Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
5.0/5 | Bedankt voor uw mening!
Woensdag 26 September 2018

Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen.

Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Hallem | Beeld: AZ

“Op het twee jaar geleden in gebruik genomen AFAS Trainingscomplex wordt niet alleen getraind op natuurgras en kunstgras, maar ook op zand en asfalt. Het trainen op verschillende en op het eerste gezicht minder voor de hand liggende ondergronden, staat symbool voor de visie van de club, waar in de afgelopen jaren steeds meer en grotere talenten doorbreken.
 

Op het hypermoderne sportpark in Zaanstad liggen voetvolleyveldjes op zowel kunstgras als zand. Op laatstgenoemde ondergrond kan ook beachsoccer worden gespeeld en aan bewegingsscholing worden gedaan, terwijl op een middenstuk van asfalt, jeugdspelers worden aangemoedigd hun eigen ding te doen. Dit bevordert hun eigen creativiteit en zelfstandigheid, binnen hun persoonlijke en teamgerichte ontwikkelingspunten. Ook zijn er, op kunstgras, een kleurendriehoek en een hexagon, waarop onze spelers kunnen werken aan het verbeteren van hun voetenwerk, wenden en keren en bewegingssnelheid.
 

Verschillende ondergronden hebben verschillende effecten op zowel het bewegen van de speler als de richting die de bal meekrijgt. Zo stuitert deze op asfalt hoger op dan op gras en valt op zand moeilijk te voorspellen welke kant hij opgaat. Door de spelers hierop te laten trainen en spelen, komen zij steeds in nieuwe situaties waarvan zij impliciet (onbewust) veel leren.
 
Het spel begrijpen
De visie van AZ op leren is erop gericht spelers te ontwikkelen die het spel begrijpen en in staat zijn eigen keuzes te maken. Wij geloven er ook in dat je als voetballer vaardigheden moet ontplooien op allerlei gebieden. Het trainen op verschillende ondergronden is een middel waarmee de noodzaak ontstaat om je als speler op voetbaltechnisch, fysiek en cognitief niveau breder te ontwikkelen.
 
We willen dat spelers uiteindelijk spelbegrip ontwikkelen en daarvoor zijn cognitieve vaardigheden en spelintelligentie nodig. Dit bepaalt in hoeverre de speler de juiste informatie uit de omgeving oppikt en in welke mate hij in staat is de juiste keuze te maken. Schat de speler goed in wanneer de tegenstander bij hem is, heeft hij in de gaten welke loopactie zijn medespeler maakt en schat hij de snelheid van de bal goed in voor een succesvolle aanname?

De realiteit van het topvoetbal schrijft voor dat je in een splitsecond keuzes maakt en steeds weer in nieuwe situaties terecht komt. Elke situatie in de wedstrijd is anders. Waar een beginnende voetballer naar alles kijkt wat om hem heen gebeurt, haalt een speler die al langer op een hoger niveau actief is razendsnel de juiste ‘cues’ uit een situatie. Dit betekent dat het palet aan keuzemogelijkheden van een speler zo groot mogelijk moet zijn. Dat ontwikkel je vooral door de jaren heen door veel te spelen.
 

Het trainen op verschillende ondergronden is een middel om het palet aan voetbalhandelingen bij de speler te vergroten. Iedere ondergrond biedt een scala aan mogelijkheden. Het is belangrijk te beseffen dat het voorspellen en herkennen van de juiste cues qua balsnelheid, ondergrond en welke handeling vervolgens nodig is, niet een kwestie is van een paar keer op zand of asfalt trainen. Het heeft alleen effect, als de diversiteit aan ondergronden structureel binnen het programma wordt aangeboden. Door het consequent door de hele opleiding door te voeren, ontwikkelen spelers zich beter.
 
Technische vaardigheden
Uiteraard is een voetballer niet alleen afhankelijk van zijn cognitieve vaardigheden. Je kunt heel goed kijkgedrag in huis hebben en uitblinken op inzichtelijk vlak, maar zonder de benodigde fysieke en technische vaardigheden ben je in de uitvoering en daarmee ook in je keuzemogelijkheden beperkt. Een cognitief sterk ontwikkelde speler weet precies waar de bal naartoe moet, maar zonder fatsoenlijke techniek komen zijn steekpasses niet aan en gaan zijn schoten over en naast. Het gaat er dus om dat de speler na het herkennen van de situatie ook de juiste snelheid en richting meegeeft aan de bal. Om over te kunnen gaan tot de ideale vervolgactie moet je beschikken over de juiste middelen.
 
Vergelijk het met een timmerman met alleen een schroevendraaier in zijn gereedschapskist. Die kan niet zoveel. Zonder de vereiste gereedschappen ziet hij niet eens de mogelijkheid om een huis te bouwen, zoals een voetballer met een beperkte techniek ook de optie om een strakke bal over dertig meter te geven niet zal herkennen als mogelijkheid binnen het spel. Geef de timmerman echter ook een hamer, zaag, boor en nijptang en hij heeft veel meer opties.
 

In het moderne voetbal worden de ruimtes steeds kleiner, terwijl het spel juist steeds sneller verloopt. Dat betekent dat een speler met een overvolle gereedschapskist op het veld moet staan. Hij moet superieur zijn aan de bal en extreem goede technische vaardigheden zijn essentieel. De technische, fysieke en cognitieve vaardigheden bepalen uiteindelijk de handelingssnelheid, zowel met als zonder bal.
 
Een hoge handelingssnelheid is wat in de top gevraagd wordt en waar bij AZ naar gestreefd wordt. Een extreem goede uitvoering vereist een ijzersterke techniek en creativiteit. Zo gaat het wenden en keren op kunstgras heel anders dan op asfalt en waar je op gras prima een sliding kunt inzetten, is dat op asfalt minder voor de hand liggend. De spelers worden impliciet gevraagd anders te handelen en zich aan te passen aan verschillende situaties. Op asfalt of zand vallen de ballen net even anders en ontstaan onvoorspelbare situaties die op (kunst)gras niet voorkomen. Het lichaam raakt daardoor meer in staat te handelen naar onverwachte situaties.
 
Robin van Persie is een mooi voorbeeld van een speler die heel breed georiënteerd is in wat er kan gebeuren tijdens een wedstrijd. Zijn duikkopgoal in het duel tussen Oranje en Spanje op het WK van 2014 kon hij alleen maken door ergens in zijn achterhoofd de mogelijkheid tot het maken van deze goal te zien én de daarvoor vereiste fysieke en technische kwaliteiten in huis te hebben.
 
Sublieme bewegers
In het kader van het verkrijgen van een zo breed mogelijk palet aan keuzemogelijkheden bij een speler, streven we er bij AZ ook naar sublieme bewegers op te leiden. Dat gaat alleen wanneer we ze op veel verschillende manieren bevragen. Het trainen op asfalt, gras en zand heeft bovendien een dermate andere fysieke impact ten opzichte van elkaar dat onze spelers onbewust uitgedaagd worden om anders te bewegen. Daardoor kunnen spelers aan het einde van hun opleiding omgaan met wisselende omstandigheden.
 

Het trainen op verschillende ondergronden is uiteraard niet het enige middel waarmee cognitie, spelinzicht en technische en fysieke kwaliteiten een impuls krijgen. Bezoek een veldtraining van een ploeg uit de AZ-Jeugdopleiding en je ziet de spelers een ballenkar met wel twintig verschillende ballen het veld op rijden. De ballen hebben verschillende merken, zwaartes, groottes en materiaal. Het oogt zonder context amateuristisch, maar dit heeft als doel om bij spelers meer balgevoel te ontwikkelen. Welk formaat de bal ook heeft: zorg er maar voor dat je ermee kunt doen wat jij wilt.
 
Het trainen met diverse ballen op verschillende ondergronden geven nieuwe dimensies aan elkaar. Zo heb je niet alleen te maken met de effecten van verschillende ballen, maar ook met de effecten van de ballen die op natuurgras, kunstgras, asfalt en zand steeds weer anders zijn. En dan kan er ook nog gevarieerd worden in types schoeisel, waarmee je weer extra diepgang geeft aan deze op diversiteit gerichte manier van opleiden.
 
Op asfalt krijgt een bal net een andere curve mee dan op gras, op een natuurgrasveld kan een polletje zitten waardoor de bal van richting verandert en op zand is het al helemaal onvoorspelbaar. Iedere ondergrond en iedere bal vraagt om andere reacties. Het kan ertoe leiden dat je moet zorgen voor een andere enkelspanning en dus moet je continu inschatten wat je voor elkaar wilt krijgen, net zo lang totdat het op iedere ondergrond en onder iedere omstandigheid als vanzelf gaat. Bij AZ geloven we erin, dat je dan uiteindelijk spelers krijgt die technisch, cognitief en fysiek superieur zijn.”
 

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Juniorentraining
Ontwikkelen van een teambuildingsproces
Olivier Amelink richt zich als trainer van ATC’65 O19-1 niet alleen op het verbeteren van de speelwijze van zijn ploeg. Hij focust zich vooral op de ontwikkeling van het teambuildingsproces. Dat doet hij aan de hand van de theorie van René Felen en geeft in dit artikel een aantal voorbeelden hoe dat in de praktijk tewerk gaat. Tekst: Tom Druppe
Basisprincipes aanleren
Smetsers vindt het aanleren van de taken per positie en de samenwerking tussen de linies zijn voornaamste taak als trainer/coach van de junioren JO15 van VOAB. Smetsers: “Deze leeftijdsgroep komt voor het eerst in aanraking met het echte elf tegen elf, inclusief alle regels van het volwassenvoetbal. Daarom moeten juist hier de basisprincipes aangeleerd worden.”
Het dicht houden van de as
“Als je de as dichthoudt, zoekt de tegenstander automatisch de zijkant op. Dat maakt hun spel voor ons voorspelbaarder. Bovendien wordt het verdedigen makkelijker.” Matthijs Blijham vertelt over de speelwijze van Sporting'70 O17-1, waarbij niet alleen de backs, maar ook de buitenspelers van de tegenpartij soms ongedekt zijn. “De as is de k
Dynamiek aanbrengen in geïsoleerde oefenvormen
Emiel ten Donkelaar is in tegenstelling tot veel Nederlandse collega-trainers een voorstander van geïsoleerde oefenvormen, zodat hij spelers op gedetailleerd niveau specialistisch kan coachen op het verbeteren van hun technische vaardigheden. “Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de oefenvorm dynamisch is, zodat spelers constant in beweging zijn en moeten nadenken ov
Open draaien
‘Goed opengedraaid staan’. Veel trainers besteden er aandacht aan. Frank Kolenbrander en Hans Brekelmans, de trainers van de MO17 van St. SOM uit Maasdriel maakten hier zelfs een echt speerpunt van. “Omdat het voor onze speelsters moeilijk is om de bal over lange afstanden te verplaatsen, zullen we vooral combinerend te werk moeten gaan. Dan is goed opengedraaid st
De spelhervatting als wapen inzetten
De junioren van UVV O15-1 scoorden al 79 keer, bijna een kwart van de doelpunten werd gemaakt uit een spelhervatting. Trainer-coach Fred van Leeuwen: "Als we een corner tegen krijgen, houd ik standaard vier spelers voorin. Dat maakt niet alleen het verdedigen makkelijker, het is ook aanvallend een wapen." Tekst: Martin Dijkhuizen | Beeld: F
Meer verantwoording bij spelers zelf leggen
Rens Verhoeven, trainer/coach van het Brabantse Boekel Sport JO17-1 wil dat zijn spelers zelf meer verantwoordelijk worden voor hun eigen handelen. Hij gaat daarbij uit van de leerbehoeften van zijn individuele spelers. “Ik probeer mijn trainingen zo samen te stellen, dat ze altijd kunnen werken aan hun eigen leerbehoeften. Ook geef ik ze de kans om steeds eigen keuzes te maken.” In alle
Schijnbeweging als basis voor vertrouwen
De schijnbeweging is een effectief middel om de tegenstander uit te spelen, maar de schijnbeweging heeft nog een voordeel. Wanneer deze goed wordt uitgevoerd geeft hij de speler vertrouwen. De spelers van FC Eibergen F1 ondervinden dit wekelijks onder leiding van trainer Christiaan Wittebroek. “Elke gelukte schijnbeweging op de training geeft meer vertrouwen tijdens de w
Snel veroveren van de bal
De tegenstander niet laten voetballen, dat is waar Richard Hubert als trainer naar streeft. De trainer van de Saestum C1 bedoelt dat letterlijk. Als het aan hem ligt, dan heeft de tegenstander zo min mogelijk balbezit. Mocht de tegenstander de bal toch onverhoopt een keer in bezit hebben, dan moet deze zo snel mogelijk worden heroverd. De speelwijze die Hubert nastreeft zou gezien kunnen wor
Het creëren van beleving
John Eikhout heeft zijn sporen bij VV Jonathan inmiddels wel verdiend. Na het kampioenschap met de B1 lijkt hem datzelfde te lukken met de A1 van de Zeister club. Zijn succesformule: beleving creëren. “Soms sta ik zo te schreeuwen in de kleedkamer dat ze me in de kantine horen.” Op de woensdagmiddag is er rondom het sportpark van VV Jonathan amper parkeerplek vrij. Lastig voor een train
Het 1:3:5:2-systeem
In Nederland sturen de meeste (jeugd)trainers hun spelers de wei in met het 1:4:3:3-systeem. Ferry Hendrikse van Sparta Nijkerk A1 niet. De trainer groeide als speler op in het 1:4:3:3-systeem, maar raakte geïnspireerd door het 1:3:5:2-systeem van het FC Barcelona van Frank Rijkaard en heeft zich dit systeem inmiddels eigen gemaakt. “In feite is dat systeem niet meer dan 1:4:3:3 of 1:3:4:3,
Omgaan met pubers
De voetballende oplossing Hard work pays off, weten de trainer en zijn spelers. Ze merken dat ze door veel te oefenen steeds vaker in staat zijn voor de voetballende oplossing te kiezen. “Voorheen trainde ik ook wel eens de C1, maar die had sommige basisoefeningen nog nooit gehad. Dat verbaasde me. Je ziet bij de meeste Jim Willemsen, trainer/coach Sc Brummen C1 We horen het vaker: spelers di
Voorbeeldfunctie binnen de vereniging
“Ik probeer mijn spelers beter te maken. Een groot deel van de trainers doet het alleen maar voor zichzelf. Ze zijn alleen maar met de ranglijst bezig. Mij interesseert die ranglijst helemaal niets. Natuurlijk is het leuk meegenomen als je eerste wordt, maar ik wil spelers beter maken. Als ik zie dat dat lukt en dat sommige spelers naar een BVO gaan, dan heb ik het naar mijn zin en dan heb ik
Tips voor de strafschoppenserie
De komende periode zullen weer veel (na)competitiewedstrijden, bekerwedstrijden en toernooien beslist worden door het nemen van strafschoppen. Een belangrijk onderdeel van het voetbal waar vaak minder aandacht aan
Winnaars van morgen creëren
De KNVB bracht anderhalf jaar geleden het rapport ‘Winnaars van morgen’ uit. Maar hoe creëer je spelers die maximaal voor de winst gaan? Bij de voetbalschool voor pupillen en junioren van Ali Zaanani is winnen een belangrijk onderdeel van de cultuur. In een interview legt Zaanani zijn werkwijze uit. Tekst en Beeld: Ruud Bijnen
De counter spelen
De ambitieuze Roel Bijsterbosch constateert dat de counter in het moderne voetbal een steeds belangrijkere rol speelt. Hij wil met zijn O19 daarom in principe graag ‘de counter spelen’. Dit niet te verwarren met op de counter spelen. “De counter spelen is een speelwijze, waarbij snel de diepte gezocht wordt en waarbij wijzelf bepalen hoe we dat doen.”
Vergroten mentale weerbaarheid | De Junioren Trainer
JVOZ-trainer Aloys Lockefeer zag het iedere training en wedstrijd wel een paar keer terugkomen. De afspraken die gemaakt werden, konden voor even de prullenbak in. Het brein van de speler zei namelijk wat anders. “Ik maakte de spelers bewust van hun gedrag en de consequenties daarvan. Samen met hen zocht ik vervolgens een oplossing.” Tekst en be
Omschakelvormen voor het hedendaagse voetbal
Het voetbal van vandaag de dag vraagt steeds meer van een speler. Aanvallen, verdedigen en omschakelen zijn niet meer te scheiden van elkaar. Paul Simonis, trainer-coach van Sparta O16, ontwikkelde dan ook oefenvormen waarin alle teamfuncties in hoog tempo voorbij komen. Tekst: Rogier Veenstra | Beeld: Sparta Rotterdam “Het he
Tips voor interactie met spelers
Het omgaan met pubers is voor trainers vaak een behoorlijke opgave. Thomas Niehe, trainer/coach van BFC O17-1, ziet de leeftijdskenmerken van zijn groep echter als een kans. Hij heeft goede interactie met spelers hoog in het vaandel staan. In dit artikel geeft hij andere trainers tips hoe ze dit ook voor elkaar kunnen krijgen. Tekst: Tom Druppers | Beeld: F
Spelers leren winnen
Het credo ‘opleiden is belangrijker dan winnen’ wordt door veel clubs onderschreven. Steven Wuestenenk, trainer van Be Quick 1887 B1, heeft hier echter zijn eigen visie op. Omdat het winnen van wedstrijden bij hem centraal staat, laat hij de kwaliteiten van de spelers bepalen hoe zijn team speelt. “Het leren winnen van wedstrijden is óók opleiden.” Regelmatig komt de discussie over
Het bewuster maken van leermoment
Nigel Pluk (24) is vanaf dit seizoen medeverantwoordelijk voor het eerste elftal van DVSU Onder19. Zijn speerpunten bij de Utrechtse club: het bewuster maken van de leermomenten en het leren elkaar te corrigeren. “Jongens van deze leeftijd zijn oud genoeg dat zelf te doen.” Op een zomerse donderdagavond in augustus staan Nigel Pluk en zijn collega-trainer Nilantha Couwenberg gezamenlijk
Special: Het variëren van de vrije trap
De vrije trap blijft een belangrijk wapen en in het prestatievoetbal is het dan ook goed om na te denken en afspraken te maken hoe de vrije trap te nemen. De meest gebruikelijke 'variant' is het directe schot op doel, die niet eens altijd in de kruising over de muur hoeft te zijn, dat bewees Gareth Bale (zie variant 1 hieronder).  Maar wat nu als u geen vrije trap speci
De overeenkomsten met het onderwijs
Jorrik Tuenter (JT) en Jordy van Dam (JvD) staan aan het roer van DZC’68 B1, een derde divisionist uit Doetinchem. Hoe de rolverdeling is? De trainers, allebei werkzaam in het onderwijs, zijn gelijkwaardig. Van een hoofdtrainer en assistent-trainer is dan ook geen sprake. TrainersMagazine sprak hier met het duo over. Verder kwamen onder andere de overeenkomsten met het onderwijs, wedstrijdbes
Effectief positiespel bij junioren
In de voetballerij draait het om het maken en voorkomen van doelpunten. Toch wordt er niet zelden méér van een ploeg verwacht. ‘Teams moeten het publiek vermaken met aanvallend en spectaculair voetbal’, wordt regelmatig gezegd. Nederland loopt wat dat betreft voorop, maar stelt in clubverband Europees al jaren niets meer voor. Reden voor Ruwin Verwoert, trainer van DTS A1 uit Ede, om de f
De kracht van een team
Na een seizoen waarin (bijna) alles lukte voor Vriendenschaar C1, is het dit seizoen zaak om overeind te blijven in de tweede divisie. Trainer Roger Waroux moet dit doen met een bijna compleet nieuw elftal. De afgelopen maanden gebruikte hij daarom om te bouwen aan een nieuw team. “Want”, zegt hij, “de kracht van het team geeft uiteindelijk de doorslag.” De trainer wil dat iedereen
Ontwikkelen van een teambuildingsproces
Olivier Amelink richt zich als trainer van ATC’65 O19-1 niet alleen op het verbeteren van de speelwijze van zijn ploeg. Hij focust zich vooral op de ontwikkeling van het teambuildingsproces. Dat doet hij aan de hand van de theorie van René Felen en geeft in dit artikel een aantal voorbeelden hoe dat in de praktijk tewerk gaat. Tekst: Tom Druppe
Tips voor de strafschoppenserie
De komende periode zullen weer veel (na)competitiewedstrijden, bekerwedstrijden en toernooien beslist worden door het nemen van strafschoppen. Een belangrijk onderdeel van het voetbal waar vaak minder aandacht aan
Basisprincipes aanleren
Smetsers vindt het aanleren van de taken per positie en de samenwerking tussen de linies zijn voornaamste taak als trainer/coach van de junioren JO15 van VOAB. Smetsers: “Deze leeftijdsgroep komt voor het eerst in aanraking met het echte elf tegen elf, inclusief alle regels van het volwassenvoetbal. Daarom moeten juist hier de basisprincipes aangeleerd worden.”
Winnaars van morgen creëren
De KNVB bracht anderhalf jaar geleden het rapport ‘Winnaars van morgen’ uit. Maar hoe creëer je spelers die maximaal voor de winst gaan? Bij de voetbalschool voor pupillen en junioren van Ali Zaanani is winnen een belangrijk onderdeel van de cultuur. In een interview legt Zaanani zijn werkwijze uit. Tekst en Beeld: Ruud Bijnen
Het dicht houden van de as
“Als je de as dichthoudt, zoekt de tegenstander automatisch de zijkant op. Dat maakt hun spel voor ons voorspelbaarder. Bovendien wordt het verdedigen makkelijker.” Matthijs Blijham vertelt over de speelwijze van Sporting'70 O17-1, waarbij niet alleen de backs, maar ook de buitenspelers van de tegenpartij soms ongedekt zijn. “De as is de k
De counter spelen
De ambitieuze Roel Bijsterbosch constateert dat de counter in het moderne voetbal een steeds belangrijkere rol speelt. Hij wil met zijn O19 daarom in principe graag ‘de counter spelen’. Dit niet te verwarren met op de counter spelen. “De counter spelen is een speelwijze, waarbij snel de diepte gezocht wordt en waarbij wijzelf bepalen hoe we dat doen.”
Dynamiek aanbrengen in geïsoleerde oefenvormen
Emiel ten Donkelaar is in tegenstelling tot veel Nederlandse collega-trainers een voorstander van geïsoleerde oefenvormen, zodat hij spelers op gedetailleerd niveau specialistisch kan coachen op het verbeteren van hun technische vaardigheden. “Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de oefenvorm dynamisch is, zodat spelers constant in beweging zijn en moeten nadenken ov
Vergroten mentale weerbaarheid | De Junioren Trainer
JVOZ-trainer Aloys Lockefeer zag het iedere training en wedstrijd wel een paar keer terugkomen. De afspraken die gemaakt werden, konden voor even de prullenbak in. Het brein van de speler zei namelijk wat anders. “Ik maakte de spelers bewust van hun gedrag en de consequenties daarvan. Samen met hen zocht ik vervolgens een oplossing.” Tekst en be
Open draaien
‘Goed opengedraaid staan’. Veel trainers besteden er aandacht aan. Frank Kolenbrander en Hans Brekelmans, de trainers van de MO17 van St. SOM uit Maasdriel maakten hier zelfs een echt speerpunt van. “Omdat het voor onze speelsters moeilijk is om de bal over lange afstanden te verplaatsen, zullen we vooral combinerend te werk moeten gaan. Dan is goed opengedraaid st
Omschakelvormen voor het hedendaagse voetbal
Het voetbal van vandaag de dag vraagt steeds meer van een speler. Aanvallen, verdedigen en omschakelen zijn niet meer te scheiden van elkaar. Paul Simonis, trainer-coach van Sparta O16, ontwikkelde dan ook oefenvormen waarin alle teamfuncties in hoog tempo voorbij komen. Tekst: Rogier Veenstra | Beeld: Sparta Rotterdam “Het he
De spelhervatting als wapen inzetten
De junioren van UVV O15-1 scoorden al 79 keer, bijna een kwart van de doelpunten werd gemaakt uit een spelhervatting. Trainer-coach Fred van Leeuwen: "Als we een corner tegen krijgen, houd ik standaard vier spelers voorin. Dat maakt niet alleen het verdedigen makkelijker, het is ook aanvallend een wapen." Tekst: Martin Dijkhuizen | Beeld: F
Tips voor interactie met spelers
Het omgaan met pubers is voor trainers vaak een behoorlijke opgave. Thomas Niehe, trainer/coach van BFC O17-1, ziet de leeftijdskenmerken van zijn groep echter als een kans. Hij heeft goede interactie met spelers hoog in het vaandel staan. In dit artikel geeft hij andere trainers tips hoe ze dit ook voor elkaar kunnen krijgen. Tekst: Tom Druppers | Beeld: F
Meer verantwoording bij spelers zelf leggen
Rens Verhoeven, trainer/coach van het Brabantse Boekel Sport JO17-1 wil dat zijn spelers zelf meer verantwoordelijk worden voor hun eigen handelen. Hij gaat daarbij uit van de leerbehoeften van zijn individuele spelers. “Ik probeer mijn trainingen zo samen te stellen, dat ze altijd kunnen werken aan hun eigen leerbehoeften. Ook geef ik ze de kans om steeds eigen keuzes te maken.” In alle
Spelers leren winnen
Het credo ‘opleiden is belangrijker dan winnen’ wordt door veel clubs onderschreven. Steven Wuestenenk, trainer van Be Quick 1887 B1, heeft hier echter zijn eigen visie op. Omdat het winnen van wedstrijden bij hem centraal staat, laat hij de kwaliteiten van de spelers bepalen hoe zijn team speelt. “Het leren winnen van wedstrijden is óók opleiden.” Regelmatig komt de discussie over
Schijnbeweging als basis voor vertrouwen
De schijnbeweging is een effectief middel om de tegenstander uit te spelen, maar de schijnbeweging heeft nog een voordeel. Wanneer deze goed wordt uitgevoerd geeft hij de speler vertrouwen. De spelers van FC Eibergen F1 ondervinden dit wekelijks onder leiding van trainer Christiaan Wittebroek. “Elke gelukte schijnbeweging op de training geeft meer vertrouwen tijdens de w
Het bewuster maken van leermoment
Nigel Pluk (24) is vanaf dit seizoen medeverantwoordelijk voor het eerste elftal van DVSU Onder19. Zijn speerpunten bij de Utrechtse club: het bewuster maken van de leermomenten en het leren elkaar te corrigeren. “Jongens van deze leeftijd zijn oud genoeg dat zelf te doen.” Op een zomerse donderdagavond in augustus staan Nigel Pluk en zijn collega-trainer Nilantha Couwenberg gezamenlijk
Snel veroveren van de bal
De tegenstander niet laten voetballen, dat is waar Richard Hubert als trainer naar streeft. De trainer van de Saestum C1 bedoelt dat letterlijk. Als het aan hem ligt, dan heeft de tegenstander zo min mogelijk balbezit. Mocht de tegenstander de bal toch onverhoopt een keer in bezit hebben, dan moet deze zo snel mogelijk worden heroverd. De speelwijze die Hubert nastreeft zou gezien kunnen wor
Special: Het variëren van de vrije trap
De vrije trap blijft een belangrijk wapen en in het prestatievoetbal is het dan ook goed om na te denken en afspraken te maken hoe de vrije trap te nemen. De meest gebruikelijke 'variant' is het directe schot op doel, die niet eens altijd in de kruising over de muur hoeft te zijn, dat bewees Gareth Bale (zie variant 1 hieronder).  Maar wat nu als u geen vrije trap speci
Het creëren van beleving
John Eikhout heeft zijn sporen bij VV Jonathan inmiddels wel verdiend. Na het kampioenschap met de B1 lijkt hem datzelfde te lukken met de A1 van de Zeister club. Zijn succesformule: beleving creëren. “Soms sta ik zo te schreeuwen in de kleedkamer dat ze me in de kantine horen.” Op de woensdagmiddag is er rondom het sportpark van VV Jonathan amper parkeerplek vrij. Lastig voor een train
De overeenkomsten met het onderwijs
Jorrik Tuenter (JT) en Jordy van Dam (JvD) staan aan het roer van DZC’68 B1, een derde divisionist uit Doetinchem. Hoe de rolverdeling is? De trainers, allebei werkzaam in het onderwijs, zijn gelijkwaardig. Van een hoofdtrainer en assistent-trainer is dan ook geen sprake. TrainersMagazine sprak hier met het duo over. Verder kwamen onder andere de overeenkomsten met het onderwijs, wedstrijdbes
Het 1:3:5:2-systeem
In Nederland sturen de meeste (jeugd)trainers hun spelers de wei in met het 1:4:3:3-systeem. Ferry Hendrikse van Sparta Nijkerk A1 niet. De trainer groeide als speler op in het 1:4:3:3-systeem, maar raakte geïnspireerd door het 1:3:5:2-systeem van het FC Barcelona van Frank Rijkaard en heeft zich dit systeem inmiddels eigen gemaakt. “In feite is dat systeem niet meer dan 1:4:3:3 of 1:3:4:3,
Effectief positiespel bij junioren
In de voetballerij draait het om het maken en voorkomen van doelpunten. Toch wordt er niet zelden méér van een ploeg verwacht. ‘Teams moeten het publiek vermaken met aanvallend en spectaculair voetbal’, wordt regelmatig gezegd. Nederland loopt wat dat betreft voorop, maar stelt in clubverband Europees al jaren niets meer voor. Reden voor Ruwin Verwoert, trainer van DTS A1 uit Ede, om de f
Omgaan met pubers
De voetballende oplossing Hard work pays off, weten de trainer en zijn spelers. Ze merken dat ze door veel te oefenen steeds vaker in staat zijn voor de voetballende oplossing te kiezen. “Voorheen trainde ik ook wel eens de C1, maar die had sommige basisoefeningen nog nooit gehad. Dat verbaasde me. Je ziet bij de meeste Jim Willemsen, trainer/coach Sc Brummen C1 We horen het vaker: spelers di
De kracht van een team
Na een seizoen waarin (bijna) alles lukte voor Vriendenschaar C1, is het dit seizoen zaak om overeind te blijven in de tweede divisie. Trainer Roger Waroux moet dit doen met een bijna compleet nieuw elftal. De afgelopen maanden gebruikte hij daarom om te bouwen aan een nieuw team. “Want”, zegt hij, “de kracht van het team geeft uiteindelijk de doorslag.” De trainer wil dat iedereen
Voorbeeldfunctie binnen de vereniging
“Ik probeer mijn spelers beter te maken. Een groot deel van de trainers doet het alleen maar voor zichzelf. Ze zijn alleen maar met de ranglijst bezig. Mij interesseert die ranglijst helemaal niets. Natuurlijk is het leuk meegenomen als je eerste wordt, maar ik wil spelers beter maken. Als ik zie dat dat lukt en dat sommige spelers naar een BVO gaan, dan heb ik het naar mijn zin en dan heb ik
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10