Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Kennisplatform Communiceren & leiderschap
Het effect van de donderspeech
Wie gevoetbald heeft, kent hem waarschijnlijk wel. De donderspeech. Bij een dramatische eerste helft rekent eigenlijk iedereen erop. De supporters praten in de kantine onder het genot van een bakje koffie hoe het nu zal donderen in de kleedkamer en ook spelers zullen vaak deze donderspeech als terecht ervaren en zonder een slechter gevoel de tweede starten. In de tweede helft zie je vaak d
Voetbal-Bingo
In het interview met Bas van Baar over Deliberate Play kwam het gebruik van teamopdrachten ter sprake. Een leuke variant hierop is het gebruik van Voetbal-Bingo. In dit artikel wordt uitgelegd hoe ook jij Voetbal-Bingo in jouw training kunt toepassen. Tekst: Paul van Veen
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Impliciet leren: van aanwijzingen naar oefeningen
Coachen is niet hetzelfde als spelers instrueren wat ze moeten doen. Vanuit onderzoek naar coaching en motorisch leren zijn er veel nieuwe inzichten over hoe je spelers kunt helpen om zich verder te ontwikkelen. Soms levert dit verassende nieuwe inzichten en oefenstof op. Lector Remo Mombarg en Hans Slender van de Hanzehogeschool leggen in een serie artikelen uit hoe de train
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
Impliciet leren of expliciet leren? Beide methodes hebben voordelen
Impliciet leren is erg populair op dit moment. Of eigenlijk al sinds de jaren 90, maar je hoort er nu ook steeds meer voetbaltrainers over praten. Marjan Kok werkt aan de faculteit der gedrags- en bewegingswetenschappen aan de VU in Amsterdam en is gespecial
5 tips om spelers en teams uit te dagen
De bondscoach van Engeland Onder16, Dan Micciche, geeft vijf tips om spelers individueel of het team in zijn geheel uit te dagen op de training. Deze tips kunnen gebruikt worden op elk niveau.   Tip 1: Ste
Het trainen van Voetbal-IQ (5): Gridding deel 2
In het vorige deel hadden we het over hoe je gridding kon gebruiken om wedstrijdsituaties in het 11 tegen 11 voor spelers duidelijker te maken. Maar gridding is niet alleen geschikt voor de wedstrijd, je kunt dit principe ook gebruiken op de training. In dit deel enkele voorbeelden van oefenvormen die gebruik maken van gridding. Deze oefenvormen zijn eenvoudig aan te passen en als basis te
Leren voetballen vanuit de hersenen
Voetballen leer je niet alleen met je voeten, maar ook vanuit je hersenen. Die gedachte staat aan de basis van de CogiTraining in de Voetbalacademie van Willem II. Met ballen aan een touwtje en oefenvormen in afgebakende ruimtes leren de talenten van de eredivisieclub voetballen. In deze editie van Trainersmagazine deel één van een tweeluik uit Tilburg. Tekst: Ma
Het trainen van Voetbal-IQ (4): Gridding deel 1
Een andere methode die je als coach kunt gebruiken om spelers te helpen in het leren van het voetbalspel is ‘gridding’. Gridding is een logisch vervolg op cueing (zie deel 2). Het helpt spelers om acties en verantwoordelijkheden op een bepaald gedeelte van het veld beter te begrijpen. Het gebruiken van ‘grids’ sluit goed aan hoe de hersenen informatie opslaan. De gr
Trainen van Voetbal-IQ (2): Het gebruik van cueing
Bij de uitleg wat cueing precies is, is het het makkelijkste om met een voorbeeld te beginnen. Cueing kan zowel als intern als extern zijn. Een voorbeeld van interne cueing is wanneer een voetballer zich focust op zijn lichaam in relatie met de taak die hij-zij uit moeten voeren. Als je bijvoorbeeld praat over het schieten van de bal, dan richt hij zich erop dat de enkel gespannen is, de tenen omh
Trainen van Voetbal-IQ (1): De bouwstenen van het Voetbal-IQ
Op het allerhoogste niveau lijkt voetbal zo makkelijk en het lijkt weinig moeite te kosten om die ene goede pass te geven. Echter, de realiteit is dat het misschien wel heel makkelijk lijkt, maar dat het verreweg van makkelijk is. Om op het allerhoogste topniveau te presteren, kost jaren van training. Tekst: Marcus DiBernado en Paul van Veen De vraag die veel
Differentieel leren: elke situatie is anders
Coachen is niet hetzelfde als tegen spelers zeggen wat ze moeten doen. Vanuit onderzoek naar motorisch leren zijn er veel nieuwe inzichten over hoe je spelers kunt helpen om zich verder te ontwikkelen. Soms levert dit verassende nieuwe inzicht en oefenstof op. Lector Remo Mombarg en Hans Slender van de Hanzehogeschool leggen in een serie artikelen uit hoe de trainer/coach zich verder kan ontwik
Twee spelervolgsystemen voor de prijs van één
Kies het spelervolgsysteem dat bij jou past Wilt u de trainingsopkomst van spelers bijhouden? Of wilt u juist een videofragment via Whatsapp naar een speler sturen? De vooruitgang van spelers bijhouden door middel van periodieke beoordelingen? Of de POP-afspraken altijd bij de hand hebben? TrainersMagazine heeft twee systemen ontwikkeld voor
CogiTraining | Leren voetballen vanuit de hersenen
Voetballen leer je vooral vanuit je hersenen. Die gedachte staat aan de basis van de CogiTraining in de Voetbalacademie van Willem II. Via allerlei oefeningen, waarbij ruimtelijke structuren en externe focus een belangrijke rol spelen, leren de talenten van de eredivisieclub voetballen. Dit is het tweede en laatste deel van een tweeluik uit Tilburg. Tekst:
Trainen van Voetbal-IQ: weerstanden in cognitieve training
Bijna iedere coach die dit artikel leest, zal in de keuze voor oefenvormen vaak al gebruik maken van weerstanden. Toch is het omgaan met weerstanden een vorm van kunst. Training geven gaat veel verder dan een oefenvorm neerzetten, wat weerstanden inbouwen en dan de spelers het zelf laten uitzoeken en in die situatie laten leren. De kunst van het omgaan met weerstanden is te weten hoe je de
4:3:3 is niet heilig | Column Willem den Besten
Toen ik bij Jodan begon, was de eerst meerwaarde die we bedachten dat we extreem ingespeeld zouden moesten zijn. Je zult iets tegenover teams moeten zetten die een veel hogere begroting hebben en daardoor vaak betere, maar ook net zo vaak nieuwe spelers in hun selectie. Als je niet uitermate goed voorbereid bent, eindig je meestal op de plek van je begroting. Dat zou in ons geval degradati
Minder zien voor een betere perceptie
We weten inmiddels dat ze bij Hoffenheim innovatief bezig zijn. Ze hebben de jongste trainer van de Bundesliga, Julian Nagelsman, aangesteld, die nog maar 29 jaar oud is. Nagelsmann is niet bang om dingen uit te proberen en anders te doen. Zo ook op de keeperstraining, waar ze een bril gebruiken.
De spelers in de 'voetbalstand' zetten
Ook bij NAC uit Breda zijn ze druk bezig met het leren voetballen vanuit de hersenen. TrainersMagazine sprak Jasper Somsen, trainer-coach van de O14 in de jeugdopleiding van NAC, naar aanleiding van het artikel over de jeugdopleiding van Willem II. In dit artikel vertelt hij kort hoe ze hier bij NAC aan
Samenwerken binnen de technische staf
De samenstelling van en chemie tussen een technische staf kan bijdragen aan het eventuele succes van een ploeg. TrainersMagazine sprak met hoofdtrainer Peter Visee (Roda ’46), sportpsycholoog Toon Damen, assistent-trainer Jermaine Sandvliet (BVV Barendrecht) en voormalig assistent-trainer van FC Utrecht, Sjors Ultee. “Probeer binnenskamers eigenwijs te zijn, maar naar bu
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
De zone van de naaste ontwikkeling
De zone van de naaste ontwikkeling is een theorie van de Russische psycholoog Lev Vygotsky. Hij deed onderzoek naar de manier waarop kinderen leren. Vygotsky onderscheidde twee leerniveaus bij kinderen: • Het actuele ontwikkelingsniveau: activiteiten die een kind al zelfstandig kan volbrengen; • Het hogere ontwikkelingsniveau: activiteiten die het kind nog niet zelfstandig
Voetbal-IQ (3): Oefenvormen om te werken met externe focus/cueing
Zoals aangekondigd in deel 2 gaan in dit deel in hoe in oefenvormen gebruik kunt maken van externe focus of externe cueing. Tekst: Marcus DiBernardo (vertaling: Paul van Veen) In dit overzicht mag de oefenvorm uit het vorige deel niet ontbreken. &n
Beter mikken door middel van ‘stille ogen’
Als voetbaltrainer ben je continu bezig om jouw team beter te maken. Vaak gaat het om een paar procenten, of het nu conditioneel, tactisch of technisch is. Er is een techniek, genaamd ‘stille ogen’ oftewel ‘quiet eyes’ die er voor kan zorgen dat je meer rendement kunt halen uit vrije trappen en strafschoppen. Tekst: Paul van Veen Quiet
Collectief voor individu
Tim van der Ree hamert als trainer van vv Steenbergen O19-1 op het belang van het collectief. De pure individuele ontwikkeling moet volgens hem eerder in de jeugdopleiding plaatsvinden. “Bij de A-junioren gaat het om presteren.” “Het smeden van het collectief hoeft echter niet ten koste te gaan van de ontwikkeling van het individu”, benadrukt Tim van der Ree. Toch vindt hij dat het f
Het effect van de donderspeech
Wie gevoetbald heeft, kent hem waarschijnlijk wel. De donderspeech. Bij een dramatische eerste helft rekent eigenlijk iedereen erop. De supporters praten in de kantine onder het genot van een bakje koffie hoe het nu zal donderen in de kleedkamer en ook spelers zullen vaak deze donderspeech als terecht ervaren en zonder een slechter gevoel de tweede starten. In de tweede helft zie je vaak d
Twee spelervolgsystemen voor de prijs van één
Kies het spelervolgsysteem dat bij jou past Wilt u de trainingsopkomst van spelers bijhouden? Of wilt u juist een videofragment via Whatsapp naar een speler sturen? De vooruitgang van spelers bijhouden door middel van periodieke beoordelingen? Of de POP-afspraken altijd bij de hand hebben? TrainersMagazine heeft twee systemen ontwikkeld voor
Voetbal-Bingo
In het interview met Bas van Baar over Deliberate Play kwam het gebruik van teamopdrachten ter sprake. Een leuke variant hierop is het gebruik van Voetbal-Bingo. In dit artikel wordt uitgelegd hoe ook jij Voetbal-Bingo in jouw training kunt toepassen. Tekst: Paul van Veen
CogiTraining | Leren voetballen vanuit de hersenen
Voetballen leer je vooral vanuit je hersenen. Die gedachte staat aan de basis van de CogiTraining in de Voetbalacademie van Willem II. Via allerlei oefeningen, waarbij ruimtelijke structuren en externe focus een belangrijke rol spelen, leren de talenten van de eredivisieclub voetballen. Dit is het tweede en laatste deel van een tweeluik uit Tilburg. Tekst:
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Trainen van Voetbal-IQ: weerstanden in cognitieve training
Bijna iedere coach die dit artikel leest, zal in de keuze voor oefenvormen vaak al gebruik maken van weerstanden. Toch is het omgaan met weerstanden een vorm van kunst. Training geven gaat veel verder dan een oefenvorm neerzetten, wat weerstanden inbouwen en dan de spelers het zelf laten uitzoeken en in die situatie laten leren. De kunst van het omgaan met weerstanden is te weten hoe je de
Impliciet leren: van aanwijzingen naar oefeningen
Coachen is niet hetzelfde als spelers instrueren wat ze moeten doen. Vanuit onderzoek naar coaching en motorisch leren zijn er veel nieuwe inzichten over hoe je spelers kunt helpen om zich verder te ontwikkelen. Soms levert dit verassende nieuwe inzichten en oefenstof op. Lector Remo Mombarg en Hans Slender van de Hanzehogeschool leggen in een serie artikelen uit hoe de train
4:3:3 is niet heilig | Column Willem den Besten
Toen ik bij Jodan begon, was de eerst meerwaarde die we bedachten dat we extreem ingespeeld zouden moesten zijn. Je zult iets tegenover teams moeten zetten die een veel hogere begroting hebben en daardoor vaak betere, maar ook net zo vaak nieuwe spelers in hun selectie. Als je niet uitermate goed voorbereid bent, eindig je meestal op de plek van je begroting. Dat zou in ons geval degradati
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
Minder zien voor een betere perceptie
We weten inmiddels dat ze bij Hoffenheim innovatief bezig zijn. Ze hebben de jongste trainer van de Bundesliga, Julian Nagelsman, aangesteld, die nog maar 29 jaar oud is. Nagelsmann is niet bang om dingen uit te proberen en anders te doen. Zo ook op de keeperstraining, waar ze een bril gebruiken.
Impliciet leren of expliciet leren? Beide methodes hebben voordelen
Impliciet leren is erg populair op dit moment. Of eigenlijk al sinds de jaren 90, maar je hoort er nu ook steeds meer voetbaltrainers over praten. Marjan Kok werkt aan de faculteit der gedrags- en bewegingswetenschappen aan de VU in Amsterdam en is gespecial
De spelers in de 'voetbalstand' zetten
Ook bij NAC uit Breda zijn ze druk bezig met het leren voetballen vanuit de hersenen. TrainersMagazine sprak Jasper Somsen, trainer-coach van de O14 in de jeugdopleiding van NAC, naar aanleiding van het artikel over de jeugdopleiding van Willem II. In dit artikel vertelt hij kort hoe ze hier bij NAC aan
5 tips om spelers en teams uit te dagen
De bondscoach van Engeland Onder16, Dan Micciche, geeft vijf tips om spelers individueel of het team in zijn geheel uit te dagen op de training. Deze tips kunnen gebruikt worden op elk niveau.   Tip 1: Ste
Samenwerken binnen de technische staf
De samenstelling van en chemie tussen een technische staf kan bijdragen aan het eventuele succes van een ploeg. TrainersMagazine sprak met hoofdtrainer Peter Visee (Roda ’46), sportpsycholoog Toon Damen, assistent-trainer Jermaine Sandvliet (BVV Barendrecht) en voormalig assistent-trainer van FC Utrecht, Sjors Ultee. “Probeer binnenskamers eigenwijs te zijn, maar naar bu
Het trainen van Voetbal-IQ (5): Gridding deel 2
In het vorige deel hadden we het over hoe je gridding kon gebruiken om wedstrijdsituaties in het 11 tegen 11 voor spelers duidelijker te maken. Maar gridding is niet alleen geschikt voor de wedstrijd, je kunt dit principe ook gebruiken op de training. In dit deel enkele voorbeelden van oefenvormen die gebruik maken van gridding. Deze oefenvormen zijn eenvoudig aan te passen en als basis te
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
Leren voetballen vanuit de hersenen
Voetballen leer je niet alleen met je voeten, maar ook vanuit je hersenen. Die gedachte staat aan de basis van de CogiTraining in de Voetbalacademie van Willem II. Met ballen aan een touwtje en oefenvormen in afgebakende ruimtes leren de talenten van de eredivisieclub voetballen. In deze editie van Trainersmagazine deel één van een tweeluik uit Tilburg. Tekst: Ma
De zone van de naaste ontwikkeling
De zone van de naaste ontwikkeling is een theorie van de Russische psycholoog Lev Vygotsky. Hij deed onderzoek naar de manier waarop kinderen leren. Vygotsky onderscheidde twee leerniveaus bij kinderen: • Het actuele ontwikkelingsniveau: activiteiten die een kind al zelfstandig kan volbrengen; • Het hogere ontwikkelingsniveau: activiteiten die het kind nog niet zelfstandig
Het trainen van Voetbal-IQ (4): Gridding deel 1
Een andere methode die je als coach kunt gebruiken om spelers te helpen in het leren van het voetbalspel is ‘gridding’. Gridding is een logisch vervolg op cueing (zie deel 2). Het helpt spelers om acties en verantwoordelijkheden op een bepaald gedeelte van het veld beter te begrijpen. Het gebruiken van ‘grids’ sluit goed aan hoe de hersenen informatie opslaan. De gr
Voetbal-IQ (3): Oefenvormen om te werken met externe focus/cueing
Zoals aangekondigd in deel 2 gaan in dit deel in hoe in oefenvormen gebruik kunt maken van externe focus of externe cueing. Tekst: Marcus DiBernardo (vertaling: Paul van Veen) In dit overzicht mag de oefenvorm uit het vorige deel niet ontbreken. &n
Trainen van Voetbal-IQ (2): Het gebruik van cueing
Bij de uitleg wat cueing precies is, is het het makkelijkste om met een voorbeeld te beginnen. Cueing kan zowel als intern als extern zijn. Een voorbeeld van interne cueing is wanneer een voetballer zich focust op zijn lichaam in relatie met de taak die hij-zij uit moeten voeren. Als je bijvoorbeeld praat over het schieten van de bal, dan richt hij zich erop dat de enkel gespannen is, de tenen omh
Beter mikken door middel van ‘stille ogen’
Als voetbaltrainer ben je continu bezig om jouw team beter te maken. Vaak gaat het om een paar procenten, of het nu conditioneel, tactisch of technisch is. Er is een techniek, genaamd ‘stille ogen’ oftewel ‘quiet eyes’ die er voor kan zorgen dat je meer rendement kunt halen uit vrije trappen en strafschoppen. Tekst: Paul van Veen Quiet
Trainen van Voetbal-IQ (1): De bouwstenen van het Voetbal-IQ
Op het allerhoogste niveau lijkt voetbal zo makkelijk en het lijkt weinig moeite te kosten om die ene goede pass te geven. Echter, de realiteit is dat het misschien wel heel makkelijk lijkt, maar dat het verreweg van makkelijk is. Om op het allerhoogste topniveau te presteren, kost jaren van training. Tekst: Marcus DiBernado en Paul van Veen De vraag die veel
Collectief voor individu
Tim van der Ree hamert als trainer van vv Steenbergen O19-1 op het belang van het collectief. De pure individuele ontwikkeling moet volgens hem eerder in de jeugdopleiding plaatsvinden. “Bij de A-junioren gaat het om presteren.” “Het smeden van het collectief hoeft echter niet ten koste te gaan van de ontwikkeling van het individu”, benadrukt Tim van der Ree. Toch vindt hij dat het f
Differentieel leren: elke situatie is anders
Coachen is niet hetzelfde als tegen spelers zeggen wat ze moeten doen. Vanuit onderzoek naar motorisch leren zijn er veel nieuwe inzichten over hoe je spelers kunt helpen om zich verder te ontwikkelen. Soms levert dit verassende nieuwe inzicht en oefenstof op. Lector Remo Mombarg en Hans Slender van de Hanzehogeschool leggen in een serie artikelen uit hoe de trainer/coach zich verder kan ontwik
1 2 3 4 5 6