Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Kennisplatform Pupillentraining
Andre Poel, trainer/coach van RKDVC E1
De 42-jarige André Poel, die op dit moment al voor het derde jaar trainer/coach van de E1 van zondagtweedeklasser RKDVC uit Drunen is, bereidt zijn pupillen nu al doelbewust voor op het elf tegen elf, dat vanaf de D-pupillen over een heel veld gespeeld wordt. “Ik vind het belangrijk dat mijn E1-spelers goed worden voorbereid op het spelen op een groot veld. Behalve, dat ik in de tweede seizo
Jeroen Braad, trainer/coach d’Olde Veste ’54 D2 en B2
Zoals vele jonge voetbaltrainers is ook Jeroen Braad deels groot geworden met de fenomenen akka, panna, de sleep en meer van dat soort tovenarij op de vierkante meter. Zelf speelt hij ook vanaf de flanken, het liefst als de moderne vleugelflitser met soepel schuddende heupen en een soms grote neiging tot het dollen van de tegenstander. Als trainer heeft de pas twintigjarige CIOS-student een fr
Martin Langhout over het coachen van E-pupillen
Jarenlang staat hij al op het veld met ventjes die net hun veters behoorlijk kunnen strikken, maar die wel wijselijk discussies voeren of nu Sneijder, Van Persie of Van der Vaart de beste van het Nederlands elftal is. Volgens velen moet je deze ventjes vooral lekker laten ontdekken en niet te veel lastig vallen met zaken als spelsystemen, tactiek en bewust samen spelen. Langhout volgt de ontwi
Presteren met plezier (5, slot)
In de herfst van 2007 verscheen het boek ‘Presteren met Plezier’, het handboek voor de jeugdvoetbalcoach. TrainersMagazine vroeg de auteur, Erwin van Baarle, de vijf principes, die in dit boek aan de orde komen, voor u te beschrijven. Oorspronkelijk zijn de principes bedoeld voor de F- en E-pupillen. De aandachtige lezer zal er echter ook handvatten voor de omgang met oudere spelers en zel
Manuel Schamke, trainer/coach Schalke Onder11
Op het internationale toernooi op Mallorca, om de beker van Cala Millor, georganiseerd door Nederlander Arno Buitenweg, gooide de Onder11 van Schalke dit jaar hoge ogen. Met een technisch en goed voetballend team haalde ze op overtuigende wijze de finale, waar uiteindelijk Ajax de sterkste bleek. TrainersMagazine ging op zoek naar het verhaal achter de opleiding van deze leeftijdsgroep en spra
Positiespel (5); De Wiel Coerver visie en positiespel
Sinds jaar en dag wordt de visie die ontwikkeld is door Wiel Coerver verkeerd begrepen en geïnterpreteerd. Vaak wordt het afgedaan als wat kappen en draaien, soms als het aanleren van trucjes. Maar ook onder aanhangers van Coerver zijn er trainers die moeite hebben het hele plaatje te zien en zien de ideeën uit Zeist onterecht als verkeerd. Wiel Coerver heeft zichzelf vaak afgezet tegen de b
Positiespel deel 4
In de serie over positiespelen hebben inmiddels vele verschillende vormen, waar eindeloos mee gevarieerd kan worden, de revue gepasseerd. Bij een goede voetbaltrainer is het echter niet de vorm die centraal staat, maar de rol die deze vorm speelt binnen zijn plannen, ideeën en visie. Daarnaast is het belangrijk een juiste begeleiding te hebben tijdens de vorm door middel van een goede coachin
Erwin van Baarle over het trainen van pupillen
Gaan kinderen echt beter voetballen van onophoudelijke kritiek? Ik denk van niet. Sinds ik enkele jaren geleden besloot om pupillencoach te worden, paste ik de werkwijze en opvattingen, die ik in mijn professionele bestaan heb ontwikkeld met groot succes toe op het coachen van de jeugdvoetballers. In dit eerste deel komen de achtergronden, voordelen, bezwaren en een aantal praktische tips rond
Mark Huis in ‘t Veld, manager Nederland van De Voetbalschool
Afgelopen zomer was ik aandachtig toeschouwer op sportpark ‘De Wijher’ bij de voetbalvereniging SVC 2000 bij een voetbalkamp voor jeugdspelers en keepers in Roermond. Aan het hoofd stond Mark Huis in ’t Veld, een gepassioneerde voetbaltrainer, die kinderen op een gestructureerde manier onderwees met als enige doel: opleiden en spelers beter laten worden. De Voetbalschool, een jong en dyn
Positiespel (2): Het gebruiken van neutrale spelers
In het eerste deel van deze serie over het positiespel stonden basisvormen als rondo en lummelspelletjes centraal. Hoewel deze vormen op elk niveau breed toepasbaar zijn, zijn dit niet de vormen die de wedstrijd het meest benaderen. De mensen in overtal bewegen vrij statisch en van duels is vrijwel geen sprake. In dit tweede deel staan daarom meer wedstrijdechte vormen van positiespel centraal
Tanja Riswick en Renzo Dijkshoorn, F- en E-coördinatoren van SO Soest
In een bosrijke omgeving in het midden van het land bevindt zich een ambitieuze amateurvereniging uit 1926: Sport Organisatie Soest. TrainersMagazine toog naar Soest en sprak met Tanja Riswick en Renzo Dijkshoorn over de begeleiding op woensdagmiddag van 160 F-pupillen en 90 E-pupillen. Aan hen de taak om binnen een breed gedragen discipline het alle pupillen naar de zin te maken. Met hun eige
Leendert Poldervaart van RKC E1
Leendert Poldervaart, trainer van RKC E1, vindt het erg belangrijk dat de E’tjes op hun eigen niveau benaderd worden. “Je moet proberen hun taal te spreken, zodat ze begrijpen wat je bedoelt. Je kunt wel heel moeilijke woorden gaan gebruiken zoals ‘kantelen’ en ‘knijpen’, maar dat begrijpen ze in het begin toch niet. Ik zeg dan altijd, dat ze in het ‘schommelschip’ moeten spele
Chris Havelaar, trainer Flevo Boys D1
Als trainer kun je het treffen dat je met je ploeg op een te hoog niveau moet aantreden. Zo’n situatie waarin je eigenlijk van te voren al weet dat het heel moeilijk, zo niet onmogelijk, wordt om je met je ploeg redelijk staande te houden. Handhaving als utopie! Verliezen mag en kan, maar elke week verliezen en vaak nog flink ook, maakt vaak moedeloos. Hoe ga je daar als trainer mee om? Hoe
Coachen (3)
Dat coachen op verschillende manieren en in verschillende vormen invloed heeft op spelers, is in de vorige artikelen van deze serie uitvoerig aan bod gekomen. Het coachen als handeling wordt door sommige coaches nog gebagatelliseerd door opmerkingen te maken als: ‘de kinderen horen me toch niet’ of ‘laat ze toch lekker voetballen’. Dat wij als coach wel degelijk invloed hebben, vooral i
Coachen (2)
Als trainer/coach wordt van je verwacht dat je de spelers van jouw team traint en coacht. Vaak gaat vooral de aandacht uit naar hoe je spelers moet trainen tijdens de training. Echter, een belangrijk onderdeel van je functie bestaat ook uit het coachen van spelers. TrainersMagazine vroeg Michael Krul, werkzaam bij ADO Den Haag, om een serie over coachen te schrijven. In dit nummer deel 2 van d
Peter Hoekstra, techniektrainer en trainer/coach FC Groningen D2
De klassieke linksbuiten is in het hedendaagse voetbal zelden meer terug te vinden. Misschien was Peter Hoekstra wel één van de laatste. De oud-speler van onder meer PSV, Ajax en FC Groningen haalde halverwege de jaren ’90 het Nederlands elftal, maar wist mede door veel blessureleed zijn belofte misschien niet helemaal waar te maken. Als trainer is hij een groot liefhebber van de Coerver m
Coachen (1)
Als trainer/coach wordt verwacht dat je de spelers van jouw team traint en coacht. Vaak gaat vooral de aandacht uit naar hoe je spelers moet trainen tijdens de training. Echter, een belangrijk onderdeel van je functie bestaat ook uit het coachen van spelers. TrainersMagazine vroeg Michael Krul, werkzaam bij ADO Den Haag, om een serie over coachen te schrijven. In dit nummer deel 1 van de serie
Presteren met plezier (4)
In de herfst van 2007 verscheen het boek ‘Presteren met Plezier’, het handboek voor de jeugdvoetbalcoach. TrainersMagazine vroeg de auteur, Erwin van Baarle, de vijf principes, die in dit boek aan de orde komen, voor u te beschrijven. Oorspronkelijk zijn de principes bedoeld voor de F- en E-pupillen. De aandachtige lezer zal er echter ook handvatten voor de omgang met oudere spelers en zel
Presteren met plezier (3)
In de herfst van 2007 verscheen het boek ‘Presteren met Plezier’, het handboek voor de jeugdvoetbalcoach. TrainersMagazine vroeg de auteur, Erwin van Baarle, de vijf principes, die in dit boek aan de orde komen, voor u te beschrijven. Oorspronkelijk zijn de principes bedoeld voor de F- en E-pupillen. De aandachtige lezer zal er echter ook handvatten voor de omgang met oudere spelers en zel
Presteren met plezier
In de herfst van 2007 verscheen het boek ‘Presteren met Plezier’, het handboek voor de jeugdvoetbalcoach. TrainersMagazine heeft de auteur, Erwin van Baarle, gevraagd de 5 principes van ‘Presteren met Plezier’ voor u te beschrijven. Deze principes zullen één voor één in een artikel worden behandeld. Het zijn: laat ze spelen, geef complimenten, wees positief, stel vragen; wees nieuw
Jan van Zoggel, trainer E4 en coördinator F-jeugd van HVCH
Jan van Zoggel, één van de vier F-coördinatoren van voetbalvereniging HVCH uit Heesch, vindt dat de band tussen ouders en vereniging hechter moet worden. TrainersMagazine ging naar Heesch en sprak met Van Zoggel onder andere over de pogingen om ouders meer bij de club te betrekken. “We moeten als club proberen de ouders te ‘boeien’ en te ‘binden’. Dit geldt vooral voor nieuwe oude
Positiespel (3): Het gebruiken van vakken
“Spelers steeds uitdagen om problemen op te lossen” In deze serie hebben wij geprobeerd de nadruk te leggen op het positiespel als basis van het voetbalspel. De verscheidenheid van positiespelen en de centrale positie die het inneemt in de visie van veel Nederlandse trainers is één van de specifieke kenmerken van de Nederlandse voetbalschool. Waar in de eerste twee artikelen de nadruk l
Rene Verheul en Niels Cannegieter trainers van sv Houten D1 en C1
Fysieke beperkingen bij Rene Verheul (35) en voldoende zelfkennis bij Niels Cannegieter (23) deden beiden, om toch met het spelletje bezig te zijn, besluiten jeugdtrainer te worden. Verheul maakte stapje voor stapje kennis met het trainersvak en heeft inmiddels ruime ervaring. Cannegieter werd in een sneller tempo het diepe ingegooid en staat nog aan het prille begin van zijn carrière. Een tr
Herman Schonewille, trainer-coach HZVV D1
Techniek is de basis van het voetbal, daar zijn veel trainers het wel over eens. De basis wordt gelegd bij de pupillen en vooral de D-pupillen zijn een uitstekende leeftijd om aan de techniek te schaven. Herman Schonewille is een trainer die veel aspecten van de Coerver-visie in zijn trainingen gebruikt om technische vaardigheden aan te leren. Daarnaast gebruikt hij echter ook pass- en trapvor
Positiespel (1)
De afgelopen jaren hebben wij middels de ‘terminologie’ serie geprobeerd wat meer duidelijkheid te verschaffen in het voetbaljargon. Eén van de meest gebruikte termen in het voetbal is de term ‘positiespel’. Het kan met recht een containerbegrip genoemd worden, dat in veel contexten gebruikt wordt. De verschillende betekenissen, variaties in de oefenstof en manieren waarop positiespel
Andre Poel, trainer/coach van RKDVC E1
De 42-jarige André Poel, die op dit moment al voor het derde jaar trainer/coach van de E1 van zondagtweedeklasser RKDVC uit Drunen is, bereidt zijn pupillen nu al doelbewust voor op het elf tegen elf, dat vanaf de D-pupillen over een heel veld gespeeld wordt. “Ik vind het belangrijk dat mijn E1-spelers goed worden voorbereid op het spelen op een groot veld. Behalve, dat ik in de tweede seizo
Coachen (3)
Dat coachen op verschillende manieren en in verschillende vormen invloed heeft op spelers, is in de vorige artikelen van deze serie uitvoerig aan bod gekomen. Het coachen als handeling wordt door sommige coaches nog gebagatelliseerd door opmerkingen te maken als: ‘de kinderen horen me toch niet’ of ‘laat ze toch lekker voetballen’. Dat wij als coach wel degelijk invloed hebben, vooral i
Jeroen Braad, trainer/coach d’Olde Veste ’54 D2 en B2
Zoals vele jonge voetbaltrainers is ook Jeroen Braad deels groot geworden met de fenomenen akka, panna, de sleep en meer van dat soort tovenarij op de vierkante meter. Zelf speelt hij ook vanaf de flanken, het liefst als de moderne vleugelflitser met soepel schuddende heupen en een soms grote neiging tot het dollen van de tegenstander. Als trainer heeft de pas twintigjarige CIOS-student een fr
Coachen (2)
Als trainer/coach wordt van je verwacht dat je de spelers van jouw team traint en coacht. Vaak gaat vooral de aandacht uit naar hoe je spelers moet trainen tijdens de training. Echter, een belangrijk onderdeel van je functie bestaat ook uit het coachen van spelers. TrainersMagazine vroeg Michael Krul, werkzaam bij ADO Den Haag, om een serie over coachen te schrijven. In dit nummer deel 2 van d
Martin Langhout over het coachen van E-pupillen
Jarenlang staat hij al op het veld met ventjes die net hun veters behoorlijk kunnen strikken, maar die wel wijselijk discussies voeren of nu Sneijder, Van Persie of Van der Vaart de beste van het Nederlands elftal is. Volgens velen moet je deze ventjes vooral lekker laten ontdekken en niet te veel lastig vallen met zaken als spelsystemen, tactiek en bewust samen spelen. Langhout volgt de ontwi
Peter Hoekstra, techniektrainer en trainer/coach FC Groningen D2
De klassieke linksbuiten is in het hedendaagse voetbal zelden meer terug te vinden. Misschien was Peter Hoekstra wel één van de laatste. De oud-speler van onder meer PSV, Ajax en FC Groningen haalde halverwege de jaren ’90 het Nederlands elftal, maar wist mede door veel blessureleed zijn belofte misschien niet helemaal waar te maken. Als trainer is hij een groot liefhebber van de Coerver m
Presteren met plezier (5, slot)
In de herfst van 2007 verscheen het boek ‘Presteren met Plezier’, het handboek voor de jeugdvoetbalcoach. TrainersMagazine vroeg de auteur, Erwin van Baarle, de vijf principes, die in dit boek aan de orde komen, voor u te beschrijven. Oorspronkelijk zijn de principes bedoeld voor de F- en E-pupillen. De aandachtige lezer zal er echter ook handvatten voor de omgang met oudere spelers en zel
Coachen (1)
Als trainer/coach wordt verwacht dat je de spelers van jouw team traint en coacht. Vaak gaat vooral de aandacht uit naar hoe je spelers moet trainen tijdens de training. Echter, een belangrijk onderdeel van je functie bestaat ook uit het coachen van spelers. TrainersMagazine vroeg Michael Krul, werkzaam bij ADO Den Haag, om een serie over coachen te schrijven. In dit nummer deel 1 van de serie
Manuel Schamke, trainer/coach Schalke Onder11
Op het internationale toernooi op Mallorca, om de beker van Cala Millor, georganiseerd door Nederlander Arno Buitenweg, gooide de Onder11 van Schalke dit jaar hoge ogen. Met een technisch en goed voetballend team haalde ze op overtuigende wijze de finale, waar uiteindelijk Ajax de sterkste bleek. TrainersMagazine ging op zoek naar het verhaal achter de opleiding van deze leeftijdsgroep en spra
Presteren met plezier (4)
In de herfst van 2007 verscheen het boek ‘Presteren met Plezier’, het handboek voor de jeugdvoetbalcoach. TrainersMagazine vroeg de auteur, Erwin van Baarle, de vijf principes, die in dit boek aan de orde komen, voor u te beschrijven. Oorspronkelijk zijn de principes bedoeld voor de F- en E-pupillen. De aandachtige lezer zal er echter ook handvatten voor de omgang met oudere spelers en zel
Positiespel (5); De Wiel Coerver visie en positiespel
Sinds jaar en dag wordt de visie die ontwikkeld is door Wiel Coerver verkeerd begrepen en geïnterpreteerd. Vaak wordt het afgedaan als wat kappen en draaien, soms als het aanleren van trucjes. Maar ook onder aanhangers van Coerver zijn er trainers die moeite hebben het hele plaatje te zien en zien de ideeën uit Zeist onterecht als verkeerd. Wiel Coerver heeft zichzelf vaak afgezet tegen de b
Presteren met plezier (3)
In de herfst van 2007 verscheen het boek ‘Presteren met Plezier’, het handboek voor de jeugdvoetbalcoach. TrainersMagazine vroeg de auteur, Erwin van Baarle, de vijf principes, die in dit boek aan de orde komen, voor u te beschrijven. Oorspronkelijk zijn de principes bedoeld voor de F- en E-pupillen. De aandachtige lezer zal er echter ook handvatten voor de omgang met oudere spelers en zel
Positiespel deel 4
In de serie over positiespelen hebben inmiddels vele verschillende vormen, waar eindeloos mee gevarieerd kan worden, de revue gepasseerd. Bij een goede voetbaltrainer is het echter niet de vorm die centraal staat, maar de rol die deze vorm speelt binnen zijn plannen, ideeën en visie. Daarnaast is het belangrijk een juiste begeleiding te hebben tijdens de vorm door middel van een goede coachin
Presteren met plezier
In de herfst van 2007 verscheen het boek ‘Presteren met Plezier’, het handboek voor de jeugdvoetbalcoach. TrainersMagazine heeft de auteur, Erwin van Baarle, gevraagd de 5 principes van ‘Presteren met Plezier’ voor u te beschrijven. Deze principes zullen één voor één in een artikel worden behandeld. Het zijn: laat ze spelen, geef complimenten, wees positief, stel vragen; wees nieuw
Erwin van Baarle over het trainen van pupillen
Gaan kinderen echt beter voetballen van onophoudelijke kritiek? Ik denk van niet. Sinds ik enkele jaren geleden besloot om pupillencoach te worden, paste ik de werkwijze en opvattingen, die ik in mijn professionele bestaan heb ontwikkeld met groot succes toe op het coachen van de jeugdvoetballers. In dit eerste deel komen de achtergronden, voordelen, bezwaren en een aantal praktische tips rond
Jan van Zoggel, trainer E4 en coördinator F-jeugd van HVCH
Jan van Zoggel, één van de vier F-coördinatoren van voetbalvereniging HVCH uit Heesch, vindt dat de band tussen ouders en vereniging hechter moet worden. TrainersMagazine ging naar Heesch en sprak met Van Zoggel onder andere over de pogingen om ouders meer bij de club te betrekken. “We moeten als club proberen de ouders te ‘boeien’ en te ‘binden’. Dit geldt vooral voor nieuwe oude
Mark Huis in ‘t Veld, manager Nederland van De Voetbalschool
Afgelopen zomer was ik aandachtig toeschouwer op sportpark ‘De Wijher’ bij de voetbalvereniging SVC 2000 bij een voetbalkamp voor jeugdspelers en keepers in Roermond. Aan het hoofd stond Mark Huis in ’t Veld, een gepassioneerde voetbaltrainer, die kinderen op een gestructureerde manier onderwees met als enige doel: opleiden en spelers beter laten worden. De Voetbalschool, een jong en dyn
Positiespel (3): Het gebruiken van vakken
“Spelers steeds uitdagen om problemen op te lossen” In deze serie hebben wij geprobeerd de nadruk te leggen op het positiespel als basis van het voetbalspel. De verscheidenheid van positiespelen en de centrale positie die het inneemt in de visie van veel Nederlandse trainers is één van de specifieke kenmerken van de Nederlandse voetbalschool. Waar in de eerste twee artikelen de nadruk l
Positiespel (2): Het gebruiken van neutrale spelers
In het eerste deel van deze serie over het positiespel stonden basisvormen als rondo en lummelspelletjes centraal. Hoewel deze vormen op elk niveau breed toepasbaar zijn, zijn dit niet de vormen die de wedstrijd het meest benaderen. De mensen in overtal bewegen vrij statisch en van duels is vrijwel geen sprake. In dit tweede deel staan daarom meer wedstrijdechte vormen van positiespel centraal
Rene Verheul en Niels Cannegieter trainers van sv Houten D1 en C1
Fysieke beperkingen bij Rene Verheul (35) en voldoende zelfkennis bij Niels Cannegieter (23) deden beiden, om toch met het spelletje bezig te zijn, besluiten jeugdtrainer te worden. Verheul maakte stapje voor stapje kennis met het trainersvak en heeft inmiddels ruime ervaring. Cannegieter werd in een sneller tempo het diepe ingegooid en staat nog aan het prille begin van zijn carrière. Een tr
Tanja Riswick en Renzo Dijkshoorn, F- en E-coördinatoren van SO Soest
In een bosrijke omgeving in het midden van het land bevindt zich een ambitieuze amateurvereniging uit 1926: Sport Organisatie Soest. TrainersMagazine toog naar Soest en sprak met Tanja Riswick en Renzo Dijkshoorn over de begeleiding op woensdagmiddag van 160 F-pupillen en 90 E-pupillen. Aan hen de taak om binnen een breed gedragen discipline het alle pupillen naar de zin te maken. Met hun eige
Herman Schonewille, trainer-coach HZVV D1
Techniek is de basis van het voetbal, daar zijn veel trainers het wel over eens. De basis wordt gelegd bij de pupillen en vooral de D-pupillen zijn een uitstekende leeftijd om aan de techniek te schaven. Herman Schonewille is een trainer die veel aspecten van de Coerver-visie in zijn trainingen gebruikt om technische vaardigheden aan te leren. Daarnaast gebruikt hij echter ook pass- en trapvor
Leendert Poldervaart van RKC E1
Leendert Poldervaart, trainer van RKC E1, vindt het erg belangrijk dat de E’tjes op hun eigen niveau benaderd worden. “Je moet proberen hun taal te spreken, zodat ze begrijpen wat je bedoelt. Je kunt wel heel moeilijke woorden gaan gebruiken zoals ‘kantelen’ en ‘knijpen’, maar dat begrijpen ze in het begin toch niet. Ik zeg dan altijd, dat ze in het ‘schommelschip’ moeten spele
Positiespel (1)
De afgelopen jaren hebben wij middels de ‘terminologie’ serie geprobeerd wat meer duidelijkheid te verschaffen in het voetbaljargon. Eén van de meest gebruikte termen in het voetbal is de term ‘positiespel’. Het kan met recht een containerbegrip genoemd worden, dat in veel contexten gebruikt wordt. De verschillende betekenissen, variaties in de oefenstof en manieren waarop positiespel
Chris Havelaar, trainer Flevo Boys D1
Als trainer kun je het treffen dat je met je ploeg op een te hoog niveau moet aantreden. Zo’n situatie waarin je eigenlijk van te voren al weet dat het heel moeilijk, zo niet onmogelijk, wordt om je met je ploeg redelijk staande te houden. Handhaving als utopie! Verliezen mag en kan, maar elke week verliezen en vaak nog flink ook, maakt vaak moedeloos. Hoe ga je daar als trainer mee om? Hoe
1 2 3 4 5 6 7 8 9