Inloggen
Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Omgaan met de groeispurt
| Bedankt voor uw mening!


Pubers groeien tijdens de groeispurt meer dan twee keer zo snel als zij in hun kindertijd deden. Dit brengt lichamelijke klachten met zich mee. Zo ook bij voetballende pubers. Welke rol kunnen trainers in dit proces spelen? We vroegen het Sven Huijs, Master Sportfysiotherapeut bij FunQtio. “Spelers en trainers moeten de pijngrens respecteren.”

Bij de groeispurt groeit het skelet sneller dan de toename van de spieren en de pezen. “Dat wil zeggen dat er niet verkalkt kraakbeen ontstaat in de groeischijven. Is de groeispurt voorbij, dan is dat ‘niet verkalkt’ kraakbeen omgezet in bot”, legt Huijs uit. De fysiotherapeut weet dat er tot die tijd allerlei pijntjes om de hoek kunnen komen kijken, die voor veel overlast kunnen zorgen. “Bij voetballers zijn er drie veelvoorkomende aandoeningen tijdens de groeispurt: de ziekte van Sever (hiel), Sinding-Larsen-Johanssonsyndroom (knieschijf/kniepees) en de ziekte van Osgood-Schlatter (aanhechting kniepees/scheenbeen). Tijdens de groeispurt zijn die plekken kwetsbaar voor trekkrachten. Dat veroorzaakt die pijn. Voetballers springen, wenden en keren, schieten en sprinten veel. Dat zijn hoogintensieve bewegingen, waardoor er constant wordt getrokken aan de nog niet ontwikkelde groeischijf. Daardoor ontstaat er een soort irritatie.”

Niet wegnemen
Huijs zou ‘de slachtoffers’ van de groeispurt het liefst van hun pijn doen verlossen, maar is reëel. “Die pijn kun je niet helemaal wegnemen. Wil je dat, dan moet je een speler aangeven dat hij niet meer mag sporten, totdat hij is uitgegroeid. En dan nog kan een speler last houden van groeipijn. Dat is echter iets wat een speler, een trainer en ook een fysio natuurlijk niet wil. Wij proberen te realiseren dat de jongens en meisjes de groeispurt met zo min mogelijk klachten doorkomen.”

Motoriek
De groeispurt doet daarnaast ook een en ander met de motoriek van de pubers. Hun balans en stabiliteit worden minder, ze gaan zich wat slungelachtig bewegen en het lijkt soms wel alsof ze zichzelf in de weg zitten. “Dat zorgt ervoor dat die trekkracht op de aanhechtingen nog groter wordt. De spieren moeten namelijk nog harder werken om het lichaam in de juiste richting te krijgen.”

Voorlichting
Om spelers, trainers en hun ouders inzicht te geven in de do’s and don’ts tijdens de groeispurt, is het belangrijk dat ze de juiste voorlichting krijgen. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor een fysio. Een trainer zegt een speler namelijk vaak rustig aan te doen en even aan de zijkant te gaan zitten als hij merkt dat een speler last van pijntjes heeft. Volgens Huijs is dat geen goede oplossing voor het probleem. “Spelers en trainers moeten de pijngrens respecteren. Het is niet goed om door die pijngrens te gaan, want daardoor wordt de irritatie van de aanhechting alleen maar groter en groter. Dat werkt averechts. Tot die pijngrens kun je echter ‘gewoon’ sporten, maar je mag er niet overheen gaan.”

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform De Conditie Trainer. Je bent al lid vanaf €2 per maand:

1 kennisplatform voor €24 Alle 11 kennisplatformen voor €39 Totaalabonnee voor €58
We zijn benieuwd naar uw waardering van dit artikel
Bedankt voor uw mening!
Soortgelijke artikelen