Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Cooling down: ja of nee?
5.0/5 | Bedankt voor uw mening!

In de voorbereiding doe je met jouw team wellicht een cooling down. Immers, zoals je hebt geleerd: hierdoor voorkom je blessures, verdwijnen afvalstoffen sneller uit het lichaam, herstellen spelers sneller en het maakt de kans op spierpijn kleiner. Maar is dat wel zo? In dit artikel kijken we wat de wetenschap hier over zegt.

Tekst: Paul van Veen

In dit artikel kijken we vooral naar de actieve cooling down. Ook al bestaat er geen vaste definitie van de cooling down, gaan we uit van een activiteit met lage tot matige intensiteit of bewegingen die binnen het uur na de training of wedstrijd plaats vinden, wat vaak in het voetbal vertaald wordt met het bekende uitlopen.

De tegenhanger van de actieve cooling down is de passieve cooling down. Die bestaat uit bijvoorbeeld zitten, staan, liggen, stretchen, oefeningen met de foam roller, koud of juist warm water baden, etc.

Een team van Nederlandse en Australische wetenschappers onderzochten de effecten van de cooling down, vooral door bestaande wetenschappelijke onderzoeken te bundelen.

Een cooling-down voor betere prestaties?
Ja een actieve cooling down zorgt voor betere prestaties, maar alleen als de volgende activiteit relatief snel (10-20 minuten) plaats vindt. Wanneer de volgende activiteit meer dan vier uur na de wedstrijd of training is, dan presteert de sporter niet beter. Het goede nieuws is: je presteert echter ook niet slechter.

Bij meerdere inspanningen op één dag, heeft een actieve cooling down dus wel effect, als de volgende activiteit snel volgt. Er is onderzoek gedaan waarin de volgende activiteit snel volgt (10-20 minuten) en dan blijkt er wel een positief effect op de prestatie.

Conclusie: voor betere prestaties hoef je geen cooling down te doen, op bijvoorbeeld toernooien kan het wel zinvol zijn


Herstelt het lichaam sneller na een cooling-down?
Een actieve cooling down helpt dat het lactaat in het bloed sneller wordt opgeruimd. Daarnaast herstellen hart- en bloedvaten sneller en is de ademhaling sneller hersteld.

Ook het immuunsysteem lijkt sneller te herstellen na een actieve cooling down.

Maar er zijn ook nadelen geconstateerd: in vergelijking met een passieve cooling down lijkt het er zelfs op dat de actieve cooling down dat de concentratie van hormonen (zoals bijvoorbeeld plasma adrealine, noradrenaline en cortisol) juist langzamer herstelde.

Maar de belangrijkste conclusie is dat ook dit allemaal alleen voor de korte termijn geldt. Of je wel of geen cooling down doet, bij iedereen zijn deze waarden hersteld (en gelijk) na enkele uren na de inspanning.

Conclusie: voor een beter herstel hoef je ook geen cooling down te doen


Zorgt een cooling down voor minder stijfheid en spierpijn?
Onderzoek wijst uit dat een actieve cooling down geen invloed heeft op de stijfheid (range of motion). Het lijkt echter wel op dat een passieve cooling down (en kort stretchen van 6-10 seconden) in sommige gevallen wel een klein positief effect heeft.

Naast stijfheid is (verlate) spierpijn ook onderzocht (oftewel DOMS: delayed-onset-muscle-soreness), de spierpijn die vaak op de tweede dag het ergst is. In sommige onderzoeken bij elite sporters lijkt het er op dat hier een klein voordeel is, maar daar staan ook weer onderzoeken naast die geen verbetering laten zien en zelfs verslechtering (omdat de spieren nog een extra belasting krijgen door de cooling down).

Bij recreatieve sporters daarentegen is geen positief effect te zien.

De spierpijn is natuurlijk één mogelijkheid om te kijken naar het herstel van de spieren, maar je kunt ook naar indirecte markers kijken die aangeven in hoeverre de spieren zijn beschadigd en hersteld. Bijvoorbeeld door te kijken naar de prestaties (kracht van de spieren). Ook deze onderzoeken laten een verdeeld beeld zien, al lijken er meer positieve onderzoeken dan negatieve onderzoeken te zijn. Mocht er echter een positief resultaat zijn, dan is nog de vraag of dit ook echt betekent dat er minder spierschade is opgetreden, zo stellen de onderzoekers vast.

Conclusie: voor minder spierschade hoef je ook geen cooling down te doen


Wat moet je nu met de cooling down doen?
Er is geen enkel bewijs dat een cooling down helpt bij het sneller herstel als de volgende activiteit niet binnen 4 uur is.

Ondanks dit, moet je het mentale gedeelte niet uitvlakken. Veel sporters voelen zich lekker door nog even een cooling down te doen. Ook al is dit een placebo effect, onderzoek wijst uit dat ook een placebo effect een positieve invloed kan hebben. Met andere woorden: als jij denkt dat een cooling down helpt, dan is de kans groot dat het je ook echt helpt.

Dat werkt ook de andere kant op: als je een wedstrijd 7-0 verloren hebt en je moet nog een cooling down doen, waar helemaal niemand zin in heeft, dan is de kans groot dat het zelfs negatief werkt. Zeker als er ook nog eens spelers of supporters van de tegenstander er lachend naar staan te kijken.

Belangrijk is dus ook jouw groep aan te kijken. Als er een cultuur is van cooling down en iedereen voelt zich daar prettig bij, is er geen enkele reden om dat af te schaffen. Het heeft namelijk ook geen negatieve fysieke gevolgen. Het kan ook nog een soort teambuilding zijn of een gezamenlijke afsluiting van de training. Is er nog geen cultuur, dan is er fysiek geen enkele reden om het in te voeren.

Omdat er wel een positief effect is op de korte termijn, kan er bijvoorbeeld bij toernooien wel voor gekozen worden om een cooling down te doen.

Daarnaast is er geen onderzoek bekend of het zin heeft om na de eerste helft in het voetbal een cooling down te doen. Gezien de korte tijd en het nut van een korte warming-up voor de tweede helft, is het verstandig om vooral daar op te richten.
 
Wil je het hele wetenschappelijke onderzoek lezen, stuur dan een email naar coolingdown@trainerssite.nl

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Conditie- en coördinatietraining
Online TrainersCongres 2018 | Bart Heuving (AZ)
In het tweede webcollege van het online trainerscongres 2018 is Bart Heuvingh, topsportbegeleider van de jeugdopleiding van AZ Alkmaar de spreker. In zijn webcollege gaat hij in op de topsport lifestyle en dan m
Moeten we in Nederland harder trainen? | Wetenschappelijk bekeken
Moeten we in Nederland nu wel of niet harder trainen? Het is een vraag waar menig analist of trainer graag zijn mening over geeft en we zijn het lang niet allemaal met elkaar eens. Laten we eens kijken wat de w
Eten en drinken in het voetbal
Goed eten en drinken is belangrijk in de sport, dus vanzelfsprekend ook in het voetbal. Maar wat is goede voeding? Heeft een aanvaller dezelfde voeding nodig als een middenvelder. En wat moet je drinken als s
Maximale controle over snelheid
Troy Douglas, Performance Coach bij Ajax, is afkomstig uit de atletiek. Dat betekent niet dat hij van zijn spelers allemaal snelle sprinters maakt. “Het gaat erom dat een speler zich bewust is van zijn lijf en kwaliteiten. Voetballers die maximale controle hebben over hun snelheid, zijn in het veld rustiger en zien het spel sneller.” Tekst en beeld: Martin
Trainen voetballers in Nederland nog wel hard genoeg?
Trainen voetballers in Nederland nog wel hard genoeg? Het is een vraag die vanwege de slechte prestaties van het clubvoetbal en Oranje je steeds vaker hoort. Dat is ook de reden dat er onlangs een g
Waarom je een warming-up in de rust moet doen
Je ziet - vooral op het hoogste niveau - regelmatig teams vlak voor het begin van de tweede helft naar buiten gaan voor een warming-up voor de tweede helft. Waarom doen ze dit? Tekst: Paul van Veen Toen ik een trainer h
Conditieopbouw via Positiespelen
Om de conditie van voetballers op het gewenste niveau te krijgen kun je als trainer elke week een flinke bosloop geven, of met je spelers de atletiekbaan opzoeken. Freek Ariëns, jeugdtrainer van Berghem Sport en student Human Movement Sciences, heeft een andere voorkeur. “Via positiespel kun je op een zeer voetbalspecifieke manier de conditie opbouwen.” Te
Hersteltraining: Uitleggen waarom je iets doet
“Voetballers doen niet alles uit zichzelf, zeker niet als er geen bal aan te pas komt.” Herstelen conditietrainer Eduard Vroomen kent zijn pappenheimers. Om voetballers te overtuigen van het nut van zijn oefeningen probeert hij zijn oefenstof altijd goed te onderbouwen. “Ik zorg ervoor dat spelers begrijpen wat ze doen en waarom ze iets doen.” "Alles wat ik doe, staat in het teken va
Voorbereiding op duel begint met herstel
In het vorige nummer van TrainersMagazine vertelde Jesse van den Akker over de effecten van de verlengde warming-up. In deze editie legt inspanningsfysioloog Pim Koolwijk uit hoe spelers van inspanningen kunnen herstellen. "De voorbereiding op het volgende duel begint bij het herstel van de vorige." "Zodra de spelers na de wedstrijd de kleedkamer binnen komen, krijgen ze een herstelshake. Di
De Bobby Haarms methode
"Als je een spier kunt aanspannen, dan kun je hem ook trainen." Ron van der Meijden is al 28 jaar fysiotherapeut en windt er geen doekjes om. Wie revalideert, bijvoorbeeld na een afgescheurde kruisband, moet pijn lijden. "Ik ben fan van de methode die Bobby Haarms hanteerde." Oud-profvoetballers blijven vaak actief in de voetballerij. Ze kiezen voor een functie op technisch gebied en worden
Periodiseringsmodel is slechts een handvat
Veel trainers werken met aangeleerde periodiseringsmodellen. Daardoor staan ze te weinig stil bij de vraag waarom ze eigenlijk bepaalde keuzes maken. Het gevolg is dat de theorie in plaats van de praktijk leidend wordt. Volgens Jelmer Siemons van opleidingsinstituut Start2Move is een periodiseringsmodel geen blauwdruk, maar een uitgangspunt. Er zijn verschillende manieren om zelf de juiste acce
Wat is nu eigenlijk conditie?
Het woord ‘conditie’ is niet weg te denken uit het vocabulaire van de voetbaltrainer. Maar wat houdt het eigenlijk in? Volgens Jelmer Siemons wordt daar in de voetbalwereld te weinig over nagedacht. Hij stelt dat in de praktijk vooral het langdurig uithoudingsvermogen wordt getraind. Maar komt een dergelijke ‘conditie’ de voetbalprestaties wel ten goede? Nadenken over wat conditie voor
Omgaan met de groeispurt
Pubers groeien tijdens de groeispurt meer dan twee keer zo snel als zij in hun kindertijd deden. Dit brengt lichamelijke klachten met zich mee. Zo ook bij voetballende pubers. Welke rol kunnen trainers in dit proces spelen? We vroegen het Sven Huijs, Master Sportfysiotherapeut bij FunQtio. “Spelers en trainers moeten de pijngrens respecteren.” Bij de groeispurt groeit het skelet sneller
Harder trainen? | Tips voor de praktijk
In het artikel van vorige week met Tom Stevens 'Moeten we harder trainen in Nederland' vertelde Tom Stevens over de resultaten uit zijn wetenschappelijke onderzoek. Nu we de resultaten uit
Individueel en gevarieerd periodiseren
Het periodiseringsmodel van Verheijen wordt door voetbaltrainers vaak op het gehele team toegepast. Door dit model te combineren met individuele aanpassingen wordt daarin een stap verder gegaan. Patrick van den Berg van Rigtersbleek gebruikt een model om de conditieopbouw beter af te stemmen op het individu. Daarbij brengt hij de nodige variatie aan. Tekst:
Fysieke begeleiding met een beperkt budget
Door omstandigheden is Willem II de afgelopen jaren een aantal keren flink teruggeworpen als het gaat om de organisatie van de jeugdopleiding. Door dit gegeven en het feit dat de geldstroom fors minder is geworden, is Willem II gedwongen om op diverse terreinen creatief, zo ook op medisch gebied, te denken. Fysiotherapeut Gijs van der Bom: “Daarom moeten we niet in probleme
Monitoren van het individu
Freek Laumen brengt bij NAC Breda de fysieke gesteldheid van de spelers in kaart, zodat hoofdtrainer Stijn Vreven over fitte spelers kan beschikken. “Dat is waarschijnlijk het doel van iedere fysiektrainer. Doordat ik elke individuele speler binnen de selectie fysiek in kaart heb én daarop kan anticiperen, kunnen we veel blessures voor zijn.” Tekst: Ro
Revalidatie- en herstelperiode na blessureleed
Blessures, geen enkele trainer houdt ervan, maar vrijwel iedereen heeft er tijdens het seizoen mee te maken. Hoe bepaal je wanneer een speler weer gerevalideerd is en hoe krijg je hem vervolgens weer wedstrijdfit? TrainersMagazine vroeg het aan Paul Smelt, Patrick Loenen en Willem Leushuis. Tekst: Tom Druppers | Beeld: Steven Heijnen, IJsselmeervogels en Pa
Het lichaam in kaart brengen voor een optimale ontwikkeling
FysiotherapieZeeland heeft zich de afgelopen jaren verbonden aan een aantal voetbalverenigingen om de groei van jeugdspelers in kaart te brengen. Sportfysiotherapeute Femke Thiele-van der Linde regisseert deze samenwerking. “Door een goed beeld te krijgen van de fysieke staat van alle jeugdige voetballers zijn we blessures vaak voor en kunnen wij de voetbalontwikkeling bevo
Extra specifieke voetbalvormen voor een grote fysieke weerbaarheid
Onlangs vertelde Jelmer Siemons over het gebrek aan kennis van trainers als het gaat om de fysieke gesteldheid van spelers. “Deze keer kijken we naar de mogelijkheden om spelers beter te maken aan de hand van fysieke ontwikkelingen. Het individu staat hierbij centraal en door specifieke voetbalvormen kunnen spelers beter worden. Daarnaast mogen voetballers best wel wat harder
Verbeteren door te meten
"Veel trainers ontbreekt het aan kennis voor het geven van een voetbalconditionele training. Dat vind ik zonde, want door goed te meten kun je vrij eenvoudig de verbeterpunten van een speler in beeld krijgen.” Jelmer Siemons spreekt zich op deze pagina's uit over veel gemaakte fouten en geeft tips om de kwaliteit van trainingen te vergroten. 1. Testen en metingen worden vaak niet structure
Een sportspecifieke warming-up voorkomt blessures
Een warming-up van minimaal een half uur. Zonder dat er een bal aan te pas komt. En dat twee tot drie maanden lang, iedere training weer. Niet veel voetballers zullen juichen bij dit idee. Behalve die van Kampong-2. Zij kenden het afgelopen seizoen dankzij de sportspecifieke warming-up van Jesse van den Akker nauwelijks blessures én werden kampioen. "Een fitte voetballer beschikt over vijf
Fitheid is basis voor prestaties
Iedere voetbalvereniging heeft er tegenwoordig wel één. Een verzorger die de kuiten even lekker lost gooit voor een belangrijke competitiewedstrijd, de tape rondom de enkel goed vastzet zodat de speler ook in de wintermaanden op de grasvelden kan voetballen of tijdens een blessurebehandeling de waarde van de natte spons op het bovenbeen weer eens laat zien. Toch word je met wat zwaardere bles
Voorkomen van dip en blessures in groeispurt
Teambrede periodisering is een standaard gereedschap van trainers. Individuele periodisering kan daar een waardevolle aanvulling op zijn, vooral voor jeugdspelers in de groei. Dat schrijft bewegingswetenschapper/inspanningsfysioloog Jan van Norel van Vitesse. Te vaak zorgt de groeispurt voor een flinke dip in het spelniveau of erger nog: blessures. Een stuk individuele periodisering kan dit ond
Losjes leren lopen
Het belang van goed lopen wordt in het voetbal nog steeds onderschat, vindt Mohammed Raggani. De voormalig atleet leert als loop- en coördinatietrainer jeugdspelers hoe ze zo efficiënt, snel en blessurevrij mogelijk kunnen bewegen. Bijna geen voetballer loopt van nature namelijk helemaal goed. “Als je mijn training ziet, denk je misschien: hier gebeurt toch niets speciaals? Maar het maakt e
Online TrainersCongres 2018 | Bart Heuving (AZ)
In het tweede webcollege van het online trainerscongres 2018 is Bart Heuvingh, topsportbegeleider van de jeugdopleiding van AZ Alkmaar de spreker. In zijn webcollege gaat hij in op de topsport lifestyle en dan m
Harder trainen? | Tips voor de praktijk
In het artikel van vorige week met Tom Stevens 'Moeten we harder trainen in Nederland' vertelde Tom Stevens over de resultaten uit zijn wetenschappelijke onderzoek. Nu we de resultaten uit
Moeten we in Nederland harder trainen? | Wetenschappelijk bekeken
Moeten we in Nederland nu wel of niet harder trainen? Het is een vraag waar menig analist of trainer graag zijn mening over geeft en we zijn het lang niet allemaal met elkaar eens. Laten we eens kijken wat de w
Individueel en gevarieerd periodiseren
Het periodiseringsmodel van Verheijen wordt door voetbaltrainers vaak op het gehele team toegepast. Door dit model te combineren met individuele aanpassingen wordt daarin een stap verder gegaan. Patrick van den Berg van Rigtersbleek gebruikt een model om de conditieopbouw beter af te stemmen op het individu. Daarbij brengt hij de nodige variatie aan. Tekst:
Eten en drinken in het voetbal
Goed eten en drinken is belangrijk in de sport, dus vanzelfsprekend ook in het voetbal. Maar wat is goede voeding? Heeft een aanvaller dezelfde voeding nodig als een middenvelder. En wat moet je drinken als s
Fysieke begeleiding met een beperkt budget
Door omstandigheden is Willem II de afgelopen jaren een aantal keren flink teruggeworpen als het gaat om de organisatie van de jeugdopleiding. Door dit gegeven en het feit dat de geldstroom fors minder is geworden, is Willem II gedwongen om op diverse terreinen creatief, zo ook op medisch gebied, te denken. Fysiotherapeut Gijs van der Bom: “Daarom moeten we niet in probleme
Maximale controle over snelheid
Troy Douglas, Performance Coach bij Ajax, is afkomstig uit de atletiek. Dat betekent niet dat hij van zijn spelers allemaal snelle sprinters maakt. “Het gaat erom dat een speler zich bewust is van zijn lijf en kwaliteiten. Voetballers die maximale controle hebben over hun snelheid, zijn in het veld rustiger en zien het spel sneller.” Tekst en beeld: Martin
Monitoren van het individu
Freek Laumen brengt bij NAC Breda de fysieke gesteldheid van de spelers in kaart, zodat hoofdtrainer Stijn Vreven over fitte spelers kan beschikken. “Dat is waarschijnlijk het doel van iedere fysiektrainer. Doordat ik elke individuele speler binnen de selectie fysiek in kaart heb én daarop kan anticiperen, kunnen we veel blessures voor zijn.” Tekst: Ro
Trainen voetballers in Nederland nog wel hard genoeg?
Trainen voetballers in Nederland nog wel hard genoeg? Het is een vraag die vanwege de slechte prestaties van het clubvoetbal en Oranje je steeds vaker hoort. Dat is ook de reden dat er onlangs een g
Revalidatie- en herstelperiode na blessureleed
Blessures, geen enkele trainer houdt ervan, maar vrijwel iedereen heeft er tijdens het seizoen mee te maken. Hoe bepaal je wanneer een speler weer gerevalideerd is en hoe krijg je hem vervolgens weer wedstrijdfit? TrainersMagazine vroeg het aan Paul Smelt, Patrick Loenen en Willem Leushuis. Tekst: Tom Druppers | Beeld: Steven Heijnen, IJsselmeervogels en Pa
Waarom je een warming-up in de rust moet doen
Je ziet - vooral op het hoogste niveau - regelmatig teams vlak voor het begin van de tweede helft naar buiten gaan voor een warming-up voor de tweede helft. Waarom doen ze dit? Tekst: Paul van Veen Toen ik een trainer h
Het lichaam in kaart brengen voor een optimale ontwikkeling
FysiotherapieZeeland heeft zich de afgelopen jaren verbonden aan een aantal voetbalverenigingen om de groei van jeugdspelers in kaart te brengen. Sportfysiotherapeute Femke Thiele-van der Linde regisseert deze samenwerking. “Door een goed beeld te krijgen van de fysieke staat van alle jeugdige voetballers zijn we blessures vaak voor en kunnen wij de voetbalontwikkeling bevo
Conditieopbouw via Positiespelen
Om de conditie van voetballers op het gewenste niveau te krijgen kun je als trainer elke week een flinke bosloop geven, of met je spelers de atletiekbaan opzoeken. Freek Ariëns, jeugdtrainer van Berghem Sport en student Human Movement Sciences, heeft een andere voorkeur. “Via positiespel kun je op een zeer voetbalspecifieke manier de conditie opbouwen.” Te
Extra specifieke voetbalvormen voor een grote fysieke weerbaarheid
Onlangs vertelde Jelmer Siemons over het gebrek aan kennis van trainers als het gaat om de fysieke gesteldheid van spelers. “Deze keer kijken we naar de mogelijkheden om spelers beter te maken aan de hand van fysieke ontwikkelingen. Het individu staat hierbij centraal en door specifieke voetbalvormen kunnen spelers beter worden. Daarnaast mogen voetballers best wel wat harder
Hersteltraining: Uitleggen waarom je iets doet
“Voetballers doen niet alles uit zichzelf, zeker niet als er geen bal aan te pas komt.” Herstelen conditietrainer Eduard Vroomen kent zijn pappenheimers. Om voetballers te overtuigen van het nut van zijn oefeningen probeert hij zijn oefenstof altijd goed te onderbouwen. “Ik zorg ervoor dat spelers begrijpen wat ze doen en waarom ze iets doen.” "Alles wat ik doe, staat in het teken va
Verbeteren door te meten
"Veel trainers ontbreekt het aan kennis voor het geven van een voetbalconditionele training. Dat vind ik zonde, want door goed te meten kun je vrij eenvoudig de verbeterpunten van een speler in beeld krijgen.” Jelmer Siemons spreekt zich op deze pagina's uit over veel gemaakte fouten en geeft tips om de kwaliteit van trainingen te vergroten. 1. Testen en metingen worden vaak niet structure
Voorbereiding op duel begint met herstel
In het vorige nummer van TrainersMagazine vertelde Jesse van den Akker over de effecten van de verlengde warming-up. In deze editie legt inspanningsfysioloog Pim Koolwijk uit hoe spelers van inspanningen kunnen herstellen. "De voorbereiding op het volgende duel begint bij het herstel van de vorige." "Zodra de spelers na de wedstrijd de kleedkamer binnen komen, krijgen ze een herstelshake. Di
Een sportspecifieke warming-up voorkomt blessures
Een warming-up van minimaal een half uur. Zonder dat er een bal aan te pas komt. En dat twee tot drie maanden lang, iedere training weer. Niet veel voetballers zullen juichen bij dit idee. Behalve die van Kampong-2. Zij kenden het afgelopen seizoen dankzij de sportspecifieke warming-up van Jesse van den Akker nauwelijks blessures én werden kampioen. "Een fitte voetballer beschikt over vijf
De Bobby Haarms methode
"Als je een spier kunt aanspannen, dan kun je hem ook trainen." Ron van der Meijden is al 28 jaar fysiotherapeut en windt er geen doekjes om. Wie revalideert, bijvoorbeeld na een afgescheurde kruisband, moet pijn lijden. "Ik ben fan van de methode die Bobby Haarms hanteerde." Oud-profvoetballers blijven vaak actief in de voetballerij. Ze kiezen voor een functie op technisch gebied en worden
Fitheid is basis voor prestaties
Iedere voetbalvereniging heeft er tegenwoordig wel één. Een verzorger die de kuiten even lekker lost gooit voor een belangrijke competitiewedstrijd, de tape rondom de enkel goed vastzet zodat de speler ook in de wintermaanden op de grasvelden kan voetballen of tijdens een blessurebehandeling de waarde van de natte spons op het bovenbeen weer eens laat zien. Toch word je met wat zwaardere bles
Periodiseringsmodel is slechts een handvat
Veel trainers werken met aangeleerde periodiseringsmodellen. Daardoor staan ze te weinig stil bij de vraag waarom ze eigenlijk bepaalde keuzes maken. Het gevolg is dat de theorie in plaats van de praktijk leidend wordt. Volgens Jelmer Siemons van opleidingsinstituut Start2Move is een periodiseringsmodel geen blauwdruk, maar een uitgangspunt. Er zijn verschillende manieren om zelf de juiste acce
Voorkomen van dip en blessures in groeispurt
Teambrede periodisering is een standaard gereedschap van trainers. Individuele periodisering kan daar een waardevolle aanvulling op zijn, vooral voor jeugdspelers in de groei. Dat schrijft bewegingswetenschapper/inspanningsfysioloog Jan van Norel van Vitesse. Te vaak zorgt de groeispurt voor een flinke dip in het spelniveau of erger nog: blessures. Een stuk individuele periodisering kan dit ond
Wat is nu eigenlijk conditie?
Het woord ‘conditie’ is niet weg te denken uit het vocabulaire van de voetbaltrainer. Maar wat houdt het eigenlijk in? Volgens Jelmer Siemons wordt daar in de voetbalwereld te weinig over nagedacht. Hij stelt dat in de praktijk vooral het langdurig uithoudingsvermogen wordt getraind. Maar komt een dergelijke ‘conditie’ de voetbalprestaties wel ten goede? Nadenken over wat conditie voor
Losjes leren lopen
Het belang van goed lopen wordt in het voetbal nog steeds onderschat, vindt Mohammed Raggani. De voormalig atleet leert als loop- en coördinatietrainer jeugdspelers hoe ze zo efficiënt, snel en blessurevrij mogelijk kunnen bewegen. Bijna geen voetballer loopt van nature namelijk helemaal goed. “Als je mijn training ziet, denk je misschien: hier gebeurt toch niets speciaals? Maar het maakt e
Omgaan met de groeispurt
Pubers groeien tijdens de groeispurt meer dan twee keer zo snel als zij in hun kindertijd deden. Dit brengt lichamelijke klachten met zich mee. Zo ook bij voetballende pubers. Welke rol kunnen trainers in dit proces spelen? We vroegen het Sven Huijs, Master Sportfysiotherapeut bij FunQtio. “Spelers en trainers moeten de pijngrens respecteren.” Bij de groeispurt groeit het skelet sneller
1 2 3 4