Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Kennisplatform Pupillentraining
Luc Stolker, FC Twente Twello E1: Opleiden veelzijdig goede bewegers
Luc Stolker is afgestudeerd aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding en fanatiek voetbaltrainer. Sinds vorig seizoen is hij werkzaam in de jeugdopleiding van FC Twente, locatie Twello. Hij is daar actief als techniektrainer voor de onderbouw en als trainer/ coach van de E1. Met deze jonge talenten legt hij de nadruk op het verbeteren van de technische en coördinatieve vaardigheden, maar ook
Opbouwen: Passen en trappen
Het goed kunnen passen, aannemen en verwerken van de bal is een belangrijk onderdeel van de opbouw. Als er balverlies in de opbouw wordt geleden, dan gebeurt dat vaak vanuit een verkeerde pass of een verkeerde aanname. En als er balverlies in de opbouw wordt geleden, dan levert dit vaak meteen een kans voor de tegenstander op.
Opbouwen onder volle druk
In het profvoetbal zie je vaak dat tegenstanders tot de middellijn ongestoord kunnen opbouwen. Landskampioen Ajax komt maar een enkele keer een tegenstander tegen die ver op de helft van de tegenstander druk zet. Ook een middenmotor als PEC Zwolle merkt dat veel tegenstanders, vooral als men thuis speelt, terugzakken tot de middellijn/middencirkel. In de wedstrijden dat Ajax vol onder druk geze
Opbouwen met een eerste vrije bal
In dit hoofdstuk staat de situatie waarin de tegenstander nadrukkelijk een tegenstander vrij laat in de opbouw, maar als deze aangespeeld wordt (zie tekening 1), alsnog vol druk zet. In deze situatie ben je het nadeel van de eerste bal kwijt, maar kom je nog steeds volledig onder druk te staan bij de bal waar de tegenstander op rekent. Dit gebeurt vaak tegen tegenstanders die een iets hoger niv
Van aanvallen naar opbouwen
In de situaties tot nu toe kregen de verdedigers de bal meestal ingespeeld van de keeper of van een medeverdediger. Soms is de bal in het middenveld of zelfs in het aanvalsgebied en is het rondom de bal zo druk geworden dat het beter is om de bal weer terug te spelen naar de verdedigers om het bijvoorbeeld aan de andere kant te proberen.
De wedstrijdbespreking van PH Almelo D1
Ferdinand van der Veen is trainer/ coach van PH Almelo D1 en docent bij de KNVB. In het dagelijks leven staat hij voor de klas op een middelbare school. Van der Veen geeft zijn visie op de wedstrijdbespreking met als motto: “Het is niet míjn bespreking, het is de bespreking van de kinderen!”
Niet dribbelen, maar combineren
Hij is trainer van een bijzonder team. De jeugdcombinatie van Rossum en Hurwenen heeft slechts drie Etjes, maar het vlaggenschip van Harald van Deelen doet prima mee in de Hoofdklasse. "Ik zie de spelers groeien, individueel, maar vooral als team."
FC Horst F1: Domineren in één-tegen-één
Marcel van Elten maakte al op jonge leeftijd kennis met het trainerschap bij FC Horst. Als B-junior verzorgde hij zijn eerste training aan de jongste jeugd en inmiddels traint hij voor het derde jaar op rij de F1 van zijn vereniging. “FC Horst is een club in opkomst en ieder seizoen wordt de jeugdopleiding met een aantal teams uitgebreid. Daardoor is selecteren mogelijk en dat is prettig werk
Niels Voet, NEC/FC Oss E-top: Spelenderwijs ontwikkelen
Als speler haalde Niels Voet het betaald voetbal nét niet. De 27-jarige Ossenaar timmert nu aan de weg als coach. Hij is bezig aan zijn vierde seizoen op de Voetbalacademie N.E.C./FC Oss, eerst als trainer van de D1 en inmiddels voor het tweede jaar bij de E-Top. "De ene speler is snel gewend, de ander heeft een jaar nodig. We gunnen ze die tijd."
Erwin Koenis, videoanalist en trainer NAC D1: Individu centraal
Hij komt tijd te kort. Erwin Koenis is videoanalist van het eerste elftal van NAC Breda en is verantwoordelijk voor de jongste spelertjes op die club, de D1. Voor zijn cursus TC 1 loopt de enthousiaste coach ook nog eens stage bij de A1. "Ik ben erg met het individu bezig, ben bezig met opleiden voor het eerste elftal."
Marco Hop, DVS 33 E1: E-pupillen kunnen een speelwijze uitvoeren
Marco Hop is al vanaf de F-pupillen kind aan huis bij DVS ’33 uit Ermelo. Een knieblessure zorgde in de B-junioren voor het einde van zijn actieve carrière. Hij is niet bij de pakken neer gaan zitten, maar heeft zich het trainerschap eigen gemaakt. Inmiddels is hij al weer voor het zesde jaar jeugdtrainer, waarvan de vijfde jaargang als hoofdtrainer van de E1. "E-pupillen zijn in staat om ee
Special scoren H2: Basisvormen zonder keeper
Niet elke trainer heeft keepers tot zijn beschikking op de training(en). Natuurlijk kun je de oefenvormen uit hoofdstuk 1 doen met een speler op doel, maar in dit tweede hoofdstuk kijken we naar oefenvormen die je kunt doen zonder keeper. In de eerste vormen, waarbij kleine goaltjes worden gebruikt, zie je in de praktijk vaak dat spelers gerichter schieten dan de vormen uit hoofdstuk 1, waarbij
Special scoren H4: Overtalsituaties
Als je het scoren wilt trainen, is het belangrijk dat spelers vaak in een scoringsituatie komen. Daarom zullen overtalsituaties een belangrijk onderdeel uitmaken van de trainingen die gericht zijn op het verbeteren van het scoren. Immers, als je meer spelers hebt dan de tegenstander, kom je vaker in situaties waarin je kunt scoren. We beginnen hierbij in de eenvoudigste overtalsituatie, namelij
Erwin de Gooijer, Altius E1: ontwikkelen boven resultaat
Altius E1 maakt dit seizoen zijn debuut in de negen-tegen-negencompetitie van de KNVB. In deze speciale hoofdklasse ruiken E-pupillen al voorzichtig aan taken binnen een organisatie, maar blijft trainer Erwin de Gooijer bezig met de basis: de technische vaardigheden verbeteren. “Daar gaat het bij E’tjes om. Veel tegenstanders spelen puur voor de winst, maar dat doen wij niet, omdat ontwikke
Opbouwen: 1 tegen 1
1 tegen 1 is wellicht geen hoofdstuk dat je in een themanummer over de opbouw zou verwachten. Immers, het doel van de opbouw is om een overtalsituatie uit te spelen. Vaak beginnend in een 4 tegen 3 wil je dit reduceren in een 2 tegen 1. Echter, we moeten onze ogen niet sluiten voor de realiteit: het zal in de opbouw toch regelmatig voorkomen dat je goed opgesloten wordt door een aanvaller of do
Opbouwen: voorbereidende vormen
Opbouwen is geen los onderdeel van het voetbalspel. Daarom zijn er veel voorbereidende vormen mogelijk die niet exact dezelfde organisatie hebben als een opbouw in de wedstrijd, maar wel spelers in situaties brengt die gelijk zijn aan situaties waarin je terecht kan komen tijdens de opbouw. Daarnaast is het hebben of het creëren van een overtal vervolgens het belangrijkste onderdeel.
Opbouwen: spelen tegen ingezakte tegenstanders
Een andere situatie waar je mee geconfronteerd kan worden, is een tegenstander die (gedeeltelijk) inzakt. Dit betekent vaak dat je de bal in de laatste linie vrij rond kan spelen, maar als de bal het middenveld in wordt gespeeld dat er dan druk op de bal gegeven wordt. Dit is een heel andere manier van spelen dan wanneer er (continue) druk gegeven wordt op de bal.
Opbouwen: partijspelen
Eigenlijk mag het tijdens geen training ontbreken: het partijspel. Daarin wil je uiteindelijk verbetering zien op de vlakken waarop je getraind hebt, met minder of zelfs zonder hulp van de coach. Natuurlijk kunt u een gewoon partijspel doen zonder extra regels, maar in dit hoofdstuk geven we ook een aantal opties die u kunt doen als u ook in de eindvorm regels wil toevoegen die gerelateerd zijn
Iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen man
Vincent van den Broek wil met zijn D1 van Blauw Geel over het hele veld graag één tegen één spelen. “Als we gaan opbouwen starten we nog in een 1:4:3:3 formatie, maar als de bal uit onze achterste lijn is, schuift onze nummer 4 meteen door naar het middenveld en komt iedereen over het hele veld in een één tegen één-situatie te staan. Ook als de tegenstander in balbezit is, blijven we
Onderbouw Alphense Boys
Geen mens is hetzelfde en dat geldt ook voor trainers. Maar wat als er binnen een club verschillende coaches zijn die nauw samenwerken en zorgen dat ze ongeveer op eenzelfde manier bezig zijn? Bij Alphense Boys gebeurt het. “Zo gaat er geen tijd verloren”, aldus E-top-trainer Paul Nibbelink.
Bas Termaat, Jong Holland D1: Plezier hebben betekent ontwikkelen
Als trainer van de D1 van Jong Holland geniet Bas Termaat van het werken met jonge spelers. De 30-jarige oefenmeester begon zelf pas op latere leeftijd met voetballen en rakelt het jeugdige plezier van het voetballen bij zichzelf op, door de ontwikkeling van zijn jongens te stimuleren door middel van spelletjes en uitdagingen.
André Kamp, LRC Leerdam D1
André Kamp is via zijn zoontje als pupillentrainer bij LRC Leerdam betrokken geraakt. Sinds dit seizoen heeft hij de D1 onder zijn hoede. "Op deze leeftijd moet soms bijna letterlijk de knop om voordat ze omschakelen. Ik train daarom veel met positiespellen. Al snel merk ik dat er vooruitgang in zit bij de meeste spelers."
Danny Wals, KNVB: Periodiseren bij D-pupillen
Je zou bijna vergeten dat periodiseren niet alleen op conditie slaat. Ook op het vlak van speltechnische ontwikkeling kan de aanpak van nut zijn. Voormalig D-pupillentrainer en huidig KNVB-docent Danny Wals (29) uit Zaandam, hanteert het model om zijn spelers planmatig naar een hoger niveau te tillen. "Voordat je als trainer tips kunt geven aan spelers, moet je zelf de ideale situatie kennen."
Special scoren H1: Basisvormen met groot doel en keeper
Als je denkt aan afronden of schieten op de training, dan denk je waarschijnlijk aan een keeper op een grote goal en spelers die één voor één afronden op deze goal. Daarom staat dat in het hoofdstuk 'basisvormen met een groot doel en een keeper' centraal. Dit hoofdstuk begint dan ook met de bekendste vorm: het inspelen van een speler en het afronden van de inlopende speler na een kaats. Daa
Special scoren H3: 1 tegen 1
In de vorige hoofdstukken, hadden de spelers vooral de bal als weerstand. In hoofdstuk 1 was er een keeper als weerstand en in hoofdstuk 2 was die weerstand verdwenen, maar was de 'ruimte' om te scoren kleiner gemaakt. In beide hoofdstukken werd in sommige oefenvormen een tijdsdruk geïntroduceerd, die eigenlijk een soort tegenstander moest voorstellen. In dit hoofdstuk introduceren we vanaf de
Luc Stolker, FC Twente Twello E1: Opleiden veelzijdig goede bewegers
Luc Stolker is afgestudeerd aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding en fanatiek voetbaltrainer. Sinds vorig seizoen is hij werkzaam in de jeugdopleiding van FC Twente, locatie Twello. Hij is daar actief als techniektrainer voor de onderbouw en als trainer/ coach van de E1. Met deze jonge talenten legt hij de nadruk op het verbeteren van de technische en coördinatieve vaardigheden, maar ook
Erwin de Gooijer, Altius E1: ontwikkelen boven resultaat
Altius E1 maakt dit seizoen zijn debuut in de negen-tegen-negencompetitie van de KNVB. In deze speciale hoofdklasse ruiken E-pupillen al voorzichtig aan taken binnen een organisatie, maar blijft trainer Erwin de Gooijer bezig met de basis: de technische vaardigheden verbeteren. “Daar gaat het bij E’tjes om. Veel tegenstanders spelen puur voor de winst, maar dat doen wij niet, omdat ontwikke
Opbouwen: Passen en trappen
Het goed kunnen passen, aannemen en verwerken van de bal is een belangrijk onderdeel van de opbouw. Als er balverlies in de opbouw wordt geleden, dan gebeurt dat vaak vanuit een verkeerde pass of een verkeerde aanname. En als er balverlies in de opbouw wordt geleden, dan levert dit vaak meteen een kans voor de tegenstander op.
Opbouwen: 1 tegen 1
1 tegen 1 is wellicht geen hoofdstuk dat je in een themanummer over de opbouw zou verwachten. Immers, het doel van de opbouw is om een overtalsituatie uit te spelen. Vaak beginnend in een 4 tegen 3 wil je dit reduceren in een 2 tegen 1. Echter, we moeten onze ogen niet sluiten voor de realiteit: het zal in de opbouw toch regelmatig voorkomen dat je goed opgesloten wordt door een aanvaller of do
Opbouwen onder volle druk
In het profvoetbal zie je vaak dat tegenstanders tot de middellijn ongestoord kunnen opbouwen. Landskampioen Ajax komt maar een enkele keer een tegenstander tegen die ver op de helft van de tegenstander druk zet. Ook een middenmotor als PEC Zwolle merkt dat veel tegenstanders, vooral als men thuis speelt, terugzakken tot de middellijn/middencirkel. In de wedstrijden dat Ajax vol onder druk geze
Opbouwen: voorbereidende vormen
Opbouwen is geen los onderdeel van het voetbalspel. Daarom zijn er veel voorbereidende vormen mogelijk die niet exact dezelfde organisatie hebben als een opbouw in de wedstrijd, maar wel spelers in situaties brengt die gelijk zijn aan situaties waarin je terecht kan komen tijdens de opbouw. Daarnaast is het hebben of het creëren van een overtal vervolgens het belangrijkste onderdeel.
Opbouwen met een eerste vrije bal
In dit hoofdstuk staat de situatie waarin de tegenstander nadrukkelijk een tegenstander vrij laat in de opbouw, maar als deze aangespeeld wordt (zie tekening 1), alsnog vol druk zet. In deze situatie ben je het nadeel van de eerste bal kwijt, maar kom je nog steeds volledig onder druk te staan bij de bal waar de tegenstander op rekent. Dit gebeurt vaak tegen tegenstanders die een iets hoger niv
Opbouwen: spelen tegen ingezakte tegenstanders
Een andere situatie waar je mee geconfronteerd kan worden, is een tegenstander die (gedeeltelijk) inzakt. Dit betekent vaak dat je de bal in de laatste linie vrij rond kan spelen, maar als de bal het middenveld in wordt gespeeld dat er dan druk op de bal gegeven wordt. Dit is een heel andere manier van spelen dan wanneer er (continue) druk gegeven wordt op de bal.
Van aanvallen naar opbouwen
In de situaties tot nu toe kregen de verdedigers de bal meestal ingespeeld van de keeper of van een medeverdediger. Soms is de bal in het middenveld of zelfs in het aanvalsgebied en is het rondom de bal zo druk geworden dat het beter is om de bal weer terug te spelen naar de verdedigers om het bijvoorbeeld aan de andere kant te proberen.
Opbouwen: partijspelen
Eigenlijk mag het tijdens geen training ontbreken: het partijspel. Daarin wil je uiteindelijk verbetering zien op de vlakken waarop je getraind hebt, met minder of zelfs zonder hulp van de coach. Natuurlijk kunt u een gewoon partijspel doen zonder extra regels, maar in dit hoofdstuk geven we ook een aantal opties die u kunt doen als u ook in de eindvorm regels wil toevoegen die gerelateerd zijn
De wedstrijdbespreking van PH Almelo D1
Ferdinand van der Veen is trainer/ coach van PH Almelo D1 en docent bij de KNVB. In het dagelijks leven staat hij voor de klas op een middelbare school. Van der Veen geeft zijn visie op de wedstrijdbespreking met als motto: “Het is niet míjn bespreking, het is de bespreking van de kinderen!”
Iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen man
Vincent van den Broek wil met zijn D1 van Blauw Geel over het hele veld graag één tegen één spelen. “Als we gaan opbouwen starten we nog in een 1:4:3:3 formatie, maar als de bal uit onze achterste lijn is, schuift onze nummer 4 meteen door naar het middenveld en komt iedereen over het hele veld in een één tegen één-situatie te staan. Ook als de tegenstander in balbezit is, blijven we
Niet dribbelen, maar combineren
Hij is trainer van een bijzonder team. De jeugdcombinatie van Rossum en Hurwenen heeft slechts drie Etjes, maar het vlaggenschip van Harald van Deelen doet prima mee in de Hoofdklasse. "Ik zie de spelers groeien, individueel, maar vooral als team."
Onderbouw Alphense Boys
Geen mens is hetzelfde en dat geldt ook voor trainers. Maar wat als er binnen een club verschillende coaches zijn die nauw samenwerken en zorgen dat ze ongeveer op eenzelfde manier bezig zijn? Bij Alphense Boys gebeurt het. “Zo gaat er geen tijd verloren”, aldus E-top-trainer Paul Nibbelink.
FC Horst F1: Domineren in één-tegen-één
Marcel van Elten maakte al op jonge leeftijd kennis met het trainerschap bij FC Horst. Als B-junior verzorgde hij zijn eerste training aan de jongste jeugd en inmiddels traint hij voor het derde jaar op rij de F1 van zijn vereniging. “FC Horst is een club in opkomst en ieder seizoen wordt de jeugdopleiding met een aantal teams uitgebreid. Daardoor is selecteren mogelijk en dat is prettig werk
Bas Termaat, Jong Holland D1: Plezier hebben betekent ontwikkelen
Als trainer van de D1 van Jong Holland geniet Bas Termaat van het werken met jonge spelers. De 30-jarige oefenmeester begon zelf pas op latere leeftijd met voetballen en rakelt het jeugdige plezier van het voetballen bij zichzelf op, door de ontwikkeling van zijn jongens te stimuleren door middel van spelletjes en uitdagingen.
Niels Voet, NEC/FC Oss E-top: Spelenderwijs ontwikkelen
Als speler haalde Niels Voet het betaald voetbal nét niet. De 27-jarige Ossenaar timmert nu aan de weg als coach. Hij is bezig aan zijn vierde seizoen op de Voetbalacademie N.E.C./FC Oss, eerst als trainer van de D1 en inmiddels voor het tweede jaar bij de E-Top. "De ene speler is snel gewend, de ander heeft een jaar nodig. We gunnen ze die tijd."
André Kamp, LRC Leerdam D1
André Kamp is via zijn zoontje als pupillentrainer bij LRC Leerdam betrokken geraakt. Sinds dit seizoen heeft hij de D1 onder zijn hoede. "Op deze leeftijd moet soms bijna letterlijk de knop om voordat ze omschakelen. Ik train daarom veel met positiespellen. Al snel merk ik dat er vooruitgang in zit bij de meeste spelers."
Erwin Koenis, videoanalist en trainer NAC D1: Individu centraal
Hij komt tijd te kort. Erwin Koenis is videoanalist van het eerste elftal van NAC Breda en is verantwoordelijk voor de jongste spelertjes op die club, de D1. Voor zijn cursus TC 1 loopt de enthousiaste coach ook nog eens stage bij de A1. "Ik ben erg met het individu bezig, ben bezig met opleiden voor het eerste elftal."
Danny Wals, KNVB: Periodiseren bij D-pupillen
Je zou bijna vergeten dat periodiseren niet alleen op conditie slaat. Ook op het vlak van speltechnische ontwikkeling kan de aanpak van nut zijn. Voormalig D-pupillentrainer en huidig KNVB-docent Danny Wals (29) uit Zaandam, hanteert het model om zijn spelers planmatig naar een hoger niveau te tillen. "Voordat je als trainer tips kunt geven aan spelers, moet je zelf de ideale situatie kennen."
Marco Hop, DVS 33 E1: E-pupillen kunnen een speelwijze uitvoeren
Marco Hop is al vanaf de F-pupillen kind aan huis bij DVS ’33 uit Ermelo. Een knieblessure zorgde in de B-junioren voor het einde van zijn actieve carrière. Hij is niet bij de pakken neer gaan zitten, maar heeft zich het trainerschap eigen gemaakt. Inmiddels is hij al weer voor het zesde jaar jeugdtrainer, waarvan de vijfde jaargang als hoofdtrainer van de E1. "E-pupillen zijn in staat om ee
Special scoren H1: Basisvormen met groot doel en keeper
Als je denkt aan afronden of schieten op de training, dan denk je waarschijnlijk aan een keeper op een grote goal en spelers die één voor één afronden op deze goal. Daarom staat dat in het hoofdstuk 'basisvormen met een groot doel en een keeper' centraal. Dit hoofdstuk begint dan ook met de bekendste vorm: het inspelen van een speler en het afronden van de inlopende speler na een kaats. Daa
Special scoren H2: Basisvormen zonder keeper
Niet elke trainer heeft keepers tot zijn beschikking op de training(en). Natuurlijk kun je de oefenvormen uit hoofdstuk 1 doen met een speler op doel, maar in dit tweede hoofdstuk kijken we naar oefenvormen die je kunt doen zonder keeper. In de eerste vormen, waarbij kleine goaltjes worden gebruikt, zie je in de praktijk vaak dat spelers gerichter schieten dan de vormen uit hoofdstuk 1, waarbij
Special scoren H3: 1 tegen 1
In de vorige hoofdstukken, hadden de spelers vooral de bal als weerstand. In hoofdstuk 1 was er een keeper als weerstand en in hoofdstuk 2 was die weerstand verdwenen, maar was de 'ruimte' om te scoren kleiner gemaakt. In beide hoofdstukken werd in sommige oefenvormen een tijdsdruk geïntroduceerd, die eigenlijk een soort tegenstander moest voorstellen. In dit hoofdstuk introduceren we vanaf de
Special scoren H4: Overtalsituaties
Als je het scoren wilt trainen, is het belangrijk dat spelers vaak in een scoringsituatie komen. Daarom zullen overtalsituaties een belangrijk onderdeel uitmaken van de trainingen die gericht zijn op het verbeteren van het scoren. Immers, als je meer spelers hebt dan de tegenstander, kom je vaker in situaties waarin je kunt scoren. We beginnen hierbij in de eenvoudigste overtalsituatie, namelij
1 2 3 4 5 6 7 8 9