Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
De vijf manieren van coachen
4.5/5 | Bedankt voor uw mening!

De tijd dat je als trainer kon beperken tot één manier van coachen is niet meer van deze tijd. De moderne trainer kiest - naast het thema dat getraind wordt - de manier van coachen van de training. Voor de trainer is het belangrijk om te weten welke manieren van coachen er zijn, te kiezen voor de methode van coachen en dit af te wisselen, omdat iedere manier van coachen voordelen heeft.

Tekst: Paul van Veen | Beeld: Gerrit van Keulen, Ronny Pluk, Theo Peeters, Jim de Bruijn

De vijf manieren van coachen die we onderscheiden:
1. Instructie
2. Vraag en antwoord
3. Observeren en feedback
4. Begeleid ontdekken
5. Trial and error

Hierbij is het belangrijk om aan te geven dat er geen goed of fout is. Het is belangrijk als trainer een bewuste keus te maken om voor een bepaalde methode te coachen. Dit kan per training verschillen, maar ook per situatie.


1. Instructie
In deze manier van coachen zegt een trainer wat er moet gebeuren. Dit is een vaak bekritiseerde manier van coachen, zo is het ‘voorzeggen’ een taboe in Nederland waar veel trainers kritiek op hebben. Toch is deze manier veel breder dan alleen het voorzeggen.

Instructie kan bijvoorbeeld ook bestaan aan het voordoen. Vooral bij jonge jeugd - die vaak leren door kopiëren - is een voorbeeld belangrijk om het na te doen. Denk aan een (schijn)beweging of het schieten van de bal.

Een andere vorm van instructie is wanneer je een bepaalde manier van spelen wilt aanleren. Op het moment dat je kiest voor zonedekking in plaats van mandekking, begint dat met een stuk instructie. Een ander voorbeeld is dat je misschien door jouw kennis niet meer wilt dat spelers een ouderwetse hoge voorzet geven of dat je als trainer keuzes maakt hoe hoog er druk gezet gaat worden.
 
Je kunt ook oefenvormen verzinnen waarbij spelers aan vaste taken zitten, bijvoorbeeld om spelers te leren dat in wedstrijden ze ook aan bepaalde taken vast zitten. Immers, zeker in het amateurvoetbal hebben spelers nog wel eens moeite om de instructies van de trainers uit te voeren. Ook dat is een kwaliteit die spelers aangeleerd moet worden.

Ook hebben sommige (type) spelers behoefte aan duidelijke instructie en vragen zelfs wat ze moeten doen in een bepaalde situatie. Deze spelers help je enorm door ze regelmatig op weg te helpen en de vragen te beantwoorden.

Tenslotte is er ook niets mis met het af en toe voorzeggen. Het helpt spelers op korte termijn, kan daarmee het vertrouwen vergroten en soms kunnen ze zelfs op die manier ‘het kwartje vallen’. Voorkom echter dat ze afhankelijk van de coach worden door het altijd voor te zeggen. Dan schiet je het doel voorbij.

Dat is ook meteen het nadeel van (te veel) instructie. het kan ten koste gaan van het zelf nadenken en de creativiteit van spelers. Daarnaast kan het de motivatie van sommige spelers negatief beïnvloeden, omdat ze geen vrijheid hebben om zelf keuzes te maken.


2. Vraag en antwoord
Deze methode wordt vaak in Nederland gezien als de beste methode: het vraag en antwoord. Hierbij stelt de coach een vraag aan het team of de speler om op deze manier de spelers betrokken te maken bij de besproken situatie.

Het voordeel is meteen duidelijk. het dwingt de speler om ook mee te denken met de situatie en als iemand ergens zelf actief over meedenkt, levert dit vaak een beter leerresultaat op. Bij alleen luisteren kunnen spelers met hun gedachten afdwalen of afhaken, bij interactie is die kans veel kleiner.

Deze methode valt toe te passen in de bespreking, maar ook op het trainingsveld.
Om het optimale uit deze methode te halen, is het belangrijk om spelers echt te laten nadenken. Natuurlijk kun je deze methode gebruiken om te kijken of ze een eerdere instructie onthouden hebben (waar er eigenlijk maar één goed antwoord mogelijk is), maar spelers worden vaak nog meer uitgedaagd om ze echt over de situatie na te denken en wanneer je als trainer ook met ‘echte’ open vragen werkt.

De valkuil van deze methode is dat wanneer je onduidelijke vragen gaat stellen, waarbij spelers zich moeten bedenken wat jij als trainer wilt horen en ze in de gedachtegang van de trainer mee moeten gaan. Belangrijk is dus dat je goed nadenkt over de vragen en geen vragen gaat stellen puur om maar vragen te stellen. Ook is het belangrijk om door te gaan op ‘goede’ antwoorden van de spelers, ook al had je zelf een ander antwoord in je hoofd. De methode is niet het doel, het leereffect van de spelers is het doel.

Een andere factor waar je rekening mee moet houden is dat niet iedere speler hetzelfde is. Daar waar veel trainers vaak geen moeite hebben met spreken in het openbaar geldt dit niet voor iedere speler. Het kan voor sommige spelers een bepaalde stress opleveren dat ze in de groep iets moeten zeggen. In plaats van iedereen over één kam scheren, kijk goed of je speler echt helpt bij deze methode of dat je ze juist onzekerder maakt als je deze methode toepast.
 
David Romijn (archieffoto uit TrainersMagazine - april 2018)


3. Observeren en feedback
Bij het observeren en feedback geven krijgen spelers een opdracht, deze wordt geobserveerd en daarvan wordt er feedback gegeven hoe goed die opdracht uitgevoerd is.

Dit kan op verschillende manieren. De meest bekende manier is waarop de coach bijvoorbeeld in een oefenvorm de opdracht geeft om de derde man te vinden en daarna aangeeft wat er goed en fout ging.

Een andere mogelijkheid is wanneer je als coach samen met de speler naar beelden kijkt en dan aangeeft wat de speler goed of fout deed. Het verschil in de tweede situatie is dat beide in dat geval de observerende rol innemen.

Het innemen van de observerende rol zorgt ook vaak voor een leereffect. Zo kun je spelers ook taken geven. Vraag bijvoorbeeld aan de spelers die als kaatser fungeren om op iets te letten (bijvoorbeeld het vrijlopen of hoe spelers zich aanbieden) of als je met wissels werkt, kunnen zij ook een observatieopdracht krijgen en uiteindelijk om hun feedback gevraagd wordt. Of je maakt tweetallen die elkaar feedback geven. Het onderling geven van feedback is een krachtig wapen, waar we vorig jaar een heel artikel aan gewijd hebben: Peer review: spelers elkaar laten helpen


4. Trial and error
De coachmethodes ‘trial and error’ en ‘begeleid ontdekken’ zitten dicht bij elkaar. Het grote verschil zit eigenlijk in de rol van de coach.

Dit is eigenlijk vooral de manieren waarop vooral baby’s en jonge kinderen leren. Je probeert iets, je maakt daar fouten, van die fouten leer, totdat je hebt gevonden wat wel werkt. Bij het trial and error is de rol van de trainer wat meer op de achtergrond. De rol van de trainers ligt vooral in het motiveren en stimuleren van spelers, waarbij de spelers de vorm uitvoeren. De coach kan er voor kiezen om de voorwaarden optimaal te houden (ruimte niet te klein of te groot) en voor de rest zijn spelers vrij.
Om deze manier van coachen effectief te laten zijn, is het belangrijk dat er bij de spelers voldoende motivatie is om van de fouten te leren. Vergelijk het niet met het straatvoetbal: spelers die zelf besluiten op straat te gaan voetballen, doen dit vaak vanuit een andere motivatie dan spelers op de training. Of deze voorwaarde aanwezig is, zul je als coach goed moeten bewaken.

 
Archieffoto TrainersMagazine april 2018


5. Begeleid ontdekken
Bij het ontdekkend leren probeert de coach spelers in een uitdagende situatie te zetten. Hierbij kiest de coach voor een impliciet leerproces.

Dit kan zijn door bijvoorbeeld de spelregels zo aan te passen dat spelers (vaak onbewust) voor een bepaalde voetbalhandeling moeten kiezen. De mogelijkheden zijn hierin legio en passen niet in dit artikel om allemaal te benoemen.

Of je kunt spelers uitdagingen meegeven. Bas van Baar gaf in zijn artikel over Deliberate Play daarin verschillende tips en mogelijkheden, die je hierin kunt toepassen, die bewezen effectief zijn.


Werken met de manieren van coachen
Je moet deze categorisering (die bijvoorbeeld door de Engelse FA gebruikt wordt) als hulpmiddel zien. Jouw manier van coachen hoeft niet per se in één van de ‘hokjes’ te passen. Het kan zomaar zijn dat je voor een manier kiest die een combinatie is van meerdere stijlen of moeilijk in een hokje te plaatsen is. Dat is niet erg, dat is juist goed.

Dit is een hulpmiddel en geen doel.

Door hier af en toe over na te denken, kijk je kritisch jouw manier van coachen, kun je bewuste keuzes maken en goed kijken hoe spelers hierop reageren. Als tip wil ik wel meegeven om je niet tot één stijl te beperken. Als je altijd voor instructie en voorzeggen kiest, dan moet je je afvragen of spelers straks zelf in het veld wel zelf keuzes kunnen maken. Maar dat geldt voor allemaal: iedere stijl heeft zijn voor- en nadelen.

Zoals gezegd: er is geen goed of fout. Belangrijk is dat je op momenten nadenkt over jouw manier van coachen (val je niet altijd in hetzelfde patroon) en hier dus bewuste keuzes in maakt.
 

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Communiceren & leiderschap
Leerprincipes toepassen in de tactische trainingen
Dat de wetenschappelijke kennis over motorisch leren van meerwaarde zouden zijn voor de methodische opbouw die een trainer gebruikt in het ontwikkelen van techniek bij zijn of haar spelers, dat ligt voor de hand. Maar dat de principes van ‘impliciet leren’ ook van grote waarde zijn voor tactische ontwikkeling, is dat wellicht minder. Hierbij ligt de nadruk niet op de beg
Webcollege Willem Weijs over spelprincipes
Willem Weijs, trainer-coach van NAC Onder19, spreekt in het vierde webcollege van het Online TrainersCongres 2018 over spelprincipes.  Wil jij meer weten over spelprincipes?
Online TrainersCongres 2018 | Bart Heuving (AZ)
In het tweede webcollege van het online trainerscongres 2018 is Bart Heuvingh, topsportbegeleider van de jeugdopleiding van AZ Alkmaar de spreker. In zijn webcollege gaat hij in op de topsport lifestyle en dan m
Maak jouw eigen expected goals model
Expected goals. Je hebt er vast wel eens over gehoord. Maar eigenlijk zou iedere moderne voetbaltrainer die werkt in een 11 tegen 11 situatie een eigen expected goals model moeten hebben. Ook als je niet
Online TrainersCongres 2018 van start
Vandaag gaat het TrainersMagazine Online TrainersCongres van  2018 van start. We starten met een webcollege van Ruben den Uil over differentieel leren. In een presentatie van 15 minuten brengt hij je up-to-date over dit onderwerp. De komende
Nieuw! Video's coderen in ons spelervolgsysteem
Met ingang van vandaag is het mogelijk om video's te coderen in ons spelervolgsysteem. Door jouw wedstrijden te coderen kun je wedstrijdsituaties makkelijk terug halen voor gebruik in de bespreking of om de
Studiebijeenkomst Jeugdtrainers - Regio Gouda
Op woensdagavond 7 november wordt door TrainersMagazine een studiebijeenkomst georganiseerd voor jeugdtrainers uit de regio Gouda. Docent is Bas van Baar, jeugdtrainer van NEC uit Nijmegen. Locatie: RVC '33, K
Enquête KNVB-trainerscursus
Heb jij een KNVB-trainerscursus gevolgd? Dan zijn we op zoek naar jou. We zijn bezig met een onderzoek naar de kwaliteit van de trainersopleidingen en we willen graag weten wat jij van de cursus vond. Vond je
Harder trainen? | Tips voor de praktijk
In het artikel van vorige week met Tom Stevens 'Moeten we harder trainen in Nederland' vertelde Tom Stevens over de resultaten uit zijn wetenschappelijke onderzoek. Nu we de resultaten uit
Impliciet leren in het partijspel | Alle spelregels op een rijtje
Door de spelregels van het partijspel slim te kiezen, kun je jouw spelers de optimale leeromgeving bieden: een omgeving waarin ze zelf naar de beste oplossing gaan zoeken, zonder dat jij het als coach voor h
Trainer zijn is een hobby
Om een positieve impuls aan het Nederlands voetbal te geven, moeten we steeds op zoek naar creativiteit. Club en trainers die het anders durven doen. In deze aflevering: Freek Jansen, al jarenlang éé
Gezocht: Trainers die trainingen van profclubs willen bezoeken
- Deze vacature is niet langer beschikbaar - Ben jij voetbaltrainer? Wil je altijd (bij)leren? Bezoek je graag trainingen van profclubs (of ben je van plan dit te doen)? Dan zijn we op zoek naar jou!
Alternatieven voor het ronde magneetje
Elke voetbaltrainer kent ze wel: de ronde magneetjes die je op het tactiekbord gebruikt. Een ideaal hulpmiddel om tactische situaties met spelers te bespreken. Maar de moderne voetbaltrainer zoekt altijd verder. Zijn er alternatieven voor de ronde magneetjes? Tekst: Paul van Veen Optie 1: Foto’s van spelers in plaats van magneet
Nieuw: Teambuildingkaarten
Na de coachkaarten in samenwerking met Bas van Baar komt TrainersMagazine vlak voor de winterstop met een nieuw kaartspel: De Teambuildingkaarten. De insteek van dit kaartspel is om op ee
Lezersonderzoek TrainersMagazine
Wij willen heel erg graag weten wat jij vindt van TrainersMagazine. Wat vind je goed? Heb je tips? En wat wil jij graag lezen in het vakblad? We maken het vakblad voor jou, vul daarom ons lezersonderzoek
Onderzoek: Tweederde trainers vindt de KNVB-cursus te duur
Over de KNVB-trainerscursus zijn er veel meningen. De KNVB vindt deze toonaangevend in de wereld, je hoort lovende woorden van cursisten, maar ook negatieve. Als TrainersMagazine houden we graag van f
De mentaal vaardige voetballer
Wanneer in de voetballerij gesproken wordt over spelers gaat het al snel over de technische, tactische of fysieke onderdelen van het spel. De laatste jaren neemt ook de interesse in de mentale component toe. Timothy Koning is sport- en prestatiepsycholoog bij YAAP en helpt spelers kennis te vertalen naar de praktijk. “Uiteindelijk draait het om de prestaties op het veld
Nieuw! Kansenmeter onderdeel van spelervolgsyteem
We hebben weer een nieuw onderdeel aan het spelervolgsysteem toegevoegd: De Kansenmeter. Met deze tool kun je als amateurtrainer op een objectieve manier de kansen van jouw team en van de tegenstander bijhouden. Binnenkort
Nieuw! Gratis tekenprogramma voor voetbaltrainers
TrainersMagazine heeft een gratis tekenprogramma voor voetbaltrainers gelanceerd. Dit tekenprogramma is een vereenvoudigde versie van het tekenprogramma dat al enige tijd onderdeel uitmaakt van De Oefens
Inschrijving 4e TrainersCongres 2.0 geopend
Op vrijdagmiddag 23 november 2018 staat alweer de vierde editie van het TrainersCongres 2.0 op het programma, die we dit jaar organiseren in samenwerking met de VVON. In de bioscoop van Pathe Leidsche Rijn Utrecht heb
Nieuw in het spelervolgsysteem: deel video's met spelers
Spelers groeien in deze tijd op met video-diensten als Youtube en Netflix, dus ze zijn gewend om informatie via videobeelden tot zich te nemen. De moderne trainer maakt daarom gebruik van deze mogelij
Moeten we in Nederland harder trainen? | Wetenschappelijk bekeken
Moeten we in Nederland nu wel of niet harder trainen? Het is een vraag waar menig analist of trainer graag zijn mening over geeft en we zijn het lang niet allemaal met elkaar eens. Laten we eens kijken wat de w
Waarom het belangrijk is om het anders te durven doen
In onze maatschappij leer je het vooral om geen buitenbeentje te zijn. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. De trainers die het anders durven te doen, krijgen vaak de meeste kritiek. Maar
Hoe goed ben jij als trainer?
Vind jij jezelf beter dan de gemiddelde voetbaltrainer? Ja? Er is kans dat je jezelf overschat. Het komt namelijk in elke (beroeps)groep voor. Neem als voorbeeld automobilisten. 75 procent van de automobilist
Reflectie voor trainers: wat doe ik nu?
In een vorig artikel voor TrainersMagazine behandelde ik de teamindeling. Aan de hand van een anekdote, met in de hoofdrol een trainer en 'zijn' keepers, neem ik je mee in de gevolgen en de manier waarop niet alleen de inhoud, maar vooral de vorm belangrijk is voor alles wat daarna nog kan gebeuren. Welke rol speel jij als trainer en in hoeverre ben je in staat om zelf te reflectere
Leerprincipes toepassen in de tactische trainingen
Dat de wetenschappelijke kennis over motorisch leren van meerwaarde zouden zijn voor de methodische opbouw die een trainer gebruikt in het ontwikkelen van techniek bij zijn of haar spelers, dat ligt voor de hand. Maar dat de principes van ‘impliciet leren’ ook van grote waarde zijn voor tactische ontwikkeling, is dat wellicht minder. Hierbij ligt de nadruk niet op de beg
Nieuw: Teambuildingkaarten
Na de coachkaarten in samenwerking met Bas van Baar komt TrainersMagazine vlak voor de winterstop met een nieuw kaartspel: De Teambuildingkaarten. De insteek van dit kaartspel is om op ee
Webcollege Willem Weijs over spelprincipes
Willem Weijs, trainer-coach van NAC Onder19, spreekt in het vierde webcollege van het Online TrainersCongres 2018 over spelprincipes.  Wil jij meer weten over spelprincipes?
Lezersonderzoek TrainersMagazine
Wij willen heel erg graag weten wat jij vindt van TrainersMagazine. Wat vind je goed? Heb je tips? En wat wil jij graag lezen in het vakblad? We maken het vakblad voor jou, vul daarom ons lezersonderzoek
Online TrainersCongres 2018 | Bart Heuving (AZ)
In het tweede webcollege van het online trainerscongres 2018 is Bart Heuvingh, topsportbegeleider van de jeugdopleiding van AZ Alkmaar de spreker. In zijn webcollege gaat hij in op de topsport lifestyle en dan m
Onderzoek: Tweederde trainers vindt de KNVB-cursus te duur
Over de KNVB-trainerscursus zijn er veel meningen. De KNVB vindt deze toonaangevend in de wereld, je hoort lovende woorden van cursisten, maar ook negatieve. Als TrainersMagazine houden we graag van f
Maak jouw eigen expected goals model
Expected goals. Je hebt er vast wel eens over gehoord. Maar eigenlijk zou iedere moderne voetbaltrainer die werkt in een 11 tegen 11 situatie een eigen expected goals model moeten hebben. Ook als je niet
De mentaal vaardige voetballer
Wanneer in de voetballerij gesproken wordt over spelers gaat het al snel over de technische, tactische of fysieke onderdelen van het spel. De laatste jaren neemt ook de interesse in de mentale component toe. Timothy Koning is sport- en prestatiepsycholoog bij YAAP en helpt spelers kennis te vertalen naar de praktijk. “Uiteindelijk draait het om de prestaties op het veld
Online TrainersCongres 2018 van start
Vandaag gaat het TrainersMagazine Online TrainersCongres van  2018 van start. We starten met een webcollege van Ruben den Uil over differentieel leren. In een presentatie van 15 minuten brengt hij je up-to-date over dit onderwerp. De komende
Nieuw! Kansenmeter onderdeel van spelervolgsyteem
We hebben weer een nieuw onderdeel aan het spelervolgsysteem toegevoegd: De Kansenmeter. Met deze tool kun je als amateurtrainer op een objectieve manier de kansen van jouw team en van de tegenstander bijhouden. Binnenkort
Nieuw! Video's coderen in ons spelervolgsysteem
Met ingang van vandaag is het mogelijk om video's te coderen in ons spelervolgsysteem. Door jouw wedstrijden te coderen kun je wedstrijdsituaties makkelijk terug halen voor gebruik in de bespreking of om de
Nieuw! Gratis tekenprogramma voor voetbaltrainers
TrainersMagazine heeft een gratis tekenprogramma voor voetbaltrainers gelanceerd. Dit tekenprogramma is een vereenvoudigde versie van het tekenprogramma dat al enige tijd onderdeel uitmaakt van De Oefens
Studiebijeenkomst Jeugdtrainers - Regio Gouda
Op woensdagavond 7 november wordt door TrainersMagazine een studiebijeenkomst georganiseerd voor jeugdtrainers uit de regio Gouda. Docent is Bas van Baar, jeugdtrainer van NEC uit Nijmegen. Locatie: RVC '33, K
Inschrijving 4e TrainersCongres 2.0 geopend
Op vrijdagmiddag 23 november 2018 staat alweer de vierde editie van het TrainersCongres 2.0 op het programma, die we dit jaar organiseren in samenwerking met de VVON. In de bioscoop van Pathe Leidsche Rijn Utrecht heb
Enquête KNVB-trainerscursus
Heb jij een KNVB-trainerscursus gevolgd? Dan zijn we op zoek naar jou. We zijn bezig met een onderzoek naar de kwaliteit van de trainersopleidingen en we willen graag weten wat jij van de cursus vond. Vond je
Nieuw in het spelervolgsysteem: deel video's met spelers
Spelers groeien in deze tijd op met video-diensten als Youtube en Netflix, dus ze zijn gewend om informatie via videobeelden tot zich te nemen. De moderne trainer maakt daarom gebruik van deze mogelij
Harder trainen? | Tips voor de praktijk
In het artikel van vorige week met Tom Stevens 'Moeten we harder trainen in Nederland' vertelde Tom Stevens over de resultaten uit zijn wetenschappelijke onderzoek. Nu we de resultaten uit
Moeten we in Nederland harder trainen? | Wetenschappelijk bekeken
Moeten we in Nederland nu wel of niet harder trainen? Het is een vraag waar menig analist of trainer graag zijn mening over geeft en we zijn het lang niet allemaal met elkaar eens. Laten we eens kijken wat de w
Impliciet leren in het partijspel | Alle spelregels op een rijtje
Door de spelregels van het partijspel slim te kiezen, kun je jouw spelers de optimale leeromgeving bieden: een omgeving waarin ze zelf naar de beste oplossing gaan zoeken, zonder dat jij het als coach voor h
Waarom het belangrijk is om het anders te durven doen
In onze maatschappij leer je het vooral om geen buitenbeentje te zijn. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. De trainers die het anders durven te doen, krijgen vaak de meeste kritiek. Maar
Trainer zijn is een hobby
Om een positieve impuls aan het Nederlands voetbal te geven, moeten we steeds op zoek naar creativiteit. Club en trainers die het anders durven doen. In deze aflevering: Freek Jansen, al jarenlang éé
Hoe goed ben jij als trainer?
Vind jij jezelf beter dan de gemiddelde voetbaltrainer? Ja? Er is kans dat je jezelf overschat. Het komt namelijk in elke (beroeps)groep voor. Neem als voorbeeld automobilisten. 75 procent van de automobilist
Gezocht: Trainers die trainingen van profclubs willen bezoeken
- Deze vacature is niet langer beschikbaar - Ben jij voetbaltrainer? Wil je altijd (bij)leren? Bezoek je graag trainingen van profclubs (of ben je van plan dit te doen)? Dan zijn we op zoek naar jou!
Reflectie voor trainers: wat doe ik nu?
In een vorig artikel voor TrainersMagazine behandelde ik de teamindeling. Aan de hand van een anekdote, met in de hoofdrol een trainer en 'zijn' keepers, neem ik je mee in de gevolgen en de manier waarop niet alleen de inhoud, maar vooral de vorm belangrijk is voor alles wat daarna nog kan gebeuren. Welke rol speel jij als trainer en in hoeverre ben je in staat om zelf te reflectere
Alternatieven voor het ronde magneetje
Elke voetbaltrainer kent ze wel: de ronde magneetjes die je op het tactiekbord gebruikt. Een ideaal hulpmiddel om tactische situaties met spelers te bespreken. Maar de moderne voetbaltrainer zoekt altijd verder. Zijn er alternatieven voor de ronde magneetjes? Tekst: Paul van Veen Optie 1: Foto’s van spelers in plaats van magneet
1 2 3 4 5 6 7