:3-formatie
“Als je het 1:3:4:3-systeem wilt hanteren tijdens het storen van de opbouw van de tegenstander is het essentieel dat er onderlinge afstemming is tijdens het drukzetten. Dat is misschien een beetje een cliché, maar het vergt teamdiscipline om dit goed uit te kunnen voeren. Het liefst veroveren wij, als de tegenstander gaat opbouwen, de bal in een zo vroeg mogelijk stadium.”

“Dat komt door het risico dat we lopen tijdens het verstoren van de opbouw van de tegenstander. Doordat we met drie spelers in de achterhoede spelen staat het achterin een-op-een. Als de tegenstander tijdens het opbouwen voor een snelle dieptepass kiest, kunnen ze hun spitsen meteen aan het werk zetten. Die situatie proberen wij natuurlijk te voorkomen door de bal zo snel mogelijk te veroveren in de buurt van het doel van de tegenstander.”

“Daarom kiezen we ervoor om de tegenstander bij de doeltrap niet volledig vast te zetten. De doelman heeft eerst de vrijheid om een centrale verdediger in te spelen. Als dat gebeurt, wordt alles in gang gezet: de spits loopt zijn directe tegenstander met een boogje aan, zodat de speler aan de bal naar de zijkant wordt gedwongen. Tegelijkertijd kantelen alle andere spelers naar de kant van de bal, zodat we daar een overtal creëren en dus meer mensen in de buurt van de bal hebben. Een van de vier middenvelders aan de balkant dekt direct door, nadat de centrale verdediger van de tegenstander bal heeft ontvangen. Daardoor wordt er druk gezet vanaf twee kanten en is de kans op een balverovering groter.”
 

Afbeelding 1: ‘Storen van de opbouw binnen 1:3:4:3-formatie’

Als de onderlinge afstanden niet goed zijn, of er wordt niet intensief druk gezet speel je de tegenstander in de kaart, omdat ze te veel tijd en ruimte krijgen. Alles is er dus aan gelegen om te voorkomen dat de tegenstander de mogelijkheid krijgt om de bal vooruit te spelen. Enerzijds omdat het gevaar kan opleveren, maar anderzijds omdat wij vanuit een balverovering meteen in de buurt van het doel zijn. Bovendien hebben we dan veel spelers in de as van het veld, omdat de vier middenvelders zich allemaal in de buurt van de bal bevinden.”

Met vallen en opstaan kreeg het elftal van Veger de manier van drukzetten steeds beter onder de knie. “We zijn hiermee ook weleens op onze bek gegaan hoor”, zo zegt hij. “In een van de eerste wedstrijden van het seizoen ging het een aantal keer mis en kregen we zes tegendoelpunten. Dat was jammer, maar tegelijkertijd was het voor mij een goed moment om de spelers te laten inzien wat de voor- én nadelen van het hanteren van dit systeem zijn. Op een magneetbord ziet het er eenvoudig uit, maar in wedstrijdsituaties vraagt het enorm veel samenwerking en discipline van spelers.”

Opbouw binnen 1:3:4:3-formatie
“De meest belangrijke intentie van onze opbouw is dat we de middenvelders snel in stelling proberen te brengen. Dit zijn bij veel teams, en ook bij ons, technisch vaardige spelers die een goed gevoel voor ruimte hebben. Zoals gezegd spelen we niet met een vlak middenveld, maar spelen we in een vierkant. Dat houdt in dat we met twee controlerende en twee aanvallende middenvelders spelen (zie afbeelding 2, red.).”
 

Afbeelding 2: ‘Opbouw binnen de 1:3:4:3-formatie’

“Mijn ervaring is dat tegenstanders vaak drukzetten vanuit 1:4:3:3 met een aanvallende middenvelder. Doordat we met vier middenvelders spelen hebben we daar een overtal en dat willen we natuurlijk uitbuiten. Als een van de drie centrale verdedigers de bal ontvangt, willen we zo snel mogelijk een voorwaartse pass over de grond spelen. Essentieel zijn de loopacties van de controlerende middenvelders: een van hen beweegt horizontaal schuin naar de bal toe en probeert daarmee de aanvallende middenvelder te lokken. Hierdoor komt de andere controlerende middenvelder vrij en ontstaat de situatie dat hij de vrije man met de bal is.”

“Vanuit daar, of in een eerder stadium, is het ook mogelijk om een van de twee aanvallende middenvelders aan te spelen. Het voordeel daarvan is dat er altijd twee spelers, de controlerende middenvelders, kort onder de bal staan. Als de aanvallende middenvelder ingespeeld wordt met een tegenstander in zijn rug heeft hij altijd een afspeelmogelijkheid, als het niet lukt om in één keer open te draaien. Wanneer hij balverlies lijdt zijn de controlerende middenvelders bovendien in staat een voorwaartse pass te voorkomen, doordat ze snel druk kunnen zetten op de tegenstander met bal.”

Spel verplaatsen binnen 1:3:4:3-formatie
“Toen ik net begon als trainer binnen de D-pupillen, tegenwoordig O13 geheten, viel het me op dat het spel zich vaak heel erg aan één kant afspeelde. Op deze leeftijd zijn spelers nog erg geneigd erg naar de bal toe te kruipen. Tijdens het verdedigen sta je daardoor automatisch klein, maar binnen het aanvallen zijn de ruimtes daardoor erg beperkt.”
 

Afbeelding 3: ‘Spel verplaatsen binnen de 1:3:4:3-formatie’

“Daarnaast zijn spelers nog niet in staat het spel te verplaatsen door het geven van bijvoorbeeld een crosspass. In mijn ogen is 1:4:3:3 daardoor niet ideaal als je met D-pupillen werkt. Vaak worden de spelers op de flanken aan de niet-balkant nauwelijks bereikt, omdat middenvelders nog niet de kracht hebben voor het geven van zo’n pass, die leidt tot een spelverplaatsing.”

“Hierdoor ontstaan er nauwelijks een-tegen-een-situaties voor de buitenspelers en dat vind ik zonde. Niet alleen voor mijn teamprestatie, maar ook voor de individuele ontwikkeling. Hoe vaker een speler zijn tegenstander kan én moet passeren, hoe beter hij er na verloop van tijd in wordt. Het hanteren van het 1:3:4:3-systeem is volgens mij een van de middelen om dit probleem op te lossen.”

“Het voordeel hiervan is dat er minder spelers op de flanken staan, maar meer op het middenveld. Wel spelen we nog steeds met buitenspelers, omdat zij de ruimte aan de zijkant nodig hebben voor het ontvangen van de bal en het uitspelen van de een-tegen-een. Doordat de onderlinge afstanden op het middenveld minder groot zijn, is het makkelijker om het spel te verplaatsen richting de zijkanten. Als de spits in balbezit is, staan de twee aanvallende middenvelders vaak kort onder de bal en wanneer zij aangespeeld worden,

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Pupillentraining
Webcollege 'Het training geven aan de onderbouw' | Jack Bijsterveld
Jack Bijsterveld, trainer bij FC Utrecht en docent lichamelijk opvoeding geeft jou in dit webcollege tips hoe je het optimale uit de ontwikkeling van pupillen kunt halen.  Ben jij pupillentr
Nieuw! Kaartspel voor jeugdtrainers
Als TrainersMagazine proberen we steeds weer te innoveren en met producten te komen die de moderne voetbaltrainer van nu kan helpen in zijn of haar training. Daarom hebben we samen met Bas van Baar, jeugdt
Uitdagende techniek- en breintraining voor pupillen
Ronald de Boer zag in zijn beginjaren als trainer veel soorten techniektraining voorbijkomen, waarin er veelal geïsoleerd getraind werd. Vaak ging dit ten koste van het plezier dat spelers hadden in de training. Dat moet anders kunnen, dacht hij en daarom ontwikkelde hij zijn eigen oefenstof. “Er zit altijd een wedstrijdelement in verwerkt en dat maakt het uitdagend voor s
Het geven van ruime complexe opdrachten
Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Aanvallen via de vleugels
Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Talentontwikkeling door gender equality
Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen. Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Ha
Ook tweebenig voetballen doe je met je hoofd
Als vervanger van een opgestapte coach heb ik de laatste maanden afgelopen seizoen met de O19 van Oranje Wit uit Dordrecht mogen werken. Het was even geleden dat ik spelers in een teamcontext had begeleid (zeker van
De wetenschap als basis voor een efficiënte wedstrijdbespreking
Sparta Nijkerk maakt sinds dit seizoen gebruik van een e-board waarop trainers hun wedstrijdbespreking kunnen houden. Volgens Jeffrey Vos, trainer van de O13-selectie, biedt dit veel meer mogelijkheden dan een ‘ouderwets’ magneetbord. “Door het gebruik van het e-board kan ik wedstrijdsituaties visueel maken.” Tekst: Tom Druppers
Doorschuiven centrale verdediger op speelhelft tegenstander
Stephan Henderik wil met zijn team graag dominant voetbal spelen op de helft van de tegenstander. Daarom kiest hij voor een 1:3:4:3-formatie, waarbij er een bijzondere rol is voor de centrale verdediger. “De centrale verdediger schuift in, waardoor we een overtal krijgen op het middenveld en we die ruimte kunnen domineren.” De trainer van UVV JO13-1 komt ve
Zelfregulatie kan kansen vergroten
Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.” Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn studietijd
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie. Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Webcollege 'Het training geven aan de onderbouw' | Jack Bijsterveld
Jack Bijsterveld, trainer bij FC Utrecht en docent lichamelijk opvoeding geeft jou in dit webcollege tips hoe je het optimale uit de ontwikkeling van pupillen kunt halen.  Ben jij pupillentr
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen. Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Ha
Nieuw! Kaartspel voor jeugdtrainers
Als TrainersMagazine proberen we steeds weer te innoveren en met producten te komen die de moderne voetbaltrainer van nu kan helpen in zijn of haar training. Daarom hebben we samen met Bas van Baar, jeugdt
Ook tweebenig voetballen doe je met je hoofd
Als vervanger van een opgestapte coach heb ik de laatste maanden afgelopen seizoen met de O19 van Oranje Wit uit Dordrecht mogen werken. Het was even geleden dat ik spelers in een teamcontext had begeleid (zeker van
Uitdagende techniek- en breintraining voor pupillen
Ronald de Boer zag in zijn beginjaren als trainer veel soorten techniektraining voorbijkomen, waarin er veelal geïsoleerd getraind werd. Vaak ging dit ten koste van het plezier dat spelers hadden in de training. Dat moet anders kunnen, dacht hij en daarom ontwikkelde hij zijn eigen oefenstof. “Er zit altijd een wedstrijdelement in verwerkt en dat maakt het uitdagend voor s
De wetenschap als basis voor een efficiënte wedstrijdbespreking
Sparta Nijkerk maakt sinds dit seizoen gebruik van een e-board waarop trainers hun wedstrijdbespreking kunnen houden. Volgens Jeffrey Vos, trainer van de O13-selectie, biedt dit veel meer mogelijkheden dan een ‘ouderwets’ magneetbord. “Door het gebruik van het e-board kan ik wedstrijdsituaties visueel maken.” Tekst: Tom Druppers
Het geven van ruime complexe opdrachten
Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf
Doorschuiven centrale verdediger op speelhelft tegenstander
Stephan Henderik wil met zijn team graag dominant voetbal spelen op de helft van de tegenstander. Daarom kiest hij voor een 1:3:4:3-formatie, waarbij er een bijzondere rol is voor de centrale verdediger. “De centrale verdediger schuift in, waardoor we een overtal krijgen op het middenveld en we die ruimte kunnen domineren.” De trainer van UVV JO13-1 komt ve
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Zelfregulatie kan kansen vergroten
Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.” Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn studietijd
Aanvallen via de vleugels
Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie. Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Talentontwikkeling door gender equality
Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
1 2 3 4 5 6 7 8 9