Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Kennisplatform Pupillentraining
Basisvormen in voetbal (deel 5) Positiespel 5v5 + 2
In de vorige aflevering is al gemeld dat er vele positiespelen mogelijk zijn. We zullen ze uiteraard niet allemaal behandelen, maar een aantal ervan is belangrijk in het totale pakket van basisvormen. Hebben we de vorige keer een positiespel met 4 kaatsers als uitgangspunt genomen, dit keer gaan we kijken naar de opties met twee kaatsers. Tekst: Jan Zoutman Dieptespel Het grote
Basisvormen in voetbal (deel 4) Positiespel 4v4 + 4
Er zijn vele positiespelen. In verschillende ruimtes, met diverse aantallen spelers, met andere spelregels, met of zonder kaatsers en/of neutrale spelers en met twee, drie en soms zelfs nog meer partijen. Ze hebben allemaal hun eigen doelstellingen. Maar allemaal hebben ze één ding gemeen: het gaat om het verbeteren van het positiespel met als doel de wedstrijd te winnen. In deel 4 van de serie basisvormen in voetbal nemen we het positiespel 4 tegen 4 met 4 kaatsers als oefenvorm. Tekst: Jan Zoutman De term positiespel betekent volgens de Dikke Van Dale: het innemen van een gunstige positie wanneer men tijdelijk niet rechtstreeks aan het spel deelneemt. En gezien het feit dat er van de tweeëntwintig deelnemers aan een voetbalwedstrijd maar één tegelijk de bal heeft, spelen al die anderen die de bal niet hebben dus positiespel. Dit geldt dus voor zowel de verdedigende als voor de aanvallende partij! Algemeen Positiespel in zijn algemeenheid komt dus in elke spelsituatie terug. De kunst van de trainer en/of coach is dus om uit te zoeken welk positiespel voor zijn team het meest geschikt is. Het spreekt voor zich dat je ook bij de allerkleinsten positiespel kunt spelen. Maar het gaat er wel om dat de aantallen, de ruimtes en de regels aansluiten bij het voetbalniveau die de kinderen op dat moment hebben. Eigenlijk geldt altijd: hoe lager het niveau, des te eenvoudiger de voetbalvorm moet zijn. Meer spelers maakt de oefening moeilijker, de afstand moet voor de spelers te bespelen zijn (met en zonder bal) en de regels moeten dicht bij het voetbal zelf staan. Daarbij komt nog dat er zoveel mogelijk van de voetbalweerstanden (tijd, ruimte, regels, bal, richting, scoren, tegenstanders) in het spel verwerkt moeten zijn. Dan lijkt het positiespel immers het meest op de voetbalwedstrijd zelf! Uiteindelijk geeft dat toch de meeste leermomenten aan spelers, op welk niveau dan ook. De komende afleveringen zullen we een aantal positiespelen behandelen. Het gaat te ver om ze allemaal uit te werken maar de grootste verschillen zullen we proberen aan u als trainer duidelijk te maken. Uiteraard is het dan vervolgens aan u om de juiste keuzes daarin te maken. /F1.jpg" />
Er zijn vele positiespelen. In verschillende ruimtes, met diverse aantallen spelers, met andere spelregels, met of zonder kaatsers en/of neutrale spelers en met twee, drie en soms zelfs nog meer partijen. Ze hebben allemaal hun eigen doelstellingen. Maar allemaal hebben ze één ding gemeen: het gaat om het verbeteren van het positiespel met als doel de wedstrijd te winnen. In deel 4 van de se
Basisvormen in het voetbal (deel 3) De rondo
De rondo dankt zijn naam eigenlijk aan het feit dat er een overtal aan spelers in een kring staan, een rondo, terwijl er één of meer verdedigers proberen de bal af te pakken. Het wordt ook wel lummelen genoemd. Meestal speel je het spel met minimaal tien spelers. Acht aanvallers, omdat je dan het speelveld goed kunt bezetten zonder al te veel te lopen en twee verdedigers, omdat dat het minima
Basisvormen in voetbal (2)
In deel 2 van de serie basisvormen in voetbal nemen we het positiespel 4 tegen 2 als oefenvorm. Er zijn vele positiespelen te bedenken maar 4 tegen 2 is een belangrijke vorm, omdat er zowel technische als tactische elementen in getraind kunnen worden. Als het goed gespeeld wordt, staat er altijd een speler vrij, dus je kunt het spel laten gaan en de verdedigers moeten samenwerken om de bal te v
Basisvormen in het voetbal (1) 2 tegen 2
In deze nieuwe serie artikelen beschrijft TrainersMagazine een aantal basisvormen dat eigenlijk elke trainer op alle niveaus regelmatig gebruikt. We beginnen met de eenvoudigste vorm waarin een vorm van samenwerking aanwezig is: de vorm 2v2. Tekst: Jan Zoutman De basisvorm 2v2 is een vorm die gemakkelijk te organiseren is en ook met kleine aantallen spelers makkelijk toegepast kan worden
Alexander Meijer, CKC F1
Na zes jaar jeugdtrainer te zijn geweest bij Spirit solliciteerde Alexander Meijer als Ctrainer bij CKC. In het gesprek bleek al snel dat hij een perfecte kandidaat was. Maar niet voor de C, maar juist voor de F-pupillen. “Eerst dacht ik: je bent helemaal gek, dat is helemaal niks voor mij. Maar toen ben ik eens bij verschillende F-teams gaan kijken en vervolgens leek het mij een leuke uitda
Martin Drenth, trainer/coach KVVA D1
Aan de Dollardstraat in Amersfoort huist nog altijd de inmiddels 70-jarige voetbalclub KVVA. In het centrum van de Keistad heeft Martin Drenth niet alleen zitting in de jeugdcommissie en coördineert hij de D-pupillen, maar is bij de volksclub ook trainer/coach van de D1. Hij traint ze vijf keer in de twee weken, coacht de wedstrijden en heeft ondertussen ook gewoon de grootste schik met die
Frits van de Berk, regiocoach en docent opleidingen bij de KNVB
Volgens Frits van de Berk, die de functie van regiocoach Dordrecht combineert met die van docent opleidingen van de KNVB, zijn de huidige jeugdtrainersopleidingen van de KNVB van een behoorlijk niveau. “We zijn zeker op de goede weg, maar toch vind ik, dat de kwaliteit van het jeugdkader nog behoorlijk verbeterd kan en moet worden.” Trainers-Magazine reisde af naar het Gelderse Maurik en s
KNVB komt met nieuwe DVD voor het coachen van D-pupillen
Peter van Dort, stafmedewerker en docent bij de KNVB in Zeist, vertelt over een nieuwe DVD over het coachen van D-pupillen die in september wordt verstuurd naar alle Nederlandse clubs. “Het project was al langer een wens van ons, maar werd versneld door een verzoek van KNVB-supplier Volkswagen. Het automerk is al actief in het segment D-pupillen, onder meer door het organiseren van een prest
Spelen in een Spekkie (4)
In de voorgaande drie delen van deze serie over gestructureerd voetballen met E en F pupillen hebben we kennis kunnen maken met de basisprincipes van het ‘Spelen in een Spekkie’. Het opbouwende en aanvallende gedeelte werd behandeld in de eerste twee delen en in deel drie kwam het verdedigende aspect uitgebreid aan bod. In deel vier sluiten we deze serie af met nog wat meer verdedigende st
Coachen (5): De Praktijk
In de vorige delen zijn we vooral vanuit de theoretische kant van coachen de praktijk ingedoken aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden. Deze praktijkvoorbeelden dienden ter ondersteuning en verduidelijking van de theorie. In dit vijfde en laatste deel van deze serie over coachen draaien we de rollen om en zullen we een praktijksituatie schetsen zoals die binnen onze jeugdopleiding voorkomt
Bart Hartman, trainer/coach BV Veendam D1
Enkele jaren geleden was TrainersMagazine te gast bij toenmalig hoofdtrainer en huidig algemeen directeur van BV Veendam, Jan Korte. Hij demonstreerde hoe de Coervervisie ook bij de profs van BV Veendam toegepast werd. Ook binnen de jeugd neemt techniektraining een belangrijke positie in, echter niet zonder kritisch verschillende visies naast elkaar te leggen. Bart Hartman heeft als trainer va
‘Spelen in een spekkie’
Ondanks het steeds groter wordende aanbod opleidingsmodellen is er veel discussie over de vorming van onze voetballertjes. Vele visies, inzichten en meningen. Vaak zegt men ze de eerste jaren vooral lekker te laten ‘ballen’. Maar is dat wel reëel? Doe je daar die kinderen niet te kort mee. Want willen zij eigenlijk niet zo snel mogelijk de beste zijn, en moeten wij als trainer/coach daaro
Bart Hartog, trainer E2 VVOP
Bart Hartog is trainer bij de E2 van VVOP. Hartog hecht veel waarde aan goede coördinatie bij de jeugd. Hij zag hoeveel jeugdspelers een slechte looptechniek hebben en vergaarde zijn kennis via artsen en atletiektrainers. "Ik durf te stellen dat zestig procent van de jonge jeugdspelers een slechte looptechniek heeft." Tekst: Rogier Cuypers "Zelf heb ik tot mijn 26e of 27e op redelijk n
“Spelers die een 1:1 onder druk winnen zijn wat waard.”
Dalcio Giovagnoli (47) was als speler vijf jaar actief in het Argentijnse profvoetbal. Vervolgens werd de Argentijn trainer. Giovagnoli was in verschillende landen actief, was éénmalig bondscoach van Bolivia, bereikte de Copa Libertadores en geeft nu onder andere leiding aan een voetbalschool in Argentinië. Voor TrainersMagazine bespreekt hij dit nummer zes vormen die uitstekend geschikt zi
Wesley Visser, trainer/coach Club Brugge onder 13
Club Brugge is bezig om haar jeugdopleiding steeds beter neer te zetten. Eén van de talentvolle trainers van deze club is Wesley Visser, woonachtig in Zeeuws-Vlaanderen, net boven de Belgische grens. Na een aantal stageclubs zoals RBC Roosendaal, KNVB district zuid 1 en vervolgens vaste trainer bij KAA Gent, is hij nu actief bij één van de grootste clubs van België. Vol passie praat hij ov
Ruud Kuipers en Roland Molenhuis, trainers E-selectie GVAV Rapiditas
Jeugdspelers van de E-selectie van GVAV Rapiditas staan dikwijls genoteerd in de blocnotes van diverse scouts. Waar verleden seizoen nog vier E-pupillen de stap naar RVO FC Groningen D2 maakten, is er dit seizoen slechts een enkele speler, die niet voor een extra KNVB of RVO activiteit uitkomt. Veel talent dus bij de E1 en E2, die samen als E-selectie worden gezien. Trainers zijn Ruud Kuipers
Charles en Sven van Laar, Quick ’20 D1
Er is een aantal amateurclubs in Nederland dat het jaar in, jaar uit voor elkaar krijgt om met ‘de grote jongens’ oftewel de BVO’s, mee te spelen. Dit zijn over het algemeen grote verenigingen met een sterk kader. Quick ’20 uit Oldenzaal is ook zo’n vereniging. Haar bijnaam ‘het Ajax van het Oosten’ zegt misschien al wel genoeg. Bij Quick ’20 zijn Charles van Laar en zijn zoon S
Sjors Ultee, trainer/coach FC Utrecht D2
Sjors Ultee begon zijn nog jonge trainerscarrière bij het Utrechtse DVSU, de club waar hij ook voetbalde, en waarvoor hij twee jaar geleden een compleet opleidingsplan schreef. Met FC Utrecht is hij als techniektrainer ook al ruim drie jaar betrokken bij de clinics die de club wekelijks bij amateurverenigingen in de regio verzorgt. Toen Ultee’s eigen DVSU eens aan de beurt was voor zo’n c
Einddoelen in het jeugdvoetbal (2)
In het vorige artikel werd er een begin gemaakt voor het stellen van einddoelen voor pupillen. In het tweede deel wordt er gekeken naar de einddoelen bij de junioren. Door middel van de einddoelen spreek je af wat een bepaalde speler in een bepaalde leeftijdscategorie moet leren, waar de volgende trainer weer verder op kan bouwen. Hiermee voorkom je dat elke trainer elke weer ‘opnieuw’ beg
Einddoelen in het jeugdvoetbal (1)
Het opzetten van een gestructureerde jeugdopleiding is niet gemakkelijk. Vaak wordt er een jeugdplan geschreven, die onder in de la verdwijnt. Het is belangrijk om afspraken te maken waar je iets mee kunt. Eén van de dingen die je kunt doen, is het afspreken van einddoelen in het jeugdvoetbal. Hiermee spreek je af wat een bepaalde speler in een bepaalde leeftijdscategorie moet leren, waar de
Rene Oomen en Cees Jan Sneevliet bedachten vakkentraining
Vakkentraining? Bij het horen van deze term denk je in eerste instantie misschien aan circuittraining, maar de insteek is compleet anders: “Dit is nog dichter bij de praktijk dan circuittraining. We gaan uit van een groep van 24 tot 32 spelers, die door twee trainers getraind wordt. Door middel van de vakkentraining doen enkele spelers voetbalvormen, die ze snel onder de knie hebben en de ov
Spelen in een Spekkie (3)
In de serie artikelen over voetballen met E- en F-pupillen hebben we het in het model ‘Spelen in een Spekkie’ vooral over de organisatie gehad en ideeën meegegeven om zonder verlies van het pure voetbal en spelplezier op een speelse manier tactische en technische vaardigheden te trainen. Dit natuurlijk geplaatst binnen de uitgangspunten van de spelintentie en vooral het aanvallende gedeelt
Spelen in een spekkie (2)
In de vorige editie van Trainers Magazine hebben we kennis kunnen maken met de betekenis van de term ‘Spelen in een Spekkie’. Een synoniem, gebruikt voor het hanteren van een ruit in de teamorganisatie van het 7-tal bij de jongste jeugdcategorieën. De grote lijnen van het voorgenomen spelidee en de tactische uitgangspunten zijn uiteengezet, maar vooral werd de veldorganisatie en het funge
Coachen (4)
Het lijkt wel of iedereen een mening heeft over coachen. Maar weinig trainers kunnen de term coachen echter ook eenduidig definiëren. Iedere wedstrijddag kan ik me weer verbazen over de termen die langs de lijn naar voetballende kinderen worden geroepen. Vaak met allerlei goede bedoelingen, die jammer genoeg het doel, letterlijk en figuurlijk, volledig missen. De coach moet namelijk beïnvloe
Basisvormen in voetbal (deel 5) Positiespel 5v5 + 2
In de vorige aflevering is al gemeld dat er vele positiespelen mogelijk zijn. We zullen ze uiteraard niet allemaal behandelen, maar een aantal ervan is belangrijk in het totale pakket van basisvormen. Hebben we de vorige keer een positiespel met 4 kaatsers als uitgangspunt genomen, dit keer gaan we kijken naar de opties met twee kaatsers. Tekst: Jan Zoutman Dieptespel Het grote
Bart Hartog, trainer E2 VVOP
Bart Hartog is trainer bij de E2 van VVOP. Hartog hecht veel waarde aan goede coördinatie bij de jeugd. Hij zag hoeveel jeugdspelers een slechte looptechniek hebben en vergaarde zijn kennis via artsen en atletiektrainers. "Ik durf te stellen dat zestig procent van de jonge jeugdspelers een slechte looptechniek heeft." Tekst: Rogier Cuypers "Zelf heb ik tot mijn 26e of 27e op redelijk n
Basisvormen in voetbal (deel 4) Positiespel 4v4 + 4
Er zijn vele positiespelen. In verschillende ruimtes, met diverse aantallen spelers, met andere spelregels, met of zonder kaatsers en/of neutrale spelers en met twee, drie en soms zelfs nog meer partijen. Ze hebben allemaal hun eigen doelstellingen. Maar allemaal hebben ze één ding gemeen: het gaat om het verbeteren van het positiespel met als doel de wedstrijd te winnen. In deel 4 van de serie basisvormen in voetbal nemen we het positiespel 4 tegen 4 met 4 kaatsers als oefenvorm. Tekst: Jan Zoutman De term positiespel betekent volgens de Dikke Van Dale: het innemen van een gunstige positie wanneer men tijdelijk niet rechtstreeks aan het spel deelneemt. En gezien het feit dat er van de tweeëntwintig deelnemers aan een voetbalwedstrijd maar één tegelijk de bal heeft, spelen al die anderen die de bal niet hebben dus positiespel. Dit geldt dus voor zowel de verdedigende als voor de aanvallende partij! Algemeen Positiespel in zijn algemeenheid komt dus in elke spelsituatie terug. De kunst van de trainer en/of coach is dus om uit te zoeken welk positiespel voor zijn team het meest geschikt is. Het spreekt voor zich dat je ook bij de allerkleinsten positiespel kunt spelen. Maar het gaat er wel om dat de aantallen, de ruimtes en de regels aansluiten bij het voetbalniveau die de kinderen op dat moment hebben. Eigenlijk geldt altijd: hoe lager het niveau, des te eenvoudiger de voetbalvorm moet zijn. Meer spelers maakt de oefening moeilijker, de afstand moet voor de spelers te bespelen zijn (met en zonder bal) en de regels moeten dicht bij het voetbal zelf staan. Daarbij komt nog dat er zoveel mogelijk van de voetbalweerstanden (tijd, ruimte, regels, bal, richting, scoren, tegenstanders) in het spel verwerkt moeten zijn. Dan lijkt het positiespel immers het meest op de voetbalwedstrijd zelf! Uiteindelijk geeft dat toch de meeste leermomenten aan spelers, op welk niveau dan ook. De komende afleveringen zullen we een aantal positiespelen behandelen. Het gaat te ver om ze allemaal uit te werken maar de grootste verschillen zullen we proberen aan u als trainer duidelijk te maken. Uiteraard is het dan vervolgens aan u om de juiste keuzes daarin te maken. /F1.jpg" />
Er zijn vele positiespelen. In verschillende ruimtes, met diverse aantallen spelers, met andere spelregels, met of zonder kaatsers en/of neutrale spelers en met twee, drie en soms zelfs nog meer partijen. Ze hebben allemaal hun eigen doelstellingen. Maar allemaal hebben ze één ding gemeen: het gaat om het verbeteren van het positiespel met als doel de wedstrijd te winnen. In deel 4 van de se
“Spelers die een 1:1 onder druk winnen zijn wat waard.”
Dalcio Giovagnoli (47) was als speler vijf jaar actief in het Argentijnse profvoetbal. Vervolgens werd de Argentijn trainer. Giovagnoli was in verschillende landen actief, was éénmalig bondscoach van Bolivia, bereikte de Copa Libertadores en geeft nu onder andere leiding aan een voetbalschool in Argentinië. Voor TrainersMagazine bespreekt hij dit nummer zes vormen die uitstekend geschikt zi
Basisvormen in het voetbal (deel 3) De rondo
De rondo dankt zijn naam eigenlijk aan het feit dat er een overtal aan spelers in een kring staan, een rondo, terwijl er één of meer verdedigers proberen de bal af te pakken. Het wordt ook wel lummelen genoemd. Meestal speel je het spel met minimaal tien spelers. Acht aanvallers, omdat je dan het speelveld goed kunt bezetten zonder al te veel te lopen en twee verdedigers, omdat dat het minima
Wesley Visser, trainer/coach Club Brugge onder 13
Club Brugge is bezig om haar jeugdopleiding steeds beter neer te zetten. Eén van de talentvolle trainers van deze club is Wesley Visser, woonachtig in Zeeuws-Vlaanderen, net boven de Belgische grens. Na een aantal stageclubs zoals RBC Roosendaal, KNVB district zuid 1 en vervolgens vaste trainer bij KAA Gent, is hij nu actief bij één van de grootste clubs van België. Vol passie praat hij ov
Basisvormen in voetbal (2)
In deel 2 van de serie basisvormen in voetbal nemen we het positiespel 4 tegen 2 als oefenvorm. Er zijn vele positiespelen te bedenken maar 4 tegen 2 is een belangrijke vorm, omdat er zowel technische als tactische elementen in getraind kunnen worden. Als het goed gespeeld wordt, staat er altijd een speler vrij, dus je kunt het spel laten gaan en de verdedigers moeten samenwerken om de bal te v
Ruud Kuipers en Roland Molenhuis, trainers E-selectie GVAV Rapiditas
Jeugdspelers van de E-selectie van GVAV Rapiditas staan dikwijls genoteerd in de blocnotes van diverse scouts. Waar verleden seizoen nog vier E-pupillen de stap naar RVO FC Groningen D2 maakten, is er dit seizoen slechts een enkele speler, die niet voor een extra KNVB of RVO activiteit uitkomt. Veel talent dus bij de E1 en E2, die samen als E-selectie worden gezien. Trainers zijn Ruud Kuipers
Basisvormen in het voetbal (1) 2 tegen 2
In deze nieuwe serie artikelen beschrijft TrainersMagazine een aantal basisvormen dat eigenlijk elke trainer op alle niveaus regelmatig gebruikt. We beginnen met de eenvoudigste vorm waarin een vorm van samenwerking aanwezig is: de vorm 2v2. Tekst: Jan Zoutman De basisvorm 2v2 is een vorm die gemakkelijk te organiseren is en ook met kleine aantallen spelers makkelijk toegepast kan worden
Charles en Sven van Laar, Quick ’20 D1
Er is een aantal amateurclubs in Nederland dat het jaar in, jaar uit voor elkaar krijgt om met ‘de grote jongens’ oftewel de BVO’s, mee te spelen. Dit zijn over het algemeen grote verenigingen met een sterk kader. Quick ’20 uit Oldenzaal is ook zo’n vereniging. Haar bijnaam ‘het Ajax van het Oosten’ zegt misschien al wel genoeg. Bij Quick ’20 zijn Charles van Laar en zijn zoon S
Alexander Meijer, CKC F1
Na zes jaar jeugdtrainer te zijn geweest bij Spirit solliciteerde Alexander Meijer als Ctrainer bij CKC. In het gesprek bleek al snel dat hij een perfecte kandidaat was. Maar niet voor de C, maar juist voor de F-pupillen. “Eerst dacht ik: je bent helemaal gek, dat is helemaal niks voor mij. Maar toen ben ik eens bij verschillende F-teams gaan kijken en vervolgens leek het mij een leuke uitda
Sjors Ultee, trainer/coach FC Utrecht D2
Sjors Ultee begon zijn nog jonge trainerscarrière bij het Utrechtse DVSU, de club waar hij ook voetbalde, en waarvoor hij twee jaar geleden een compleet opleidingsplan schreef. Met FC Utrecht is hij als techniektrainer ook al ruim drie jaar betrokken bij de clinics die de club wekelijks bij amateurverenigingen in de regio verzorgt. Toen Ultee’s eigen DVSU eens aan de beurt was voor zo’n c
Martin Drenth, trainer/coach KVVA D1
Aan de Dollardstraat in Amersfoort huist nog altijd de inmiddels 70-jarige voetbalclub KVVA. In het centrum van de Keistad heeft Martin Drenth niet alleen zitting in de jeugdcommissie en coördineert hij de D-pupillen, maar is bij de volksclub ook trainer/coach van de D1. Hij traint ze vijf keer in de twee weken, coacht de wedstrijden en heeft ondertussen ook gewoon de grootste schik met die
Einddoelen in het jeugdvoetbal (2)
In het vorige artikel werd er een begin gemaakt voor het stellen van einddoelen voor pupillen. In het tweede deel wordt er gekeken naar de einddoelen bij de junioren. Door middel van de einddoelen spreek je af wat een bepaalde speler in een bepaalde leeftijdscategorie moet leren, waar de volgende trainer weer verder op kan bouwen. Hiermee voorkom je dat elke trainer elke weer ‘opnieuw’ beg
Frits van de Berk, regiocoach en docent opleidingen bij de KNVB
Volgens Frits van de Berk, die de functie van regiocoach Dordrecht combineert met die van docent opleidingen van de KNVB, zijn de huidige jeugdtrainersopleidingen van de KNVB van een behoorlijk niveau. “We zijn zeker op de goede weg, maar toch vind ik, dat de kwaliteit van het jeugdkader nog behoorlijk verbeterd kan en moet worden.” Trainers-Magazine reisde af naar het Gelderse Maurik en s
Einddoelen in het jeugdvoetbal (1)
Het opzetten van een gestructureerde jeugdopleiding is niet gemakkelijk. Vaak wordt er een jeugdplan geschreven, die onder in de la verdwijnt. Het is belangrijk om afspraken te maken waar je iets mee kunt. Eén van de dingen die je kunt doen, is het afspreken van einddoelen in het jeugdvoetbal. Hiermee spreek je af wat een bepaalde speler in een bepaalde leeftijdscategorie moet leren, waar de
KNVB komt met nieuwe DVD voor het coachen van D-pupillen
Peter van Dort, stafmedewerker en docent bij de KNVB in Zeist, vertelt over een nieuwe DVD over het coachen van D-pupillen die in september wordt verstuurd naar alle Nederlandse clubs. “Het project was al langer een wens van ons, maar werd versneld door een verzoek van KNVB-supplier Volkswagen. Het automerk is al actief in het segment D-pupillen, onder meer door het organiseren van een prest
Rene Oomen en Cees Jan Sneevliet bedachten vakkentraining
Vakkentraining? Bij het horen van deze term denk je in eerste instantie misschien aan circuittraining, maar de insteek is compleet anders: “Dit is nog dichter bij de praktijk dan circuittraining. We gaan uit van een groep van 24 tot 32 spelers, die door twee trainers getraind wordt. Door middel van de vakkentraining doen enkele spelers voetbalvormen, die ze snel onder de knie hebben en de ov
Spelen in een Spekkie (4)
In de voorgaande drie delen van deze serie over gestructureerd voetballen met E en F pupillen hebben we kennis kunnen maken met de basisprincipes van het ‘Spelen in een Spekkie’. Het opbouwende en aanvallende gedeelte werd behandeld in de eerste twee delen en in deel drie kwam het verdedigende aspect uitgebreid aan bod. In deel vier sluiten we deze serie af met nog wat meer verdedigende st
Spelen in een Spekkie (3)
In de serie artikelen over voetballen met E- en F-pupillen hebben we het in het model ‘Spelen in een Spekkie’ vooral over de organisatie gehad en ideeën meegegeven om zonder verlies van het pure voetbal en spelplezier op een speelse manier tactische en technische vaardigheden te trainen. Dit natuurlijk geplaatst binnen de uitgangspunten van de spelintentie en vooral het aanvallende gedeelt
Coachen (5): De Praktijk
In de vorige delen zijn we vooral vanuit de theoretische kant van coachen de praktijk ingedoken aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden. Deze praktijkvoorbeelden dienden ter ondersteuning en verduidelijking van de theorie. In dit vijfde en laatste deel van deze serie over coachen draaien we de rollen om en zullen we een praktijksituatie schetsen zoals die binnen onze jeugdopleiding voorkomt
Spelen in een spekkie (2)
In de vorige editie van Trainers Magazine hebben we kennis kunnen maken met de betekenis van de term ‘Spelen in een Spekkie’. Een synoniem, gebruikt voor het hanteren van een ruit in de teamorganisatie van het 7-tal bij de jongste jeugdcategorieën. De grote lijnen van het voorgenomen spelidee en de tactische uitgangspunten zijn uiteengezet, maar vooral werd de veldorganisatie en het funge
Bart Hartman, trainer/coach BV Veendam D1
Enkele jaren geleden was TrainersMagazine te gast bij toenmalig hoofdtrainer en huidig algemeen directeur van BV Veendam, Jan Korte. Hij demonstreerde hoe de Coervervisie ook bij de profs van BV Veendam toegepast werd. Ook binnen de jeugd neemt techniektraining een belangrijke positie in, echter niet zonder kritisch verschillende visies naast elkaar te leggen. Bart Hartman heeft als trainer va
Coachen (4)
Het lijkt wel of iedereen een mening heeft over coachen. Maar weinig trainers kunnen de term coachen echter ook eenduidig definiëren. Iedere wedstrijddag kan ik me weer verbazen over de termen die langs de lijn naar voetballende kinderen worden geroepen. Vaak met allerlei goede bedoelingen, die jammer genoeg het doel, letterlijk en figuurlijk, volledig missen. De coach moet namelijk beïnvloe
‘Spelen in een spekkie’
Ondanks het steeds groter wordende aanbod opleidingsmodellen is er veel discussie over de vorming van onze voetballertjes. Vele visies, inzichten en meningen. Vaak zegt men ze de eerste jaren vooral lekker te laten ‘ballen’. Maar is dat wel reëel? Doe je daar die kinderen niet te kort mee. Want willen zij eigenlijk niet zo snel mogelijk de beste zijn, en moeten wij als trainer/coach daaro
1 2 3 4 5 6 7 8 9