Inloggen
Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Het geven van ruime complexe opdrachten
| Bedankt voor uw mening!
Donderdag 1 Februari 2018

Wij willen graag betrokken spelers opleiden. Spelers die pro-actief zijn en in de wedstrijd zich zowel individueel én als team kunnen aanpassen. Om dit te ontwikkelen hebben we in de afgelopen vijf maanden in veel verschillende systemen gespeeld waarin we allerlei complexe dingen hebben geoefend. We zien dat spelers dit uitstekend oppakken.
 
Tekst: Elwin van Keulen en Paul van Veen
 
In de eerste maanden proberen we spelers een houvast te geven, vooral omdat we voor de helft nieuwe spelers hebben. Die moeten allemaal met elkaar spelen en aan elkaar wennen. Dan spelen we vanuit 4:3:3, maar maken ons niet druk of we met de punt naar voren of punt naar achteren spelen. Of dat we met zone-dekking of in de mandekking spelen. We hebben het alleen over principes en verder mogen spelers gewoon wennen.
 
Als de stof in het groepsproces is neergedaald (zie vorige column), iedereen gewend is aan het tempo, dan is het tijd om alles door de war te gooien. Dat gebeurt vaak als we halverwege september zijn.
 
De formatie verandert dan steeds, maar de principes blijven. Dan spelen we binnen een paar weken 4:4:2, 3:5:2 op alle denkbare manieren, 3:4:3 met een ruitje, een vierkantje, eigenlijk alles wat je kunt verzinnen. Soms kies ik zelfs voor twee formaties, zoals onlangs in de wedstrijd tegen Twente. In de eerste helft hebben we toen 3:1:3:3 gespeeld. Voorafgaand aan de wedstrijd geven we de spelers dan kort een paar handvatten mee waar ze vervolgens mee aan de slag gaan in het veld. Zo geven we aan dat in balbezit altijd beide flanken bezet zijn, zorg er voor dat je bij het verdedigen dicht bij elkaar blijft en dat is het wel zo’n beetje. Met die informatie gaan we dan spelen. In de tweede helft zijn we toen 4:4:2 spelen. Met dezelfde principes. Dat we van formatie wisselden, was overigens al voor de wedstrijd besloten, ongeacht de stand en hoe het zou gaan.

Wilt u het hele artikel lezen?

Log dan in met je account van TrainersMagazine of abonneer je op Het Voetbal KennisPlatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Abonneren voor €29
Het Voetbal KennisPlatform is gratis voor totaalabonnees op TrainersMagazine
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Soortgelijke artikelen