Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Kennisplatform Juniorentraining
Webcollege Willem Weijs over spelprincipes
Willem Weijs, trainer-coach van NAC Onder19, spreekt in het vierde webcollege van het Online TrainersCongres 2018 over spelprincipes.  Wil jij meer weten over spelprincipes?
Spelprincipes in de praktijk
In het vorige artikel van vorige week vertelde Willem Weijs waar je aan moet denken bij het kiezen van spelprincipes. Na de theorie gaan we nu over op de praktijk: voor welke spelprincipes heeft Willem Weijs gekozen en hoe is hij tot deze keuze gekomen? Tekst: Willem Weijs en Paul van Veen | Beeld: Gerrit van Keulen
Ontwikkelen van een teambuildingsproces
Olivier Amelink richt zich als trainer van ATC’65 O19-1 niet alleen op het verbeteren van de speelwijze van zijn ploeg. Hij focust zich vooral op de ontwikkeling van het teambuildingsproces. Dat doet hij aan de hand van de theorie van René Felen en geeft in dit artikel een aantal voorbeelden hoe dat in de praktijk tewerk gaat. Tekst: Tom Druppers | Beeld
Basisprincipes aanleren
Smetsers vindt het aanleren van de taken per positie en de samenwerking tussen de linies zijn voornaamste taak als trainer/coach van de junioren JO15 van VOAB. Smetsers: “Deze leeftijdsgroep komt voor het eerst in aanraking met het echte elf tegen elf, inclusief alle regels van het volwassenvoetbal. Daarom moeten juist hier de basisprincipes aangeleerd worden.”
Het dicht houden van de as
“Als je de as dichthoudt, zoekt de tegenstander automatisch de zijkant op. Dat maakt hun spel voor ons voorspelbaarder. Bovendien wordt het verdedigen makkelijker.” Matthijs Blijham vertelt over de speelwijze van Sporting'70 O17-1, waarbij niet alleen de backs, maar ook de buitenspelers van de tegenpartij soms ongedekt zijn. “De as is de kortste weg naar
Dynamiek aanbrengen in geïsoleerde oefenvormen
Emiel ten Donkelaar is in tegenstelling tot veel Nederlandse collega-trainers een voorstander van geïsoleerde oefenvormen, zodat hij spelers op gedetailleerd niveau specialistisch kan coachen op het verbeteren van hun technische vaardigheden. “Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de oefenvorm dynamisch is, zodat spelers constant in beweging zijn en moeten nadenken ov
Open draaien
‘Goed opengedraaid staan’. Veel trainers besteden er aandacht aan. Frank Kolenbrander en Hans Brekelmans, de trainers van de MO17 van St. SOM uit Maasdriel maakten hier zelfs een echt speerpunt van. “Omdat het voor onze speelsters moeilijk is om de bal over lange afstanden te verplaatsen, zullen we vooral combinerend te werk moeten gaan. Dan is goed opengedraaid st
De spelhervatting als wapen inzetten
De junioren van UVV O15-1 scoorden al 79 keer, bijna een kwart van de doelpunten werd gemaakt uit een spelhervatting. Trainer-coach Fred van Leeuwen: "Als we een corner tegen krijgen, houd ik standaard vier spelers voorin. Dat maakt niet alleen het verdedigen makkelijker, het is ook aanvallend een wapen." Tekst: Martin Dijkhuizen | Beeld: F
Meer verantwoording bij spelers zelf leggen
Rens Verhoeven, trainer/coach van het Brabantse Boekel Sport JO17-1 wil dat zijn spelers zelf meer verantwoordelijk worden voor hun eigen handelen. Hij gaat daarbij uit van de leerbehoeften van zijn individuele spelers. “Ik probeer mijn trainingen zo samen te stellen, dat ze altijd kunnen werken aan hun eigen leerbehoeften. Ook geef ik ze de kans om steeds eigen keuzes te maken.” In alle
Schijnbeweging als basis voor vertrouwen
De schijnbeweging is een effectief middel om de tegenstander uit te spelen, maar de schijnbeweging heeft nog een voordeel. Wanneer deze goed wordt uitgevoerd geeft hij de speler vertrouwen. De spelers van FC Eibergen F1 ondervinden dit wekelijks onder leiding van trainer Christiaan Wittebroek. “Elke gelukte schijnbeweging op de training geeft meer vertrouwen tijdens de w
Snel veroveren van de bal
De tegenstander niet laten voetballen, dat is waar Richard Hubert als trainer naar streeft. De trainer van de Saestum C1 bedoelt dat letterlijk. Als het aan hem ligt, dan heeft de tegenstander zo min mogelijk balbezit. Mocht de tegenstander de bal toch onverhoopt een keer in bezit hebben, dan moet deze zo snel mogelijk worden heroverd. De speelwijze die Hubert nastreeft zou gezien kunnen wor
Het creëren van beleving
John Eikhout heeft zijn sporen bij VV Jonathan inmiddels wel verdiend. Na het kampioenschap met de B1 lijkt hem datzelfde te lukken met de A1 van de Zeister club. Zijn succesformule: beleving creëren. “Soms sta ik zo te schreeuwen in de kleedkamer dat ze me in de kantine horen.” Op de woensdagmiddag is er rondom het sportpark van VV Jonathan amper parkeerplek vrij. Lastig voor een train
Het 1:3:5:2-systeem
In Nederland sturen de meeste (jeugd)trainers hun spelers de wei in met het 1:4:3:3-systeem. Ferry Hendrikse van Sparta Nijkerk A1 niet. De trainer groeide als speler op in het 1:4:3:3-systeem, maar raakte geïnspireerd door het 1:3:5:2-systeem van het FC Barcelona van Frank Rijkaard en heeft zich dit systeem inmiddels eigen gemaakt. “In feite is dat systeem niet meer dan 1:4:3:3 of 1:3:4:3,
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen. Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Ha
Het kiezen van de juiste spelprincipes
De trend van dit moment: werken met spelprincipes. Er zijn echter veel trainers die niet weten welke spelprincipes ze moeten kiezen en waar ze moeten beginnen. Of erger nog: trainers die er zomaar een paar kiezen. Willem Weijs helpt jou in dit artikel op weg bij het kiezen van de juiste spelprincipes. Tekst: Willem Weijs en Paul van Veen | Beeld: Gerrit van
Tips voor de strafschoppenserie
De komende periode zullen weer veel (na)competitiewedstrijden, bekerwedstrijden en toernooien beslist worden door het nemen van strafschoppen. Een belangrijk onderdeel van het voetbal waar vaak minder aandacht aan
Winnaars van morgen creëren
De KNVB bracht anderhalf jaar geleden het rapport ‘Winnaars van morgen’ uit. Maar hoe creëer je spelers die maximaal voor de winst gaan? Bij de voetbalschool voor pupillen en junioren van Ali Zaanani is winnen een belangrijk onderdeel van de cultuur. In een interview legt Zaanani zijn werkwijze uit. Tekst en Beeld: Ruud Bijnen Wan
De counter spelen
De ambitieuze Roel Bijsterbosch constateert dat de counter in het moderne voetbal een steeds belangrijkere rol speelt. Hij wil met zijn O19 daarom in principe graag ‘de counter spelen’. Dit niet te verwarren met op de counter spelen. “De counter spelen is een speelwijze, waarbij snel de diepte gezocht wordt en waarbij wijzelf bepalen hoe we dat doen.”
Vergroten mentale weerbaarheid | De Junioren Trainer
JVOZ-trainer Aloys Lockefeer zag het iedere training en wedstrijd wel een paar keer terugkomen. De afspraken die gemaakt werden, konden voor even de prullenbak in. Het brein van de speler zei namelijk wat anders. “Ik maakte de spelers bewust van hun gedrag en de consequenties daarvan. Samen met hen zocht ik vervolgens een oplossing.” Tekst en be
Omschakelvormen voor het hedendaagse voetbal
Het voetbal van vandaag de dag vraagt steeds meer van een speler. Aanvallen, verdedigen en omschakelen zijn niet meer te scheiden van elkaar. Paul Simonis, trainer-coach van Sparta O16, ontwikkelde dan ook oefenvormen waarin alle teamfuncties in hoog tempo voorbij komen. Tekst: Rogier Veenstra | Beeld: Sparta Rotterdam “Het he
Tips voor interactie met spelers
Het omgaan met pubers is voor trainers vaak een behoorlijke opgave. Thomas Niehe, trainer/coach van BFC O17-1, ziet de leeftijdskenmerken van zijn groep echter als een kans. Hij heeft goede interactie met spelers hoog in het vaandel staan. In dit artikel geeft hij andere trainers tips hoe ze dit ook voor elkaar kunnen krijgen. Tekst: Tom Druppers | Beeld: F
Spelers leren winnen
Het credo ‘opleiden is belangrijker dan winnen’ wordt door veel clubs onderschreven. Steven Wuestenenk, trainer van Be Quick 1887 B1, heeft hier echter zijn eigen visie op. Omdat het winnen van wedstrijden bij hem centraal staat, laat hij de kwaliteiten van de spelers bepalen hoe zijn team speelt. “Het leren winnen van wedstrijden is óók opleiden.” Regelmatig komt de discussie over
Het bewuster maken van leermoment
Nigel Pluk (24) is vanaf dit seizoen medeverantwoordelijk voor het eerste elftal van DVSU Onder19. Zijn speerpunten bij de Utrechtse club: het bewuster maken van de leermomenten en het leren elkaar te corrigeren. “Jongens van deze leeftijd zijn oud genoeg dat zelf te doen.” Op een zomerse donderdagavond in augustus staan Nigel Pluk en zijn collega-trainer Nilantha Couwenberg gezamenlijk
Special: Het variëren van de vrije trap
De vrije trap blijft een belangrijk wapen en in het prestatievoetbal is het dan ook goed om na te denken en afspraken te maken hoe de vrije trap te nemen. De meest gebruikelijke 'variant' is het directe schot op doel, die niet eens altijd in de kruising over de muur hoeft te zijn, dat bewees Gareth Bale (zie variant 1 hieronder).  Maar wat nu als u geen vrije trap speci
De overeenkomsten met het onderwijs
Jorrik Tuenter (JT) en Jordy van Dam (JvD) staan aan het roer van DZC’68 B1, een derde divisionist uit Doetinchem. Hoe de rolverdeling is? De trainers, allebei werkzaam in het onderwijs, zijn gelijkwaardig. Van een hoofdtrainer en assistent-trainer is dan ook geen sprake. TrainersMagazine sprak hier met het duo over. Verder kwamen onder andere de overeenkomsten met het onderwijs, wedstrijdbes
Webcollege Willem Weijs over spelprincipes
Willem Weijs, trainer-coach van NAC Onder19, spreekt in het vierde webcollege van het Online TrainersCongres 2018 over spelprincipes.  Wil jij meer weten over spelprincipes?
Trainen op verschillende ondergronden | AZ Jeugdopleiding
Jeugdtrainer Michael van Zijtveld en fysiektrainer Chris Wenker leggen uit waarom in de jeugdopleiding van AZ wordt ingezet op voetballen op verschillende ondergronden. Het is een van de vele middelen die de Alkmaarders inzetten om spelers cognitief, technisch en fysiek te ontwikkelen. Tekst: Michael van Zijtveld, Chris Wenker | Redacteur: Alessandro van Ha
Spelprincipes in de praktijk
In het vorige artikel van vorige week vertelde Willem Weijs waar je aan moet denken bij het kiezen van spelprincipes. Na de theorie gaan we nu over op de praktijk: voor welke spelprincipes heeft Willem Weijs gekozen en hoe is hij tot deze keuze gekomen? Tekst: Willem Weijs en Paul van Veen | Beeld: Gerrit van Keulen
Het kiezen van de juiste spelprincipes
De trend van dit moment: werken met spelprincipes. Er zijn echter veel trainers die niet weten welke spelprincipes ze moeten kiezen en waar ze moeten beginnen. Of erger nog: trainers die er zomaar een paar kiezen. Willem Weijs helpt jou in dit artikel op weg bij het kiezen van de juiste spelprincipes. Tekst: Willem Weijs en Paul van Veen | Beeld: Gerrit van
Ontwikkelen van een teambuildingsproces
Olivier Amelink richt zich als trainer van ATC’65 O19-1 niet alleen op het verbeteren van de speelwijze van zijn ploeg. Hij focust zich vooral op de ontwikkeling van het teambuildingsproces. Dat doet hij aan de hand van de theorie van René Felen en geeft in dit artikel een aantal voorbeelden hoe dat in de praktijk tewerk gaat. Tekst: Tom Druppers | Beeld
Tips voor de strafschoppenserie
De komende periode zullen weer veel (na)competitiewedstrijden, bekerwedstrijden en toernooien beslist worden door het nemen van strafschoppen. Een belangrijk onderdeel van het voetbal waar vaak minder aandacht aan
Basisprincipes aanleren
Smetsers vindt het aanleren van de taken per positie en de samenwerking tussen de linies zijn voornaamste taak als trainer/coach van de junioren JO15 van VOAB. Smetsers: “Deze leeftijdsgroep komt voor het eerst in aanraking met het echte elf tegen elf, inclusief alle regels van het volwassenvoetbal. Daarom moeten juist hier de basisprincipes aangeleerd worden.”
Winnaars van morgen creëren
De KNVB bracht anderhalf jaar geleden het rapport ‘Winnaars van morgen’ uit. Maar hoe creëer je spelers die maximaal voor de winst gaan? Bij de voetbalschool voor pupillen en junioren van Ali Zaanani is winnen een belangrijk onderdeel van de cultuur. In een interview legt Zaanani zijn werkwijze uit. Tekst en Beeld: Ruud Bijnen Wan
Het dicht houden van de as
“Als je de as dichthoudt, zoekt de tegenstander automatisch de zijkant op. Dat maakt hun spel voor ons voorspelbaarder. Bovendien wordt het verdedigen makkelijker.” Matthijs Blijham vertelt over de speelwijze van Sporting'70 O17-1, waarbij niet alleen de backs, maar ook de buitenspelers van de tegenpartij soms ongedekt zijn. “De as is de kortste weg naar
De counter spelen
De ambitieuze Roel Bijsterbosch constateert dat de counter in het moderne voetbal een steeds belangrijkere rol speelt. Hij wil met zijn O19 daarom in principe graag ‘de counter spelen’. Dit niet te verwarren met op de counter spelen. “De counter spelen is een speelwijze, waarbij snel de diepte gezocht wordt en waarbij wijzelf bepalen hoe we dat doen.”
Dynamiek aanbrengen in geïsoleerde oefenvormen
Emiel ten Donkelaar is in tegenstelling tot veel Nederlandse collega-trainers een voorstander van geïsoleerde oefenvormen, zodat hij spelers op gedetailleerd niveau specialistisch kan coachen op het verbeteren van hun technische vaardigheden. “Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de oefenvorm dynamisch is, zodat spelers constant in beweging zijn en moeten nadenken ov
Vergroten mentale weerbaarheid | De Junioren Trainer
JVOZ-trainer Aloys Lockefeer zag het iedere training en wedstrijd wel een paar keer terugkomen. De afspraken die gemaakt werden, konden voor even de prullenbak in. Het brein van de speler zei namelijk wat anders. “Ik maakte de spelers bewust van hun gedrag en de consequenties daarvan. Samen met hen zocht ik vervolgens een oplossing.” Tekst en be
Open draaien
‘Goed opengedraaid staan’. Veel trainers besteden er aandacht aan. Frank Kolenbrander en Hans Brekelmans, de trainers van de MO17 van St. SOM uit Maasdriel maakten hier zelfs een echt speerpunt van. “Omdat het voor onze speelsters moeilijk is om de bal over lange afstanden te verplaatsen, zullen we vooral combinerend te werk moeten gaan. Dan is goed opengedraaid st
Omschakelvormen voor het hedendaagse voetbal
Het voetbal van vandaag de dag vraagt steeds meer van een speler. Aanvallen, verdedigen en omschakelen zijn niet meer te scheiden van elkaar. Paul Simonis, trainer-coach van Sparta O16, ontwikkelde dan ook oefenvormen waarin alle teamfuncties in hoog tempo voorbij komen. Tekst: Rogier Veenstra | Beeld: Sparta Rotterdam “Het he
De spelhervatting als wapen inzetten
De junioren van UVV O15-1 scoorden al 79 keer, bijna een kwart van de doelpunten werd gemaakt uit een spelhervatting. Trainer-coach Fred van Leeuwen: "Als we een corner tegen krijgen, houd ik standaard vier spelers voorin. Dat maakt niet alleen het verdedigen makkelijker, het is ook aanvallend een wapen." Tekst: Martin Dijkhuizen | Beeld: F
Tips voor interactie met spelers
Het omgaan met pubers is voor trainers vaak een behoorlijke opgave. Thomas Niehe, trainer/coach van BFC O17-1, ziet de leeftijdskenmerken van zijn groep echter als een kans. Hij heeft goede interactie met spelers hoog in het vaandel staan. In dit artikel geeft hij andere trainers tips hoe ze dit ook voor elkaar kunnen krijgen. Tekst: Tom Druppers | Beeld: F
Meer verantwoording bij spelers zelf leggen
Rens Verhoeven, trainer/coach van het Brabantse Boekel Sport JO17-1 wil dat zijn spelers zelf meer verantwoordelijk worden voor hun eigen handelen. Hij gaat daarbij uit van de leerbehoeften van zijn individuele spelers. “Ik probeer mijn trainingen zo samen te stellen, dat ze altijd kunnen werken aan hun eigen leerbehoeften. Ook geef ik ze de kans om steeds eigen keuzes te maken.” In alle
Spelers leren winnen
Het credo ‘opleiden is belangrijker dan winnen’ wordt door veel clubs onderschreven. Steven Wuestenenk, trainer van Be Quick 1887 B1, heeft hier echter zijn eigen visie op. Omdat het winnen van wedstrijden bij hem centraal staat, laat hij de kwaliteiten van de spelers bepalen hoe zijn team speelt. “Het leren winnen van wedstrijden is óók opleiden.” Regelmatig komt de discussie over
Schijnbeweging als basis voor vertrouwen
De schijnbeweging is een effectief middel om de tegenstander uit te spelen, maar de schijnbeweging heeft nog een voordeel. Wanneer deze goed wordt uitgevoerd geeft hij de speler vertrouwen. De spelers van FC Eibergen F1 ondervinden dit wekelijks onder leiding van trainer Christiaan Wittebroek. “Elke gelukte schijnbeweging op de training geeft meer vertrouwen tijdens de w
Het bewuster maken van leermoment
Nigel Pluk (24) is vanaf dit seizoen medeverantwoordelijk voor het eerste elftal van DVSU Onder19. Zijn speerpunten bij de Utrechtse club: het bewuster maken van de leermomenten en het leren elkaar te corrigeren. “Jongens van deze leeftijd zijn oud genoeg dat zelf te doen.” Op een zomerse donderdagavond in augustus staan Nigel Pluk en zijn collega-trainer Nilantha Couwenberg gezamenlijk
Snel veroveren van de bal
De tegenstander niet laten voetballen, dat is waar Richard Hubert als trainer naar streeft. De trainer van de Saestum C1 bedoelt dat letterlijk. Als het aan hem ligt, dan heeft de tegenstander zo min mogelijk balbezit. Mocht de tegenstander de bal toch onverhoopt een keer in bezit hebben, dan moet deze zo snel mogelijk worden heroverd. De speelwijze die Hubert nastreeft zou gezien kunnen wor
Special: Het variëren van de vrije trap
De vrije trap blijft een belangrijk wapen en in het prestatievoetbal is het dan ook goed om na te denken en afspraken te maken hoe de vrije trap te nemen. De meest gebruikelijke 'variant' is het directe schot op doel, die niet eens altijd in de kruising over de muur hoeft te zijn, dat bewees Gareth Bale (zie variant 1 hieronder).  Maar wat nu als u geen vrije trap speci
Het creëren van beleving
John Eikhout heeft zijn sporen bij VV Jonathan inmiddels wel verdiend. Na het kampioenschap met de B1 lijkt hem datzelfde te lukken met de A1 van de Zeister club. Zijn succesformule: beleving creëren. “Soms sta ik zo te schreeuwen in de kleedkamer dat ze me in de kantine horen.” Op de woensdagmiddag is er rondom het sportpark van VV Jonathan amper parkeerplek vrij. Lastig voor een train
De overeenkomsten met het onderwijs
Jorrik Tuenter (JT) en Jordy van Dam (JvD) staan aan het roer van DZC’68 B1, een derde divisionist uit Doetinchem. Hoe de rolverdeling is? De trainers, allebei werkzaam in het onderwijs, zijn gelijkwaardig. Van een hoofdtrainer en assistent-trainer is dan ook geen sprake. TrainersMagazine sprak hier met het duo over. Verder kwamen onder andere de overeenkomsten met het onderwijs, wedstrijdbes
Het 1:3:5:2-systeem
In Nederland sturen de meeste (jeugd)trainers hun spelers de wei in met het 1:4:3:3-systeem. Ferry Hendrikse van Sparta Nijkerk A1 niet. De trainer groeide als speler op in het 1:4:3:3-systeem, maar raakte geïnspireerd door het 1:3:5:2-systeem van het FC Barcelona van Frank Rijkaard en heeft zich dit systeem inmiddels eigen gemaakt. “In feite is dat systeem niet meer dan 1:4:3:3 of 1:3:4:3,
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10