Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
De vijf manieren van coachen
4.0/5 | Bedankt voor uw mening!

De tijd dat je als trainer kon beperken tot één manier van coachen is niet meer van deze tijd. De moderne trainer kiest - naast het thema dat getraind wordt - de manier van coachen van de training. Voor de trainer is het belangrijk om te weten welke manieren van coachen er zijn, te kiezen voor de methode van coachen en dit af te wisselen, omdat iedere manier van coachen voordelen heeft.

Tekst: Paul van Veen | Beeld: Gerrit van Keulen, Ronny Pluk, Theo Peeters, Jim de Bruijn

De vijf manieren van coachen die we onderscheiden:
1. Instructie
2. Vraag en antwoord
3. Observeren en feedback
4. Begeleid ontdekken
5. Trial and error

Hierbij is het belangrijk om aan te geven dat er geen goed of fout is. Het is belangrijk als trainer een bewuste keus te maken om voor een bepaalde methode te coachen. Dit kan per training verschillen, maar ook per situatie.


1. Instructie
In deze manier van coachen zegt een trainer wat er moet gebeuren. Dit is een vaak bekritiseerde manier van coachen, zo is het ‘voorzeggen’ een taboe in Nederland waar veel trainers kritiek op hebben. Toch is deze manier veel breder dan alleen het voorzeggen.

Instructie kan bijvoorbeeld ook bestaan aan het voordoen. Vooral bij jonge jeugd - die vaak leren door kopiëren - is een voorbeeld belangrijk om het na te doen. Denk aan een (schijn)beweging of het schieten van de bal.

Een andere vorm van instructie is wanneer je een bepaalde manier van spelen wilt aanleren. Op het moment dat je kiest voor zonedekking in plaats van mandekking, begint dat met een stuk instructie. Een ander voorbeeld is dat je misschien door jouw kennis niet meer wilt dat spelers een ouderwetse hoge voorzet geven of dat je als trainer keuzes maakt hoe hoog er druk gezet gaat worden.
 
Je kunt ook oefenvormen verzinnen waarbij spelers aan vaste taken zitten, bijvoorbeeld om spelers te leren dat in wedstrijden ze ook aan bepaalde taken vast zitten. Immers, zeker in het amateurvoetbal hebben spelers nog wel eens moeite om de instructies van de trainers uit te voeren. Ook dat is een kwaliteit die spelers aangeleerd moet worden.

Ook hebben sommige (type) spelers behoefte aan duidelijke instructie en vragen zelfs wat ze moeten doen in een bepaalde situatie. Deze spelers help je enorm door ze regelmatig op weg te helpen en de vragen te beantwoorden.

Tenslotte is er ook niets mis met het af en toe voorzeggen. Het helpt spelers op korte termijn, kan daarmee het vertrouwen vergroten en soms kunnen ze zelfs op die manier ‘het kwartje vallen’. Voorkom echter dat ze afhankelijk van de coach worden door het altijd voor te zeggen. Dan schiet je het doel voorbij.

Dat is ook meteen het nadeel van (te veel) instructie. het kan ten koste gaan van het zelf nadenken en de creativiteit van spelers. Daarnaast kan het de motivatie van sommige spelers negatief beïnvloeden, omdat ze geen vrijheid hebben om zelf keuzes te maken.


2. Vraag en antwoord
Deze methode wordt vaak in Nederland gezien als de beste methode: het vraag en antwoord. Hierbij stelt de coach een vraag aan het team of de speler om op deze manier de spelers betrokken te maken bij de besproken situatie.

Het voordeel is meteen duidelijk. het dwingt de speler om ook mee te denken met de situatie en als iemand ergens zelf actief over meedenkt, levert dit vaak een beter leerresultaat op. Bij alleen luisteren kunnen spelers met hun gedachten afdwalen of afhaken, bij interactie is die kans veel kleiner.

Deze methode valt toe te passen in de bespreking, maar ook op het trainingsveld.
Om het optimale uit deze methode te halen, is het belangrijk om spelers echt te laten nadenken. Natuurlijk kun je deze methode gebruiken om te kijken of ze een eerdere instructie onthouden hebben (waar er eigenlijk maar één goed antwoord mogelijk is), maar spelers worden vaak nog meer uitgedaagd om ze echt over de situatie na te denken en wanneer je als trainer ook met ‘echte’ open vragen werkt.

De valkuil van deze methode is dat wanneer je onduidelijke vragen gaat stellen, waarbij spelers zich moeten bedenken wat jij als trainer wilt horen en ze in de gedachtegang van de trainer mee moeten gaan. Belangrijk is dus dat je goed nadenkt over de vragen en geen vragen gaat stellen puur om maar vragen te stellen. Ook is het belangrijk om door te gaan op ‘goede’ antwoorden van de spelers, ook al had je zelf een ander antwoord in je hoofd. De methode is niet het doel, het leereffect van de spelers is het doel.

Een andere factor waar je rekening mee moet houden is dat niet iedere speler hetzelfde is. Daar waar veel trainers vaak geen moeite hebben met spreken in het openbaar geldt dit niet voor iedere speler. Het kan voor sommige spelers een bepaalde stress opleveren dat ze in de groep iets moeten zeggen. In plaats van iedereen over één kam scheren, kijk goed of je speler echt helpt bij deze methode of dat je ze juist onzekerder maakt als je deze methode toepast.
 
David Romijn (archieffoto uit TrainersMagazine - april 2018)


3. Observeren en feedback
Bij het observeren en feedback geven krijgen spelers een opdracht, deze wordt geobserveerd en daarvan wordt er feedback gegeven hoe goed die opdracht uitgevoerd is.

Dit kan op verschillende manieren. De meest bekende manier is waarop de coach bijvoorbeeld in een oefenvorm de opdracht geeft om de derde man te vinden en daarna aangeeft wat er goed en fout ging.

Een andere mogelijkheid is wanneer je als coach samen met de speler naar beelden kijkt en dan aangeeft wat de speler goed of fout deed. Het verschil in de tweede situatie is dat beide in dat geval de observerende rol innemen.

Het innemen van de observerende rol zorgt ook vaak voor een leereffect. Zo kun je spelers ook taken geven. Vraag bijvoorbeeld aan de spelers die als kaatser fungeren om op iets te letten (bijvoorbeeld het vrijlopen of hoe spelers zich aanbieden) of als je met wissels werkt, kunnen zij ook een observatieopdracht krijgen en uiteindelijk om hun feedback gevraagd wordt. Of je maakt tweetallen die elkaar feedback geven. Het onderling geven van feedback is een krachtig wapen, waar we vorig jaar een heel artikel aan gewijd hebben: Peer review: spelers elkaar laten helpen


4. Trial and error
De coachmethodes ‘trial and error’ en ‘begeleid ontdekken’ zitten dicht bij elkaar. Het grote verschil zit eigenlijk in de rol van de coach.

Dit is eigenlijk vooral de manieren waarop vooral baby’s en jonge kinderen leren. Je probeert iets, je maakt daar fouten, van die fouten leer, totdat je hebt gevonden wat wel werkt. Bij het trial and error is de rol van de trainer wat meer op de achtergrond. De rol van de trainers ligt vooral in het motiveren en stimuleren van spelers, waarbij de spelers de vorm uitvoeren. De coach kan er voor kiezen om de voorwaarden optimaal te houden (ruimte niet te klein of te groot) en voor de rest zijn spelers vrij.
Om deze manier van coachen effectief te laten zijn, is het belangrijk dat er bij de spelers voldoende motivatie is om van de fouten te leren. Vergelijk het niet met het straatvoetbal: spelers die zelf besluiten op straat te gaan voetballen, doen dit vaak vanuit een andere motivatie dan spelers op de training. Of deze voorwaarde aanwezig is, zul je als coach goed moeten bewaken.

 
Archieffoto TrainersMagazine april 2018


5. Begeleid ontdekken
Bij het ontdekkend leren probeert de coach spelers in een uitdagende situatie te zetten. Hierbij kiest de coach voor een impliciet leerproces.

Dit kan zijn door bijvoorbeeld de spelregels zo aan te passen dat spelers (vaak onbewust) voor een bepaalde voetbalhandeling moeten kiezen. De mogelijkheden zijn hierin legio en passen niet in dit artikel om allemaal te benoemen.

Of je kunt spelers uitdagingen meegeven. Bas van Baar gaf in zijn artikel over Deliberate Play daarin verschillende tips en mogelijkheden, die je hierin kunt toepassen, die bewezen effectief zijn.


Werken met de manieren van coachen
Je moet deze categorisering (die bijvoorbeeld door de Engelse FA gebruikt wordt) als hulpmiddel zien. Jouw manier van coachen hoeft niet per se in één van de ‘hokjes’ te passen. Het kan zomaar zijn dat je voor een manier kiest die een combinatie is van meerdere stijlen of moeilijk in een hokje te plaatsen is. Dat is niet erg, dat is juist goed.

Dit is een hulpmiddel en geen doel.

Door hier af en toe over na te denken, kijk je kritisch jouw manier van coachen, kun je bewuste keuzes maken en goed kijken hoe spelers hierop reageren. Als tip wil ik wel meegeven om je niet tot één stijl te beperken. Als je altijd voor instructie en voorzeggen kiest, dan moet je je afvragen of spelers straks zelf in het veld wel zelf keuzes kunnen maken. Maar dat geldt voor allemaal: iedere stijl heeft zijn voor- en nadelen.

Zoals gezegd: er is geen goed of fout. Belangrijk is dat je op momenten nadenkt over jouw manier van coachen (val je niet altijd in hetzelfde patroon) en hier dus bewuste keuzes in maakt.
 

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Communiceren & leiderschap
De vijf manieren van coachen
De tijd dat je als trainer kon beperken tot één manier van coachen is niet meer van deze tijd. De moderne trainer kiest - naast het thema dat getraind wordt - de manier van coachen van de t
Alternatieven voor het ronde magneetje
Elke voetbaltrainer kent ze wel: de ronde magneetjes die je op het tactiekbord gebruikt. Een ideaal hulpmiddel om tactische situaties met spelers te bespreken. Maar de moderne voetbaltrainer zoekt altijd verder. Zijn er alternatieven voor de ronde magneetjes? Tekst: Paul van Veen Optie 1: Foto’s van spelers in plaats van magneet
In de korte of lange hoek schieten?
Als je een doelpunt wilt maken, kun je dan beter in de korte of lange hoek schieten? Of maakt dat eigenlijk geen verschil? Een analyse van 8000 schoten uit de eredivisie van dit seizoen. Tekst: Paul van Veen Als je de vraag ‘kun je beter in de korte of lange hoek schieten?’ aan trainers stelt, dan is het antwoord vaak dat het afha
De speelwijze veranderen?
Benschop is koploper in de derde klasse D van het district West 1, FC Driebergen sluit de ranglijst. Wij vroegen beide trainers, Emmanuel Sluis (Benschop) en Wouter van den Berg (FC Driebergen), of dit gevolgen heeft voor de speelwijze van hun ploeg in de tweede seizoenshelft. Van den Berg: “Als we zo doorgaan, pakken we geen punt meer.” Tekst:
Wiskunde voor voetbaltrainers (1)
Je doet alles goed, je creëert meer kansen dan je tegenstander en toch heb je misschien maar 50% kans om de wedstrijd te winnen? In het voetbal de gewoonste zaak van de wereld. De schuldige? De statistiek. In dit artikel leggen we uit wat jij als voetbal
Het geboortemaandeffect binnen 5 minuten opgelost?
Eén van de problemen van het Nederlands voetbal is het bestaan van het geboortemaandeffect. Bij nagenoeg elke profclub zijn in de jeugdopleiding de eerste zes maanden oververtegenwoordigd. David Vecht, trainer van OJC Rosmalen, liet pas op Twitt
Communicatie met de arbitrage
Trainers die kritiek hebben op de arbitrage. Het komt nog veel te vaak voor. Hoe ga je daar als club mee om? Carlo van der Stam, jeugdcoördinator onderbouw en trainer van de Onder 11-1 van ESA: “Als je bij een foute beslissing gaat roepen naar een scheidsrechter, dan nemen kinderen dat over.” Tekst: Rogier Cuypers | Beeld: ESA
Vacatures TrainersMagazine | Oktober 2017
Met TrainersMagazine worden duizenden amateurtrainer van goede informatie te voorzien. Dit doen we door middel van een vakblad en verschillende online platformen. Met redacteuren, freelancers, oefenstof experts zijn er inmiddels ruim 50 trainers die steeds bezig zijn om de informatievoorziening te verbeteren. Door de groei in activiteiten zijn er verschillende vacatures ontstaan.
Velddemonstratie Paul Simonis | Sparta Rotterdam
Op dag 3 van Het Online TrainersCongres een velddemonstratie. Deze wordt gegeven door Paul Simonis, jeugdtrainer bij Sparta uit Rotterdam. In deze demonstratie laat hij zes oefenvormen zien, die je (wellicht in
Webcollege Hidde van Boven | Online TrainersCongres 2017
De tweede presentatie van het Online TrainersCongres 2017 wordt gegeven door Hidde van Boven, jeugdtrainer bij FC Utrecht. In deze presentatie vertelt hij over zelfregulatie. Hij gaat in op de theorie ach
Spelervolgsysteem vernieuwd!
Het spelervolgsysteem van TrainersMagazine is vernieuwd! Door middel van één geintegreerde applicatie is het nu nog makkelijker om zowel op de computer/laptop als op de smartphone de belangrijkste gegevens van jouw team bij te houden.&nb
Video-analyse voor iedere trainer
Welke hulpmiddelen gebruiken trainers? Veel trainers vinden het wiel opnieuw uit, terwijl je vaak veel van je collega-trainers kunt leren. Een voorbeeld daarvan is video-analyse. Inmiddels zien veel trainers de voordelen van het g
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
Reflectie voor trainers: wat doe ik nu?
In een vorig artikel voor TrainersMagazine behandelde ik de teamindeling. Aan de hand van een anekdote, met in de hoofdrol een trainer en 'zijn' keepers, neem ik je mee in de gevolgen en de manier waarop niet alleen de inhoud, maar vooral de vorm belangrijk is voor alles wat daarna nog kan gebeuren. Welke rol speel jij als trainer en in hoeverre ben je in staat om zelf te re
Gratis A5 schrijfblok voor abonnees
Net zoals de afgelopen seizoenen is ie er weer: het bekende A5 schrijfblok van TrainersMagazine is weer gratis aan te vragen voor onze abonnees. Normaal heeft deze een waarde van €6,50. U kunt deze ophalen of betaalt alleen de verzendkosten.
Prestatieklimaat binnen de clubcultuur
Onder leiding van Sander Kloos ontwikkelde zaterdagderdeklasser DOSC zich van degradatiekandidaat tot ambitieuze subtopper. Eerder transformeerde hij Saestum van zekere degradant tot promovendus. “Ik probeer binnen de bestaande clubcultuur een prestatieklimaat te creëren. Binnen die cultuur werk ik met een teambuildingsmodel als route naar succes, waarbij het rendement va
Weet wat je traint
Je wilt een partijvorm doen waarbij het passen centraal staat. Kies je voor een partijspel met 2 doeltjes? Met 4 doeltjes? Grote goals en keepers? Of lijnvoetbal? Welke vorm kies je? Doe je dat op gezond verstand? Of op je gevoel? In Engeland hebben ze
Vacature: medewerkers SpelerVolgSysteem
We zijn op zoek naar een aantal trainers of jeugdcoördinatoren die Team TrainersMagazine willen versterken. Als free-lance 'Medewerker SpelerVolgSysteem' ben je direct betrokken bij de ver
Onderzoeksteam TrainersMagazine | Trainers gezocht
Voor een nieuwe rubriek zijn willen we onderzoeken gaan nabootsen die gepubliceerd zijn in wetenschappelijke publicaties. Wat gebeurt er als we de resultaten van die onderzoeken in de praktijk nabootsen? Zie je - als je dit als trainer doet - ook direct
20-daagse opleiding tot mentale trainer in de sport | 10% korting
Tegenwoordig komen vrijwel alle sporters in aanraking met mentale training tijdens hun carrière. Mentale training is erop gericht om obstakels te leren overwinnen en controle uit te oefenen op  jezelf. De opleiding is bedoeld voor ieder
Webcollege Bart Heuvingh | Groeimindset als basis voor talentontwikkeling
Als trainer/coach help je voetballers zich te ontwikkelen tot een betere versie van zichzelf. Om die ontwikkeling te versnellen, helpt het enorm als spelers zelf sterk geloven in de ontwikkelbaarheid van hun e
Vacatures TrainersMagazine | September 2017
Met TrainersMagazine worden duizenden amateurtrainers van goede informatie te voorzien. Dit doen we door middel van een vakblad en verschillende online platformen. Met redacteuren, freelancers, oefenstof experts en meer zijn er inmiddels ruim 50 trainers die steeds bezig zijn om de informatievoorziening te verbeteren. Door de groei in activiteiten zijn er verschillende vacatures ontst
Webcollege Sjors Ultee | Online TrainersCongres 2017
De eerste presentatie van het Online TrainersCongres 2017 wordt gegeven door Sjors Ultee. In deze presentatie gaat hij in op het trainen en begeleiden van individuele talenten. In drie delen geeft hij jeugdtra
Voetbal KennisPlatform in prijs verlaagd!
Het Voetbal KennisPlatform is in prijs verlaagd! Nu heb je als trainer voor nog geen drie tientjes - om precies te zijn 29 euro - een heel seizoen toegang tot alle artikelen op het Voetbal KennisPlatform. 
Jeugdtrainers moeten hun mond dicht houden tegen de scheidsrechter
Eigenlijk vinden we het allemaal. Jeugdtrainers - maar eigenlijk alle trainers - moeten zich niet bemoeien met de scheidsrechter. Als we het dan met zijn allen vinden, laten we het dan ook met zijn allen afspreken. Daarom s
De vijf manieren van coachen
De tijd dat je als trainer kon beperken tot één manier van coachen is niet meer van deze tijd. De moderne trainer kiest - naast het thema dat getraind wordt - de manier van coachen van de t
Reflectie voor trainers: wat doe ik nu?
In een vorig artikel voor TrainersMagazine behandelde ik de teamindeling. Aan de hand van een anekdote, met in de hoofdrol een trainer en 'zijn' keepers, neem ik je mee in de gevolgen en de manier waarop niet alleen de inhoud, maar vooral de vorm belangrijk is voor alles wat daarna nog kan gebeuren. Welke rol speel jij als trainer en in hoeverre ben je in staat om zelf te re
Alternatieven voor het ronde magneetje
Elke voetbaltrainer kent ze wel: de ronde magneetjes die je op het tactiekbord gebruikt. Een ideaal hulpmiddel om tactische situaties met spelers te bespreken. Maar de moderne voetbaltrainer zoekt altijd verder. Zijn er alternatieven voor de ronde magneetjes? Tekst: Paul van Veen Optie 1: Foto’s van spelers in plaats van magneet
Gratis A5 schrijfblok voor abonnees
Net zoals de afgelopen seizoenen is ie er weer: het bekende A5 schrijfblok van TrainersMagazine is weer gratis aan te vragen voor onze abonnees. Normaal heeft deze een waarde van €6,50. U kunt deze ophalen of betaalt alleen de verzendkosten.
In de korte of lange hoek schieten?
Als je een doelpunt wilt maken, kun je dan beter in de korte of lange hoek schieten? Of maakt dat eigenlijk geen verschil? Een analyse van 8000 schoten uit de eredivisie van dit seizoen. Tekst: Paul van Veen Als je de vraag ‘kun je beter in de korte of lange hoek schieten?’ aan trainers stelt, dan is het antwoord vaak dat het afha
Prestatieklimaat binnen de clubcultuur
Onder leiding van Sander Kloos ontwikkelde zaterdagderdeklasser DOSC zich van degradatiekandidaat tot ambitieuze subtopper. Eerder transformeerde hij Saestum van zekere degradant tot promovendus. “Ik probeer binnen de bestaande clubcultuur een prestatieklimaat te creëren. Binnen die cultuur werk ik met een teambuildingsmodel als route naar succes, waarbij het rendement va
De speelwijze veranderen?
Benschop is koploper in de derde klasse D van het district West 1, FC Driebergen sluit de ranglijst. Wij vroegen beide trainers, Emmanuel Sluis (Benschop) en Wouter van den Berg (FC Driebergen), of dit gevolgen heeft voor de speelwijze van hun ploeg in de tweede seizoenshelft. Van den Berg: “Als we zo doorgaan, pakken we geen punt meer.” Tekst:
Weet wat je traint
Je wilt een partijvorm doen waarbij het passen centraal staat. Kies je voor een partijspel met 2 doeltjes? Met 4 doeltjes? Grote goals en keepers? Of lijnvoetbal? Welke vorm kies je? Doe je dat op gezond verstand? Of op je gevoel? In Engeland hebben ze
Wiskunde voor voetbaltrainers (1)
Je doet alles goed, je creëert meer kansen dan je tegenstander en toch heb je misschien maar 50% kans om de wedstrijd te winnen? In het voetbal de gewoonste zaak van de wereld. De schuldige? De statistiek. In dit artikel leggen we uit wat jij als voetbal
Vacature: medewerkers SpelerVolgSysteem
We zijn op zoek naar een aantal trainers of jeugdcoördinatoren die Team TrainersMagazine willen versterken. Als free-lance 'Medewerker SpelerVolgSysteem' ben je direct betrokken bij de ver
Het geboortemaandeffect binnen 5 minuten opgelost?
Eén van de problemen van het Nederlands voetbal is het bestaan van het geboortemaandeffect. Bij nagenoeg elke profclub zijn in de jeugdopleiding de eerste zes maanden oververtegenwoordigd. David Vecht, trainer van OJC Rosmalen, liet pas op Twitt
Onderzoeksteam TrainersMagazine | Trainers gezocht
Voor een nieuwe rubriek zijn willen we onderzoeken gaan nabootsen die gepubliceerd zijn in wetenschappelijke publicaties. Wat gebeurt er als we de resultaten van die onderzoeken in de praktijk nabootsen? Zie je - als je dit als trainer doet - ook direct
Communicatie met de arbitrage
Trainers die kritiek hebben op de arbitrage. Het komt nog veel te vaak voor. Hoe ga je daar als club mee om? Carlo van der Stam, jeugdcoördinator onderbouw en trainer van de Onder 11-1 van ESA: “Als je bij een foute beslissing gaat roepen naar een scheidsrechter, dan nemen kinderen dat over.” Tekst: Rogier Cuypers | Beeld: ESA
20-daagse opleiding tot mentale trainer in de sport | 10% korting
Tegenwoordig komen vrijwel alle sporters in aanraking met mentale training tijdens hun carrière. Mentale training is erop gericht om obstakels te leren overwinnen en controle uit te oefenen op  jezelf. De opleiding is bedoeld voor ieder
Vacatures TrainersMagazine | Oktober 2017
Met TrainersMagazine worden duizenden amateurtrainer van goede informatie te voorzien. Dit doen we door middel van een vakblad en verschillende online platformen. Met redacteuren, freelancers, oefenstof experts zijn er inmiddels ruim 50 trainers die steeds bezig zijn om de informatievoorziening te verbeteren. Door de groei in activiteiten zijn er verschillende vacatures ontstaan.
Webcollege Bart Heuvingh | Groeimindset als basis voor talentontwikkeling
Als trainer/coach help je voetballers zich te ontwikkelen tot een betere versie van zichzelf. Om die ontwikkeling te versnellen, helpt het enorm als spelers zelf sterk geloven in de ontwikkelbaarheid van hun e
Velddemonstratie Paul Simonis | Sparta Rotterdam
Op dag 3 van Het Online TrainersCongres een velddemonstratie. Deze wordt gegeven door Paul Simonis, jeugdtrainer bij Sparta uit Rotterdam. In deze demonstratie laat hij zes oefenvormen zien, die je (wellicht in
Vacatures TrainersMagazine | September 2017
Met TrainersMagazine worden duizenden amateurtrainers van goede informatie te voorzien. Dit doen we door middel van een vakblad en verschillende online platformen. Met redacteuren, freelancers, oefenstof experts en meer zijn er inmiddels ruim 50 trainers die steeds bezig zijn om de informatievoorziening te verbeteren. Door de groei in activiteiten zijn er verschillende vacatures ontst
Webcollege Hidde van Boven | Online TrainersCongres 2017
De tweede presentatie van het Online TrainersCongres 2017 wordt gegeven door Hidde van Boven, jeugdtrainer bij FC Utrecht. In deze presentatie vertelt hij over zelfregulatie. Hij gaat in op de theorie ach
Webcollege Sjors Ultee | Online TrainersCongres 2017
De eerste presentatie van het Online TrainersCongres 2017 wordt gegeven door Sjors Ultee. In deze presentatie gaat hij in op het trainen en begeleiden van individuele talenten. In drie delen geeft hij jeugdtra
Spelervolgsysteem vernieuwd!
Het spelervolgsysteem van TrainersMagazine is vernieuwd! Door middel van één geintegreerde applicatie is het nu nog makkelijker om zowel op de computer/laptop als op de smartphone de belangrijkste gegevens van jouw team bij te houden.&nb
Voetbal KennisPlatform in prijs verlaagd!
Het Voetbal KennisPlatform is in prijs verlaagd! Nu heb je als trainer voor nog geen drie tientjes - om precies te zijn 29 euro - een heel seizoen toegang tot alle artikelen op het Voetbal KennisPlatform. 
Video-analyse voor iedere trainer
Welke hulpmiddelen gebruiken trainers? Veel trainers vinden het wiel opnieuw uit, terwijl je vaak veel van je collega-trainers kunt leren. Een voorbeeld daarvan is video-analyse. Inmiddels zien veel trainers de voordelen van het g
Jeugdtrainers moeten hun mond dicht houden tegen de scheidsrechter
Eigenlijk vinden we het allemaal. Jeugdtrainers - maar eigenlijk alle trainers - moeten zich niet bemoeien met de scheidsrechter. Als we het dan met zijn allen vinden, laten we het dan ook met zijn allen afspreken. Daarom s
Peer review: spelers elkaar laten helpen ontwikkelen in het jeugdvoetbal
Aan het einde van zijn interview over Deliberate Play ging Bas van Baar in op de peer review. Wat is eig
1 2 3 4 5 6