Inloggen
U bent niet ingelogd. Inloggen
Wat heeft een keeper aan een afwerkoefening?


Willem Minnen stond tot zijn 37-ste onder de lat bij het Utrechtse Voorwaarts. Hij trainde nadien de keepers van onder meer OSM’75 (Maarsenbroek) en PVCV (Vleuten). Sinds enkele jaren is hij als keeperstrainer verbonden aan SCH’44 uit Harmelen. “Ik probeer mijn visie steeds te onderbouwen. Keepers moeten erin geloven.”

Hoewel de complexe materie van het keepersvak meer erkenning lijkt te krijgen, constateert Minnen een aanhoudende miskenning. “Het is nog steeds een ondergeschoven kindje. Tijdens de groepstrainingen bijvoorbeeld. Wat heeft een keeper aan een afwerkoefening? Zestig procent van de schoten gaat naast en twintig procent komt recht op hem af. Kortom, een op de vijf schoten mag hij verwerken. Dat is geen prikkel voor een doelman. Keepers verbeteren zich door veel en specifiek te trainen, niet door als schietschijf te fungeren bij een afwerkoefening.”

Zelfvertrouwen
Minnen hamert bij herhaling op het belang van een goede conditie. “Conditionele fitheid geeft een keeper zelfvertrouwen en durf, twee onmisbare eigenschappen voor een doelman. Wanneer een keeper letterlijk niet goed in zijn vel zit, regeert de angst en ontbreekt het vertrouwen in eigen kunnen. Dat is funest voor zijn prestaties.” Een zogeheten ‘lijnkeeper’ die bij ballen van de flanken het liefst op zijn reflexen en de kopkracht van zijn verdedigers vertrouwt, hoeft helemaal niet slecht in de lucht te zijn, stelt Minnen. “Het is vaak een kwestie van vertrouwen en durf. Keepers met een goede conditie voelen zich sterk en hebben zelfvertrouwen. Hun concentratie is hoger en ze zijn tot meer in staat. Een fysiek goede conditie draagt bij aan een mentaal goede conditie. Zo zal blijken dat de oorspronkelijke lijnkeeper ook in de lucht kan heersen.”

Met een goede fysieke conditie bedoelt Minnen niet het vermogen een marathon binnen drie uur te lopen. “Daar voorkom je geen tegendoelpunten mee. Het gaat om fitheid en maximale sprongkracht. Bij de eerste trainingen van het seizoen vertel ik nieuwe seniorenkeepers dat ik ernaar streef, dat zij na het seizoen een handlengte hoger kunnen springen en verder kunnen duiken. Ik train daarom ook veel fysiek. Met elastieken bijvoorbeeld, zoals bij schaatstrainingen. De band om het middel en het elastisch touw bijvoorbeeld aan een hek vastgebonden. Maar ook: in hoogte verstelbare poortjes, een tot tien kilogram verzwaard vest, een stalen slee met gewichten, die getrokken moet worden. Goed voor de ontwikkeling van de beenspieren.” Een sportschool in plaats van een keeperstraining? Minnen: “Welnee, het zijn periodiek terugkerende trainingsonderdelen om keepers fitter en sterker te maken, om extra sprongkracht te creëren en om keepers met dat betere gestel meer zelfvertrouwen te geven. Het gaat natuurlijk primair om het voorkomen van tegendoelpunten. Dan moet je wel een bal uit de hoek weten te duiken en een voorzet kunnen onderscheppen.”

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform De Keepers Trainer. Je bent al lid vanaf €2 per maand:

1 kennisplatform voor €24 Alle 11 kennisplatformen voor €39 Totaalabonnee voor €58
We zijn benieuwd naar uw waardering van dit artikel
Bedankt voor uw mening!
Keeperstraining