Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Het geven van ruime complexe opdrachten
5.0/5 | Bedankt voor uw mening!

Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf maanden in veel verschillende systemen gespeeld waarin we allerlei complexe dingen hebben geoefend. We zien dat spelers dit uitstekend oppakken.
 
Tekst: Elwin van Keulen en Paul van Veen
 
In de eerste maanden proberen we spelers een houvast te geven, vooral omdat we voor de helft nieuwe spelers hebben. Die moeten allemaal met elkaar spelen en aan elkaar wennen. Dan spelen we vanuit 4:3:3, maar maken ons niet druk of we met de punt naar voren of punt naar achteren spelen. Of dat we met zone-dekking of in de mandekking spelen. We hebben het alleen over principes en verder mogen spelers gewoon wennen.
 
Als de stof in het groepsproces is neergedaald (zie vorige column), iedereen gewend is aan het tempo, dan is het tijd om alles door de war te gooien. Dat gebeurt vaak als we halverwege september zijn.
 
De formatie verandert dan steeds, maar de principes blijven. Dan spelen we binnen een paar weken 4:4:2, 3:5:2 op alle denkbare manieren, 3:4:3 met een ruitje, een vierkantje, eigenlijk alles wat je kunt verzinnen. Soms kies ik zelfs voor twee formaties, zoals onlangs in de wedstrijd tegen Twente. In de eerste helft hebben we toen 3:1:3:3 gespeeld. Voorafgaand aan de wedstrijd geven we de spelers dan kort een paar handvatten mee waar ze vervolgens mee aan de slag gaan in het veld. Zo geven we aan dat in balbezit altijd beide flanken bezet zijn, zorg er voor dat je bij het verdedigen dicht bij elkaar blijft en dat is het wel zo’n beetje. Met die informatie gaan we dan spelen. In de tweede helft zijn we toen 4:4:2 spelen. Met dezelfde principes. Dat we van formatie wisselden, was overigens al voor de wedstrijd besloten, ongeacht de stand en hoe het zou gaan.

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Pupillentraining
Het geven van ruime complexe opdrachten
Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Aanvallen via de vleugels
Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Talentontwikkeling door gender equality
Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
Ontwikkeling op maat
Een arm om de schouder of een aai over de bol. Op het eerste gezicht een kleine moeite, maar voor Tom Smits, trainer/coach van SC Woezik D1, is dit dé manier om zijn spelers te bereiken. “Ik ben altijd op zoek naar de interactie met spelers, om de juiste snaar te kunnen raken.” Afgelopen zomer begon Tom Smits aan zijn eerste klus als hoofdtrainer bij SC Woezik D1. De jonge trainer uit N
Specifieke kwaliteiten van pupillen benutten
De meest complete spelers, in combinatie met de juiste balans, komen vaak in het hoogste team van een lichting. Volgens Awi Mohabier van het Bussumse BFC E1 kan het echter goed zijn dat een speler uit de E2 technisch, tactisch en fysiek beter is dan een speler uit de E1. Reden voor hem om zijn selectie, bestaande uit alle spelers uit de E1 en E2, tijdens de maandag- en woensdagtraining te split
Spelers moeten iedere keer weer een nieuwe uitdaging krijgen
Ron Prinsen en SDOUC E1 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De trainer, en speler van het eerste elftal van de Ulftenaren, heeft de E1 al meer dan een decennium onder zijn hoede. TrainersMagazine sprak met hem over humor, eenvoud en ontwikkeling. “De bereidheid om beter te worden is groot bij deze leeftijdsgroep. Daar haal ik mijn voldoening uit.” Prinsen en zijn collega’s vinden
Doorschuiven centrale verdediger op speelhelft tegenstander
Stephan Henderik wil met zijn team graag dominant voetbal spelen op de helft van de tegenstander. Daarom kiest hij voor een 1:3:4:3-formatie, waarbij er een bijzondere rol is voor de centrale verdediger. “De centrale verdediger schuift in, waardoor we een overtal krijgen op het middenveld en we die ruimte kunnen domineren.” De trainer van UVV JO13-1
Zelfregulatie kan kansen vergroten
Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.” Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn stu
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie. Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Ontwikkeling telt, winnen niet
Dennis Voolstra is pas 22 jaar, maar ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij al acht jaar ervaring als trainer. Als coach van FC De Bilt E1 steekt hij zijn mening niet onder stoelen of banken. "De ontwikkeling van de kinderen telt, niet het winnen van een wedstrijd." "Ja, ik denk wel dat ik een goede vader zou zijn." Ergens halverwege het gesprek beginnen de ogen van Dennis Voolstra te glimmen
De principes van motorisch leren
Bas van den Meijdenberg, trainer/coach van het Waalwijkse WSC E1 is niet zomaar een trainer. Hij heeft een heel duidelijke visie op hoe je met pupillen moet omgaan en met name hoe pupillenvoetballertjes de diverse voetbalvaardigheden zich eigen maken. “Als je de principes van motorisch leren op de juiste wijze toepast, beklijft alles veel beter.” De 45-jarige Van den Meijdenberg is al 22
Besteed extra aandacht aan mindere spelers
Trainers willen dat hun spelers onder hun leiding stappen maken in hun ontwikkeling. Abbas Al Ikaili, trainer van Stormvogels F1, is daar geen uitzondering op. De trainer is constant op zoek naar manieren om zijn spelers te motiveren om alles te willen geven. “Spelers die tot het uiterste gaan, maken het in het voetbal.” Al Ikaili verwacht maximale inzet van zijn spelers. Daarmee doelt h
Het geven van ruime complexe opdrachten
Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf
Doorschuiven centrale verdediger op speelhelft tegenstander
Stephan Henderik wil met zijn team graag dominant voetbal spelen op de helft van de tegenstander. Daarom kiest hij voor een 1:3:4:3-formatie, waarbij er een bijzondere rol is voor de centrale verdediger. “De centrale verdediger schuift in, waardoor we een overtal krijgen op het middenveld en we die ruimte kunnen domineren.” De trainer van UVV JO13-1
Column Elwin van Keulen: Een nieuw seizoen
Als jeugdtrainer krijg je in principe ieder jaar te maken met een nieuwe groep. Je hebt net een heel jaar gebouwd en je ziet dat spelers een echte ontwikkeling door gemaakt hebben. Maar dat was vorig jaar en nu is weer het een nieuw seizoen met nieuwe spelers. Sommige dingen waren ook zo vanzelfsprekend dat het even wennen is als dit bij de nieuwe groep niet meer zo is. Zo ook bij mij.
Zelfregulatie kan kansen vergroten
Mauro van de Looij vindt het voorspellen van talent bijna onmogelijk. Hij richt zich liever op het vergroten van kansen. “Ik laat mijn spelers op een speelse manier nadenken over hun eigen functioneren, zodat ze steeds beter het voetbal gaan begrijpen.” Hoe Van de Looij in het trainersvak is gerold is bijzonder en niet doorsnee. Hij kwam in zijn stu
Aanvallen via de vleugels
Marcel Poirters besteedt in zijn trainingen veel aandacht aan het aanvallende spel van zijn team. Hierbij gaat zijn aandacht vooral uit naar het vleugelspel. Poirters: “In het centrum staan spelers dikwijls erg dicht bij elkaar. Op de vleugels ligt er een strook van ongeveer dertig bij twintig meter, waar relatief weinig spelers staan. Gebruik deze ruimte dan!”
Plezier, Prestatie en Persoonlijke ontwikkeling
Joost Baake heeft in zijn werkwijze drie woorden steevast verworven: plezier, prestatie en persoonlijke ontwikkeling. De trainer van Rood Zwart O13-1 legt uit waarom hij vindt dat deze drie factoren belangrijke voorwaarden zijn om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan bij deze leeftijdscategorie. Tekst: Tom Druppers | Beeld :Tom Druppers
Online cursus PupillenTrainer vanaf nu beschikbaar
De mini-cursus PupillenTrainer, dé online cursus voor alle beginnende pupillentrainers in nu online als onderdeel van Voetbal JeugdPlan. In deze online cursus,
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Gratis trainingen voor 30.000 pupillenteams
TrainersMagazine gaat alle trainers van de 30.000 pupillenteams vanaf het seizoen 2017-2018 voorzien van gratis trainingen. Was deze actie tot voor kort alleen beschikbaar voor clubs, nu is het ook mogelij
Werken met Deliberate Play: Voetbal Monopoly
Rick Mennes traint de JO9-1 van UNA: “Wij - de trainers - van UNA JO9-1 zijn er voorstander van om spelers spelenderwijs en
Talentontwikkeling door gender equality
Jongens en meisjes kunnen hartstikke veel van elkaar leren, ook tijdens het beoefenen van een sport. Onder dat motto werd begin september 2016 de FootballEquals Academy in Enschede opgericht. Het doel: het samen laten trainen van beide geslachten, om zo elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. “Niet gender, maar kwaliteit moet leidend worden in de voetbalwereld.”
Deliberate play | De beste methode voor jeugdvoetballers?
Om beter te worden in voetbal moet je trainen. De manier waarop je traint kun je grofweg indelen in drie verschillende methodes:  deliberate play, deliberate practice en free play. Bas van Baar, trainer bij De Graafschap Pincvision Voetbal
Doorontwikkelen en vertrouwen geven
Onno Stumphius heeft al bijna vier jaar ongeveer dezelfde spelersgroep onder zijn hoede. Dit is voor hem geen reden om voor een ander team te kiezen. “Ik zie nog mogelijkheden genoeg om mijn spelers te helpen in hun verdere ontwikkeling. Vertrouwen heb ik hierbij hoog in het vaandel staan.” Tekst: Rob Robben | Beeld: Ted Tolboom 
Een uitdagende training
Als trainer wil je spelers steeds uitdagen. Ik denk dat oprechte motivatie om het maximale uit jezelf te halen ontstaat op het moment dat je iets uitdagends mag doen. Dat betekent dus dat je iets doet wat je nog net niet kan, maar al wel bijna kunt. Men noemt dit ook wel eens de zone van de naaste ontwikkeling. Door spelers op deze manier uit te dagen trigger je automatisch motivatie en da
Het creëren van een optimaal leerklimaat | Elwin van Keulen
Elwin van Keulen (26) (Twitter: @elwinvankeulen) is trainer-coach van SC Cambuur Onder13 en coördinator van de jeugdopleiding. Als trainer vindt hij het creëren van een optimaal leerklimaat, waarin de spelers zelf hun talenten moeten kunnen ontwikkelen, zeer belangrijk. Dat doet hij op geheel eigen wijze en hij laat zic
De zone van de naaste ontwikkeling
Kinderen leren het best door samen met volwassenen of leeftijdsgenootjes activiteiten te ondernemen die ze nog nét niet zelfstandig kunnen. De 'zone van de naaste ontwikkeling' noemde de Russische psycholoog Lev Vygotsky deze ontwikkelingstheorie. Wouter van Rooijen, trainer van S.V. Hoofddorp O13-1. "Ik probeer oefeningen te geven die niet te makkelijk, m
Messi, Robben en 'Bommetje'
Pupillentrainer Cees Corstanje houdt het graag simpel. “Als ik Messi, Robben of bommetje roep, weten mijn spelers precies wat ik bedoel.” Volgens Corstanje moeten verenigingen goed beseffen dat bij F-, E- en D-pupillen de grootste winst geboekt kan worden. “Zorg voor goede trainers, een goede interne selectie en laat spelers vooral zelf keuzes maken.” “Bij veel verenigingen komt he
Het ontdekken van posities
Spelers van pupillenelftallen wisselen vaak van positie, maar bij FC Uden wordt dit gegeven naar een hoger plan getild. Op gestructureerde wijze ontdekken de spelers van FC Uden JO13-1 onder leiding van trainer Christiaan Schulz verschillende posities. Drie wedstrijden spelen zij op hun favoriete plek, de vierde wedstrijd op een voor hen onbekende positie. Het beleid waarin deze ‘3:1 verho
Stel het kind vragen zodat voetballen van het kind wordt
Na een korte zomervakantie heeft Joshua van Dolder als trainer van JVOZ O.12 de voorbereiding alweer achter de rug. “We werken bij die kinderen met thema’s, waar alles op zijn beurt de revue passeert. Ook tactische elementen, die voor de meesten wel nieuw zijn, komen voorbij. Om de spelers daarmee kennis te laten maken, stel ik alles vragenderwijs.” Weekindeling Bij de Jeugd Voetbal O
Ontwikkeling telt, winnen niet
Dennis Voolstra is pas 22 jaar, maar ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij al acht jaar ervaring als trainer. Als coach van FC De Bilt E1 steekt hij zijn mening niet onder stoelen of banken. "De ontwikkeling van de kinderen telt, niet het winnen van een wedstrijd." "Ja, ik denk wel dat ik een goede vader zou zijn." Ergens halverwege het gesprek beginnen de ogen van Dennis Voolstra te glimmen
Ontwikkeling op maat
Een arm om de schouder of een aai over de bol. Op het eerste gezicht een kleine moeite, maar voor Tom Smits, trainer/coach van SC Woezik D1, is dit dé manier om zijn spelers te bereiken. “Ik ben altijd op zoek naar de interactie met spelers, om de juiste snaar te kunnen raken.” Afgelopen zomer begon Tom Smits aan zijn eerste klus als hoofdtrainer bij SC Woezik D1. De jonge trainer uit N
De principes van motorisch leren
Bas van den Meijdenberg, trainer/coach van het Waalwijkse WSC E1 is niet zomaar een trainer. Hij heeft een heel duidelijke visie op hoe je met pupillen moet omgaan en met name hoe pupillenvoetballertjes de diverse voetbalvaardigheden zich eigen maken. “Als je de principes van motorisch leren op de juiste wijze toepast, beklijft alles veel beter.” De 45-jarige Van den Meijdenberg is al 22
Specifieke kwaliteiten van pupillen benutten
De meest complete spelers, in combinatie met de juiste balans, komen vaak in het hoogste team van een lichting. Volgens Awi Mohabier van het Bussumse BFC E1 kan het echter goed zijn dat een speler uit de E2 technisch, tactisch en fysiek beter is dan een speler uit de E1. Reden voor hem om zijn selectie, bestaande uit alle spelers uit de E1 en E2, tijdens de maandag- en woensdagtraining te split
Besteed extra aandacht aan mindere spelers
Trainers willen dat hun spelers onder hun leiding stappen maken in hun ontwikkeling. Abbas Al Ikaili, trainer van Stormvogels F1, is daar geen uitzondering op. De trainer is constant op zoek naar manieren om zijn spelers te motiveren om alles te willen geven. “Spelers die tot het uiterste gaan, maken het in het voetbal.” Al Ikaili verwacht maximale inzet van zijn spelers. Daarmee doelt h
Spelers moeten iedere keer weer een nieuwe uitdaging krijgen
Ron Prinsen en SDOUC E1 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De trainer, en speler van het eerste elftal van de Ulftenaren, heeft de E1 al meer dan een decennium onder zijn hoede. TrainersMagazine sprak met hem over humor, eenvoud en ontwikkeling. “De bereidheid om beter te worden is groot bij deze leeftijdsgroep. Daar haal ik mijn voldoening uit.” Prinsen en zijn collega’s vinden
1 2 3 4 5 6 7 8 9