Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Impliciet leren in het partijspel | Alle spelregels op een rijtje
4.7/5 | Bedankt voor uw mening!

Door de spelregels van het partijspel slim te kiezen, kun je jouw spelers de optimale leeromgeving bieden: een omgeving waarin ze zelf naar de beste oplossing gaan zoeken, zonder dat jij het als coach voor hoeft te zeggen. In moderne bewoordingen: impliciet leren. In dit artikel zetten we alle mogelijke spelregels op een rijtje. Door spelers steeds in andere situaties te brengen, ben je ook meteen bezig met differentieel leren.

Samenstelling en tekst: Paul van Veen

In dit artikel proberen we de verschillende spelregels op een rij zetten en welk effect dat heeft op de partijvorm. Natuurlijk is het mogelijk om diverse spelregels met elkaar te combineren, waardoor je bijna een oneindig aantal variaties krijgt.

Dit artikel dient als inspiratiebron of naslagwerk, daarom hebben is de uitleg van de variaties summier.

Variabele 1: De manier van scoren
- Kleine doeltjes: basisvorm
- Grote goals: in deze vorm zal het schieten aan bod komen en het omgaan met een keeper (stift, schuiven, schieten of breed passen?)
- Vier kleine doeltjes aan de zijkanten: spelverplaatsing
- Lijnvoetbal: het dribbelen stimuleren
- Eindvak: de steekpass/loopactie
- Pylonen als doel: mikken
- Omschakelvorm: omschakeling/omgaan met nieuwe situaties

Variabele 2: Het veld
Het veld groter te maken:
- Conditioneel zwaarder: de afstanden die spelers af moeten leggen wordt groter
- Makkelijker om aan te vallen: het wordt vaak makkelijker voor de aanval, omdat er meer ruimtes zijn om in vrij te lopen of te dribbelen.
- Stimuleren 1 tegen 1: voor het verdedigende team zal het moeilijker zijn om rugdekking te geven, wat meer ruimte geeft om de 1 tegen 1 te spelen

Door het veld kleiner te maken:
- Handelingssnelheid: minder tijd om te handelen
- Omschakeling: er zal relatief vaker omgeschakeld worden
- Makkelijker te verdedigen
- Sneller een doelpoging

Veld relatief breed maken
- Spelverplaatsing (er ligt vaak ruimte aan de andere kant)
- Meer voorzetten (bij grote goal)
- Kantelen naar de balkant

Veld relatief lang maken
- Meer dieptespel
- Bijsluiten van de linies

Hoeken eraf
- Stimuleren om door de as kansen te creëren
- Stimuleren om door de as op te bouwen
- Een kant eraf (bijvoorbeeld de linkerkant van het veld eraf halen)
- Praktisch: zo kun je de rechterzijde tegen de linkerzijde laten spelen.

Andere vormen (cirkel of achthoek):
- Spelers moeten zich aanpassen aan de situatie
- Volgens Mischa Visser (TrainersMagazine no127) wordt in dit soort vormen er (in het geval van een positiespel) meer diagonale passes gespeeld

Variabele 3: Beperkingen in bezit van de bal
Maximaal 1x raken:
- Handelingssnelheid
- Een stap vooruit denken (zowel degene die de bal ontvangt als degene die de bal speelt)
- Stimuleren 3e man

Maximaal 2x of 3x raken
- Zie 1x raken, maar dan met meer tijd voor het handelen

Verplicht 2x raken
- Verbeteren aanname
- Alleen spelers aanspelen die voldoende tijd hebben

Tijdslimiet aan balbezit
- Tevens handelingssnelheid, wel moeilijk te controleren door de coach

Als er aangenomen wordt, moet de volgende bal direct gespeeld worden
- Goed nadenken wanneer je de bal kunt aannemen
- Een stap vooruit denken
- Stimuleren derde man

Bal mag niet terug naar de speler van wie je de bal ontvangen hebt
- Stimuleren derde man

Je mag niet achteruit passen
- Stimuleren dieptespel

Je mag niet vooruit passen (rugby-regel)
- Stimuleren dribbelen

Variabele 4: Neutrale spelers

Algemeen gevolg van neutrale speler(s)
- Makkelijker aanvallen
- Leren verdedigen in ondertal
- Omschakeling (zeker als de neutrale speler in gunstige positie staat)


Positie van de neutrale spelers beïnvloedt het spel

Als je deze namelijk op de flanken laat spelen: 
- Grotere kans op voorzetten.

Laat je deze neutrale spelers in een middenvak spelen
- Meer combinaties op het middenveld
- 1-2 combinaties
- 3e man situaties

Neutrale spelers naast de goal
- 3e man situatie
- Dieptespel
- Bijsluiten na pass


Speciale regels voor de neutrale spelers

1x raken
- Zorgt ervoor dat deze spelers vooral gebruikt worden om te combineren

Mogen alleen de bal achteruit spelen
- Aanspeelpunt in de diepte
- Stimuleren derde man

Mogen de bal alleen vooruit spelen
- Over het vervolg nadenken voordat je een neutrale speler inspeelt

Neutrale speler blijft bij balverlies nog vijf seconden bij oude team
- Counterpressing


Variabele 5: Het hervatten van het spel
De standaardregel is dat een uitbal ingegooid wordt en dat er een achterbal/corner genomen wordt, maar je kunt ook voor andere spelregels kiezen:

Het team dat recht heeft op de bal, start bij de keeper
- Hoger tempo (conditioneel)
- Omschakeling/snel handelen

Het team dat recht heeft op de bal, ontvangt de bal bij de trainer. Je kunt hierbij weer variëren waar je de bal geeft (bijvoorbeeld alleen op eigen helft)
- Hoger tempo (conditioneel)
- Omschakeling/snel handelen

Iedere uitbal levert een hoekschop op
- Oefenen op spelhervattingen
- Snel organiseren van spelhervattingen

Recht van de sterkste: de speler die de bal als eerste heeft, mag de ingooi nemen
- Duelkracht


Variabele 6: Aantal ballen
Door te spelen met meerdere ballen ontstaan er steeds nieuwe situaties waarop spelers moeten reageren. Dit is vooral geschikt om spelers steeds te prikkelen en aan te passen aan nieuwe situaties.

Hierin zijn natuurlijk weer verschillende situaties mogelijk. Zo kun je bijvoorbeeld met drie ballen starten en bij elke ‘verloren’ bal met een bal minder spelen en weer drie ballen in het spel brengen als ze allemaal uit het spel zijn.

Je kunt de drie ballen aan één team geven of juist twee aan team A en één aan team B.

Je kunt ballen die uit gaan weer in laten brengen door een ingooi of door de trainer of één van de keepers.


Variabele 7: speciale puntentelling
Door aan bepaalde acties extra punten toe te kennen, kun je bepaald gedrag stimuleren. Hieronder staan een aantal voorbeelden, maar de lijst is natuurlijk nagenoeg (oneindig) uit te breiden.
- Een score uit een kaats telt voor drie (accent op laten vallen van de bal)
- Er mag alleen gescoord worden uit direct spel (accent op laten vallen van de bal/voorzetten)
- Een doelpunt uit een voorzet telt dubbel (stimuleren voorzetten)
- Tien keer overspelen is ook een punt (accent op balbezit houden/of juist druk zetten om te voorkomen dat de tegenstander tien keer overspeelt)
- Als je scoort, dan is het aantal passes dat je gespeeld hebt voor die goal is het aantal punten dat je krijgt (wederom accent op balbezit houden/of juist druk zetten)
- Doelpunten tellen voor 5, een 1-2 combinatie op de helft van de tegenstander telt voor 1 punt (accent op de 1-2 combinatie)
- Als je de bal op de helft van de tegenstander verovert en dan scoort, dan telt de goal dubbel (nadruk op pressing)
- Of juist: als je vanaf een achterbal een doelpunt maakt, dan telt de goal voor twee of drie (nadruk op opbouwen van achteruit)
- Je krijgt vijf punten voor een doelpunt, maar voor elke pass die je terug speelt in balbezit (alvorens je de goal scoort), gaat er één punt af (bevorderen van het vooruit spelen)


Variabele 8: het gebruik van vakken
Het gebruik van vakken is misschien wel één van de beste hulpmiddelen om gedrag van spelers uit te lokken. Het aantal opties zijn dermate groot dat hier een apart artikel over zal verschijnen. Hier alvast een aantal mogelijkheden:

- Twee vakken en je mag pas scoren over de middellijn (aansluiten van de linies)
- Vrije vakken zones aan de zijkant (bevorderen van de voorzet)
- Twee vakken en op eigen helft na aanname alleen vooruit spelen (bevorderen voorwaarts spelen)
- Je mag niet als aanvaller niet het eindvak in voordat de pass gegeven is (stimuleren steekpass in laatste fase)
- Zoals Louis van Gaal het deed: het veld wordt opgedeeld in vakken en iedere speler heeft een vast vak waaruit hij of zij moet spelen


Variabele 9: Uitdagingen
Een andere manier om het gedrag van spelers te beïnvloeden tijdens een partijspel (en eigenlijk elke andere vorm), is om te werken met spelersuitdagingen. Hierbij wordt de speler door de coach uitgedaagd om iets te proberen of te doen, bijvoorbeeld drie keer van afstand op doel te schieten. Zo kan iedere speler een uitdaging hebben. Hier zit in principe geen puntentelling aan vast, maar wordt wel later op terug gekomen door de trainer.

TrainersMagazine ontwikkelde samen met Bas van Baar een kaartspel met daarin diverse diverse voorbeelden van spelersuitdagingen. Meer lezen over spelersuitdagingen, lees dan het artikel ‘Deliberate Play’ op het Voetbal KennisPlatform.

Naast spelersuitdagingen zijn er ook teamuitdagingen. Dit kunnen uitgebreide versies van de spelersuitdagingen zijn (zoals team bijvoorbeeld zeven keer van afstand op doel schieten), maar kunnen ook in de vorm van teamscenario’s zijn. Dan wordt er een bepaald scenario gespeeld: bijvoorbeeld een partij waar Team A met 1-0 voor staat en waar nog vijf minuten te spelen is. Of speel een scenario na van een profwedstrijd. Ook hier zijn verschillende voorbeelden van terug te lezen in het artikel over Deliberate Play.

Een andere optie is Voetbal Bingo. Hier krijgen teams een (eventueel geheime) bingokaart. Op deze bingo-kaart staan diverse uitdagingen, zie onderstaand voorbeeld.
 
Een team kan dan winnen als ze bijvoorbeeld drie goals maken en een rijtje hebben op de bingo-kaart. Lees hier het artikel over Voetbal Bingo.


Variabele 10: Hesjes
Om spelers extra uit te dagen of te leren om beter naar de omgeving te kijken, kan er gevarieerd worden met het hesje. Normaal is het hesje er om de teams aan te geven. Maar je kunt bijvoorbeeld ook het hesje achterin de broek doen om de teams aan te geven. Of bijvoorbeeld te werken met haarbanden of sokophouders in bepaalde kleuren.

Moeilijker is het  werken met meerdere kleuren hesjes. Dan speelt bijvoorbeeld blauw met geel tegen rood en wit. En als coach wissel je dan de teams vaak om.

Of je maakt het nog moeilijker: je speelt zonder hesjes. Of de ultieme uitdaging: je laat spelers willekeurig hesjes aan doen en je vertelt wie bij wie is.

Een vorm die Nagelsmann als positiespel doet, is ook geschikt in het partijspel. Hierbij spelen verschillende kleuren hesjes tegen elkaar, maar veranderen de regels steeds.
Zo kun je bijvoorbeeld als een tweetal een doelpunt maakt, dat ze dan een nieuwe regel krijgen.


Variabele 11a: Teamindeling: meerdere teams
Het introduceren van meerdere teams geeft een nieuwe dimensie aan het partijspel. Je kunt hierbij werken met tijd of bijvoorbeeld een spelregel als de winnaar blijft staan. Hierbij zul je vaak een team hebben dat vermoeid is (dat moet blijven staan) en een team dat relatief uitgerust is. Het nieuwe team zal het tempo moeten proberen hoog te houden om dit voorbeeld uit te buiten en het vermoeide team zal de momenten goed moeten uitzoeken tegen een team dat meer energie heeft.

Als je werkt op tijd, is het eenvoudiger om de spelers de juiste intensiteit aan te bieden. Je kunt er voor kiezen om het rustende team een actieve rol als kaatser te geven.

Bij het spelen met een vorm waarin de winnaar (of juist de verliezer) blijft staan, is het voor de organisatie het duidelijkste als het nieuwe team vanaf één kant komt. Spelers moeten in deze vorm steeds snel anticiperen op de nieuwe situatie.


Variabele 11b: Teamindeling: opdelen van teams
Deze variabele lijkt erg op de vorige optie, maar in deze optie werk je gewoon in twee teams, maar deel je deze teams op. Zo staat er maar van beide teams maar een paar spelers op het veld.

Hierbij heb je verschillende mogelijkheden:
- Iedere speler heeft een nummer en na bijvoorbeeld twee minuten roep je welke spelers moeten spelen. Hierin zijn weer heel veel variaties mogelijk: zo kun je steeds wisselende aantallen hebben, kun je het ene team een speler meer geven. De puntentelling gaat steeds door.
- Maak twee teams van 6 spelers en deel deze weer op in 2x3 spelers. Als team A scoort, mogen de rustende 3 spelers van team B op de achterlijn meteen met de tegenaanval beginnen, de andere 3 spelers van team B stappen het veld uit.
In deze vormen moeten spelers steeds snel anticiperen op de nieuwe situatie: met hoeveel spelers staan we op het veld? Wie speelt waar? Hoe speelt de tegenstander? Etc.


Variabele 12: Aantal spelers
Vanzelfsprekend heeft het aantal spelers (en de formatie) een grote invloed op het partijspel.

Als bijvoorbeeld 2 tegen 2 speelt, zal er niet veel dieptespel zijn, maar zullen er veel meer 1-2 combinaties en actie zijn


Variabele 13: Formatie
Als je teams 3:3 laat spelen of 2:3:1 heeft dat direct gevolgen voor de partijvorm:
- In de eerste vorm zullen spelers vaak wat breder gaan spelen
- Bij de tweede vorm heb je vaak meer diepgaande middenvelders
- Bij de tweede vorm heb je achterin een overtal in balbezit en rugdekking bij balbezit van de tegenpartij
- Bij de eerste vorm zullen spelers elkaar rugdekking moeten geven


Variabele 14: Wisseling van regels (na een doelpunt)
Je kunt natuurlijk elk moment gebruiken om een wijziging van de regels in te voeren, maar het doelpunt is een duidelijk moment om hiervoor te kiezen:
- Bij 11 spraken we al dat er een ander team het veld in kwam bij een doelpunt.
- Zo kun je het team dat veerkracht toont en binnen een minuut een tegentreffer scoort deze goal als twee laten tellen
- Of je kunt er voor kiezen dat de doelpuntenmaker een juich-rondje moet lopen voordat de speler weer mee mag doen (tijdelijk overtal)
- Een andere optie is dat iedere doelpuntenmaker er uit moet, maar dat doelpunten in ondertal dan wel dubbel tellen (of bij twee spelers minder zelfs voor drie).
- Een andere optie om een wijziging van regels in te voeren, is bijvoorbeeld na een foute pass (of als de speler de bal uit schiet)


Variabele 15: Overige regels
- Het invoeren van buitenspel. Het spelen met de buitenspel-regel heeft direct gevolg voor het vrijlopen en de manier van verdedigen. Aanvallers moeten hun loopactie beter timen en verdedigers krijgen een extra wapen om van de goal af te verdedigen.  
- Wie is de mol? Van origine een oefenvorm voor de fun-training, maar op deze manier geef je wel een extra dimensie aan het partijspel. Spelers gaan namelijk kritischer naar elkaar kijken, maar gaan ook inzien dat er veel fouten gemaakt worden in een partijspel, zonder dat je de mol hoeft te zijn.
- Door het spelen van een handbalspel, wordt de focus niet zozeer op de technische uitvoering, maar veel meer op het vrijlopen.

Combineren van regels
Door het combineren van verschillende regels, krijg je natuurlijk een oneindig aantal mogelijkheden. Zo deed Jong Cambuur pas een oefenvorm waarin ze:
- Variabele 6: Speelden met meerdere ballen (drie)
- Variabele 14: Het moment dat ze van regel veranderde was na een fout: de speler die een fout maakte, moest het veld uit
- Variabele 12: Verschillende aantallen spelers: dat was automatisch een gevolg van de bovenstaande gekozen regel


 

U heeft een deel van het artikel gelezen. Het hele artikel is exclusief beschikbaar voor leden van het Voetbal Kennisplatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Alle kennisplatformen voor €29 Kennisplatform + Oefenstof + Trainingsplanner €44 Totaalabonnee voor €58
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Kennisplatform Communiceren & leiderschap
Leerprincipes toepassen in de tactische trainingen
Dat de wetenschappelijke kennis over motorisch leren van meerwaarde zouden zijn voor de methodische opbouw die een trainer gebruikt in het ontwikkelen van techniek bij zijn of haar spelers, dat ligt voor de hand. Maar dat de principes van ‘impliciet leren’ ook van grote waarde zijn voor tactische ontwikkeling, is dat wellicht minder. Hierbij ligt de nadruk niet op de beg
Webcollege Willem Weijs over spelprincipes
Willem Weijs, trainer-coach van NAC Onder19, spreekt in het vierde webcollege van het Online TrainersCongres 2018 over spelprincipes.  Wil jij meer weten over spelprincipes?
Online TrainersCongres 2018 | Bart Heuving (AZ)
In het tweede webcollege van het online trainerscongres 2018 is Bart Heuvingh, topsportbegeleider van de jeugdopleiding van AZ Alkmaar de spreker. In zijn webcollege gaat hij in op de topsport lifestyle en dan m
Maak jouw eigen expected goals model
Expected goals. Je hebt er vast wel eens over gehoord. Maar eigenlijk zou iedere moderne voetbaltrainer die werkt in een 11 tegen 11 situatie een eigen expected goals model moeten hebben. Ook als je niet
Online TrainersCongres 2018 van start
Vandaag gaat het TrainersMagazine Online TrainersCongres van  2018 van start. We starten met een webcollege van Ruben den Uil over differentieel leren. In een presentatie van 15 minuten brengt hij je up-to-date over dit onderwerp. De komende
Nieuw! Video's coderen in ons spelervolgsysteem
Met ingang van vandaag is het mogelijk om video's te coderen in ons spelervolgsysteem. Door jouw wedstrijden te coderen kun je wedstrijdsituaties makkelijk terug halen voor gebruik in de bespreking of om de
Studiebijeenkomst Jeugdtrainers - Regio Gouda
Op woensdagavond 7 november wordt door TrainersMagazine een studiebijeenkomst georganiseerd voor jeugdtrainers uit de regio Gouda. Docent is Bas van Baar, jeugdtrainer van NEC uit Nijmegen. Locatie: RVC '33, K
Enquête KNVB-trainerscursus
Heb jij een KNVB-trainerscursus gevolgd? Dan zijn we op zoek naar jou. We zijn bezig met een onderzoek naar de kwaliteit van de trainersopleidingen en we willen graag weten wat jij van de cursus vond. Vond je
Harder trainen? | Tips voor de praktijk
In het artikel van vorige week met Tom Stevens 'Moeten we harder trainen in Nederland' vertelde Tom Stevens over de resultaten uit zijn wetenschappelijke onderzoek. Nu we de resultaten uit
Waarom het belangrijk is om het anders te durven doen
In onze maatschappij leer je het vooral om geen buitenbeentje te zijn. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. De trainers die het anders durven te doen, krijgen vaak de meeste kritiek. Maar
Hoe goed ben jij als trainer?
Vind jij jezelf beter dan de gemiddelde voetbaltrainer? Ja? Er is kans dat je jezelf overschat. Het komt namelijk in elke (beroeps)groep voor. Neem als voorbeeld automobilisten. 75 procent van de automobilist
De vijf manieren van coachen
De tijd dat je als trainer kon beperken tot één manier van coachen is niet meer van deze tijd. De moderne trainer kiest - naast het thema dat getraind wordt - de manier van coachen van de t
Alternatieven voor het ronde magneetje
Elke voetbaltrainer kent ze wel: de ronde magneetjes die je op het tactiekbord gebruikt. Een ideaal hulpmiddel om tactische situaties met spelers te bespreken. Maar de moderne voetbaltrainer zoekt altijd verder. Zijn er alternatieven voor de ronde magneetjes? Tekst: Paul van Veen Optie 1: Foto’s van spelers in plaats van magneet
Nieuw: Teambuildingkaarten
Na de coachkaarten in samenwerking met Bas van Baar komt TrainersMagazine vlak voor de winterstop met een nieuw kaartspel: De Teambuildingkaarten. De insteek van dit kaartspel is om op ee
Lezersonderzoek TrainersMagazine
Wij willen heel erg graag weten wat jij vindt van TrainersMagazine. Wat vind je goed? Heb je tips? En wat wil jij graag lezen in het vakblad? We maken het vakblad voor jou, vul daarom ons lezersonderzoek
Onderzoek: Tweederde trainers vindt de KNVB-cursus te duur
Over de KNVB-trainerscursus zijn er veel meningen. De KNVB vindt deze toonaangevend in de wereld, je hoort lovende woorden van cursisten, maar ook negatieve. Als TrainersMagazine houden we graag van f
De mentaal vaardige voetballer
Wanneer in de voetballerij gesproken wordt over spelers gaat het al snel over de technische, tactische of fysieke onderdelen van het spel. De laatste jaren neemt ook de interesse in de mentale component toe. Timothy Koning is sport- en prestatiepsycholoog bij YAAP en helpt spelers kennis te vertalen naar de praktijk. “Uiteindelijk draait het om de prestaties op het veld
Nieuw! Kansenmeter onderdeel van spelervolgsyteem
We hebben weer een nieuw onderdeel aan het spelervolgsysteem toegevoegd: De Kansenmeter. Met deze tool kun je als amateurtrainer op een objectieve manier de kansen van jouw team en van de tegenstander bijhouden. Binnenkort
Nieuw! Gratis tekenprogramma voor voetbaltrainers
TrainersMagazine heeft een gratis tekenprogramma voor voetbaltrainers gelanceerd. Dit tekenprogramma is een vereenvoudigde versie van het tekenprogramma dat al enige tijd onderdeel uitmaakt van De Oefens
Inschrijving 4e TrainersCongres 2.0 geopend
Op vrijdagmiddag 23 november 2018 staat alweer de vierde editie van het TrainersCongres 2.0 op het programma, die we dit jaar organiseren in samenwerking met de VVON. In de bioscoop van Pathe Leidsche Rijn Utrecht heb
Nieuw in het spelervolgsysteem: deel video's met spelers
Spelers groeien in deze tijd op met video-diensten als Youtube en Netflix, dus ze zijn gewend om informatie via videobeelden tot zich te nemen. De moderne trainer maakt daarom gebruik van deze mogelij
Moeten we in Nederland harder trainen? | Wetenschappelijk bekeken
Moeten we in Nederland nu wel of niet harder trainen? Het is een vraag waar menig analist of trainer graag zijn mening over geeft en we zijn het lang niet allemaal met elkaar eens. Laten we eens kijken wat de w
Trainer zijn is een hobby
Om een positieve impuls aan het Nederlands voetbal te geven, moeten we steeds op zoek naar creativiteit. Club en trainers die het anders durven doen. In deze aflevering: Freek Jansen, al jarenlang éé
Gezocht: Trainers die trainingen van profclubs willen bezoeken
- Deze vacature is niet langer beschikbaar - Ben jij voetbaltrainer? Wil je altijd (bij)leren? Bezoek je graag trainingen van profclubs (of ben je van plan dit te doen)? Dan zijn we op zoek naar jou!
Reflectie voor trainers: wat doe ik nu?
In een vorig artikel voor TrainersMagazine behandelde ik de teamindeling. Aan de hand van een anekdote, met in de hoofdrol een trainer en 'zijn' keepers, neem ik je mee in de gevolgen en de manier waarop niet alleen de inhoud, maar vooral de vorm belangrijk is voor alles wat daarna nog kan gebeuren. Welke rol speel jij als trainer en in hoeverre ben je in staat om zelf te reflectere
Leerprincipes toepassen in de tactische trainingen
Dat de wetenschappelijke kennis over motorisch leren van meerwaarde zouden zijn voor de methodische opbouw die een trainer gebruikt in het ontwikkelen van techniek bij zijn of haar spelers, dat ligt voor de hand. Maar dat de principes van ‘impliciet leren’ ook van grote waarde zijn voor tactische ontwikkeling, is dat wellicht minder. Hierbij ligt de nadruk niet op de beg
Nieuw: Teambuildingkaarten
Na de coachkaarten in samenwerking met Bas van Baar komt TrainersMagazine vlak voor de winterstop met een nieuw kaartspel: De Teambuildingkaarten. De insteek van dit kaartspel is om op ee
Webcollege Willem Weijs over spelprincipes
Willem Weijs, trainer-coach van NAC Onder19, spreekt in het vierde webcollege van het Online TrainersCongres 2018 over spelprincipes.  Wil jij meer weten over spelprincipes?
Lezersonderzoek TrainersMagazine
Wij willen heel erg graag weten wat jij vindt van TrainersMagazine. Wat vind je goed? Heb je tips? En wat wil jij graag lezen in het vakblad? We maken het vakblad voor jou, vul daarom ons lezersonderzoek
Online TrainersCongres 2018 | Bart Heuving (AZ)
In het tweede webcollege van het online trainerscongres 2018 is Bart Heuvingh, topsportbegeleider van de jeugdopleiding van AZ Alkmaar de spreker. In zijn webcollege gaat hij in op de topsport lifestyle en dan m
Onderzoek: Tweederde trainers vindt de KNVB-cursus te duur
Over de KNVB-trainerscursus zijn er veel meningen. De KNVB vindt deze toonaangevend in de wereld, je hoort lovende woorden van cursisten, maar ook negatieve. Als TrainersMagazine houden we graag van f
Maak jouw eigen expected goals model
Expected goals. Je hebt er vast wel eens over gehoord. Maar eigenlijk zou iedere moderne voetbaltrainer die werkt in een 11 tegen 11 situatie een eigen expected goals model moeten hebben. Ook als je niet
De mentaal vaardige voetballer
Wanneer in de voetballerij gesproken wordt over spelers gaat het al snel over de technische, tactische of fysieke onderdelen van het spel. De laatste jaren neemt ook de interesse in de mentale component toe. Timothy Koning is sport- en prestatiepsycholoog bij YAAP en helpt spelers kennis te vertalen naar de praktijk. “Uiteindelijk draait het om de prestaties op het veld
Online TrainersCongres 2018 van start
Vandaag gaat het TrainersMagazine Online TrainersCongres van  2018 van start. We starten met een webcollege van Ruben den Uil over differentieel leren. In een presentatie van 15 minuten brengt hij je up-to-date over dit onderwerp. De komende
Nieuw! Kansenmeter onderdeel van spelervolgsyteem
We hebben weer een nieuw onderdeel aan het spelervolgsysteem toegevoegd: De Kansenmeter. Met deze tool kun je als amateurtrainer op een objectieve manier de kansen van jouw team en van de tegenstander bijhouden. Binnenkort
Nieuw! Video's coderen in ons spelervolgsysteem
Met ingang van vandaag is het mogelijk om video's te coderen in ons spelervolgsysteem. Door jouw wedstrijden te coderen kun je wedstrijdsituaties makkelijk terug halen voor gebruik in de bespreking of om de
Nieuw! Gratis tekenprogramma voor voetbaltrainers
TrainersMagazine heeft een gratis tekenprogramma voor voetbaltrainers gelanceerd. Dit tekenprogramma is een vereenvoudigde versie van het tekenprogramma dat al enige tijd onderdeel uitmaakt van De Oefens
Studiebijeenkomst Jeugdtrainers - Regio Gouda
Op woensdagavond 7 november wordt door TrainersMagazine een studiebijeenkomst georganiseerd voor jeugdtrainers uit de regio Gouda. Docent is Bas van Baar, jeugdtrainer van NEC uit Nijmegen. Locatie: RVC '33, K
Inschrijving 4e TrainersCongres 2.0 geopend
Op vrijdagmiddag 23 november 2018 staat alweer de vierde editie van het TrainersCongres 2.0 op het programma, die we dit jaar organiseren in samenwerking met de VVON. In de bioscoop van Pathe Leidsche Rijn Utrecht heb
Enquête KNVB-trainerscursus
Heb jij een KNVB-trainerscursus gevolgd? Dan zijn we op zoek naar jou. We zijn bezig met een onderzoek naar de kwaliteit van de trainersopleidingen en we willen graag weten wat jij van de cursus vond. Vond je
Nieuw in het spelervolgsysteem: deel video's met spelers
Spelers groeien in deze tijd op met video-diensten als Youtube en Netflix, dus ze zijn gewend om informatie via videobeelden tot zich te nemen. De moderne trainer maakt daarom gebruik van deze mogelij
Harder trainen? | Tips voor de praktijk
In het artikel van vorige week met Tom Stevens 'Moeten we harder trainen in Nederland' vertelde Tom Stevens over de resultaten uit zijn wetenschappelijke onderzoek. Nu we de resultaten uit
Moeten we in Nederland harder trainen? | Wetenschappelijk bekeken
Moeten we in Nederland nu wel of niet harder trainen? Het is een vraag waar menig analist of trainer graag zijn mening over geeft en we zijn het lang niet allemaal met elkaar eens. Laten we eens kijken wat de w
Waarom het belangrijk is om het anders te durven doen
In onze maatschappij leer je het vooral om geen buitenbeentje te zijn. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. De trainers die het anders durven te doen, krijgen vaak de meeste kritiek. Maar
Trainer zijn is een hobby
Om een positieve impuls aan het Nederlands voetbal te geven, moeten we steeds op zoek naar creativiteit. Club en trainers die het anders durven doen. In deze aflevering: Freek Jansen, al jarenlang éé
Hoe goed ben jij als trainer?
Vind jij jezelf beter dan de gemiddelde voetbaltrainer? Ja? Er is kans dat je jezelf overschat. Het komt namelijk in elke (beroeps)groep voor. Neem als voorbeeld automobilisten. 75 procent van de automobilist
Gezocht: Trainers die trainingen van profclubs willen bezoeken
- Deze vacature is niet langer beschikbaar - Ben jij voetbaltrainer? Wil je altijd (bij)leren? Bezoek je graag trainingen van profclubs (of ben je van plan dit te doen)? Dan zijn we op zoek naar jou!
De vijf manieren van coachen
De tijd dat je als trainer kon beperken tot één manier van coachen is niet meer van deze tijd. De moderne trainer kiest - naast het thema dat getraind wordt - de manier van coachen van de t
Reflectie voor trainers: wat doe ik nu?
In een vorig artikel voor TrainersMagazine behandelde ik de teamindeling. Aan de hand van een anekdote, met in de hoofdrol een trainer en 'zijn' keepers, neem ik je mee in de gevolgen en de manier waarop niet alleen de inhoud, maar vooral de vorm belangrijk is voor alles wat daarna nog kan gebeuren. Welke rol speel jij als trainer en in hoeverre ben je in staat om zelf te reflectere
Alternatieven voor het ronde magneetje
Elke voetbaltrainer kent ze wel: de ronde magneetjes die je op het tactiekbord gebruikt. Een ideaal hulpmiddel om tactische situaties met spelers te bespreken. Maar de moderne voetbaltrainer zoekt altijd verder. Zijn er alternatieven voor de ronde magneetjes? Tekst: Paul van Veen Optie 1: Foto’s van spelers in plaats van magneet
1 2 3 4 5 6 7