Inloggen
Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
| Bedankt voor uw mening!
Maandag 3 April 2017


Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbalacademie, legt in dit artikel uit waarom hij denkt dat jonge jeugdvoetballers het beste door middel van deliberate play beter kunnen worden.


Tekst: Paul van Veen | Beeld: Yvonne Jonkers (De Graafschap)

Maar eerst: wat wordt er nu precies bedoeld met die verschillende methodes? Met ‘deliberate practice’ wordt eigenlijk het doelbewust oefenen bedoeld, oftewel het ouderwetse inslijpen. In de 10.000 uren regel van Anders Ericsson gaat het juist om 10.000 uur oefenen om de absolute top te halen. Je moet hierbij denken aan de violist die 4 uur per dag traint en dat jarenlang volhoudt. In het voetbal kun je ook doelbewust oefenen, dan gaat het vaak om losstaande vaardigheden die je expliciet aanleert, waarbij je ook nog eens aanwijzingen geeft met betrekking to het lichaam. Bijvoorbeeld steeds maar die schaar doen en aangeven dat de speler de schouder laat moet inzetten. En vervolgens slijpen, aanwijzingen geven en weer slijpen.

Deliberate practice blijkt een methode te zijn die heel goed werkt bij gesloten vaardigheden. Voetbal is echter een spelsport die heel open is. Geen enkele situatie komt een tweede keer voor en dan moet je je afvragen of steeds doelbewust oefenen wel de beste manier om het maximale uit een speler te halen.

Deliberate play is de tweede variant. Dit betekent eigenlijk ‘toegewijd spelen’, waarin spelers de vrijheid krijgen om zelf keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen. Als trainer probeer je spelers spelenderwijs in ontzettend veel situaties te brengen waarin ze zelf kunnen leren.

De laatste variant is free play. Dat moet je zien als gewoon overschieten, een partijtje voetbal op straat of tienen. Dat is echt vrij spel. Het grote verschil tussen free play en deliberate play is dat de laatste wat georganiseerder is. De trainer maakt bijvoorbeeld het veldje extra breed en speelt met vier doeltjes omdat de trainer het open draaien en de wisselpass vaak terug wilt laten komen. Vervolgens gaan de spelers in die omstandigheden voetballen en dan hoeft de trainer ook niet te vertellen wat hij graag wilt zien. Dat lokt de vorm zelf uit. Een zeer goede manier voor jonge voetballers om te leren.




Definitie
Bas van Baar: “Het is wel overigens moeilijk om een strikte scheiding aan te brengen tussen die verschillende methodes, ook omdat er verschillende definities in omloop zijn. Bij mijn definitie van deliberate play vind ik het belangrijk dat ik vormen doe die kinderen moeten zien als spel. Ze moeten het als leuk ervaren. Het gaat dus om kinderen te laten spelen en voetballen, maar de training zo in te richten dat je een bepaalde vaardigheid traint. Zojuist gaf ik al het voorbeeld van een breed veld en vier doeltjes, maar je kunt ook op een ander manier een vorm of spel beïnvloeden. Zo heb ik bijvoorbeeld spelerskaarten gemaakt (zie vorbeeld). Op iedere kaart staat een opdracht of uitdaging die die speler moet proberen uit te voeren. Als ik bijvoorbeeld wil dat een speler vaker van afstand gaat schieten, dan kan ik hem het kaartje ‘Ronaldo’ geven: ‘probeer de keeper te verrassen met een afstandsschot’.”

Variatie
“Hier kun je ook weer in variëren. In de laatste wedstrijd voor de winterstop had ik alle kaartjes op het bord gehangen en mochten ze er zelf één uitkiezen. Dat hangt ook weer van het doel van de training of wedstrijd af. Als je spelers wilt sturen, deel je zelf uit. Als je wilt dat spelers er zelf over na gaan denken, dan kiezen ze zelf. Of je kunt ze zelfs blind uitdelen, voor een verrassingseffect.”
Wilt u het hele artikel lezen?

Log dan in met je account van TrainersMagazine of abonneer je op Het Voetbal KennisPlatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Abonneren voor €29
Het Voetbal KennisPlatform is gratis voor totaalabonnees op TrainersMagazine
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Soortgelijke artikelen