Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Het trainen van creativiteit en onvoorspelhaarheid
4.0/5 | Bedankt voor uw mening!
Donderdag 25 Oktober 2018

Sjors Ultee werkte de afgelopen twaalf jaar in de voetbalacademie en bij de eerste elftallen van FC Utrecht en FC Twente. Met technisch vaardige, creatieve voetballers wil hij tegenstanders tot keuzes dwingen om daar vervolgens voordeel uit te halen. “Creativiteit en onvoorspelbaarheid kun je trainen.”

Tekst: Martin van Veldhuizen | Beeld: Gerrit van Keulen

“Als beginnend jeugdtrainer raakte ik geïnspireerd door de oefenstof van Wiel Coerver. Ik gebruikte in mijn trainingen veel van zijn bewegingen, maar gaandeweg ontdekte ik dat de visie van Coerver zeker niet alleen om techniek draaide. Ook technisch vaardige spelers hebben immers een strijdplan nodig om wedstrijden te winnen. Als trainer moet je de techniek, en de andere kwaliteiten van je spelers, zo goed mogelijk gebruiken, waarbij ik geloof in het verrassen van je tegenstander. De grootste kans daarop heb je met technisch vaardige en creatieve spelers, die, binnen de spelprincipes en afspraken van je team, onvoorspelbare dingen doen. Op techniek, creativiteit en onvoorspelbaarheid kun je trainen.”
 
Uitblinkers
“Wiel Coerver signaleerde veertig jaar geleden al een gebrek aan technisch sterke en creatieve voetballers. Hij vond wedstrijden vaak saai, omdat er weinig gebeurde en nauwelijks doelpunten vielen. Coerver constateerde dat middelmatige voetballers werd geleerd de bal naar elkaar over te spelen, in plaats van dat er uitblinkers werden opgeleid. Ik raakte na het lezen van een van zijn boeken enthousiast en leerde de jeugdspelers van DVSU, waar ik trainer was, veel van zijn bewegingen. Urenlang liet ik de jongens kappen, draaien en passeren.
 
Ik vind nog steeds dat voetballers in ieder geval over een goede basistechniek moeten beschikken. Tegelijkertijd onderken ik dat iedere speler zijn eigen stijl heeft en dat je vooral díe stijl verder moet ontwikkelen. Arjen Robben is van nature een dribbelaar. Voor hem was het de uitdaging om zijn dribbeltechniek zo te verbeteren dat hij daarin een absolute uitblinker werd. David Beckham is een ander voorbeeld. Die hoefde geen tegenstander te passeren om een gevaarlijke voorzet te geven. Dankzij zijn traptechniek krulde hij de bal gewoon om zijn tegenstander heen. Beckham moest dus vooral uitgedaagd worden en handvatten krijgen om zijn traptechniek, en met name het gebruik ervan, te perfectioneren. Natuurlijk kun je discussiëren over hoe goed Beckham was geweest, als hij in zijn jeugd ook nog eens had leren passeren. Daarom moet elke speler daar in de jeugd ook mee aan de slag, maar als je van iedere speler een dribbelaar wil maken, weet ik zeker dat je niet het maximale uit elke speler haalt.
 
Een simpel voorbeeld van hoe verschillend je een oefenvorm kunt benaderen, is een partij een-tegen-een. Stel dat een van de twee spelers een echte dribbelaar is en de ander een goede combinatiespeler. Laat je de spelers scoren middels lijndribbel, dan zal alléén de speler die goed kan dribbelen in zijn kracht trainen. Zet je op beide lijnen echter een kaatser en kunnen de spelers ook een punt scoren door een een-tweecombinatie met zo’n kaatser te maken, dan kunnen beide spelers hun eigen stijl verder ontwikkelen. Zo kun je eindeloos variëren in al je oefenvormen. Gebruik je lijnvoetbal, doeltjes of pylonen? Is er wel of geen overtal in een partijspel? Speel je op een lang of op een breed veld? Elke verandering heeft effect op het spel en op de keuzes die de spelers hebben. Als trainer moet je jezelf steeds de vraag stellen: wat hebben mijn spelers nodig om zich te ontwikkelen? Zodat ze nóg beter worden in wat ze al goed kunnen.”

 
Creativiteit
“Ik ben er geen voorstander van om bij alle oefenvormen exact voor te schrijven wat de spelers moeten doen. Ik leg liever kort uit wat de bedoeling is en laat de spelers vervolgens zelf nadenken over de wijze waarop ze de oefening uitvoeren. Weer een simpel voorbeeld: stel dat ik in de warming-up wil trainen op passeerbewegingen. Dan kan ik een parcours uitzetten en bij elke pylon een bepaalde beweging eisen. Maar ik kan ook zeggen: kies per pylon een andere passeerbeweging en bedenk zelf welke je doet, waarbij ik hen natuurlijk wél uitdaag om hun grenzen op te zoeken en nieuwe bewegingen te proberen.
 
Dit komt op een uitgebreidere manier terug in de oefenvorm 'Via pass- en trapvorm naar afronden en partijspel'. Daarin zit structuur, de spelers hebben extreem veel balcontacten in korte tijd, maar ze kunnen zelf ook veel keuzes maken in de manier waarop ze de oefening uitvoeren. Door op de juiste momenten een wedstrijdelement toe te voegen worden de spelers ook nog eens extra uitgedaagd en gedwongen om zo goed mogelijk samen te werken. Op deze manier ontwikkel ik de creativiteit van mijn spelers én laat ik ze geen dingen doen waar ze zich totaal niet prettig bij voelen. Een speler die uit zichzelf niet graag een kapbeweging achter zijn standbeen maakt, zal dat in de wedstrijd ook niet doen. Dus waarom zou je daarop trainen?”
 
John Cleese
“Ik geef mijn spelers liever het gevoel dat ze vrijuit kunnen voetballen. Waarom kritisch zijn op iemand met een goed schot die iets te vaak op doel schiet? Waarom veel commentaar geven op een speler die goed kan dribbelen en een keer de bal verliest? De Engelse acteur John Cleese zei in 2014 bij College Tour over creativiteit het volgende: 'Creativiteit komt voort uit het onbewuste. Als creativiteit voortkwam uit intelligentie en logica, dan waren alle logische, intelligente mensen creatief. Maar dat zijn ze niet. Het is belangrijk dat je in een speelse ontspannen gemoedstoestand komt. Alleen als je ontspannen bent, hoor je wat het onbewuste je influistert.'
 
Iedereen zal dit herkennen. De beste ideeën heb je in momenten van rust, bijvoorbeeld onder de douche of tijdens een wandeling. Tijdens trainingen en wedstrijden zijn dat soort momenten er echter niet, dus moet je ervoor zorgen dat spelers op een andere manier in hun flow komen. Neem een speler als Giovanni Troupée. Hij kan prima verdedigen, maar valt nog meer op door zijn aanvallende inbreng. Natuurlijk zal al dat aanvallen weleens ten koste van het verdedigen gaan. Maar als het aanvallen aan het einde van de streep zo veel meer oplevert dan het bij het verdedigen kost, dan zal je toch wel gek zijn om Giovanni te vragen om zo min mogelijk op te komen en vooral goed de restverdediging te bewaken? Zo veel mogelijk mee naar voren juist, dan past de tegenstander zich vanzelf wel aan jou aan!”
 


Onvoorspelbaarheid
“Ook technisch vaardige en creatieve spelers hebben een strijdplan nodig om resultaat te boeken. Het gaat, zeker op hoog niveau, niet werken als je zegt: doe maar wat jullie willen. Je moet dus afspraken met je spelers maken over zaken die jij belangrijk vindt in je speelwijze en die passen bij de capaciteiten van je selectie. Ik wil bijvoorbeeld graag dat mijn team initiatief neemt en zoveel mogelijk vooruit voetbalt. De as moet ruim bezet zijn, terwijl aan beide kanten één speler voor breedte zorgt. Mijn spelers moeten voortdurend reageren op bewegingen van hun ploeggenoten en op die manier continu ruimte voor zichzelf en elkaar maken.
 
Robby Alflen zei, toen ik bij FC Utrecht zijn assistent was: 'Ik zie elke wedstrijd van mijn eigen team, dus het moet wel leuk zijn om naar te kijken.' Daar ben ik het helemaal mee eens, al snap ik Ten Hag, onder wie ik na Alflen werkte, óók! Van hem hoefde voetbal niet per se leuk te zijn, hij vond het resultaat veel belangrijker. Daarin heeft hij natuurlijk gelijk, want zeker in het topvoetbal telt alleen de winst. Door spelers tegelijkertijd structuur én vrijheid te bieden, probeer ik te zorgen dat we tegenstanders kunnen verrassen. Want ik ben ervan overtuigd, dat onvoorspelbaarheid de sleutel is tot succes. Als je de creativiteit van technisch vaardige voetballers maximaal benut, kun je tegenstanders tot bepaalde keuzes dwingen en daaruit je voordeel halen.”
 


Boek
“Het is de uitdaging ervoor te zorgen dat een buitenstaander niet kan ontdekken met welke formatie je speelt. Zelfs van mijn eigen ploegen dacht ik weleens een seconde: wat gebeurt hier nu precies? Als ik dan achteraf de beelden bekeek, constateerde ik dat alle posities bezet waren en dat alle afspraken waren uitgevoerd. Toch moeten de spelers altijd een bepaalde mate van vrijheid hebben om creatief en dynamisch te kunnen omgaan met de afspraken. Want je kunt een tegenstander niet verrassen, als je zelf alles vooraf al hebt ingevuld.
 
Dat is trouwens ook onmogelijk. Als er een boek zou kunnen zijn met de ideale speelwijze en tactiek, dan was dat boek allang gemaakt. Elke trainer, elke speler, elk team en elke situatie is tenslotte anders. Dáár moet je jouw spelers op voorbereiden. Verdedigend is dat overigens makkelijker dan aanvallend, met name als je zonedekking hanteert. Aanvallend wordt het, zeker in het hedendaagse voetbal, steeds belangrijker om manieren te bedenken om de hechte, zeer compacte verdedigingsmuren van tegenstanders kapot te spelen. Eigenlijk precies zoals Coerver dat omschreef dus!”
 
Anouar Kali
“Door spelers tijdens oefenvormen een bepaalde mate van vrijheid te geven, ontwikkel je hun creativiteit en daag je hen uit, terwijl je ze ook dwingt om scherp te blijven. Niks is zo saai als wanneer je als speler aan het begin van de week al precies weet op welke dag je welke oefening gaat doen. Ik probeer iedere training minimaal één moment te creëren waarin creativiteit centraal staat, en dan natuurlijk wel een die past bij de trainingsdoelstellingen van die week en waarbij onze spelprincipes en afspraken van kracht blijven. Binnen die kaders kun je dan vrijheden geven en daarmee direct ook verantwoordelijkheid voor de invulling van die vrijheid bij de spelers leggen.
 
Een oefenvorm die ik daarvoor bijvoorbeeld gebruik, is een partijspel vijf tegen vijf (inclusief keeper), waarbij elk team vijf ballen krijgt om te scoren. De aanvallende partij is dan bezig met zaken als de derde man gebruiken, ruimte voor een ander maken, doorbewegen en het spel verplaatsen naar de plek waar de tegenstander de minste spelers heeft. Hebben zij onbeperkte tijd per bal, dan nodig je hen uit tot zorgvuldig combinatiespel. Werk je met beperkte tijd, dan zullen ze eerder geneigd zijn om risico’s te nemen en meer acties te maken. Het is maar net welk accent je in je training wil leggen. Bij de verdedigers let ik erop dat ze het veld klein en het midden dichthouden, dat ze elkaar rugdekking geven, dat ze de tegenstander naar de zijkant dwingen en daar vastzetten en dat ze na balverovering het spel snel hervatten en kijken of er afspeelmogelijkheden in de diepte zijn.
 
Bij FC Utrecht kreeg ik te maken met Anouar Kali, die tijdens het vijfballenpartijspel met zijn team eerst moet verdedigen. De tegenpartij scoorde niet één keer en toen kreeg het team van Kali vijf kansen om te scoren. Bij de eerste bal was het direct raak. Kali schoot bal twee tot en met vijf vervolgens gelijk uit en zei: 'Zo, we hebben met 1-0 gewonnen.' Iedereen keek wat ik deed, maar ik kon zijn creativiteit, en vooral zijn winnaarsmentaliteit, wel waarderen en zei niets. Het dwong mij echter wel om nog eens kritisch naar de oefenvorm te kijken. Als ik de vorm nu weer doe, bepaalt het doelsaldo hoe vaak de verliezer zich moet opdrukken. Kali zou nu waarschijnlijk gewoon doorvoetballen.”
 

Oplossingen
“Vanaf maandag staan al mijn trainingsvormen van die week direct in het teken van de komende wedstrijd. Hoe kunnen wij ons het beste voorbereiden op de speelwijze van de aanstaande tegenstander? Ik werk meestal twee of drie opties uit en die trainen we. Stel dat de verdedigers van de tegenpartij over het algemeen in hun positie blijven. Dan zal je een middel moeten verzinnen om hen weg te lokken en daarop trainen, maar je moet de spelers ook voorbereiden op het zoeken van de ruimte áchter die verdedigers. Vanzelfsprekend houd ik daarbij rekening met mogelijke tegenzetten van mijn collega, maar bovenal richt ik me op de kwaliteiten van mijn eigen spelers: hoe kan ik die het beste tot uiting laten komen?
 
Ik bespreek veel met mijn spelers aan de hand van het tactiekbord of, nog liever, aan de hand van beelden. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat ze herkennen waar de ruimtes liggen en wat dat voor hen betekent. Als onze nummer zeven (de rechtsbuiten) het middenveld inzakt, wie kan dan de hoekruimte belopen? Onze rechtsback? Dat kan, maar wie vult zijn positie dan in? Moet dat altijd de rechtermiddenvelder zijn, of kan dat ook een van de twee centrale verdedigers zijn? En wat betekenen die keuzes bijvoorbeeld voor de andere middenvelders? Door er met spelers over te praten, hen beelden te laten zien en die situaties op het trainingsveld te laten terugkomen, gaan ze situaties steeds sneller, vaker en beter herkennen en komen ze zelf tot oplossingen. De twee verbindspelen (zie de oefenvormen) zijn goede middelen om deze aspecten trainbaar te maken, maar uiteindelijk komen deze situaties natuurlijk het meest herkenbaar aan bod in grote partijspelen.”
 
Pierre van Hooijdonk
“In het ideale geval dwingen wij de tegenstander om díe keuze te maken, die wij het liefst hebben. Zeker als wij iets onvoorspelbaars doen, iets wat zij niet verwachten. Want elke keuze die de tegenstander maakt, heeft ook een nadeel voor hen. Het is dan vervolgens aan ons om dat nadeel te herkennen en om te buigen in ons voordeel. Met een tactisch foefje kun je betere tegenstanders immers aftroeven.

Toch kunnen spelers die in specifieke opzichten uitblinken nog steeds het verschil maken. Denk aan de vrije ballen van Pierre van Hooijdonk als speler van Feyenoord en in het huidige Nederlandse voetbal aan de duelkracht van Matthijs de Ligt, de voorzetten van PSV'er Angeliño, de steekpasses van Hakim Ziyech of de dribbels van Oussama Assaidi. Spelers die met hun kwaliteiten iets bijzonders toevoegen aan een elftal en daarmee het verschil kunnen maken in wedstrijden. Vandaar dat ik nog altijd enthousiast ben over de filosofie van Wiel Coerver, die uitblinkers wilde opleiden.”

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Technisch beleid voor voetbalclubs
De hoofdklasse halen zonder te betalen
Om het Nederlands voetbal hogerop te brengen, moeten we op zoek naar clubs en trainers die het anders doen. Vandaag luisteren we naar het verhaal van RKZVC uit Zieuwent, een clubje van 350 leden, die de hoofdklas
Sparta: Wij proberen dingen uit en willen anders zijn dan veel andere BVO's
Sinds jaar en dag staat de jeugdopleiding van Sparta Rotterdam bekend om haar grote talenten die doorstromen naar het eerste elftal en zelfs verder dan dat. Hoofd Jeugdopleidingen Dolf Roks bewaakt de continuïteit hiervan: “We proberen dingen uit en willen anders zijn dan veel andere BVO’s. Bovenal zoeken we talenten die in alles de beste willen zijn.” Dolf Roks geeft
Spelers objectief beoordelen: kan dat?
De trainer van de Onder15 moet aan het einde van jaar alle spelers een cijfer geven voor het vrijlopen zonder bal. Hij geeft speler A een 8. Het jaar er op gaat de speler naar de Onder17. Die trainer geeft diezelfde speler een 7 voor het vri
Jaarplan maken om de doorstroming van jeugdspelers te verbeteren
  Het goed laten doorstromen van een speler van de ene naar de andere leeftijdscategorie hoort bij een gezonde jeugdopleiding. Bij ESA uit Arnhem werken ze met een jaarplanning, om zo de doorstroming makkelijker te maken. Jarno van den Bosch, technisch co
TM SpelerVolgSysteem: vraag gratis presentatie aan
Het spelervolgsysteem van TrainersMagazine was het eerste online spelervolgsysteem van Nederland en is het spelervolgsysteem voor én door trainers van amateurclubs gemaakt. Het richt zich er op om de belangrijkste gegevens om de belangrijkste g
Stap voor stap naar continuïteit
Na zijn periode als voetballer in Breda werd Tim Gilissen in de zomer van 2015 gepresenteerd als manager van de jeugdopleiding van NAC. Een totaal ander leven, maar de uitdaging werd des te groter. “Samen met Eric Hellemons ben ik gestart met het maken en uitvoeren van ons plan, met als rode draad: alles stap voor stap.” Tekst: Rogier Veenstra | Beeld P
Het opleiden van jeugdtrainers
Ruim een jaar na de aanstelling van Kees Zwamborn als technisch manager van vv Kloetinge zijn er al flinke stappen gemaakt om de doorstroming van jeugdspelers naar het eerste elftal te bevorderen. “Om talenten optimaal te ontwikkelen zijn we vooral aan de slag gegaan met diegenen, die de spelers beter moeten maken: de jeugdtrainers.” Teks
Het leerproces van spelers inzichtelijk maken
“Heb je je wel eens afgevraagd wanneer een speler iets leert? Vrijwel geen enkele voetbaltrainer kon mij hier antwoord op geven, terwijl dit toch een essentiële vraag is voor iemand die als vak heeft spelers iets te leren.” Het begin van het interview met Anjo Coppus, hoofd jeugdopleiding selectieteams bij Brabantia, zet je vanaf de eerste minuut al aan het denken.
De 10 spelprincipes van Delta Sport '95
Rens van Dinter is Technisch Coördinator Bovenbouw bij Delta Sports'95. Hij vindt het belangrijk dat ze van hun eigen kracht uit gaan. "Alle teams spelen 1:4:3:3, maar de trainers hebben de vrijheid en vooral d
Gezocht: Ambassadeurs voor Voetbal JeugdPlan
Wil jij graag het Nederlands voetbal én jouw club helpen? Heb jij een goed (voetbal)netwerk in jouw regio? Dan zijn we op zoek naar jou om Team TrainersMagazine te versterken en ontvang een
Visualiseren in de jeugdopleiding
Het begon allemaal met een filmpje op twitter, waarin AZ-jeugdspelers onder de klanken van de Champions Leaguetune, aan het visualiseren waren als voorbereiding op de aankomende wedstrijd. Kelvin Duffree en Bart Heuvingh geven uitleg. “We willen speler
Samen verbeteren we het Nederlands voetbal
Ieder kind heeft recht op een goede voetbaltraining. Ongetwijfeld ben je het daar mee eens. Maar de praktijk leert vaak dat spelers in de selecties de beste trainers krijgen en er veel minder aandacht is voor al die andere voetballers die (nu nog) wat minder goed kunnen voetballen. Daar moet iets aan gebeuren, daarom biedt TrainersMagazine volgend seizoen alle pupillentrainers van Nederlan
Stappen maken met biologische leeftijd
Ruben den Uil, jeugdtrainer bij Sparta Rotterdam, is altijd bezig met het stimuleren en bevorderen van de ontwikkeling van zijn spelers. Op dit moment krijgt hij als ‘Performance Coach’ de mogelijkheid om zijn ideeën door te voeren. “Biologische leeftijd en het pop-gesprek. Iedereen kent het, maar wat doen we ermee en is het belangrijk om er iets mee te
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen. Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Ha
Gepersonaliseerde schrijfblokken voor de club
Wil je iets speciaals doen voor de trainers van jouw club? Laat dan een gepersonaliseerd voetbalcompetitieboek of A5 schrijfblok maken voor de trainers/leiders van jouw club. 
Voetbal JeugdPlan - Ieder kind verdient een goede training
Ieder kind - in een hoog of lager team, selectie of geen selectie - verdient een goede en leuke training. Het Voetbal JeugdPlan helpt clubs hierbij. Van het aanbieden van kant-en-klare trainingen v
Geboortemaandeffect buiten Nederland
Het geboortemaandeffect is alweer geruime tijd een bekend begrip bij insiders, maar blijkt toch uitermate moeilijk om er vanaf te komen. Maar liefst 75% van de spelers die geselecteerd zijn voor Oranje Onder17, die in Engeland strijdt voor het Europees Kampioenschap, is geboren in het eerste halfjaar. Maar hoe verhoudt dit zich tot andere landen? Staan we alleen in het geboortemaandeffect?
Opleiden via Talentenprogramma
Veel clubs streven naar een A-selectie met zelfopgeleide spelers. Ook bij derdedivisionist HSC’21 is de doorstroming van spelers uit eigen kweek een kernpunt in het beleid. Liefst dertien spelers van de huidige selectie zijn afkomstig uit de jeugdopleiding van de club uit Haaksbergen. Peter Visser, Hoofd Technische Commissie: “Via ons Talentenprogramma leiden wij talentvolle spe
Top 100 Jeugdopleidingen: zin of onzin?
Er duiken steeds meer lijstjes op waar er een ranglijst wordt gemaakt van bijvoorbeeld de top 100 van jeugdopleidingen. Die nemen dan het niveau waarop de jeugdteams spelen en op basis daarvan komen ze tot een r
De 8 stappen van 'laat ze spelen': Fase verdedigen op helft tegenstander
In het artikel Het leerproces van spelers inzichtelijk maken spreekt Anjo Coppus over de 8 stappen in zijn trainingsmethode voor de fase verdedigen, de statische variant en de checkpoints. Tekst en afbeeldingen: Anjo Coppus
Interne voetbalschool Be Friends heeft alleen maar winnaars
Bij voetbalvereniging Dilettant uit Krimpen aan de Lek krijgen spelers op vrijdag een extra mogelijkheid om te trainen. De trainers van deze interne voetbalschool zijn de spelers van het eerste elftal en daardoor zijn er alleen
Voetballeercyclus als leidraad voor ontwikkeling individu
“Veel trainers weten wel wat ze willen aanleren, maar niet op welke manier ze dat kunnen doen.” Roger Bongaerts, Hoofd Jeugdopleiding van VVV-Venlo, ontwikkelde daarom een methode die diverse fasen onderscheidt in het leerproces van jonge voetballers. Ook legt hij uit hoe men de ontwikkeling van het individu probeert te reguleren binnen het teamproces.
Externe scouting
Alphense Boys speelt met zijn jeugdteams al jarenlang op het hoogste niveau en ontving in 2015 zelfs het predicaat ‘Regionale Jeugdopleiding’ van de KNVB. Paul Bahlmann is technisch coördinator en legt uit hoe de club onder andere door externe scouting één van de meest vooraanstaande amateurclubs is van Nederland. Tekst: To
Waarom clubs met jeugdtrainers zou moeten afspreken om geen kritiek te hebben op scheidsrechters
Iedere voetballer of iedere coach moet het herkennen. De bal gaat overduidelijk via de tegenstander uit het veld. Echter, tot je grote verbazing staat de scheidsrechter de andere kant op te wijzen. Waarschijnli
Kijkwijzer voor meer structuur in trainingen
Als voetbalvereniging wil je natuurlijk kwalitatief goede trainingen. Het aanstellen van goede trainers is natuurlijk één, maar welk vervolg geef je er dan aan? Marcel van Marsbergen, technisch coördinator van het 1200 leden tellende DSS uit Haarlem vindt het een uitdaging om ook de kwaliteit van de trainingen te waarborgen. Hij introduceerde de kijkwijzer,
De hoofdklasse halen zonder te betalen
Om het Nederlands voetbal hogerop te brengen, moeten we op zoek naar clubs en trainers die het anders doen. Vandaag luisteren we naar het verhaal van RKZVC uit Zieuwent, een clubje van 350 leden, die de hoofdklas
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen. Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Ha
Sparta: Wij proberen dingen uit en willen anders zijn dan veel andere BVO's
Sinds jaar en dag staat de jeugdopleiding van Sparta Rotterdam bekend om haar grote talenten die doorstromen naar het eerste elftal en zelfs verder dan dat. Hoofd Jeugdopleidingen Dolf Roks bewaakt de continuïteit hiervan: “We proberen dingen uit en willen anders zijn dan veel andere BVO’s. Bovenal zoeken we talenten die in alles de beste willen zijn.” Dolf Roks geeft
Gepersonaliseerde schrijfblokken voor de club
Wil je iets speciaals doen voor de trainers van jouw club? Laat dan een gepersonaliseerd voetbalcompetitieboek of A5 schrijfblok maken voor de trainers/leiders van jouw club. 
Spelers objectief beoordelen: kan dat?
De trainer van de Onder15 moet aan het einde van jaar alle spelers een cijfer geven voor het vrijlopen zonder bal. Hij geeft speler A een 8. Het jaar er op gaat de speler naar de Onder17. Die trainer geeft diezelfde speler een 7 voor het vri
Voetbal JeugdPlan - Ieder kind verdient een goede training
Ieder kind - in een hoog of lager team, selectie of geen selectie - verdient een goede en leuke training. Het Voetbal JeugdPlan helpt clubs hierbij. Van het aanbieden van kant-en-klare trainingen v
Jaarplan maken om de doorstroming van jeugdspelers te verbeteren
  Het goed laten doorstromen van een speler van de ene naar de andere leeftijdscategorie hoort bij een gezonde jeugdopleiding. Bij ESA uit Arnhem werken ze met een jaarplanning, om zo de doorstroming makkelijker te maken. Jarno van den Bosch, technisch co
Geboortemaandeffect buiten Nederland
Het geboortemaandeffect is alweer geruime tijd een bekend begrip bij insiders, maar blijkt toch uitermate moeilijk om er vanaf te komen. Maar liefst 75% van de spelers die geselecteerd zijn voor Oranje Onder17, die in Engeland strijdt voor het Europees Kampioenschap, is geboren in het eerste halfjaar. Maar hoe verhoudt dit zich tot andere landen? Staan we alleen in het geboortemaandeffect?
TM SpelerVolgSysteem: vraag gratis presentatie aan
Het spelervolgsysteem van TrainersMagazine was het eerste online spelervolgsysteem van Nederland en is het spelervolgsysteem voor én door trainers van amateurclubs gemaakt. Het richt zich er op om de belangrijkste gegevens om de belangrijkste g
Opleiden via Talentenprogramma
Veel clubs streven naar een A-selectie met zelfopgeleide spelers. Ook bij derdedivisionist HSC’21 is de doorstroming van spelers uit eigen kweek een kernpunt in het beleid. Liefst dertien spelers van de huidige selectie zijn afkomstig uit de jeugdopleiding van de club uit Haaksbergen. Peter Visser, Hoofd Technische Commissie: “Via ons Talentenprogramma leiden wij talentvolle spe
Stap voor stap naar continuïteit
Na zijn periode als voetballer in Breda werd Tim Gilissen in de zomer van 2015 gepresenteerd als manager van de jeugdopleiding van NAC. Een totaal ander leven, maar de uitdaging werd des te groter. “Samen met Eric Hellemons ben ik gestart met het maken en uitvoeren van ons plan, met als rode draad: alles stap voor stap.” Tekst: Rogier Veenstra | Beeld P
Top 100 Jeugdopleidingen: zin of onzin?
Er duiken steeds meer lijstjes op waar er een ranglijst wordt gemaakt van bijvoorbeeld de top 100 van jeugdopleidingen. Die nemen dan het niveau waarop de jeugdteams spelen en op basis daarvan komen ze tot een r
Het opleiden van jeugdtrainers
Ruim een jaar na de aanstelling van Kees Zwamborn als technisch manager van vv Kloetinge zijn er al flinke stappen gemaakt om de doorstroming van jeugdspelers naar het eerste elftal te bevorderen. “Om talenten optimaal te ontwikkelen zijn we vooral aan de slag gegaan met diegenen, die de spelers beter moeten maken: de jeugdtrainers.” Teks
De 8 stappen van 'laat ze spelen': Fase verdedigen op helft tegenstander
In het artikel Het leerproces van spelers inzichtelijk maken spreekt Anjo Coppus over de 8 stappen in zijn trainingsmethode voor de fase verdedigen, de statische variant en de checkpoints. Tekst en afbeeldingen: Anjo Coppus
Het leerproces van spelers inzichtelijk maken
“Heb je je wel eens afgevraagd wanneer een speler iets leert? Vrijwel geen enkele voetbaltrainer kon mij hier antwoord op geven, terwijl dit toch een essentiële vraag is voor iemand die als vak heeft spelers iets te leren.” Het begin van het interview met Anjo Coppus, hoofd jeugdopleiding selectieteams bij Brabantia, zet je vanaf de eerste minuut al aan het denken.
Interne voetbalschool Be Friends heeft alleen maar winnaars
Bij voetbalvereniging Dilettant uit Krimpen aan de Lek krijgen spelers op vrijdag een extra mogelijkheid om te trainen. De trainers van deze interne voetbalschool zijn de spelers van het eerste elftal en daardoor zijn er alleen
De 10 spelprincipes van Delta Sport '95
Rens van Dinter is Technisch Coördinator Bovenbouw bij Delta Sports'95. Hij vindt het belangrijk dat ze van hun eigen kracht uit gaan. "Alle teams spelen 1:4:3:3, maar de trainers hebben de vrijheid en vooral d
Voetballeercyclus als leidraad voor ontwikkeling individu
“Veel trainers weten wel wat ze willen aanleren, maar niet op welke manier ze dat kunnen doen.” Roger Bongaerts, Hoofd Jeugdopleiding van VVV-Venlo, ontwikkelde daarom een methode die diverse fasen onderscheidt in het leerproces van jonge voetballers. Ook legt hij uit hoe men de ontwikkeling van het individu probeert te reguleren binnen het teamproces.
Gezocht: Ambassadeurs voor Voetbal JeugdPlan
Wil jij graag het Nederlands voetbal én jouw club helpen? Heb jij een goed (voetbal)netwerk in jouw regio? Dan zijn we op zoek naar jou om Team TrainersMagazine te versterken en ontvang een
Externe scouting
Alphense Boys speelt met zijn jeugdteams al jarenlang op het hoogste niveau en ontving in 2015 zelfs het predicaat ‘Regionale Jeugdopleiding’ van de KNVB. Paul Bahlmann is technisch coördinator en legt uit hoe de club onder andere door externe scouting één van de meest vooraanstaande amateurclubs is van Nederland. Tekst: To
Visualiseren in de jeugdopleiding
Het begon allemaal met een filmpje op twitter, waarin AZ-jeugdspelers onder de klanken van de Champions Leaguetune, aan het visualiseren waren als voorbereiding op de aankomende wedstrijd. Kelvin Duffree en Bart Heuvingh geven uitleg. “We willen speler
Waarom clubs met jeugdtrainers zou moeten afspreken om geen kritiek te hebben op scheidsrechters
Iedere voetballer of iedere coach moet het herkennen. De bal gaat overduidelijk via de tegenstander uit het veld. Echter, tot je grote verbazing staat de scheidsrechter de andere kant op te wijzen. Waarschijnli
Samen verbeteren we het Nederlands voetbal
Ieder kind heeft recht op een goede voetbaltraining. Ongetwijfeld ben je het daar mee eens. Maar de praktijk leert vaak dat spelers in de selecties de beste trainers krijgen en er veel minder aandacht is voor al die andere voetballers die (nu nog) wat minder goed kunnen voetballen. Daar moet iets aan gebeuren, daarom biedt TrainersMagazine volgend seizoen alle pupillentrainers van Nederlan
Kijkwijzer voor meer structuur in trainingen
Als voetbalvereniging wil je natuurlijk kwalitatief goede trainingen. Het aanstellen van goede trainers is natuurlijk één, maar welk vervolg geef je er dan aan? Marcel van Marsbergen, technisch coördinator van het 1200 leden tellende DSS uit Haarlem vindt het een uitdaging om ook de kwaliteit van de trainingen te waarborgen. Hij introduceerde de kijkwijzer,
Stappen maken met biologische leeftijd
Ruben den Uil, jeugdtrainer bij Sparta Rotterdam, is altijd bezig met het stimuleren en bevorderen van de ontwikkeling van zijn spelers. Op dit moment krijgt hij als ‘Performance Coach’ de mogelijkheid om zijn ideeën door te voeren. “Biologische leeftijd en het pop-gesprek. Iedereen kent het, maar wat doen we ermee en is het belangrijk om er iets mee te
1 2 3 4 5 6