Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Leerprincipes toepassen in de tactische trainingen
4.7/5 | Bedankt voor uw mening!
Vrijdag 14 December 2018

Dat de wetenschappelijke kennis over motorisch leren van meerwaarde zouden zijn voor de methodische opbouw die een trainer gebruikt in het ontwikkelen van techniek bij zijn of haar spelers, dat ligt voor de hand. Maar dat de principes van ‘impliciet leren’ ook van grote waarde zijn voor tactische ontwikkeling, is dat wellicht minder. Hierbij ligt de nadruk niet op de begeleiding en coaching, maar op het trainbaar maken van principes door het ontwerp van de oefenvormen.

Tekst: Remo Mombarg, Hans Slender en Mischa Visser | Redacteur: Paul van Veen | Foto’s: privé

Onderzoekers Remo Mombarg en Hans Slender van het lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap sloegen voor dit artikel de handen ineen met hun collega Mischa Visser (bondscoach O16 en O18) om deze principes te vertalen naar oefenvormen voor tactische ontwikkeling. “Het voordeel van impliciet leren ten opzichte van de meer traditionele vormen van leren, is dat de sporter zonder de expliciete kennis over een beweging of handeling zijn gedrag aanpast. Dit maakt dat de sporter cognitief minder belast wordt en daardoor niet alleen sneller de handeling onder de knie krijgt, maar deze handeling ook langer beklijft, beter blijft uitvoeren in stressvolle situaties en zich beter weet aan te passen aan wisselende omstandigheden,” begint Mombarg zijn pleidooi voor impliciet leren. “Dit kan gelden voor technische handelingen, maar ook voor gedragingen ten opzichte van tegenstanders of teamgenoten. Als een speler een aantal gedragingen automatisch doet, heeft hij meer ruimte in zijn hoofd voor meer complexe taken en opdrachten.”

Knijpen
“Als ik terugdenk aan mijn tijd als jeugdspeler, dan was er altijd veel aandacht voor het knijpen van de backs en buitenspelers als de tegenstander de bal heeft. Hier werd steevast veel op gecoacht en het spel werd stil gelegd op momenten dat het fout ging. Ik heb met jongens gespeeld die dit aspect zelfs in de senioren nog altijd niet constant onder de knie hadden,” haalt Slender een eenvoudig tactisch principe aan. Terwijl je dit volgens Visser zeer eenvoudig in een oefenvorm kan trainen. “Waarom gebruiken trainers met enige regelmaat de dwangstelling dat een doelpunt in een partijvorm alleen telt als iedereen is aangesloten over de middenlijn? Dit dwingt spelers bij te sluiten en de linies kort op elkaar te houden voor het geval er balverlies is. Het is een sterke vereenvoudiging van wat je zou willen zien, maar het werkt wel. In het betaalde voetbal zie je ook steeds vaker verticale lijnen op het veld. Ook met deze lijnen kun je ‘straffen’ verzinnen wanneer er onvoldoende geknepen wordt. Je zou bijvoorbeeld de dwangstelling kunnen invoeren dat het team telkens in drie van de vijf verticale zones moet verdedigen. Als je dit met enige regelmaat doet, dan wordt het vanzelf een automatisme.”
 

Tekening 1

Visser: “Voor mij is het essentieel dat ik in positie- en partijspelen dicht bij de spelprincipes en speelwijze kan blijven die ik in de wedstrijd ook wil zien. Door situaties na te bootsen, vervolgens met de spelregels te spelen en spelers uit te dagen situaties zelf op te lossen, oefenen we daadwerkelijk op de uitdagingen waar we in de wedstrijd tegenaan lopen. Hierin moet je als trainer soms creatief zijn. Ik gebruik plastic pannenkoekjes met rugnummers, zodat in bepaalde vormen iedereen meteen weer in de juiste uitgangspositie start. Wanneer je niet in de gelegenheid bent met kalklijnen de gewenste zones te markeren, kun je ook linten gebruiken. Dit wordt voornamelijk in Spanje veel gedaan. In iedere zone kun je aan de hand van je eigen visie bepaalde principes in aanvallen en verdedigen terugzien. Zo wil ik graag de bal op de helft van de tegenstander, in de as, veroveren omdat de kans om dan zelf een doelpunt te maken het grootst is. Het bevorderen van het gewenste gedrag van de spelers kan bijvoorbeeld aan de hand van straffen en belonen. Het afdwingen van dit gedrag en het oefenen is veel krachtiger dan er alleen op coachen.”

Pep Guardiola
Slender: “Beroemd zijn de foto’s van het trainingsveld van Guardiola waarin beide flanken, de halfspaces en de as uitgelijnd staan. Een van de spelprincipes voor zijn positiespel is dat er in balbezit slechts één speler op de flank staat en dat dus of de back of de buitenspeler aanspeelbaar is in de halfspace. Hierdoor ontstonden geheel nieuwe opbouwvarianten met backs die zich naast de middenvelders opstellen en buitenspelers die zich verder laten zakken (tekening 1 en 2). Door dit te oefenen middels dwangstellingen ontwikkel je een dergelijke speelwijze veel sneller dan als je er alleen op coacht. Op het moment dat Guardiola twee spelers op de flank ziet in een partijspel, fluit hij het gewoon af en krijgt de tegenstander de bal. Moet je eens kijken hoe snel spelers dit onder de knie krijgen.”
 

Tekening 2

Visser: “Ook in positiespelen kan het werken met vakken erg effectief zijn. Bepaalde tactische aspecten kunnen door de regels afgedwongen worden. Bijvoorbeeld het wel of niet inschuiven van een verdediger naar het middenveld, of juist het uitzakken van een aanvaller. Maar ook het doordekken kan met regels afgedwongen worden (oefening 1). Verder kun je ook nog spelen met regels over het aantal balcontacten in bepaalde zones. Bijvoorbeeld maximaal twee of drie keer raken als je wil dat achterin het spel versneld wordt of minimaal twee keer raken als je wil dat er minder risico genomen wordt op bepaalde delen van het veld. Als je wilt dat middenvelders beter opengedraaid staan als zij in de opbouw de bal vragen, meer vooruit spelen en dus meer vanuit de diagonale pass aangespeeld worden, dan kun je gewoon de regel instellen dat na het inspelen van het middelste vak de bal niet (direct) terug mag. Spelers vinden dan snel genoeg oplossingen als alternatief voor het veilige terugkaatsen naar de centrale verdediger. Overigens kun je in een eenvoudig positiespel meer diagonale ballen al snel afdwingen door niet in een rechthoek, maar in een achthoek of cirkel te spelen. Ook dit zie je bijna nooit iemand doen, terwijl het een eenvoudige aanpassing is.”

Breintraining
Naast impliciet leren is ook breintraining in opkomst. Onder meer de jonge Duitse trainer Julian Nagelsmann (Hoffenheim) is bekend geworden met enorm complexe oefenvormen waarbij spelers continu meerdere taken moeten uitvoeren en waarbij de regels zich veelvuldig aanpassen. “Zelf zou ik dit in het amateurvoetbal of bij jeugdvoetbal niet zo snel doen,” aldus Mombarg. “Wat je doet is dual tasks geven waardoor een hoge cognitieve belasting ontstaat. Het idee is dat sporters nog beter en sneller kunnen denken, waardoor ze in volle stadions en onder druk nog steeds een goede beslissing kunnen nemen. Dit is net een beetje extra wat een topsporter wellicht moet krijgen en wat je kan doen als je zes of zeven trainingen in de week hebt. Juist het trainen van de basisprincipes en de eigen speelwijze zouden prioriteit moeten hebben als je twee of drie keer per week traint.”

Visser: “Toch heeft Nagelsmann wel een punt als het aankomt op tactische varianten. Als je altijd uitgaat van één plan binnen het aanvallen, verdedigen en omschakelen, dan kan het team in problemen komen als de tegenstander zich net even anders opstelt dan verwacht. Als je meerdere varianten traint qua opbouw, of qua manier van drukzetten, dan wordt het team adaptiever en kan het zich in wedstrijden sneller aanpassen aan de mogelijkheden die een tegenstander biedt. Ook dit is een vorm van ‘differentieel leren’. Veel trainers passen dit, hetzij onbewust, al toe. Mombarg: “Je kunt hier nog verder in gaan door spelers zelf te betrekken in het maken van keuzes en het stellen van doelen. Als zij zichzelf eigenaar voelen van ‘de manier van drukzetten en alle varianten die we beheersen’ en hier gericht aan werken tijdens de training, dan zullen zij zelf ook met de oplossingen komen in de wedstrijd. Dit is het principe van zelfregulatie wat erg effectief blijft. En spelers voelen ruimte voor dit soort tactische keuzes in wedstrijden als veel van de kleinere keuzes (vrijlopen, vooracties, knijpen, doordekken, etc.) en hun techniek automatismen zijn waar ze zich niet meer druk om hoeven te maken. Een combinatie van impliciet leren en zelfregulatie maakt een erg sterk team.”


Positiespel in drie vakken


Dit is oefenvorm 2512 van De Oefenstof Database


Uitleg
Visser: “In drie vakken wordt bijvoorbeeld 3:2, 2:2 en 2:3 gespeeld. Doel in dit positiespel is balbezit houden, al kan je ook regels toevoegen om meer richting in het spel te krijgen. Start eenvoudig met spelers die in de eigen vakken blijven.”

Variatie
“Later kan je werken met regels waarin overtal situaties op het middenveld gecreëerd kunnen worden door een inschuivende verdediger, of een inzakkende aanvaller. Dit is afhankelijk van wat je in de wedstrijd wil zien. Ook zou je het doordekken kunnen toevoegen van een middenvelder naar het voorste vak of een verdediger naar het middelste vak. Verder kan je met de regels spelen, bijvoorbeeld 2x raken in de verdediging (overtal), maar niet op het middenveld of in de aanval.”


Positiespel om de ballijnen eruit te halen


Dit is oefenvorm 2441 van De Oefenstof Database


Uitleg
Visser: “Als je bijvoorbeeld kiest voor verdedigen in de zone, dan is dit positiespel een mooie vorm. In beide vakken heeft de balbezittende partij een overtal (4 tegen 2). Doel is balbezit houden en op het juiste moment diep spelen naar het andere vak. De twee spelers in het middelste vak proberen juist de passlijnen eruit te halen en moeten samenwerken (coaching) met de aanvallers die druk zetten.”

Variatie
• “Je kunt ook spelen met 5:2 in de vakken. Als je bijvoorbeeld drie teams van 5 hebt, blijft er steeds één verdediger hangen in het verste vak.”
• “Met omschakelen kan je spelen door bij balverovering meteen het andere vak in te spelen en van rol te wisselen. Ballijnen afschermen is heel belangrijk in het uitvoeren van een goede zonedekking.”


Positiespel 5 tegen 5 + 2


Dit is oefenvorm 1433 in De Oefenstof Database

Uitleg
Visser: “Positiespelen met 5:5 of 6:6 met twee neutrale spelers komen erg veel voor op de Nederlandse velden. Door te spelen met de ruimte en de positie van de neutrale spelers, dwing je andere gedragingen af. Door ze op de korte zijde te plaatsen gaan oefenen spelers meer diepte zoeken. Dit kan je bijvoorbeeld extra stimuleren door voor een lang en smal speelveld te kiezen.”


Positespel 5 tegen 5  + 2 (II)


Dit is oefenvorm 1433 van De Oefenstof Database


Uitleg
“Als we dezelfde oefenvorm doen als boven, maar door het plaatsen van de neutrale spelers in het vak, moeten teams continu zoeken naar formatie en de juiste onderlinge posities.”

Variatie
“Door te spelen in een achthoek of cirkel worden het formeren van driehoekjes en het spelen van diagonale ballen nog belangrijker.”



 

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Communiceren & leiderschap
Nieuw: Teambuildingkaarten
Na de coachkaarten in samenwerking met Bas van Baar komt TrainersMagazine vlak voor de winterstop met een nieuw kaartspel: De Teambuildingkaarten. De insteek van dit kaartspel is om op ee
Lezersonderzoek TrainersMagazine
Wij willen heel erg graag weten wat jij vindt van TrainersMagazine. Wat vind je goed? Heb je tips? En wat wil jij graag lezen in het vakblad? We maken het vakblad voor jou, vul daarom ons lezersonderzoek
Onderzoek: Tweederde trainers vindt de KNVB-cursus te duur
Over de KNVB-trainerscursus zijn er veel meningen. De KNVB vindt deze toonaangevend in de wereld, je hoort lovende woorden van cursisten, maar ook negatieve. Als TrainersMagazine houden we graag van f
De mentaal vaardige voetballer
Wanneer in de voetballerij gesproken wordt over spelers gaat het al snel over de technische, tactische of fysieke onderdelen van het spel. De laatste jaren neemt ook de interesse in de mentale component toe. Timothy Koning is sport- en prestatiepsycholoog bij YAAP en helpt spelers kennis te vertalen naar de praktijk. “Uiteindelijk draait het om de prestaties op het veld
Nieuw! Kansenmeter onderdeel van spelervolgsyteem
We hebben weer een nieuw onderdeel aan het spelervolgsysteem toegevoegd: De Kansenmeter. Met deze tool kun je als amateurtrainer op een objectieve manier de kansen van jouw team en van de tegenstander bijhouden. Binnenkort
Nieuw! Gratis tekenprogramma voor voetbaltrainers
TrainersMagazine heeft een gratis tekenprogramma voor voetbaltrainers gelanceerd. Dit tekenprogramma is een vereenvoudigde versie van het tekenprogramma dat al enige tijd onderdeel uitmaakt van De Oefens
Inschrijving 4e TrainersCongres 2.0 geopend
Op vrijdagmiddag 23 november 2018 staat alweer de vierde editie van het TrainersCongres 2.0 op het programma, die we dit jaar organiseren in samenwerking met de VVON. In de bioscoop van Pathe Leidsche Rijn Utrecht heb
Nieuw in het spelervolgsysteem: deel video's met spelers
Spelers groeien in deze tijd op met video-diensten als Youtube en Netflix, dus ze zijn gewend om informatie via videobeelden tot zich te nemen. De moderne trainer maakt daarom gebruik van deze mogelij
Moeten we in Nederland harder trainen? | Wetenschappelijk bekeken
Moeten we in Nederland nu wel of niet harder trainen? Het is een vraag waar menig analist of trainer graag zijn mening over geeft en we zijn het lang niet allemaal met elkaar eens. Laten we eens kijken wat de w
Waarom het belangrijk is om het anders te durven doen
In onze maatschappij leer je het vooral om geen buitenbeentje te zijn. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. De trainers die het anders durven te doen, krijgen vaak de meeste kritiek. Maar
Hoe goed ben jij als trainer?
Vind jij jezelf beter dan de gemiddelde voetbaltrainer? Ja? Er is kans dat je jezelf overschat. Het komt namelijk in elke (beroeps)groep voor. Neem als voorbeeld automobilisten. 75 procent van de automobilist
De vijf manieren van coachen
De tijd dat je als trainer kon beperken tot één manier van coachen is niet meer van deze tijd. De moderne trainer kiest - naast het thema dat getraind wordt - de manier van coachen van de t
Alternatieven voor het ronde magneetje
Elke voetbaltrainer kent ze wel: de ronde magneetjes die je op het tactiekbord gebruikt. Een ideaal hulpmiddel om tactische situaties met spelers te bespreken. Maar de moderne voetbaltrainer zoekt altijd verder. Zijn er alternatieven voor de ronde magneetjes? Tekst: Paul van Veen Optie 1: Foto’s van spelers in plaats van magneet
Webcollege Willem Weijs over spelprincipes
Willem Weijs, trainer-coach van NAC Onder19, spreekt in het vierde webcollege van het Online TrainersCongres 2018 over spelprincipes.  Wil jij meer weten over spelprincipes?
Online TrainersCongres 2018 | Bart Heuving (AZ)
In het tweede webcollege van het online trainerscongres 2018 is Bart Heuvingh, topsportbegeleider van de jeugdopleiding van AZ Alkmaar de spreker. In zijn webcollege gaat hij in op de topsport lifestyle en dan m
Maak jouw eigen expected goals model
Expected goals. Je hebt er vast wel eens over gehoord. Maar eigenlijk zou iedere moderne voetbaltrainer die werkt in een 11 tegen 11 situatie een eigen expected goals model moeten hebben. Ook als je niet
Online TrainersCongres 2018 van start
Vandaag gaat het TrainersMagazine Online TrainersCongres van  2018 van start. We starten met een webcollege van Ruben den Uil over differentieel leren. In een presentatie van 15 minuten brengt hij je up-to-date over dit onderwerp. De komende
Nieuw! Video's coderen in ons spelervolgsysteem
Met ingang van vandaag is het mogelijk om video's te coderen in ons spelervolgsysteem. Door jouw wedstrijden te coderen kun je wedstrijdsituaties makkelijk terug halen voor gebruik in de bespreking of om de
Studiebijeenkomst Jeugdtrainers - Regio Gouda
Op woensdagavond 7 november wordt door TrainersMagazine een studiebijeenkomst georganiseerd voor jeugdtrainers uit de regio Gouda. Docent is Bas van Baar, jeugdtrainer van NEC uit Nijmegen. Locatie: RVC '33, K
Enquête KNVB-trainerscursus
Heb jij een KNVB-trainerscursus gevolgd? Dan zijn we op zoek naar jou. We zijn bezig met een onderzoek naar de kwaliteit van de trainersopleidingen en we willen graag weten wat jij van de cursus vond. Vond je
Harder trainen? | Tips voor de praktijk
In het artikel van vorige week met Tom Stevens 'Moeten we harder trainen in Nederland' vertelde Tom Stevens over de resultaten uit zijn wetenschappelijke onderzoek. Nu we de resultaten uit
Impliciet leren in het partijspel | Alle spelregels op een rijtje
Door de spelregels van het partijspel slim te kiezen, kun je jouw spelers de optimale leeromgeving bieden: een omgeving waarin ze zelf naar de beste oplossing gaan zoeken, zonder dat jij het als coach voor h
Trainer zijn is een hobby
Om een positieve impuls aan het Nederlands voetbal te geven, moeten we steeds op zoek naar creativiteit. Club en trainers die het anders durven doen. In deze aflevering: Freek Jansen, al jarenlang éé
Gezocht: Trainers die trainingen van profclubs willen bezoeken
- Deze vacature is niet langer beschikbaar - Ben jij voetbaltrainer? Wil je altijd (bij)leren? Bezoek je graag trainingen van profclubs (of ben je van plan dit te doen)? Dan zijn we op zoek naar jou!
Reflectie voor trainers: wat doe ik nu?
In een vorig artikel voor TrainersMagazine behandelde ik de teamindeling. Aan de hand van een anekdote, met in de hoofdrol een trainer en 'zijn' keepers, neem ik je mee in de gevolgen en de manier waarop niet alleen de inhoud, maar vooral de vorm belangrijk is voor alles wat daarna nog kan gebeuren. Welke rol speel jij als trainer en in hoeverre ben je in staat om zelf te reflectere
Nieuw: Teambuildingkaarten
Na de coachkaarten in samenwerking met Bas van Baar komt TrainersMagazine vlak voor de winterstop met een nieuw kaartspel: De Teambuildingkaarten. De insteek van dit kaartspel is om op ee
Webcollege Willem Weijs over spelprincipes
Willem Weijs, trainer-coach van NAC Onder19, spreekt in het vierde webcollege van het Online TrainersCongres 2018 over spelprincipes.  Wil jij meer weten over spelprincipes?
Lezersonderzoek TrainersMagazine
Wij willen heel erg graag weten wat jij vindt van TrainersMagazine. Wat vind je goed? Heb je tips? En wat wil jij graag lezen in het vakblad? We maken het vakblad voor jou, vul daarom ons lezersonderzoek
Online TrainersCongres 2018 | Bart Heuving (AZ)
In het tweede webcollege van het online trainerscongres 2018 is Bart Heuvingh, topsportbegeleider van de jeugdopleiding van AZ Alkmaar de spreker. In zijn webcollege gaat hij in op de topsport lifestyle en dan m
Onderzoek: Tweederde trainers vindt de KNVB-cursus te duur
Over de KNVB-trainerscursus zijn er veel meningen. De KNVB vindt deze toonaangevend in de wereld, je hoort lovende woorden van cursisten, maar ook negatieve. Als TrainersMagazine houden we graag van f
Maak jouw eigen expected goals model
Expected goals. Je hebt er vast wel eens over gehoord. Maar eigenlijk zou iedere moderne voetbaltrainer die werkt in een 11 tegen 11 situatie een eigen expected goals model moeten hebben. Ook als je niet
De mentaal vaardige voetballer
Wanneer in de voetballerij gesproken wordt over spelers gaat het al snel over de technische, tactische of fysieke onderdelen van het spel. De laatste jaren neemt ook de interesse in de mentale component toe. Timothy Koning is sport- en prestatiepsycholoog bij YAAP en helpt spelers kennis te vertalen naar de praktijk. “Uiteindelijk draait het om de prestaties op het veld
Online TrainersCongres 2018 van start
Vandaag gaat het TrainersMagazine Online TrainersCongres van  2018 van start. We starten met een webcollege van Ruben den Uil over differentieel leren. In een presentatie van 15 minuten brengt hij je up-to-date over dit onderwerp. De komende
Nieuw! Kansenmeter onderdeel van spelervolgsyteem
We hebben weer een nieuw onderdeel aan het spelervolgsysteem toegevoegd: De Kansenmeter. Met deze tool kun je als amateurtrainer op een objectieve manier de kansen van jouw team en van de tegenstander bijhouden. Binnenkort
Nieuw! Video's coderen in ons spelervolgsysteem
Met ingang van vandaag is het mogelijk om video's te coderen in ons spelervolgsysteem. Door jouw wedstrijden te coderen kun je wedstrijdsituaties makkelijk terug halen voor gebruik in de bespreking of om de
Nieuw! Gratis tekenprogramma voor voetbaltrainers
TrainersMagazine heeft een gratis tekenprogramma voor voetbaltrainers gelanceerd. Dit tekenprogramma is een vereenvoudigde versie van het tekenprogramma dat al enige tijd onderdeel uitmaakt van De Oefens
Studiebijeenkomst Jeugdtrainers - Regio Gouda
Op woensdagavond 7 november wordt door TrainersMagazine een studiebijeenkomst georganiseerd voor jeugdtrainers uit de regio Gouda. Docent is Bas van Baar, jeugdtrainer van NEC uit Nijmegen. Locatie: RVC '33, K
Inschrijving 4e TrainersCongres 2.0 geopend
Op vrijdagmiddag 23 november 2018 staat alweer de vierde editie van het TrainersCongres 2.0 op het programma, die we dit jaar organiseren in samenwerking met de VVON. In de bioscoop van Pathe Leidsche Rijn Utrecht heb
Enquête KNVB-trainerscursus
Heb jij een KNVB-trainerscursus gevolgd? Dan zijn we op zoek naar jou. We zijn bezig met een onderzoek naar de kwaliteit van de trainersopleidingen en we willen graag weten wat jij van de cursus vond. Vond je
Nieuw in het spelervolgsysteem: deel video's met spelers
Spelers groeien in deze tijd op met video-diensten als Youtube en Netflix, dus ze zijn gewend om informatie via videobeelden tot zich te nemen. De moderne trainer maakt daarom gebruik van deze mogelij
Harder trainen? | Tips voor de praktijk
In het artikel van vorige week met Tom Stevens 'Moeten we harder trainen in Nederland' vertelde Tom Stevens over de resultaten uit zijn wetenschappelijke onderzoek. Nu we de resultaten uit
Moeten we in Nederland harder trainen? | Wetenschappelijk bekeken
Moeten we in Nederland nu wel of niet harder trainen? Het is een vraag waar menig analist of trainer graag zijn mening over geeft en we zijn het lang niet allemaal met elkaar eens. Laten we eens kijken wat de w
Impliciet leren in het partijspel | Alle spelregels op een rijtje
Door de spelregels van het partijspel slim te kiezen, kun je jouw spelers de optimale leeromgeving bieden: een omgeving waarin ze zelf naar de beste oplossing gaan zoeken, zonder dat jij het als coach voor h
Waarom het belangrijk is om het anders te durven doen
In onze maatschappij leer je het vooral om geen buitenbeentje te zijn. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. De trainers die het anders durven te doen, krijgen vaak de meeste kritiek. Maar
Trainer zijn is een hobby
Om een positieve impuls aan het Nederlands voetbal te geven, moeten we steeds op zoek naar creativiteit. Club en trainers die het anders durven doen. In deze aflevering: Freek Jansen, al jarenlang éé
Hoe goed ben jij als trainer?
Vind jij jezelf beter dan de gemiddelde voetbaltrainer? Ja? Er is kans dat je jezelf overschat. Het komt namelijk in elke (beroeps)groep voor. Neem als voorbeeld automobilisten. 75 procent van de automobilist
Gezocht: Trainers die trainingen van profclubs willen bezoeken
- Deze vacature is niet langer beschikbaar - Ben jij voetbaltrainer? Wil je altijd (bij)leren? Bezoek je graag trainingen van profclubs (of ben je van plan dit te doen)? Dan zijn we op zoek naar jou!
De vijf manieren van coachen
De tijd dat je als trainer kon beperken tot één manier van coachen is niet meer van deze tijd. De moderne trainer kiest - naast het thema dat getraind wordt - de manier van coachen van de t
Reflectie voor trainers: wat doe ik nu?
In een vorig artikel voor TrainersMagazine behandelde ik de teamindeling. Aan de hand van een anekdote, met in de hoofdrol een trainer en 'zijn' keepers, neem ik je mee in de gevolgen en de manier waarop niet alleen de inhoud, maar vooral de vorm belangrijk is voor alles wat daarna nog kan gebeuren. Welke rol speel jij als trainer en in hoeverre ben je in staat om zelf te reflectere
Alternatieven voor het ronde magneetje
Elke voetbaltrainer kent ze wel: de ronde magneetjes die je op het tactiekbord gebruikt. Een ideaal hulpmiddel om tactische situaties met spelers te bespreken. Maar de moderne voetbaltrainer zoekt altijd verder. Zijn er alternatieven voor de ronde magneetjes? Tekst: Paul van Veen Optie 1: Foto’s van spelers in plaats van magneet
1 2 3 4 5 6 7