Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
4.0/5 | Bedankt voor uw mening!
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
 
Tekst: Elwin van Keulen en Paul van Veen
 
Echter, het voordeel dat ik heb, is dat ik het seizoen niet met een hele nieuwe groep start. Onze Onder13 bestaat namelijk voor de helft uit Onder13 en voor de helft uit Onder12 spelers. Dit betekent dat de helft van het team is gebleven en betekent daarmee ook dat een belangrijk gedeelte van de cultuur die we gecreëerd hebben blijft bestaan. Zo is het bij ons normaal dat spelers voor zichzelf gaan trainen als ze op het complex komen en dat wordt inmiddels elk jaar eenvoudig mee genomen naar het nieuwe seizoen, je zou kunnen zeggen dat dit gedrag echt tot de Cambuur cultuur is gaan behoren.
 


Dat betekent ook dat ik niet vanuit niks hoef te bouwen aan een bepaalde trainingsnorm, dat is heel prettig. Omdat er een heel groot gedeelte al staat, kun je meteen op detailniveau verder gaan bouwen. De jongere spelers worden natuurlijk wel opeens de oudere spelers. Dit betekent dat de groepsdynamiek verandert en dat je bij sommige spelers opeens leiderskwaliteiten naar boven ziet komen. Een ontzettend gaaf proces en gelijk de belangrijkste motivatie voor ons als club om twee leeftijdsgroepen juist gezamenlijk te laten trainen en spelen. Spelers worden zo ieder seizoen weer opnieuw uitgedaagd op zowel motorisch en fysiek maar ook cognitief en sociaal emotioneel gebied.
 
Dit is inmiddels mijn vijfde jaar als trainer van SC Cambuur Onder12-/13, maar het is elk jaar weer ontzettend interessant om te zien wat er in de groep gebeurt. De eerste periode wil ik als trainer de ruimte bieden om het stof dat opwaait - door het starten met een nieuwe groep - neer te laten dalen. De groep wordt opgeschud, er komen nieuwe spelers bij en de rolverdeling wordt anders. Ik doe dan als trainer een stap achteruit, maar dat betekent niet dat ik niets doe. Ik ben juist heel intensief aan het observeren en probeer ik te analyseren wat er allemaal gebeurt.
 
Zo merkte ik, naast heel veel positieve ontwikkelingen, dat de groep ook moeite had in de onderlinge communicatie. Vorig jaar was een wezenlijk onderdeel van de groepscultuur dat spelers buiten het veld heel vrij met elkaar waren, ze onderling veel grapjes maakten en daar ging de nieuwe Onder13-groep in dit seizoen gewoon mee door. Dat gingen ze dus ook met de nieuwe jongens doen. Dat bleek toch wel een beetje te botsen, want de nieuwe groep had daar wat moeite mee. Ze wisten niet wat ze daar mee aan moesten. Werden ze nu in de maling genomen? Of zelfs gepest?
 
Dat was absoluut niet de bedoeling van de oudste groep, dus qua communicatie begrepen die twee groepen elkaar niet echt. Normaal wil je het vormen van de groep zoveel mogelijk zijn gang laten gaan, alleen als je ziet dat er problemen dreigen te ontstaan, moet je ingrijpen. Inspringen was hier dus nodig.
 
In dit geval was een gedeelte van de oplossing om de groep bewust te maken van hoe de communicatie die verzonden wordt ontvangen wordt en andersom. Ik heb de nieuwe jongens bewust gemaakt dat ze voor zichzelf op moeten komen en ze uitgelegd dat de boodschap anders bedoeld wordt dan spelers het opvatten. En dat ze het moeten vragen, wanneer ze iets niet begrijpen.
 
Aan de andere kant heb ik de oudere groep uitgelegd dat wat we vorig jaar deden nu niet per se normaal was en dat ze moeten realiseren dat ze nu een voortrekkers rol hebben. Dat betekent dat je de nieuwe jongens op sleeptouw moet nemen. Ook heb ik ze uitgelegd dat hetgeen je doet heel anders op anderen over kan komen dan je bedoelt. Door daar over te praten help je de groep in het groepsproces.
 
Daarnaast doe ik dingen om ze wat dichter naar elkaar toe te halen. Ik mix de groepen in allerlei situaties. Als ze bijvoorbeeld gaan reflecteren in tweetallen, dan zorg ik dat de spelers die al dicht naar elkaar toe getrokken zijn juist niet bij elkaar zitten. Daardoor zorg je ervoor dat ze in heel veel situaties komen waarin ze met elkaar moeten communiceren. 
 
En belangrijk, als trainer hoef je je ook helemaal geen zorgen te maken als er een ‘probleem’ ontstaat. Dat gebeurt nu eenmaal. Het is immers de taak én het vak van de trainer om dat te managen en om de problemen op een goede manier op te lossen. Dit soort situaties bieden ons juist een geweldige kans om spelers tot verdere ontwikkeling te laten komen. Soms bied ik juist bewust nieuwe complexe situaties aan om die ontwikkeling verder op gang te brengen.
 
Zo heb ik recent de spelers van Onder12 twee spelers uit hun groep laten aandragen die mee mochten spelen in een ‘Onder 13 wedstrijd’. Dit zorgt uiteraard voor een oncomfortabele situatie waarbij kinderen hun eigen positie een belang moeten verdedigen, want iedereen wil meespelen. Maar tegelijkertijd moeten ze gezamenlijk tot een oplossing zien te komen. Dit soort moeilijke opdrachten hebben als doel spelers bewuster te maken, op te leren komen voor zichzelf en beter samen te leren werken.
 
Ervaring
Als trainer loop je natuurlijk tegen veel vragen aan. Als eindverantwoordelijke zul je toch moeten besluiten hoe je dat moet oplossen. Ik merk dat ervaring daar erg bij helpt. Ik merk dat ik steeds vaker terug kan vallen op eerdere ervaringen met een soortgelijke situatie. Stelregel voor mijzelf is als ik voor een uitdaging kom te staan waarbij ik niet precies weet hoe ik die het beste op kan lossen is dat ik juist niet ingrijp of iets veranderen. Iets dat aandacht krijgt groeit, als ik niet weet hoe ik een probleem kan oplossen wordt dit probleem doordat ik het aandacht geef dus alleen maar groter. Spelers hebben daarnaast zelf ook de kracht om dingen op te lossen, ik probeer deze ruimte te bieden.
 
Voorbeeld van een uitdagende situatie waarbij mijn opgedane ervaring helpt is dat er ieder seizoen in de groep wel een lichte biolosich jonge speler bij zit. Zeker als die jongen in de Onder12 zit, dan is er best wel een groot verschil tussen hem en de biologisch oudste spelers die in de Onder13 zitten. Dat kan zomaar 3,5 jaar schelen. Vier jaar geleden wist ik nog helemaal niet hoe het met die speler zou gaan in zijn ontwikkeling en hoe ik die speler zou moeten begeleiden.
 
Nu weet ik dat hij veel tijd nodig heeft, ik moet hem wat beschermen, dus ik laat hem veel minuten maken waarin hij succesvol kan zijn. Als ik dan heel rustig blijf en vooruitdenk, dan weet je dat het goed gaat komen. Dat geeft een heel rustig gevoel en dat straal je uit op die speler en op de groep.
 
Ontwikkeling
Het goed begeleiden van al dit soort processen vergt ook wel weer wat van jezelf. Ik vind het erg leuk om open te staan en te reflecteren op mijn eigen handelen. Maar het is ergens juist ook moeilijk. Want je moet erkennen dat je het eerst minder goed deed. Maar dat werkt ook andersom. Ik weet dat ik het over een half jaar beter zal doen dan nu als ik maar open sta voor leren. Dat is dan wel weer comfortabele gedachte.

Dit artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform "". Om toegang te krijgen tot dit artikel moet u ingelogd zijn en lid zijn. Lid bent u al vanaf €2 per maand:

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Pupillentraining
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Aanvallen via de vleugels
Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Talentontwikkeling door gender equality
Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
Ontwikkeling op maat
Een arm om de schouder of een aai over de bol. Op het eerste gezicht een kleine moeite, maar voor Tom Smits, trainer/coach van SC Woezik D1, is dit dé manier om zijn spelers te bereiken. “Ik ben altijd op zoek naar de interactie met spelers, om de juiste snaar te kunnen raken.” Afgelopen zomer begon Tom Smits aan zijn eerste klus als hoofdtrainer bij SC Woezik D1. De jonge trainer uit N
Specifieke kwaliteiten van pupillen benutten
De meest complete spelers, in combinatie met de juiste balans, komen vaak in het hoogste team van een lichting. Volgens Awi Mohabier van het Bussumse BFC E1 kan het echter goed zijn dat een speler uit de E2 technisch, tactisch en fysiek beter is dan een speler uit de E1. Reden voor hem om zijn selectie, bestaande uit alle spelers uit de E1 en E2, tijdens de maandag- en woensdagtraining te split
Spelers moeten iedere keer weer een nieuwe uitdaging krijgen
Ron Prinsen en SDOUC E1 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De trainer, en speler van het eerste elftal van de Ulftenaren, heeft de E1 al meer dan een decennium onder zijn hoede. TrainersMagazine sprak met hem over humor, eenvoud en ontwikkeling. “De bereidheid om beter te worden is groot bij deze leeftijdsgroep. Daar haal ik mijn voldoening uit.” Prinsen en zijn collega’s vinden
Sparta Onder9: Voetbal moet een feestje zijn
Plezier hebben en beter willen worden; het zijn volgens Jim Camphens, trainer van Sparta Rotterdam O9, de twee belangrijkste voorwaarden voor spelers om stappen te maken in hun ontwikkeling. Aan hem dus de taak om dat te realiseren. “Jeugdspelers moeten met een glimlach naar Sparta komen, een feestje beleven, plezier hebben, een betere voetballer worden en met een glimlach weer naar huis gaan
Zelfregulatie kan kansen vergroten
Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.” Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn stu
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie. Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Ontwikkeling telt, winnen niet
Dennis Voolstra is pas 22 jaar, maar ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij al acht jaar ervaring als trainer. Als coach van FC De Bilt E1 steekt hij zijn mening niet onder stoelen of banken. "De ontwikkeling van de kinderen telt, niet het winnen van een wedstrijd." "Ja, ik denk wel dat ik een goede vader zou zijn." Ergens halverwege het gesprek beginnen de ogen van Dennis Voolstra te glimmen
De principes van motorisch leren
Bas van den Meijdenberg, trainer/coach van het Waalwijkse WSC E1 is niet zomaar een trainer. Hij heeft een heel duidelijke visie op hoe je met pupillen moet omgaan en met name hoe pupillenvoetballertjes de diverse voetbalvaardigheden zich eigen maken. “Als je de principes van motorisch leren op de juiste wijze toepast, beklijft alles veel beter.” De 45-jarige Van den Meijdenberg is al 22
Besteed extra aandacht aan mindere spelers
Trainers willen dat hun spelers onder hun leiding stappen maken in hun ontwikkeling. Abbas Al Ikaili, trainer van Stormvogels F1, is daar geen uitzondering op. De trainer is constant op zoek naar manieren om zijn spelers te motiveren om alles te willen geven. “Spelers die tot het uiterste gaan, maken het in het voetbal.” Al Ikaili verwacht maximale inzet van zijn spelers. Daarmee doelt h
Ieder kind heeft behoefte aan aangepaste omgeving
Marcel Jansen startte dit seizoen aan een nieuw avontuur als trainer van SV Schalkhaar. Nadat hij er eerder de jeugdkeepers, F’jes en E’tjes onder zijn hoede had, leidt hij nu de D1. “Mijn motto is dat je in alle opzichten respectvol met elkaar om dient te gaan. Het ene moment ben ik streng en zal ik dat goed laten blijken, een ander moment zal ik de teugels iets laten vieren. Daarmee c
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Zelfregulatie kan kansen vergroten
Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.” Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn stu
Aanvallen via de vleugels
Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie. Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Talentontwikkeling door gender equality
Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
Ontwikkeling telt, winnen niet
Dennis Voolstra is pas 22 jaar, maar ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij al acht jaar ervaring als trainer. Als coach van FC De Bilt E1 steekt hij zijn mening niet onder stoelen of banken. "De ontwikkeling van de kinderen telt, niet het winnen van een wedstrijd." "Ja, ik denk wel dat ik een goede vader zou zijn." Ergens halverwege het gesprek beginnen de ogen van Dennis Voolstra te glimmen
Ontwikkeling op maat
Een arm om de schouder of een aai over de bol. Op het eerste gezicht een kleine moeite, maar voor Tom Smits, trainer/coach van SC Woezik D1, is dit dé manier om zijn spelers te bereiken. “Ik ben altijd op zoek naar de interactie met spelers, om de juiste snaar te kunnen raken.” Afgelopen zomer begon Tom Smits aan zijn eerste klus als hoofdtrainer bij SC Woezik D1. De jonge trainer uit N
De principes van motorisch leren
Bas van den Meijdenberg, trainer/coach van het Waalwijkse WSC E1 is niet zomaar een trainer. Hij heeft een heel duidelijke visie op hoe je met pupillen moet omgaan en met name hoe pupillenvoetballertjes de diverse voetbalvaardigheden zich eigen maken. “Als je de principes van motorisch leren op de juiste wijze toepast, beklijft alles veel beter.” De 45-jarige Van den Meijdenberg is al 22
Specifieke kwaliteiten van pupillen benutten
De meest complete spelers, in combinatie met de juiste balans, komen vaak in het hoogste team van een lichting. Volgens Awi Mohabier van het Bussumse BFC E1 kan het echter goed zijn dat een speler uit de E2 technisch, tactisch en fysiek beter is dan een speler uit de E1. Reden voor hem om zijn selectie, bestaande uit alle spelers uit de E1 en E2, tijdens de maandag- en woensdagtraining te split
Besteed extra aandacht aan mindere spelers
Trainers willen dat hun spelers onder hun leiding stappen maken in hun ontwikkeling. Abbas Al Ikaili, trainer van Stormvogels F1, is daar geen uitzondering op. De trainer is constant op zoek naar manieren om zijn spelers te motiveren om alles te willen geven. “Spelers die tot het uiterste gaan, maken het in het voetbal.” Al Ikaili verwacht maximale inzet van zijn spelers. Daarmee doelt h
Spelers moeten iedere keer weer een nieuwe uitdaging krijgen
Ron Prinsen en SDOUC E1 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De trainer, en speler van het eerste elftal van de Ulftenaren, heeft de E1 al meer dan een decennium onder zijn hoede. TrainersMagazine sprak met hem over humor, eenvoud en ontwikkeling. “De bereidheid om beter te worden is groot bij deze leeftijdsgroep. Daar haal ik mijn voldoening uit.” Prinsen en zijn collega’s vinden
Ieder kind heeft behoefte aan aangepaste omgeving
Marcel Jansen startte dit seizoen aan een nieuw avontuur als trainer van SV Schalkhaar. Nadat hij er eerder de jeugdkeepers, F’jes en E’tjes onder zijn hoede had, leidt hij nu de D1. “Mijn motto is dat je in alle opzichten respectvol met elkaar om dient te gaan. Het ene moment ben ik streng en zal ik dat goed laten blijken, een ander moment zal ik de teugels iets laten vieren. Daarmee c
Sparta Onder9: Voetbal moet een feestje zijn
Plezier hebben en beter willen worden; het zijn volgens Jim Camphens, trainer van Sparta Rotterdam O9, de twee belangrijkste voorwaarden voor spelers om stappen te maken in hun ontwikkeling. Aan hem dus de taak om dat te realiseren. “Jeugdspelers moeten met een glimlach naar Sparta komen, een feestje beleven, plezier hebben, een betere voetballer worden en met een glimlach weer naar huis gaan
1 2 3 4 5 6 7 8 9