Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Kennisplatform Conditie- en coördinatietraining
Peter Eppinga, herstel- en revalidatietrainer FC Groningen
Voor een voetbaltrainer is het vaak een enorme klap als een speler geblesseerd uitvalt. Het komt veel voor dat een trainer zijn speler ten koste van alles wil klaarstomen voor de belangrijke wedstrijd van aankomend weekend. Wat wel eens wordt vergeten is dat desbetreffende speler bij een niet goed herstel van de blessure wel eens nog ernstiger letsel kan oplopen. FC Groningen gaat zorgvuldig o
Nol Hornix, revalidatie- en conditietrainer VVV-Venlo
Na kracht en snelheid is het uithoudingsvermogen de derde motorische basiseigenschap die in onze serie “Het trainen van voetbalconditie” aan de orde komt. Een veel voorkomende definitie van uithoudingsvermogen is de volgende: het vermogen om zo lang mogelijk weerstand te bieden tegen optredende vermoeidheid. Veel mensen leggen dan direct de relatie naar duursporters, zoals de marathonloper
Nol Hornix, revalidatie- en conditietrainer VVV-Venlo
Binnenkort start voor de meeste clubs de voorbereiding op het nieuwe voetbalseizoen. Voorafgaand aan de eerste competitiewedstrijd wordt er een aantal weken getraind en worden een aantal oefenwedstrijden gespeeld. Het is een bekend fenomeen, dat elk jaar terugkomt. Hoewel algemeen bekend, stelt elke trainer zich toch altijd weer dezelfde vragen: Hoe ga ik te werk? Hoe bouw ik het op? Waar moet
Nol Hornix, revalidatie- en conditietrainer VVV Venlo
Zoals in het eerste deel van deze serie al werd opgemerkt, bestaat het trainen van voetbalconditie uit vijf aandachtsvelden: kracht, uithoudingsvermogen, snelheid, flexibiliteit en coördinatie. In dit artikel zullen we de eerste van dit rijtje motorische basiseigenschappen eens onder de loep nemen. Deel 2 is dan ook helemaal gewijd aan het trainen van kracht. Tekst: Nol Hornix Met betre
Nol Hornix, revalidatie- en conditietrainer VVV-Venlo
Een warming-up is onlosmakelijk aan een training of wedstrijd verbonden. Maar toen Nol Hornix benaderd werd om een boek te schrijven over de warming-up moest hij, ondanks al zijn ervaring, toch even nadenken waar hij moest beginnen. Maar hij heeft de pen opgepakt en het resultaat mag er zijn. Trainers-Magazine zocht hem op in Venlo en sprak met Nol Hornix over de ‘do’s’ en de ‘don’ts
Desire Keun, onderzoek krachttraining
Krachttraining blijft in het voetbal een enigszins ondergeschoven kindje. Volgens veel trainers is hier weinig winst te behalen. Maar vaak is de ware oorzaak voor deze mening een gebrek aan specifieke kennis over dit onderwerp. Desiré Keun heeft in opdracht van de ‘International Academy for Physical Footballtraining’ een onderzoek verricht onder zes betaald voetbalorganisaties omtrent dit
Congres Sport en Technologie 2005 over de driehoek sport, technologie en bedrijf
Sports and Technology is een organisatie die zich bezig houdt met de verbinding tussen sport, technologie en het bedrijfsleven. Door middel van samenwerken met sportinstellingen (bijvoorbeeld het NOC*NSF) en kennisinstellingen (bijvoorbeeld TNO), probeert deze organisatie de basis te leggen voor nieuwe producten. Tijdens het laatste congres van Sports and Technology in Papendal werd er zelf ee
Bas Honselaar en Martijn Janssen doen onderzoek naar voetbalblessures
Elke trainer weet hoe vervelend het is om één van zijn spelers enkele weken te moeten missen vanwege een blessure. Het allervervelendst is het natuurlijk voor de speler zelf, die met de pijn en het ongemak van de blessure zit. Veelal komt een speler in een langdurig traject van (para) medici, onderzoek en revalidatie terecht. Het voorkomen van blessures lijkt dan ook voor zowel speler als tra
Conditietesten steeds voetbalspecifieker
Vooral in de voorbereiding willen veel trainers graag weten hoe zijn spelers er fysiek op dat moment voor staan. Het uitvoeren van conditietesten zijn een goede oplossing. Het is echter wel belangrijk dat je weet wat de test inhoudt, hoe deze afgenomen moet worden en welke conclusies er uit de resultaten getrokken kunnen worden. De waarde van de resultaten is vaak moeilijk vast te stellen, aan
Vibratietraining als legale doping
Whole Body Vibration (WBV) staat voor ‘Vibratie van het hele lichaam’. Een nieuwe revolutionaire trainingsmethode is overgewaaid uit Rusland. De ogenschijnlijk wonderbare effecten hebben zowel de aandacht als ook de scepsis gewekt bij velen. In dit artikel zullen verschillende facetten met betrekking tot vibratietraining worden besproken, met als doel dat de ‘wonderen’ wetenschappelijk
Fons vd Brande: "Wat je met kracht en uithoudingsvermogen kan bereiken"
TrainersMagazine vroeg IAPF-directeur Fons van den Brande om het EK voor ons kort te analyseren en dat vooral toegespitst naar zijn vakgebied: op conditioneel vlak. Opvallend in zijn analyse is dat beide finalisten (Portugal én Griekenland) op een bepaald conditioneel gedeelte uitblinken. Eens te meer bewijst dit dat er niet één weg naar Rome (of in dit geval Lissabon) leidt.
Hans Vander Elst over de voorbereiding: "Combineren is motiveren!"
Hans Vander Elst is al voor het derde jaar assistent-trainer bij Oud-Heverlee Leuven, spelend in de 3e klasse in België. Daarnaast is hij ook nog algemeen sportief coördinator bij deze vereniging. TrainersMagazine sprak met deze trainer over de voorbereiding, die eerder de cursus ‘Loop- en conditietraining Voetbal’ bij het IAPF volgde. Tekst: Fons van den Brande en Paul van Veen
Kalshoven: "Meer krachttraining ter voorkoming van blessures"
Marco Kalshoven, loop- en conditietrainer bij SDV/Barneveld, maakt zich zorgen over het te kort komen van kracht bij veel spelers in het voetbal. "We zien vooral jongere spelers last van de kuit, de hamstring, de knieholtes en dergelijke krijgen. Dit zijn allemaal typische blessures die het gevolg zijn van overbelasting. Op die manier kun je zien dat de spelers nog kracht te kort komen." Train
Nol Hornix, revalidatie- en conditietrainer VVV-Venlo
Binnen elke tak van sport wordt over het algemeen veel aandacht geschonken aan het rekken van spieren, tegenwoordig ook wel “stretchen” genoemd. We moeten ons echter de vraag stellen of stretchen wel altijd gewenst is. De evolutie toont duidelijk aan dat het lichaam het vermogen bezit om zich telkens opnieuw aan te passen aan veranderingen van leefomstandigheden. Het lichaam van de sporter
Nol Hornix, revalidatie -en conditietrainer VVV-Venlo
In een vorige bijdrage van de serie “het trainen van voetbalconditie” hebben we aandacht geschonken aan de motorische basiseigenschap kracht. In dit deel zullen we een andere conditionele eigenschap centraal stellen, te weten snelheid. Snelheid neemt in het huidige voetbal een belangrijke plaats in. Het moderne voetbal speelt zich namelijk af in steeds kleiner wordende ruimtes. ‘Compact s
Paul Smelt, looptrainer Argon
“Een looptrainer voor de jeugd? Bij Argon? Dat hebben wij niet eens. Dat horen wij BVO’s wel eens zeggen op het moment dat ze bij ons langs komen. Ik weet dat het niet bij elke club haalbaar is om een looptrainer in dienst te nemen, maar het is wel heel belangrijk in het voetbal: om een kind dat begint aan een voetbalcarrière motorisch goed te laten bewegen. Steeds vaker zie ik kinderen,
Nol Hornix, revalidatie -en conditietrainer VVV Venlo
Het resultaat van een voetbalwedstrijd wordt niet alleen bepaald door de voetbalkwaliteiten van de eigen ploeg. Er zijn veel factoren die een rol spelen bij het tot stand komen van de einduitslag. Hebben alle spelers de laatste tijd normaal kunnen trainen, of zijn er spelers die door blessures minder trainingsarbeid hebben verricht? Hebben we voldoende lengte in de ploeg om weerstand te kunnen
Roelof Boekema, sportfysiotherapeut over de speedfootladder
De speedfootladder, of ook wel de speedladder, is een middel dat steeds meer toegepast wordt als het gaat om het voetenwerk binnen de sport. Eén van de voorlopers op dit gebied in Nederland is Roelof Boekema. Deze sportleraar en sportfysiotherapeut is expert op het gebied van coördinatie, frequentie, stabiliteit en voetenwerk. Via zijn bedrijf ProRalph, dat hij naast het lesgeven runt, probe
Desire Keun, onderzocht krachttraining in het voetbal
Krachttraining blijft in het voetbal enigszins een ondergeschoven kindje. Volgens veel trainers is hier weinig winst tebehalen. Maar vaak is de ware oorzaak voor deze mening een gebrek aan specifieke kennis over dit onderwerp. Desiré Keun heeft in opdracht van de ‘International Academy for Physical Footballtraining’ een onderzoek verricht onder zes betaald voetbalorganisaties omtrent dit o
“Hoe periodiseer je een dubbele winterstop?
De dubbele winterstop. In het huidige competitieschema, wat de meeste districten van de KNVB hanteren, is er veel ruimte ingebouwd voor het spelen van inhaalwedstrijden. Als gekeken wordt naar het speelschema, dan wordt er dit seizoen doorgespeeld tot het weekend van 17/18 december. Jaarlijks blijkt, er gezien de conditie van de velden in deze periode, toch regelmatig een wedstrijd afgelast te
Gerard van Ruitenburg en John Badloe consultanten bij C.I.S.A.M.
Een voetbaltrainer en een dokter. Op het eerste gezicht een rare combinatie om samen een onderneming te starten. Toch blijkt het volstrekt logisch als blijkt dat bij C.I.S.A.M. (Consultancy in Sports and Medical) de medische wetenschap en de sport elkaar ontmoeten. Gerard van Ruitenburg is sinds 1980 werkzaam als trainer, eerst bij de jeugd en later bij de senioren. Momenteel traint hij het eer
Schoenmaker: "Periodiseren is het maken van stappen in een trainingsplan"
Vlak achter het stadion 'De Galgenwaard' ligt het trainingscomplex waar de jeugd van FC Utrecht werkt aan een toekomst in het profvoetbal. De opleiding van FC Utrecht staat te boek als zeer professioneel en er breken dan ook regelmatig spelers door. Denk aan Van Breukelen, Van Loen en Wouters, of recentelijk Schut, Zuidam en Kruys. De uit Brazilië afkomstige Alessandro Schoenmaker is dit jaar
Luc van Agt, inspanningsfysioloog bij PSV
Luc van Agt is bij PSV inspanningsfysioloog, conditie- en revalidatietrainer. Inspanningfysiologisch gezien is hij mede verantwoordelijk voor het plannen van de trainingen en dan met name de trainingsopbouw, dus de periodisering in de voorbereiding en de periodisering door het seizoen heen. Met TrainersMagazine spreekt hij over de verandering door de jaren heen en de aspecten waar hij als inspa
Harry Dost: "Periodisering mode of toverwoord?"
In het voetbal is de planning en de periodisering van het trainingsproces op alle niveaus van belang. Je moet er echter wel van uitgaan dat hoe vaker je traint des te meer je rekening moet houden met belasting en belastbaarheid. Er moet immers ook tijd ingebouwd worden waarin je kunt herstellen. Dit is uiteraard anders voor een vereniging die 2x per week traint dan voor een profclub die 8x per
Joost Hazes: "30% sneller revalideren"
Het IAPF organiseert dit jaar inmiddels de 3e cursus revalidatietraining voor voetballers. Joost Hazes is degene die de meeste cursusdagen voor zijn rekening neemt: “Je ziet dat ook in de revalidatietraining men vaak nog conservatief is. We revalideren vaak op een manier die 25 jaar geledenook gedaan werd. Omdat dat toen goed ook ging, denkt men dat dat nu ook wel goed zal gaan. Maar als je
Peter Eppinga, herstel- en revalidatietrainer FC Groningen
Voor een voetbaltrainer is het vaak een enorme klap als een speler geblesseerd uitvalt. Het komt veel voor dat een trainer zijn speler ten koste van alles wil klaarstomen voor de belangrijke wedstrijd van aankomend weekend. Wat wel eens wordt vergeten is dat desbetreffende speler bij een niet goed herstel van de blessure wel eens nog ernstiger letsel kan oplopen. FC Groningen gaat zorgvuldig o
Nol Hornix, revalidatie- en conditietrainer VVV-Venlo
Binnen elke tak van sport wordt over het algemeen veel aandacht geschonken aan het rekken van spieren, tegenwoordig ook wel “stretchen” genoemd. We moeten ons echter de vraag stellen of stretchen wel altijd gewenst is. De evolutie toont duidelijk aan dat het lichaam het vermogen bezit om zich telkens opnieuw aan te passen aan veranderingen van leefomstandigheden. Het lichaam van de sporter
Nol Hornix, revalidatie- en conditietrainer VVV-Venlo
Na kracht en snelheid is het uithoudingsvermogen de derde motorische basiseigenschap die in onze serie “Het trainen van voetbalconditie” aan de orde komt. Een veel voorkomende definitie van uithoudingsvermogen is de volgende: het vermogen om zo lang mogelijk weerstand te bieden tegen optredende vermoeidheid. Veel mensen leggen dan direct de relatie naar duursporters, zoals de marathonloper
Nol Hornix, revalidatie -en conditietrainer VVV-Venlo
In een vorige bijdrage van de serie “het trainen van voetbalconditie” hebben we aandacht geschonken aan de motorische basiseigenschap kracht. In dit deel zullen we een andere conditionele eigenschap centraal stellen, te weten snelheid. Snelheid neemt in het huidige voetbal een belangrijke plaats in. Het moderne voetbal speelt zich namelijk af in steeds kleiner wordende ruimtes. ‘Compact s
Nol Hornix, revalidatie- en conditietrainer VVV-Venlo
Binnenkort start voor de meeste clubs de voorbereiding op het nieuwe voetbalseizoen. Voorafgaand aan de eerste competitiewedstrijd wordt er een aantal weken getraind en worden een aantal oefenwedstrijden gespeeld. Het is een bekend fenomeen, dat elk jaar terugkomt. Hoewel algemeen bekend, stelt elke trainer zich toch altijd weer dezelfde vragen: Hoe ga ik te werk? Hoe bouw ik het op? Waar moet
Paul Smelt, looptrainer Argon
“Een looptrainer voor de jeugd? Bij Argon? Dat hebben wij niet eens. Dat horen wij BVO’s wel eens zeggen op het moment dat ze bij ons langs komen. Ik weet dat het niet bij elke club haalbaar is om een looptrainer in dienst te nemen, maar het is wel heel belangrijk in het voetbal: om een kind dat begint aan een voetbalcarrière motorisch goed te laten bewegen. Steeds vaker zie ik kinderen,
Nol Hornix, revalidatie- en conditietrainer VVV Venlo
Zoals in het eerste deel van deze serie al werd opgemerkt, bestaat het trainen van voetbalconditie uit vijf aandachtsvelden: kracht, uithoudingsvermogen, snelheid, flexibiliteit en coördinatie. In dit artikel zullen we de eerste van dit rijtje motorische basiseigenschappen eens onder de loep nemen. Deel 2 is dan ook helemaal gewijd aan het trainen van kracht. Tekst: Nol Hornix Met betre
Nol Hornix, revalidatie -en conditietrainer VVV Venlo
Het resultaat van een voetbalwedstrijd wordt niet alleen bepaald door de voetbalkwaliteiten van de eigen ploeg. Er zijn veel factoren die een rol spelen bij het tot stand komen van de einduitslag. Hebben alle spelers de laatste tijd normaal kunnen trainen, of zijn er spelers die door blessures minder trainingsarbeid hebben verricht? Hebben we voldoende lengte in de ploeg om weerstand te kunnen
Nol Hornix, revalidatie- en conditietrainer VVV-Venlo
Een warming-up is onlosmakelijk aan een training of wedstrijd verbonden. Maar toen Nol Hornix benaderd werd om een boek te schrijven over de warming-up moest hij, ondanks al zijn ervaring, toch even nadenken waar hij moest beginnen. Maar hij heeft de pen opgepakt en het resultaat mag er zijn. Trainers-Magazine zocht hem op in Venlo en sprak met Nol Hornix over de ‘do’s’ en de ‘don’ts
Roelof Boekema, sportfysiotherapeut over de speedfootladder
De speedfootladder, of ook wel de speedladder, is een middel dat steeds meer toegepast wordt als het gaat om het voetenwerk binnen de sport. Eén van de voorlopers op dit gebied in Nederland is Roelof Boekema. Deze sportleraar en sportfysiotherapeut is expert op het gebied van coördinatie, frequentie, stabiliteit en voetenwerk. Via zijn bedrijf ProRalph, dat hij naast het lesgeven runt, probe
Desire Keun, onderzoek krachttraining
Krachttraining blijft in het voetbal een enigszins ondergeschoven kindje. Volgens veel trainers is hier weinig winst te behalen. Maar vaak is de ware oorzaak voor deze mening een gebrek aan specifieke kennis over dit onderwerp. Desiré Keun heeft in opdracht van de ‘International Academy for Physical Footballtraining’ een onderzoek verricht onder zes betaald voetbalorganisaties omtrent dit
Desire Keun, onderzocht krachttraining in het voetbal
Krachttraining blijft in het voetbal enigszins een ondergeschoven kindje. Volgens veel trainers is hier weinig winst tebehalen. Maar vaak is de ware oorzaak voor deze mening een gebrek aan specifieke kennis over dit onderwerp. Desiré Keun heeft in opdracht van de ‘International Academy for Physical Footballtraining’ een onderzoek verricht onder zes betaald voetbalorganisaties omtrent dit o
Congres Sport en Technologie 2005 over de driehoek sport, technologie en bedrijf
Sports and Technology is een organisatie die zich bezig houdt met de verbinding tussen sport, technologie en het bedrijfsleven. Door middel van samenwerken met sportinstellingen (bijvoorbeeld het NOC*NSF) en kennisinstellingen (bijvoorbeeld TNO), probeert deze organisatie de basis te leggen voor nieuwe producten. Tijdens het laatste congres van Sports and Technology in Papendal werd er zelf ee
“Hoe periodiseer je een dubbele winterstop?
De dubbele winterstop. In het huidige competitieschema, wat de meeste districten van de KNVB hanteren, is er veel ruimte ingebouwd voor het spelen van inhaalwedstrijden. Als gekeken wordt naar het speelschema, dan wordt er dit seizoen doorgespeeld tot het weekend van 17/18 december. Jaarlijks blijkt, er gezien de conditie van de velden in deze periode, toch regelmatig een wedstrijd afgelast te
Bas Honselaar en Martijn Janssen doen onderzoek naar voetbalblessures
Elke trainer weet hoe vervelend het is om één van zijn spelers enkele weken te moeten missen vanwege een blessure. Het allervervelendst is het natuurlijk voor de speler zelf, die met de pijn en het ongemak van de blessure zit. Veelal komt een speler in een langdurig traject van (para) medici, onderzoek en revalidatie terecht. Het voorkomen van blessures lijkt dan ook voor zowel speler als tra
Gerard van Ruitenburg en John Badloe consultanten bij C.I.S.A.M.
Een voetbaltrainer en een dokter. Op het eerste gezicht een rare combinatie om samen een onderneming te starten. Toch blijkt het volstrekt logisch als blijkt dat bij C.I.S.A.M. (Consultancy in Sports and Medical) de medische wetenschap en de sport elkaar ontmoeten. Gerard van Ruitenburg is sinds 1980 werkzaam als trainer, eerst bij de jeugd en later bij de senioren. Momenteel traint hij het eer
Conditietesten steeds voetbalspecifieker
Vooral in de voorbereiding willen veel trainers graag weten hoe zijn spelers er fysiek op dat moment voor staan. Het uitvoeren van conditietesten zijn een goede oplossing. Het is echter wel belangrijk dat je weet wat de test inhoudt, hoe deze afgenomen moet worden en welke conclusies er uit de resultaten getrokken kunnen worden. De waarde van de resultaten is vaak moeilijk vast te stellen, aan
Schoenmaker: "Periodiseren is het maken van stappen in een trainingsplan"
Vlak achter het stadion 'De Galgenwaard' ligt het trainingscomplex waar de jeugd van FC Utrecht werkt aan een toekomst in het profvoetbal. De opleiding van FC Utrecht staat te boek als zeer professioneel en er breken dan ook regelmatig spelers door. Denk aan Van Breukelen, Van Loen en Wouters, of recentelijk Schut, Zuidam en Kruys. De uit Brazilië afkomstige Alessandro Schoenmaker is dit jaar
Vibratietraining als legale doping
Whole Body Vibration (WBV) staat voor ‘Vibratie van het hele lichaam’. Een nieuwe revolutionaire trainingsmethode is overgewaaid uit Rusland. De ogenschijnlijk wonderbare effecten hebben zowel de aandacht als ook de scepsis gewekt bij velen. In dit artikel zullen verschillende facetten met betrekking tot vibratietraining worden besproken, met als doel dat de ‘wonderen’ wetenschappelijk
Luc van Agt, inspanningsfysioloog bij PSV
Luc van Agt is bij PSV inspanningsfysioloog, conditie- en revalidatietrainer. Inspanningfysiologisch gezien is hij mede verantwoordelijk voor het plannen van de trainingen en dan met name de trainingsopbouw, dus de periodisering in de voorbereiding en de periodisering door het seizoen heen. Met TrainersMagazine spreekt hij over de verandering door de jaren heen en de aspecten waar hij als inspa
Fons vd Brande: "Wat je met kracht en uithoudingsvermogen kan bereiken"
TrainersMagazine vroeg IAPF-directeur Fons van den Brande om het EK voor ons kort te analyseren en dat vooral toegespitst naar zijn vakgebied: op conditioneel vlak. Opvallend in zijn analyse is dat beide finalisten (Portugal én Griekenland) op een bepaald conditioneel gedeelte uitblinken. Eens te meer bewijst dit dat er niet één weg naar Rome (of in dit geval Lissabon) leidt.
Harry Dost: "Periodisering mode of toverwoord?"
In het voetbal is de planning en de periodisering van het trainingsproces op alle niveaus van belang. Je moet er echter wel van uitgaan dat hoe vaker je traint des te meer je rekening moet houden met belasting en belastbaarheid. Er moet immers ook tijd ingebouwd worden waarin je kunt herstellen. Dit is uiteraard anders voor een vereniging die 2x per week traint dan voor een profclub die 8x per
Hans Vander Elst over de voorbereiding: "Combineren is motiveren!"
Hans Vander Elst is al voor het derde jaar assistent-trainer bij Oud-Heverlee Leuven, spelend in de 3e klasse in België. Daarnaast is hij ook nog algemeen sportief coördinator bij deze vereniging. TrainersMagazine sprak met deze trainer over de voorbereiding, die eerder de cursus ‘Loop- en conditietraining Voetbal’ bij het IAPF volgde. Tekst: Fons van den Brande en Paul van Veen
Joost Hazes: "30% sneller revalideren"
Het IAPF organiseert dit jaar inmiddels de 3e cursus revalidatietraining voor voetballers. Joost Hazes is degene die de meeste cursusdagen voor zijn rekening neemt: “Je ziet dat ook in de revalidatietraining men vaak nog conservatief is. We revalideren vaak op een manier die 25 jaar geledenook gedaan werd. Omdat dat toen goed ook ging, denkt men dat dat nu ook wel goed zal gaan. Maar als je
Kalshoven: "Meer krachttraining ter voorkoming van blessures"
Marco Kalshoven, loop- en conditietrainer bij SDV/Barneveld, maakt zich zorgen over het te kort komen van kracht bij veel spelers in het voetbal. "We zien vooral jongere spelers last van de kuit, de hamstring, de knieholtes en dergelijke krijgen. Dit zijn allemaal typische blessures die het gevolg zijn van overbelasting. Op die manier kun je zien dat de spelers nog kracht te kort komen." Train
1 2 3 4