Inloggen
U bent niet ingelogd. Inloggen
Videoanalyse zinvol inzetten


Een trainer kan videoanalyse perfect inzetten om een speler of team beter te laten presteren. Veel clubs maken hier dan ook gebruik van. De vraag is alleen hoe je videoanalyse zo kunt gebruiken, dat spelers er ook écht beter van worden. Onderzoekers van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), Instituut Sport & Bewegen, ontwierpen daarom de methode ZIPcoach.

Wat is de meest optimale manier om met jonge voetballers videobeelden te analyseren? Wat moet je tegen ze zeggen? Wat kun je van hen verwachten? En ook, hoe zorg je ervoor dat ze na het kijken naar videobeelden daadwerkelijk (betere) acties op het veld laten zien? Het antwoord zit in het werken aan zelfregulatie tijdens het bespreken van videobeelden, zo concluderen de onderzoekers. Zij ontwierpen de methode ZIPcoach die trainers, coaches en begeleiders tijdens de videoanalyse kunnen gebruiken om gericht te werken aan de voetbalprestaties van jeugdspelers.

Opvoeden met videoanalyse
Steeds meer trainers en coaches zetten videoanalyse in om de prestaties van individuele spelers of een team te verbeteren. Het opnemen en achteraf terugkijken van wedstrijden is daarmee al bijna niet meer weg te denken uit de voetbalwereld. Videoanalyse is een handig middel om een speler van een afstand te laten kijken naar wat er in een bepaalde situatie precies gebeurde, hoe hij daarin handelde en wat hij anders of beter had kunnen doen. Dat kan een speler helpen een volgende keer een technisch of tactisch betere beslissing te nemen. Maar hoe ziet een optimale videoanalyse met een jeugdspeler er eigenlijk uit?

Wietske Idema en Marjolein Torenbeek, onderzoekers van HAN Sport & Bewegen, viel het op dat veel trainers of coaches het analyseren van video’s vaker improviseren dan gestructureerd aanpakken. Een gemiste kans, het gebeurt daarmee niet efficiënt of heeft niet het gewenste effect op het veld in de volgende training of wedstrijd. Videoanalyse kan er namelijk voor zorgen dat een speler zich anders gaat opstellen tijdens een training of wedstrijd. Zo kan het spelers helpen gericht aan een doel te werken tijdens het voetballen, als de trainer ervoor zorgt dat de speler tijdens het kijken naar videobeelden leert reflecteren. Dat gebeurt nu vaak niet.

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform De Technisch Coordinator. Je bent al lid vanaf €2 per maand:

1 kennisplatform voor €24 Alle 11 kennisplatformen voor €39 Totaalabonnee voor €58
We zijn benieuwd naar uw waardering van dit artikel
Bedankt voor uw mening!
Technisch beleid voor voetbalclubs