Inloggen
Inloggen
Categorieën
Alle categorieën Leren van topcoaches Seniorentraining Juniorentraining Pupillentraining Vrouwen- en meisjestraining Keeperstraining Conditie- en coördinatietraining Techniektraining voetbal Technisch beleid voor voetbalclubs Communiceren & leiderschap Voetbaltactiek Boekenoverzicht Webcolleges
Onderzoek: helpt differentieel leren om spelers creatiever en tactisch beter te maken?
| Bedankt voor uw mening!
Maandag 21 Januari 2019

Wetenschappers aan de universiteit van Mainz hebben onderzocht of differentieel leren in kleine spelvormen helpen om de creativiteit en tactische vaardigheden van spelers te verbeteren. Voor TrainersMagazine sprak ik Sara Santos, één van de wetenschappers die betrokken waren bij dit onderzoek.

Tekst: Paul van Veen

Voor dit onderzoek bekeken ze naar veertig Portugese jeugdspelers die speelden in een Onder13 of Onder15 team. Ze deelden deze spelers op in twee groepen en gedurende een periode van vijf maanden volgde beide groepen een trainingsprogramma. Sara Santos: “Het trainingsprogramma bestond uit 3 trainingen per week, elk van ongeveer 30 minuten, voorafgaand aan de reguliere training van het team.” De controlegroep nam deel aan een traditioneel trainingsprogramma en de testgroep nam deel aan het trainingsprogramma van het differentieel leren.

We hebben eerder artikelen geschreven over differentieel leren, zie hier een overzicht van de artikelen:
- Wat is differentieel leren?
- Webcollege Differentieel leren:
- Differentieel leren: elke situatie is anders
- Differentieel leren: voorbeeld bewegingen

Om meer inzicht te krijgen in het differentieel leren wanneer we spreken over het gebruik in kleine spelvormen, is het interessant om te zien hoe dit programma er uit zag:

Aantal spelers:
- Traditioneel: gelijke aantallen (1v1, 2v2, 3v3)
- Differentieel: zowel gelijke aantallen als ongelijke aantallen (4v3, 2v1, 3v3, 4v5, 5v5)

Aantal spelers (opbouw):
- Traditoneel: gelijke, stapsgewijze opbouw (van 1v1 naar 5v5)
- Differentieel: willekeurig door elkaar heen

Veld (ondergrond):
- Tradioneel: kunstgras
- Differentieel: zowel kunstgras als gewoon gras

Veld (vorm):
- Traditioneel: Rechthoeken en vierkanten
- Differentieel: Rechthoeken, vierkanten, driehoeken, ruiten en cirkels

Bal (type):
- Traditioneel: normale voetbal
- Differentieel: voetbal, tennisbal, handbal, rugby, reflexbal, zaalvoetbalbal

Bal (aantal):
- Traditioneel: één
- Differentieel: meerdere ballen

Doelen (manier van scoren):
- Traditioneel: doelen, lijnvoetbal
- Differentieel: doelen, lijnvoetbal, vakvoetbal, tsjoek

Doelen (locatie):
- Traditioneel: Op de eindlijn
- Differentieel: Op de eindlijn, in het veld, buiten het veld

Obstakels in het veld
- Traditioneel: geen
- Differentieel: stokken, touwen, hoepels, etc.

Bovenlichaam (weerstanden):
- Traditioneel: geen
- Differentieel: spelen met verminderd zicht (bijvoorbeeld één oog bedekt), spelen met handen achter je hoofd, spelen met beide handen in de lucht, handen in de zij, tennisballen in de hand, spelen terwijl je een ballon in de lucht houdt, elastieke banden, spelers aan elkaar vast, etc.

Onderlichaam (weerstanden):
- Traditioneel: geen
- Differentieel: alleen met verkeerde been spelen, zonder schoenen spelen, etc.

Spelregels (1)
- Traditoneel: beperkt aantal keer raken
- Differentieel: extra punten als er verschillende passes, dribbels of schoten worden uitgevoerd

Spelregels (2):
- Traditioneel: Neutrale spelers toevoegen
- Differentieel: Verdeel het veld in vakken en leg beperkingen aan waar je mag spelen

Combinaties
- Traditoneel: geen
- Differentieel: Tijdens het spel werden verschillende variaties zoals bovenstaand gecombineerd

Coaching
- Traditioneel: Specifieke instructie en verbeteren van fouten
- Differentieel: Zonder verbetering van fouten

Het resultaat?
Na een trainingsprogramma van ongeveer vijf maanden werden de twee groepen met elkaar vergeleken.

Creatief - attempts
Op het gebied van attempts (pogingen) lieten zowel de Onder13 als Onder15 groep die differentieel getraind hadden een iets grotere vooruitgang zien dan de traditionele groep. Onder attempts wordt een pass of een andere technische vaardigheid gezien die een op een andere manier gedaan wordt, maar helaas nog niet lukt. Maar de speler laat hiermee wel zien dat hij zichzelf probeert uit te dagen.

Creatief - Versality
Op het gebied van versality (pogingen die succesvol zijn) liet de Onder15 groep die differentieel getraind had wederom een iets grotere vooruitgang zien. Bij de Onder13 groep was dit verschil nog duidelijker te zien. Onder versality wordt eigenlijk hetzelfde gezien als de attempts hierboven, met als verschil dat deze pogingen nu wel succesvol zijn.

Creatief - Originality
Op het gebied van originality (unieke pogingen die succesvol zijn) liet de Onder15 groep die differentieel getraind had wederom een iets grotere vooruitgang zien. Bij de Onder13 groep was er niet echt verschil te merken tussen de verschillende groepen. Versality en Originality hangen dicht bij elkaar. Het gaat bij originality om vaardigheden die het grote gedeelte van de groep niet in staat zijn om uit te voeren. Zo kan een speler vier passes doen die wel aangemerkt zijn als versatile, maar nog niet onder organility vallen.

Mislukte acties
Daarnaast was er een aanzienlijk verschil in het aantal mislukte acties (passes, dribbels). De groep die getraind werd volgens de methode van het differentieel leren had meer vooruitgang geboekt op het gebied van het maken van fouten.

Tactiek
Ook het gebied van het kiezen van positie (tactiek) bleek de groep die werkte volgens de principes van differentieel leren meer vooruitgang te hebben geboekt. Dit verschil was vooral te zien bij de Onder13-groep. Dit werd vooral gemeten door de posities van de spelers te bepalen.

Sara Santos. Bron: Twitter

Bijlage


Figuur A: de vooruitgang op de creatieve parameters uit het onderzoek (Bron: Sara Santos, et. al. 2018)
 



Figuur B: de vooruitgang op tactisch gebiek (Bron: Sara Santos, et al. 2018)
Wilt u het hele artikel lezen?

Log dan in met je account van TrainersMagazine of abonneer je op Het Voetbal KennisPlatform. Je hebt al toegang tot 1000+ artikelen voor minder dan drie tientjes per jaar.

Abonneren voor €29

Of: spaar voor een gratis abonnement door te winkelen in onze webshop

Spaaractie
Het Voetbal KennisPlatform is gratis voor totaalabonnees op TrainersMagazine
LOGIN
Log in met je trainerssite.nl account
Soortgelijke artikelen