Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Kennisplatform Communiceren & leiderschap
Minder zien voor een betere perceptie
We weten inmiddels dat ze bij Hoffenheim innovatief bezig zijn. Ze hebben de jongste trainer van de Bundesliga, Julian Nagelsman, aangesteld, die nog maar 29 jaar oud is. Nagelsmann is niet bang om dingen uit te proberen en anders te doen. Zo ook op de keeperstraining, waar ze een bril gebruiken.
De spelers in de 'voetbalstand' zetten
Ook bij NAC uit Breda zijn ze druk bezig met het leren voetballen vanuit de hersenen. TrainersMagazine sprak Jasper Somsen, trainer-coach van de O14 in de jeugdopleiding van NAC, naar aanleiding van het artikel over de jeugdopleiding van Willem II. In dit artikel vertelt hij kort hoe ze hier bij NAC aan
Samenwerken binnen de technische staf
De samenstelling van en chemie tussen een technische staf kan bijdragen aan het eventuele succes van een ploeg. TrainersMagazine sprak met hoofdtrainer Peter Visee (Roda ’46), sportpsycholoog Toon Damen, assistent-trainer Jermaine Sandvliet (BVV Barendrecht) en voormalig assistent-trainer van FC Utrecht, Sjors Ultee. “Probeer binnenskamers eigenwijs te zijn, maar naar bu
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
De zone van de naaste ontwikkeling
De zone van de naaste ontwikkeling is een theorie van de Russische psycholoog Lev Vygotsky. Hij deed onderzoek naar de manier waarop kinderen leren. Vygotsky onderscheidde twee leerniveaus bij kinderen: • Het actuele ontwikkelingsniveau: activiteiten die een kind al zelfstandig kan volbrengen; • Het hogere ontwikkelingsniveau: activiteiten die het kind nog niet zelfstandig
Voetbal-IQ (3): Oefenvormen om te werken met externe focus/cueing
Zoals aangekondigd in deel 2 gaan in dit deel in hoe in oefenvormen gebruik kunt maken van externe focus of externe cueing. Tekst: Marcus DiBernardo (vertaling: Paul van Veen) In dit overzicht mag de oefenvorm uit het vorige deel niet ontbreken. &n
Beter mikken door middel van ‘stille ogen’
Als voetbaltrainer ben je continu bezig om jouw team beter te maken. Vaak gaat het om een paar procenten, of het nu conditioneel, tactisch of technisch is. Er is een techniek, genaamd ‘stille ogen’ oftewel ‘quiet eyes’ die er voor kan zorgen dat je meer rendement kunt halen uit vrije trappen en strafschoppen. Tekst: Paul van Veen Quiet
Collectief voor individu
Tim van der Ree hamert als trainer van vv Steenbergen O19-1 op het belang van het collectief. De pure individuele ontwikkeling moet volgens hem eerder in de jeugdopleiding plaatsvinden. “Bij de A-junioren gaat het om presteren.” “Het smeden van het collectief hoeft echter niet ten koste te gaan van de ontwikkeling van het individu”, benadrukt Tim van der Ree. Toch vindt hij dat het f
Het spiegelen van de hoofdtrainer
Wat is de kracht van een assistent-trainer en hoe zorgt hij voor een optimale samenwerking met de hoofdtrainer? TrainersMagazine sprak met de assistent-trainers van BVV Barendrecht (tweede divisie), Jermain Sandvliet en Frans Brienen. “Een hoofdtrainer zit niet te wachten op ja-knikkers.” De ene hoofdtrainer vindt het prettig om met gelijkgestemden te werken, de ander zoekt juist zijn te
Rode en groene kaart om duidelijkheid te creëren in trainingsvormen
Het is belangrijk om duidelijkheid te creëren in jouw team. Max Caldas, bondscoach van de hockeyheren bij de Olympische Spelen in Rio in 2016 deed dit door een groene en rode kaart te introduceren.  Hierbij kent elke spelvorm een bepaalde kl
Managen van groepsprocessen als hoofdtaak
Henk Groener plaatste zich met zijn handbalvrouwen voor de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Met de ervaren handbalcoach spraken we over het managen van emoties, het begeleiden van processen en het omgaan met ego’s. “Als coach moet je zorgen dat de individuele belangen het teambelang niet in de weg gaan zitten.” Het was een bijzonder jaar voor de Nederlandse handbalvrouwen. Een gewe
Omgaan met tegenslagen
Hoe ga je als trainer en als ploeg om met tegenslagen? Kan je de rug rechten na een achterstand of blijf je in dat negatieve gevoel hangen? Sportpsycholoog Ivo Spanjersberg ontwikkelde de kieskubus. “Als trainer heb je de rol om spelers bewust te maken van hun gemoedstoestand wanneer die ineffectief is.” De rol als coach gaat tegenwoordig verder dan de boel technisch en tactisch op de ri
Toeleven naar en topprestatie
Hoe smeed je als coach een team? TrainersMagazine ging op bezoek bij de bondscoach van de vrouwen waterpoloploeg, Arno Havenga (40). Een verhaal over het toeleven naar een topprestatie, intrinsieke motivatie en het prikkelen van de ploeg. Bondscoach Arno Havenga was eind 2013 de Danny Blind van de waterpoloploeg. Zijn voorganger Mauro Mageri werd na een teleurstellend WK aan de kant gezet. H
Impliciet leren of expliciet leren? Beide methodes hebben voordelen
Impliciet leren is erg populair op dit moment. Of eigenlijk al sinds de jaren 90, maar je hoort er nu ook steeds meer voetbaltrainers over praten. Marjan Kok werkt aan de faculteit der gedrags- en bewegingswetenschappen aan de VU in Amsterdam en is gespecial
5 tips om spelers en teams uit te dagen
De bondscoach van Engeland Onder16, Dan Micciche, geeft vijf tips om spelers individueel of het team in zijn geheel uit te dagen op de training. Deze tips kunnen gebruikt worden op elk niveau.   Tip 1: Ste
Het trainen van Voetbal-IQ (5): Gridding deel 2
In het vorige deel hadden we het over hoe je gridding kon gebruiken om wedstrijdsituaties in het 11 tegen 11 voor spelers duidelijker te maken. Maar gridding is niet alleen geschikt voor de wedstrijd, je kunt dit principe ook gebruiken op de training. In dit deel enkele voorbeelden van oefenvormen die gebruik maken van gridding. Deze oefenvormen zijn eenvoudig aan te passen en als basis te
Leren voetballen vanuit de hersenen
Voetballen leer je niet alleen met je voeten, maar ook vanuit je hersenen. Die gedachte staat aan de basis van de CogiTraining in de Voetbalacademie van Willem II. Met ballen aan een touwtje en oefenvormen in afgebakende ruimtes leren de talenten van de eredivisieclub voetballen. In deze editie van Trainersmagazine deel één van een tweeluik uit Tilburg. Tekst: Ma
Het trainen van Voetbal-IQ (4): Gridding deel 1
Een andere methode die je als coach kunt gebruiken om spelers te helpen in het leren van het voetbalspel is ‘gridding’. Gridding is een logisch vervolg op cueing (zie deel 2). Het helpt spelers om acties en verantwoordelijkheden op een bepaald gedeelte van het veld beter te begrijpen. Het gebruiken van ‘grids’ sluit goed aan hoe de hersenen informatie opslaan. De gr
Trainen van Voetbal-IQ (2): Het gebruik van cueing
Bij de uitleg wat cueing precies is, is het het makkelijkste om met een voorbeeld te beginnen. Cueing kan zowel als intern als extern zijn. Een voorbeeld van interne cueing is wanneer een voetballer zich focust op zijn lichaam in relatie met de taak die hij-zij uit moeten voeren. Als je bijvoorbeeld praat over het schieten van de bal, dan richt hij zich erop dat de enkel gespannen is, de tenen omh
Trainen van Voetbal-IQ (1): De bouwstenen van het Voetbal-IQ
Op het allerhoogste niveau lijkt voetbal zo makkelijk en het lijkt weinig moeite te kosten om die ene goede pass te geven. Echter, de realiteit is dat het misschien wel heel makkelijk lijkt, maar dat het verreweg van makkelijk is. Om op het allerhoogste topniveau te presteren, kost jaren van training. Tekst: Marcus DiBernado en Paul van Veen De vraag die veel
Differentieel leren: elke situatie is anders
Coachen is niet hetzelfde als tegen spelers zeggen wat ze moeten doen. Vanuit onderzoek naar motorisch leren zijn er veel nieuwe inzichten over hoe je spelers kunt helpen om zich verder te ontwikkelen. Soms levert dit verassende nieuwe inzicht en oefenstof op. Lector Remo Mombarg en Hans Slender van de Hanzehogeschool leggen in een serie artikelen uit hoe de trainer/coach zich verder kan ontwik
Wat is differentieel leren?
Hoe kun je beter leren om vanaf 16 meter op doel te schieten? Het logische antwoord lijkt: door dit te vaak te doen en eindeloos te herhalen. Natuurlijk zal je hiermee vooruitgang boeken, maar er lijkt een efficiëntere methode te zijn. En dat is door &
Als trainer authentiek zijn is het belangrijkste
Emoties langs de lijn lopen soms hoog op. Trainers uiten hun frustraties of proberen juist hun ploeg op te zwepen. Waar komen die emoties vandaan en werkt het positief of juist averechts? “De meeste coaches gebruiken boosheid om bepaalde emoties te uiten”, aldus sportpsycholoog Rico Schuijers. Het coachvak kent honderd en één verschillende type trainers. De ene coach zit negentig minut
Statistieken ter bestrijding van subjectiviteit
Meten is weten, maar in het (jeugd)amateurvoetbal is het geen veelvoorkomend fenomeen. Tot grote teleurstelling van Corian Wigboldus (SV Kampong C1). “Trainers handelen op basis van hun eigen waarheid, zonder die te kunnen onderbouwen met feiten.” Een jonge en ontzettend ambitieuze trainer. Dat is Corian Wigboldus in een notendop. Waar veel jeugdtrainers leergierig zijn, daar gaat Wigb
VVSB: Kleedkamer als kasteel
Hoe zorg je als trainer dat iedere speler zichzelf kan zijn en open communiceert naar de groep? TrainersMagazine sprak met Wilfred van Leeuwen, trainer/coach van Topklasser VVSB, over teambuilding en het creëren van een veilige omgeving. “De basis van teambuilding is een sociaal veilige omgeving waarin iedereen elkaar de waarheid kan vertellen.” Wilfred van Leeuwen (42) is in het bezi
Minder zien voor een betere perceptie
We weten inmiddels dat ze bij Hoffenheim innovatief bezig zijn. Ze hebben de jongste trainer van de Bundesliga, Julian Nagelsman, aangesteld, die nog maar 29 jaar oud is. Nagelsmann is niet bang om dingen uit te proberen en anders te doen. Zo ook op de keeperstraining, waar ze een bril gebruiken.
Impliciet leren of expliciet leren? Beide methodes hebben voordelen
Impliciet leren is erg populair op dit moment. Of eigenlijk al sinds de jaren 90, maar je hoort er nu ook steeds meer voetbaltrainers over praten. Marjan Kok werkt aan de faculteit der gedrags- en bewegingswetenschappen aan de VU in Amsterdam en is gespecial
De spelers in de 'voetbalstand' zetten
Ook bij NAC uit Breda zijn ze druk bezig met het leren voetballen vanuit de hersenen. TrainersMagazine sprak Jasper Somsen, trainer-coach van de O14 in de jeugdopleiding van NAC, naar aanleiding van het artikel over de jeugdopleiding van Willem II. In dit artikel vertelt hij kort hoe ze hier bij NAC aan
5 tips om spelers en teams uit te dagen
De bondscoach van Engeland Onder16, Dan Micciche, geeft vijf tips om spelers individueel of het team in zijn geheel uit te dagen op de training. Deze tips kunnen gebruikt worden op elk niveau.   Tip 1: Ste
Samenwerken binnen de technische staf
De samenstelling van en chemie tussen een technische staf kan bijdragen aan het eventuele succes van een ploeg. TrainersMagazine sprak met hoofdtrainer Peter Visee (Roda ’46), sportpsycholoog Toon Damen, assistent-trainer Jermaine Sandvliet (BVV Barendrecht) en voormalig assistent-trainer van FC Utrecht, Sjors Ultee. “Probeer binnenskamers eigenwijs te zijn, maar naar bu
Het trainen van Voetbal-IQ (5): Gridding deel 2
In het vorige deel hadden we het over hoe je gridding kon gebruiken om wedstrijdsituaties in het 11 tegen 11 voor spelers duidelijker te maken. Maar gridding is niet alleen geschikt voor de wedstrijd, je kunt dit principe ook gebruiken op de training. In dit deel enkele voorbeelden van oefenvormen die gebruik maken van gridding. Deze oefenvormen zijn eenvoudig aan te passen en als basis te
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
Leren voetballen vanuit de hersenen
Voetballen leer je niet alleen met je voeten, maar ook vanuit je hersenen. Die gedachte staat aan de basis van de CogiTraining in de Voetbalacademie van Willem II. Met ballen aan een touwtje en oefenvormen in afgebakende ruimtes leren de talenten van de eredivisieclub voetballen. In deze editie van Trainersmagazine deel één van een tweeluik uit Tilburg. Tekst: Ma
De zone van de naaste ontwikkeling
De zone van de naaste ontwikkeling is een theorie van de Russische psycholoog Lev Vygotsky. Hij deed onderzoek naar de manier waarop kinderen leren. Vygotsky onderscheidde twee leerniveaus bij kinderen: • Het actuele ontwikkelingsniveau: activiteiten die een kind al zelfstandig kan volbrengen; • Het hogere ontwikkelingsniveau: activiteiten die het kind nog niet zelfstandig
Het trainen van Voetbal-IQ (4): Gridding deel 1
Een andere methode die je als coach kunt gebruiken om spelers te helpen in het leren van het voetbalspel is ‘gridding’. Gridding is een logisch vervolg op cueing (zie deel 2). Het helpt spelers om acties en verantwoordelijkheden op een bepaald gedeelte van het veld beter te begrijpen. Het gebruiken van ‘grids’ sluit goed aan hoe de hersenen informatie opslaan. De gr
Voetbal-IQ (3): Oefenvormen om te werken met externe focus/cueing
Zoals aangekondigd in deel 2 gaan in dit deel in hoe in oefenvormen gebruik kunt maken van externe focus of externe cueing. Tekst: Marcus DiBernardo (vertaling: Paul van Veen) In dit overzicht mag de oefenvorm uit het vorige deel niet ontbreken. &n
Trainen van Voetbal-IQ (2): Het gebruik van cueing
Bij de uitleg wat cueing precies is, is het het makkelijkste om met een voorbeeld te beginnen. Cueing kan zowel als intern als extern zijn. Een voorbeeld van interne cueing is wanneer een voetballer zich focust op zijn lichaam in relatie met de taak die hij-zij uit moeten voeren. Als je bijvoorbeeld praat over het schieten van de bal, dan richt hij zich erop dat de enkel gespannen is, de tenen omh
Beter mikken door middel van ‘stille ogen’
Als voetbaltrainer ben je continu bezig om jouw team beter te maken. Vaak gaat het om een paar procenten, of het nu conditioneel, tactisch of technisch is. Er is een techniek, genaamd ‘stille ogen’ oftewel ‘quiet eyes’ die er voor kan zorgen dat je meer rendement kunt halen uit vrije trappen en strafschoppen. Tekst: Paul van Veen Quiet
Trainen van Voetbal-IQ (1): De bouwstenen van het Voetbal-IQ
Op het allerhoogste niveau lijkt voetbal zo makkelijk en het lijkt weinig moeite te kosten om die ene goede pass te geven. Echter, de realiteit is dat het misschien wel heel makkelijk lijkt, maar dat het verreweg van makkelijk is. Om op het allerhoogste topniveau te presteren, kost jaren van training. Tekst: Marcus DiBernado en Paul van Veen De vraag die veel
Collectief voor individu
Tim van der Ree hamert als trainer van vv Steenbergen O19-1 op het belang van het collectief. De pure individuele ontwikkeling moet volgens hem eerder in de jeugdopleiding plaatsvinden. “Bij de A-junioren gaat het om presteren.” “Het smeden van het collectief hoeft echter niet ten koste te gaan van de ontwikkeling van het individu”, benadrukt Tim van der Ree. Toch vindt hij dat het f
Differentieel leren: elke situatie is anders
Coachen is niet hetzelfde als tegen spelers zeggen wat ze moeten doen. Vanuit onderzoek naar motorisch leren zijn er veel nieuwe inzichten over hoe je spelers kunt helpen om zich verder te ontwikkelen. Soms levert dit verassende nieuwe inzicht en oefenstof op. Lector Remo Mombarg en Hans Slender van de Hanzehogeschool leggen in een serie artikelen uit hoe de trainer/coach zich verder kan ontwik
Het spiegelen van de hoofdtrainer
Wat is de kracht van een assistent-trainer en hoe zorgt hij voor een optimale samenwerking met de hoofdtrainer? TrainersMagazine sprak met de assistent-trainers van BVV Barendrecht (tweede divisie), Jermain Sandvliet en Frans Brienen. “Een hoofdtrainer zit niet te wachten op ja-knikkers.” De ene hoofdtrainer vindt het prettig om met gelijkgestemden te werken, de ander zoekt juist zijn te
Wat is differentieel leren?
Hoe kun je beter leren om vanaf 16 meter op doel te schieten? Het logische antwoord lijkt: door dit te vaak te doen en eindeloos te herhalen. Natuurlijk zal je hiermee vooruitgang boeken, maar er lijkt een efficiëntere methode te zijn. En dat is door &
Rode en groene kaart om duidelijkheid te creëren in trainingsvormen
Het is belangrijk om duidelijkheid te creëren in jouw team. Max Caldas, bondscoach van de hockeyheren bij de Olympische Spelen in Rio in 2016 deed dit door een groene en rode kaart te introduceren.  Hierbij kent elke spelvorm een bepaalde kl
Als trainer authentiek zijn is het belangrijkste
Emoties langs de lijn lopen soms hoog op. Trainers uiten hun frustraties of proberen juist hun ploeg op te zwepen. Waar komen die emoties vandaan en werkt het positief of juist averechts? “De meeste coaches gebruiken boosheid om bepaalde emoties te uiten”, aldus sportpsycholoog Rico Schuijers. Het coachvak kent honderd en één verschillende type trainers. De ene coach zit negentig minut
Managen van groepsprocessen als hoofdtaak
Henk Groener plaatste zich met zijn handbalvrouwen voor de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Met de ervaren handbalcoach spraken we over het managen van emoties, het begeleiden van processen en het omgaan met ego’s. “Als coach moet je zorgen dat de individuele belangen het teambelang niet in de weg gaan zitten.” Het was een bijzonder jaar voor de Nederlandse handbalvrouwen. Een gewe
Statistieken ter bestrijding van subjectiviteit
Meten is weten, maar in het (jeugd)amateurvoetbal is het geen veelvoorkomend fenomeen. Tot grote teleurstelling van Corian Wigboldus (SV Kampong C1). “Trainers handelen op basis van hun eigen waarheid, zonder die te kunnen onderbouwen met feiten.” Een jonge en ontzettend ambitieuze trainer. Dat is Corian Wigboldus in een notendop. Waar veel jeugdtrainers leergierig zijn, daar gaat Wigb
Omgaan met tegenslagen
Hoe ga je als trainer en als ploeg om met tegenslagen? Kan je de rug rechten na een achterstand of blijf je in dat negatieve gevoel hangen? Sportpsycholoog Ivo Spanjersberg ontwikkelde de kieskubus. “Als trainer heb je de rol om spelers bewust te maken van hun gemoedstoestand wanneer die ineffectief is.” De rol als coach gaat tegenwoordig verder dan de boel technisch en tactisch op de ri
VVSB: Kleedkamer als kasteel
Hoe zorg je als trainer dat iedere speler zichzelf kan zijn en open communiceert naar de groep? TrainersMagazine sprak met Wilfred van Leeuwen, trainer/coach van Topklasser VVSB, over teambuilding en het creëren van een veilige omgeving. “De basis van teambuilding is een sociaal veilige omgeving waarin iedereen elkaar de waarheid kan vertellen.” Wilfred van Leeuwen (42) is in het bezi
Toeleven naar en topprestatie
Hoe smeed je als coach een team? TrainersMagazine ging op bezoek bij de bondscoach van de vrouwen waterpoloploeg, Arno Havenga (40). Een verhaal over het toeleven naar een topprestatie, intrinsieke motivatie en het prikkelen van de ploeg. Bondscoach Arno Havenga was eind 2013 de Danny Blind van de waterpoloploeg. Zijn voorganger Mauro Mageri werd na een teleurstellend WK aan de kant gezet. H
1 2 3 4 5 6 7