Inloggen
Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Waarom je een warming-up in de rust moet doen
| Bedankt voor uw mening!
Donderdag 07 December 2017


Je ziet - vooral op het hoogste niveau - regelmatig teams vlak voor het begin van de tweede helft naar buiten gaan voor een warming-up voor de tweede helft. Waarom doen ze dit?


Tekst: Paul van Veen

Toen ik een trainer hier naar vroeg verwees hij me naar een onderzoek naar een onderzoek uit 2005 door Mohr, Krustrup en Bangsbo. Zij keken naar naar het sprinten (rennen op hoge intensiteit) van voetballers tijdens het begin van de eerste en tweede helft.


Wat opviel was een significant verschil tussen vooral het begin van de eerste en de tweede helft. Als men keek naar de 10e tot 15e minuut van de eerste helft en de 10e tot 15e minuut van de tweede helft, was het verschil veel kleiner.

Het verschil lijkt te verklaren door de temperatuur van de spieren. Beginnen spelers in de eerste helft aan opgewarmde spieren, aan de tweede helft blijkt na een kwartier (of soms langer) rust dat de spieren behoorlijk afgekoeld zijn, zie onderstaande diagram:



Het is al van een onderzoek van 1945! dat er een relatie was bewezen tussen de temperatuur van de spieren en het sprinten:



Om dus goed aan de wedstrijd te kunnen starten, moet je de temperatuur van de spieren weer op niveau brengen. Je kunt doen door ook voor de tweede helft een warming-up te doen. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur van de spieren weer omhoog brengt en daardoor beter aan de tweede helft kunt starten.

Werkt dit dan ook echt? Gelukkig is daar ook al onderzoek naar gedaan en dat blijkt echt zo te werken. In onderstaand onderzoek worden de sprintresultaten vergeleken tussen teams die wel een tweede warming-up doen en teams die geen tweede warming-up doen. 



Wat blijkt? Teams die in de rust een warming-up doen, beginnen veel beter aan de tweede helft. Niet alleen qua sprintvermogen, maar die ploegen bleken ook meer balbezit te hebben. Zorgt dit ervoor dat je elke wedstrijd wint? Dat helaas niet, maar het zal jouw team wel weer een paar procent beter laten presteren. En elke procent is er één.

Hoe lang de warming-up precies moet duren, dat staat niet er bij, maar in het onderzoek deden ze een tweede warming met lage intensiteit. De meeste teams die nu al kiezen voor een tweede warming-up, doen dit een paar minuten.
 
Wilt u het hele artikel lezen?

Log dan in met je account van TrainersMagazine of abonneer je op Het Voetbal KennisPlatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Abonneren voor €29
Het Voetbal KennisPlatform is gratis voor totaalabonnees op TrainersMagazine
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Soortgelijke artikelen